رفتن به مطلب

رايانه ي خود را باید و چگونه هارد تكاني كنيم


ارسال های توصیه شده

ديسكهاي سخت رايانه ها معمولاً پر از اطلاعات ناخواسته است كه علاوه بر اشتغال كردن بي مورد فضا . كارآيي سيستم را پايين مي آورد درست است كه امروزه به علت ارزان بودن حافظه ، بيشتر رايانه ها از نعمت هارد ديسك هاي بزرگ بهره مند هستند ، اما تا چشم به هم بگذاريد مي بينيد ميزان زيادي از فضاي هارد شما به وسيله ي برنامه هاي مختلف فايل هاي Cache و موقتي ( Temporary ) مرورگر ها و ... بلعيده و سيستم دچار درهم ريختگي شديد شده است . نرم افزارها زيادي در بازار وجو دارند كه مي توانيد فضاي با ارزش هارد شما را آزاد كنند تا نرم افزار هاي موجود درسيستم بيشتر از مقداري كه واقعاً حافظه نياز دارند ، از آن استفاده نكنند ؛ اما خود ويندوز جعبه ي ابزار بسيار قدرتمندي دارد كه به شما كمك مي كند فايل ها برنامه هايي را كه لازم نداريد از روي هارد خود پاك كنيد ، سيستم آدرس دهي فايل ها ي خود را به Fat 32 تغيير دهيد ، مرور گر رايانه ي خود را تنظيم كنيد و ده ها كار مفيد ديگر كه هر يك به نحوي دردسرهاي هارد شما را كاهش مي دهد و آن را جارو مي كند .گاه بااستفاده از اين برنامه هاي كاربردي مفيد كه داخل خود ويندوز جا سازي شده است مي توانيد چند مگابايت ( يا حتي گيگا بايت ) از فضاي ديسك سخت خود را آزاد كنيد . فراموش نكنيد پيش از انجام هر كاري از فايل هاي اطلاعاتي خود Backup ( نسخه ي پشتيبان ) بگيريد . آن وقت با ما همراه شويد و مراحل زير را دنبال كنيد .

 

1. فايل هاي زائد را پاك كنيد .

Disk Cleanup ويندوز ابزار مناسبي است براي تميز كردن فضاي هارد روي آيكن My computer دو بار كليك كنيد يكي از درايو ها ( مثلاً c: ) را برگزينيد . روي آن كليك سمت راست كنيد و از منوي ظاهر شده گزينه ي properties را انتخاب كنيد . حال روي دكمه ي Disk Cleanup كليك كنيد .

پنجره اي با عنوان Disk Cleanup for ( c: ) مشاهده كنيد . اين پنجره را به خاطر بسپاريد ، در مراحل بعدي باز هم به آن رجوع خواهيد كرد . همان طور كه مشاهده مي كنيد ويندوز فهرستي از فايل هاي قابل پاك كردن را به شما نشان مي دهد . مقابل هر كدام از موارد ميزان فضايي را كه اشغال كرده اند مي بينيد هر كدام از آنها را هم كه انتخاب كنيد در قسمتي Description توضيحي درباره اش مشاهده كنيد . پس از انتخاب هارد دلخواه ، دكمه ي OK را بزنيد . ويندوز دوباره از شما مي خواهد خواسته ي خود را تأييد كنيد . اين كار را براي تك تك درايوها انجام دهيد و همه ي آنها را از شر فايل هاي به دردنخور خلاص كنيد .

 

2. اجزاي غير ضروري ويندوز را پاك كيند .

در همان پنجره Disk Cleanup اين بار پوشه ي More option را بر گزينيد و در قسمت windows compnents روي دكمه ي Cleanup ... كليك كنيد در اينجا فهرست اجزايي ز ويندوز كه قابل uninstall شدن هستند را مي بينيد و مي توانيد اجزايي را كه لازم نداريد . پاك كنيد . به عنوان مثال اگر اهل بازي كردن نيستيد مي توانيد با پاك كردن بازي هاي خود ويندوز 12 مگا بايت از فضاي هارد را آزاد كنيد . كافي است علامت كنار هر مورد را برداريد ، تا ويندوز به شما نشان دهد با حذف آن چه مقدار از حجم هارد آزاد خواهد شد پس از انتخاب موارد حذفي ، دكمه ي ok را بزنيد . نگران نباشيد ، اگر روزي پشيمان بشويد مي توانيد هر از اين اجزاء را دوباره نصب كنيد . كافي است يك CD ويندوز داشته باشيد .

 

3. نرام افزارهاي اضافي را پاك كنيد .

اگر مدت زيادي است كه از ويندوز خود استفاده مي كنيد احتمالاً نرم افزارهاي زيادي روي هارد شما وجود دارد كه معمولاً از آنها استفاده نمي كنيد . و براي پاككردن اين نرم افزارها باز هم به سراغ پنجره ي Disk Cleanup برويد . در پوشه ي more option قسمت به نام install programs وجود دارد .

دكمه ي clean up ... موجود در اين قسمت را بزنيد . پنجره ي ADD/Remove programs را مشاهده كنيد . ( البته همان گونه كه مي دانيد . اين پنجره از طريق control panel هم قابل دسترسي است ) روي هر برنامه اي كه نياز نداريد ، كليك كنيد و دكمه ي ADD/Remove را بزنيد . ويندوز از شما مي خواهد كه uninstall كردن نرم افزار مزبور را تأييد و سپس آن را حذف كنيد . اگر كاربر ويندوز XP هستيد ، اطلاعات بيشتري را در اين قسمت به ما داده مي شود وقتي روي هر نرم افزاري كليك كنيد به شما مي گويد كه هر چند وقت يكبار از اين نرم افزار استفاده مي كنيد و چه ميزان فضا از هارد شما به اين نرم افزار اختصاص داده شده است آن وقت شما براي حذف هر نرم افزار بايد آن را انتخاب كنيد و دكمه ي Change را بزنيد با دنبال كردن پنجره هاي بعدي به راحتي نرم افزار مربوط uninstall مي شود .

 

4. نقاط بازگشت را پاك كنيد .

اين كار مختص كاربران ويندوز XP يا ME است . اين ويندوزها عادت دارند هر گاه كه تغييراتي در تنظيمات سيستم رخ دهد وضعيت پيش از تغيير را در جايي نگهداري كنند تا چنانچه سيستم پس از تغييرات با مشكلي مواجه شود قابل برگشت به حالت پيشين باشد .

در اصطلاح به اين نقاط Ristore Point گفته مي شود . اگر شما معمولاً نرم افزار هاي زيادي را نصب ( install ) و uninstall مي كنيد تعداد اين Ristore Point زياد مي شود و فضاي قابل توجهي از هارد را اشغال مي كند . بهتر است تمامي نقاط بازگشت پيشين ، به جز آخرين آنها را حذف كنيم . براي كار همان پنجره Disk Cleanup پوشه ي more option را انتخاب و دكمه ي Disk Cleanup موجود در بخش System Restore را بزنيد .

 

5. به FAT 32 تبديل كنيد .

وقتي ويندوز فايل ها را روي هارد مي نويسيد اطلاعات مربوط به محل ذخيره سازي آنها را در يك جدول به نام ( File Allocation Table ) FAT نگه داري مي كند . در بيشتر رايانه ها هم اكنون FAT32 استفاده مي شود كه ورودي هاي جدول آن 32 بيتي است . براي اطلاع از چند بيتي بودن FAT سيستم خود كافي است در پنجره ي My computer روي هر يك از درايو ها كليك سمت راست كنيد File system آن را ببينيد .

FAT32 بسيار سريع تر از FAT16 است براي تبديل كردن File system خود به Fat32 كافي است از منوي Start گزينه ي Programs و بعد Accessories را انتخاب كنيد آنگاه از منوي ظاهر شده System tools و بعد Drive Converter ( FAT32 ) را برگزينيد و باقي مراحل را دنبال كنيد .

6. مرورگر خود را تنظيم كنيد .

Internt Explorer ( IE ) يا هر مرور گر ديگر ، صفحاتي از وب را كه مشاهده مي كنيد . براي مراجعات بعدي ، در جايي نگهداري مي كند . به اين امكان Cache مي گويند براي محدود كردناين فضا روي آيكن IE كليك راست كنيد و properties را برگزينيد . پوشه ي General را انتخاب و دكمه ي sttting را بزنيد در قسمت Temporary Internt Files مي توانيد اين فضا را تقليل دهيد .

 

7. مراحل پاياني

حال بايد مطمئن شويد فايل هايي را كه پاك كرده ايد واقعاً حذف شده اند Recyclebin كليك راست كرده گزينه ي Empty Recyclebin را بزنيد و آن را خالي كنيد . سپس تك تك درايو ها را Defrag كنيد تا فايل ها تكه تكه شوند به هم بچسبند . براي اين كار كافي است در پنجره ي my computer روي هر درايو كليك راست كرده گزينه ي properties را انتخاب كنيد .

آنگاه از پوشه Tools دكمه ي Defragment Now ... را بزنيد . با انجام مراحل بالا مي توايند هارد رايانه ي خود را خانه تكاني كرده ايد . از كار كردن با رايانه اي سريعتر و مرتب تر لذت ببريد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...