رفتن به مطلب

هندسه فراکتال


ارسال های توصیه شده

هندسه فراکتال

واژه فراکتال مشتق از واژه لاتینی فراکتوس- به معنی سنگی که به شکل نامنظم شکسته خرد شده است- در سال ۱۹۷۵ برای اولین بار توسط بنوت مندل بروت مطرح شد. فراکتال ها شکل هایی هستند که بر خلاف شکل های هندسی اقلیدسی به هیچ وجه منظم نیستند. این شکل ها اولاً سر تاسر نامنظم اند، ثانیاً میزان بی نظمی آنها در همه مقیاسها یکسان است.

frac1.jpg

 

 

 

با ملاحظه اشکال موجود در طبیعت، مشخص می شود که هندسه اقلیدسی قادر به تبیین و تشریح اشکال پیچیده و ظاهراً بی نظم طبیعی نیست.

مندل بروت در سال ۱۹۷۵ اعلام کرده که ابرها به صورت کره نیستند، کوهها همانند مخروط نمی باشند، سواحل دریا دایره شکل نیستند، پوست درخت صاف نیست و صاعقه بصورت خط مستقیم حرکت نمی کند.

جسم فراکتال از دور ونزدیک یکسان دیده می شود. به تعبییر دیگر خودمتشابه است.

وقتی که به یک جسم فراکتال نزدیک می شویم، می بینیم که تکه های کوچکی از آن که از دور همچون دانه ها بی شکلی به نظر می رسید، بصورت جسم مشخص در می آید که شکلش کم و بیش مثل همان شکلی است که از دور دیده می شود. در طبیعت نمونه های فراوانی از فراکتال ها دیده می شود. درختان ، ابرها، کوهها، رودها، لبه سواحل دریا، و گل کلم ها اجسام فراکتال هستند بخش کوچکی از یک درخت که شاخه آن باشد شباهت به کل درخت دارد. این مثال را می توان در مورد ابرها، گل کلم، صاعقه و سایر اجسام فراکتال عنوان نمود.

بسیاری از عناصر مصنوع دست بشر نیز بصورت فراکتال می باشند. تراشه های سلیکان، منحنی نوسانات بازار بورس، رشد و گسترش شهرها و بالاخره مثلث سرپینسکی را می توان در این مورد مثال زد.

در علم ریاضی فراکتال یک شکل مهندسی است که پیچیده است ودارای جزئیات مشابه در ساختار خود در هر مقیاسی است.

میزان بی نظمی در آن از دور و نزدیک به یک میزان است. مثلث سرپینسکی یک مثلث متساوی الاضلاع است که نقاط وسط سرضلع آن به یکدیگر متصل شده اند. اگر این عمل در داخل مثلث های متساوی الاضلاع جدید تا بی نهایت ادامه یابد، همواره مثلث هایی حاصل می شوند که مشابه مثلث اول هستند.

( وحید قبادیان، مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب صص ۱۶۶-۱۶۷)

تعریف فراکتال

هندسه ی اقلیدسی – احجام کامل کره ها و هرم ها و مکعب ها واستوانه ها- بهترین راه نشان دادن عناصر طبیعی نیستند . ابرها و کوه ها و خط ساحلی و تنه ی درختان همه با احجام اقلیدسی در تضاد هستند و نه صاف بلکه ناهموار هستند و این بی نظمی را در مقیاس های کوچک نیز به ارمغان می آورند که یکی از مهمترین خصوصیات فراکتال ها همین است .

این بدین معناست که هندسه ی فراکتال بر خلاف هندسه ی اقلیدسی روش بهتری را برای توضیح و ایجاد پدیده هایی همانند طبیعت است .زبانی که این هندسه به وسیله ی آن بیان می شود الگوریتم نام دارد که با اشیا مرکب می توانند به فرمولها و قوانین ساده تری ترجمه و خلاصه شوند.

فرکتال از کلمه ی لاتین فراکتوس به معنی سنگی نامنظم شکسته و خرد شده است، گرفته شده است . اولین بار فرکتال را دکتر ماندلبروت طی نظریه ای که برای مسائل جهان هستی ارائه کرد و در این نظریه عنوان کرد که جهان هستی بعدی مابین ۲۳/۱-۳۴/۱۱ دارد و تمامی پدیده های طبیعی به نوعی فرکتالهایی می باشند در جهان هستی که برای ما ناشناخته اند.

فراکتال ها انواع عناصری هستند که فرم فضایی آنها صاف نیست .بنابراین “نامرتب ” نامیده شده اند و این نامنظمی آنها به طور هندسی در راستای مقیاسهای گوناگون در داخل هرم تکرار می شوند .هر چیز طبیعی در اطراف ما در اصل نوعی فراکتال است . به این سبب که خطوط صاف و پلانها فقط در دنیای ایده آل ریاضی وجود دارد .در کنار این تئوری هر سیستم که بتواند به صورت هندسی متصور و تحلیل شود می تواند یک فرکتال باشد .جهان در فرم فیزیکی ( مادی ) کلی خود پر هرج و مرج ،ناممتد و نامنظم است اما در پس این اولین ذهنیت و گمان یک نوع دستوری نهفته است که منظم و دارای ترکیبی واضح است . بهترین راه برای تعریف یک فرکتال توجه به صفتها و نشانه های آن است یک فرکتال ” نامنظم ” است . این بدان معنی است که در آن هیچ قسمتی صاف نیست . فرکتال ” خود مشابه ” است و این بدین معنی است که ” اجزا ” شبیه کل هستند .

فراکتال ها به وسیله ی ” تکرار ” توسعه می یابند که به این معنی است که تغییرشکل مکرراً ایجاد شده و وابسته به موقعیت شروع است . خصوصیت دیگر آن این است که فراکتال ” مرکب ” است . اما با این حال می توان آن را به وسیله ی الگوریتم های ساده نشان داد و همچنین بدون معنی نیز نیست که در پس عناصر نامرتب طبیعی یک رشته قوانین موجود است .

Benoît B. Mandelbrot (born 20 November 1924) is a French mathematician, best known as the father of fractal geometry. He is Sterling Professor of Mathematical Sciences, Emeritus at Yale University; IBM Fellow Emeritus at the Thomas J. Watson Research Center; and Battelle Fellow at the Pacific Northwest National Laboratory. He was born in Poland. His family moved to France when he was a child, and he was educated in France. He is a dual French and American citizen. Mandelbrot now lives and works in the United States.

 

frac4.jpg

موزه گوگنهایم در بیلبائو

فرکتال (برخال) چیست؟

ما فرکتال‌ها را هر روز می‌بینیم: درختها ، کوهها، پراکنده شدن برگهای پاییزی روی زمین ، ساحل دریا و …

حالا به این تعریف دقت کنید: فراکتال تصویر هندسی چند جزیی است که می‌توان آن را به تکه هایی تقسیم کرد که انگار هر تکه یک کپی از ” کل ” تصویر است . به سختی بتوان باور کرد که چیزی مانند فراکتال‌ها بتواند اینقدر پیچیده و سخت باشد و در عالی ترین سطوح ریاضی به کار رود و در عین حال بتوان به تصویر یک سرگرمی خوب به آن نگاه کرد. اگر بخواهیم بترسانیمتان می‌توانیم بگوییم که هندسه فراکتالی حرکت اشکال در فضا را ثبت می‌کند و یا ناهمواری دنیا و انرژی و تغییرات دینامیک آن را نشان می‌دهد ! اما راستش را بخواهید فراکتال چیز ساده ای است به سادگی ابرها یا شعله های آتش.

واژه فرکتال از ریشه ای یونانی به معنای ” تکه تکه شده ” و”بخش بخش” آمده است و به نحوی تعریف ریاضی اش را در خود دارد.

اگر بخواهیم از دید کلی به بحث فرکتال نگاه کنیم آن را می توان به ۳ دسته تقسیم بندی کرد :

۱- هندسه فرکتال : در این قسمت از دید ریاضی به فرکتال نگاه می شود که بیشتر مورد توجه ریاضی دان ها قرار گرفته اما پایه های قسمت های بعدی نیز می باشد ، و تا با عناصر اصلی فرکتال و چگونگی ایجاد این فرم آشنا نشویم نمی توان فرم های مختلف و حجم های مختلف را شناسایی کرد.

۲- فرم فرکتال : قسمت دوم این مقاله است ، با توجه به اینکه ،محصول هندسه فرکتال فرمی است که دقیقاً آن مشخصه های هندسی مربوطه را دارد . در این بخش فرم هایی همچون فرم های درخت ، فرم های مندلبرت ، فرمهای موجود در طبیعت ، ایجاد فرم های رندوم (Random fractal) ، خود متشابهی (self similarity) ، فرکتال در نقاشی ( آثار نقاشانی چون جکسون پالاک ) و … مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

۳- حجم فرکتال (فرکتال در معماری): نتیجه فرم های مختلف می تواند به یک اثر معماری منتج شود لذا در این بخش حجم های فرکتالی و آثار معماری مطرح می شود .

اشکال فرکتالی چنان با زندگی روزمره ما گره خورده که بسیار جالب است. با کمی دقت به اطراف خود، می توان بسیاری از این اشکال را یافت. از گل فرش زیر پای شما و گل کلم درون مغازه های میوه فروشی گرفته تا شکل کوه ها، ابرها، دانه برف و باران، شکل ریشه، تنه و برگ درختان و بالاخره شکل سرخس ها، سیاهرگ و حتی می توان از این هم فراتر رفت : سطح کره ماه ، منظومه شمسی و ستارگان .

البته در بخش فرم های فرکتال این موضوع بیشتر مشهود است به طوری که بسیاری از فرمهای خلقت دارای ساختاری فرکتال هستند .

این روزها از فراکتالها به عنوان یکی از ابزارهای مهم در گرافیک رایانه ای نیز نام می برند، اما هنگام پیدایش این مفهوم جدید بیشترین نقش را در فشرده سازی فایلهای تصویری بازی می کنند.

فرکتال از منظر هندسی

هندسه فرکتالی یا هندسه فرکتال ها پدیده ایست که چندی پیش پا به دنیای ریاضیات گذاشت.

واژه فرکتال در سال ۱۹۷۶ توسط ریاضیدان لهستانی به نام بنوئیت مندلبرات وارد دنیای ریاضیات شد.

او در سال ۱۹۸۷ پرفسوری خود را در رشته ریاضیات گرفت.

مندلبرات وقتی که بر روی تحقیقی پیرامون طول سواحل انگلیس مطالعه می نمود به این نتیجه رسید که هر گاه با مقیاس بزرگ این طول اندازه گرفته شود بیشتر از زمانی است که مقیاس کوچکتر باشد.

از لحاظ واژه مندلبرات انتخاب اصطلاح فرکتال (fractal) را از واژه لاتین fractus یا fractum (به معنی شکسته ) گرفت تا بر ماهیت قطعه قطعه شونده که یکی از مشخصه های اصلی این فرم است ،تاکید داشته باشد .

فرهنگستان زبان هم واژه برخال را تصویب کرده و همچنین برای واژه فرکتالی واژه برخالی را تصویب کرده است.

واژه فرکتال به معنای سنگی است که به شکل نامنظم شکسته شده باشد.

اما در هندسه :

فرکتال از دید هندسی به شیئی گویند که دارای سه ویژگی زیر باشد:

۱-اول اینکه دارای خاصیت خود متشابهی باشد یا به تعبیر دیگر self-similar باشد.

۲-در مقیاس خرد بسیار پیچیده باشد.

۳-بعد آن یک عدد صحیح نباشد (مثلاً‌ ۱٫۵).

برای درک بهتر نسبت به مشخصات بالا در فرم هندسی ، بد نیست نمونه ای که شاید تا کنون با آن برخورد کرده باشید مطرح شود :

frac2.jpg

تصویر بالا ( یک کبوتر ) یک فرم هندسی است که دقیقاً با تعاریفی که در تعریف فرکتال بیان شد، منطبق است یعنی هم دارای خاصیت خود متشابهی و پیچیدگی در مقیاس خرد و نیز عدم داشتن بعد صحیح . تصویر بالا دارای بعدی بین عدد ۲ و ۳ است.

حال به بررسی هر یک در زیر پرداخته شده :

خاصیت خود متشابهی فرکتا لها

شیئی را دارای خاصیت خود متشابهی می گوییم: هر گاه قسمت هایی از آن با یک مقیاس معلوم ، یک نمونه از کل شیئی باشد.

ساده ترین مثال برای یک شیئ خود متشابه در طبیعت گل کلم است که هر قطعه‌ی کوچک گل کلم متشابه قطعه بزرگی از آن است .

همین طور درخت کاج یک شیئ خود متشابه است ،چرا که هر یک از شاخه های آن خیلی شبیه یک درخت کاج است ولی در مقیاس بسیار کوچکتر .همچنین در مورد برگ سرخس نیز چنین خاصیتی وجود دارد.

رشته کوه ها ، پشته های ابر ، مسیر رودخانه ها و خطوط ساحلی نیز همگی مثال‌ها‌یی از یک ساختمان خود متشابه هستند.

نمونه ای از خود متشابهی در شکل زیر نیز دیده می شود.

frac3.gif

فراکتال شکل هندسی پیچیده است که دارای جزییات مشابه در ساختار خود در مقیاسهای متفاوت می باشد و بی نظمی در آن از دور و نزدیک به یک اندازه است .

واژه فراکتال مشتق گرفته شده از واژه لاتینی فراکتوس به معنای سنگ است که به شکل نا منظم شکسته و خرد شده .این واژه برای اولین بار توسط بنوت مندل بروت مطرح شد .

جسم فراکتال از دوز و نزدیک یکسان دیده می شود .مثلا وقتی به یک کوه نگاه می کنیم شکلی شبیه به یک مخروط می بینیم که روی آن مخروطهای کوچکتر و بی نظمی دیده می شود ولی وقتی نزدیک می شویم همین مخروطهای کوچک شبیه کوه هستند و یا شاخه های یک درخت شبیه خود درخت هستند .البته در طبیعت نمونه های اجسام فراکتال فراوان است مثلا ابرها -رودها -سرخس ها و حتی گل کلم از اجسام فراکتال است .و اگر به ساخته های دست بشر هم نگاه کنیم تراشه های سیلیکان و یا مثلث سرپینسکی نیز فراکتال هستند . و در معماری همیشه نباید نیاز بشر را هندسه اقلیدسی تامین کند .گسترش شهرها نمونه آشکاری از فراکتال است.

خصوصیات اشکال فرکتال

- اشکال اقلیدسی با استفاده از توابع ایستا تولید می شوند ولی اشکال فرکتال با فرآیندهای پویا تولید می شوند.( فرآیندهای پویا, فرآیندهایی هستند که دارای حافظه می باشند و رفتار آنها به گذشته بستگی دارد.)

- اشکال فرکتال دارای خاصیت خود همانندی است. طول این اشیا بی نهایت است که در فضای محدود, محصور شده اند.

- مجموعه های فرکتال, از زیر مجموعه هایی تشکیل شده اند که این زیر مجموعه ها شبیه مجموعه های بزرگتر هستند.

- هندسه فرکتال دارای ساختارهای ظرفیتی بالاست ولی ظرفیت اطلاعاتی اشیای اقلیدسی بسیار محدود و حاوی اطلاعات تکراری است.

- هندسه فرکتال, بیان ریاضی از معماری طبیعت است.

- هر فرآیند تکراری و پویا باعث ایجاد ساختارهای پیچیده فرکتال نمی شود. مکانیزم تولید چنین ساختارهای پویایی, آشوب است. در حقیقت, فرکتال تصویر ریاضی از آشوب است.

رابطه فراکتال و معماری

مطالعه هندسه باید به طراح کمک کند به درک بهتری از جریان جزئیات در پیرامون ما و جهان طبیعی دست یابد.

خصوصیت فراکتالی یک ترکیب معماری در تسلسل جالب جزئیات است. این تسلسل برای حفظ جذابیت معماری لازم است. هنگامی که شخص به یک ساختمان نزدیک و سپس به آن وارد می شود همیشه باید مقیاس کوچکتر دیگری همراه با جزئیات جذاب وجود داشته باشد تا معنای کلی ترکیب را بیان کند که این یک ایده فراکتال است.

انسانها در روزگار قدیم که در طبیعت می زیستند و مانند انسان دوره مدرن, با طبیعت بیگانه نبودند, معماریشان با نظم طبیعت بود. آنها به این دلیل که در طبیعت رشد میافتند, ضمیر ناخودآگاهشان نیز با نظم طبیعت- یعنی با نظم فراکتال- رشد میافت, در نتیجه مصنوعاتش نیز دارای نطم فراکتال می بود.

فراکتال در معماری معاصر

به دنبال بیگانگی انسان معاصر با طبیعت و دور شدن ساخته هایش از تشابه با ساختارهای طبیعت, معماران معاصر به دنبال نمود دادن ساختار فراکتال طبیعت در آثارشان هستند. هر چند که این هنوز آغاز راه است ولی ارتباطی جدیدی در زمینه طبیعت و معماری معاصر را نشان میدهد. ارتباطی که انسان مدرن آن را فراموش کرده بود.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

معماری فرکتال مدرن

 

چارلز جنکس در کتاب پارادایم جدید در معماری،هفت پارادیم و به قولی هفت گرایش معماری معاصر را بیان می کند که به عقیده ی او این هفت گرایش،هر کدام بخشی از پارادایم بزرگ جهان امروز را تشکیل می دهند.هفت پارادایم او عبارتند از:پیچیدگی،الهام از فرمهای طبیعی،الهام ار ساختارها و داده های محیط مصنوعی و کلانشهرها،به کار گیری اشکال حبابی و قطره ای،بهره گیری از نشانه ها و فرمهای بومی،استفاده از شمایل مربوط به کیهان شناسی نو و در نهایت ختق فرمهای مبهمی که می توانند به صورت های مختلف تعبیر شوند. به عقیده او پارادایم جدید شامل بناهای ساختار شکن می شود که موزه گوگنهایم در بیلبائوی اسپانیا،اثر فرانک گه ری،نمونه خوب آن است و از سویی پروژهای ساخته نشده ی معمارانی چون پیتر آیزنمن و دانیل لیبسکیند،زاها حدید و یا دیگر معماران اروپایی را در بر می گیرد

 

او مدعی است که کار معماران یاد شده با کاربردهای علم جدید،به وجود آمده و می توان آنها را با توجه به همین کاربردها درک کرد. یعنی نظریه ی پیچیدگی ،سیستم های خود سازمانده،فراکتال ها،دینامیک خطی،پیدایش و خود همانندی است. او می گویید:(قواعدی که در این میان ظهور میابند ،همواره باعث بر آشفتن می شوند.)حیطه شان هم متنوع است:از لکه های بد قواره گرفته تا اشکال موج گونه ی زیبا و برازنده،و از خطوط هندسی فراکتال نا صاف تا مناظر کامپیوتری سرد. این زبان جدید،با این انگاره که نظم شهری جدید،که به الگوهای همواره متغیر طبیعت نزدیکتر می نماید،امکان دارد زبان های کهنه ی کلاسیسم و مدرنیسم را به چالش طلبد.از جمله به نمونه های این روند می توان به آثار دیگر فرانک گه ری چون دانشکده مدیریت،تالار کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس،موزه هنر مدرن سامسونگ در سئول اشاره کرد

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

3 دسته كلي و بستر گونه را درباره ي فراكتال ها در نظر مي گيريم :

 

1- طبيعي ( مانند درختان – كوهها – ابرها )

 

2 – رياضيات ( شبيه سازي هاي كامپيوتري )

نمونه ي برجسته ي بر خال يا فراكتال رياضي ، بر خال كخ است .

 

3- بشر ( تكه هاي نقاشي پالاك )

657ef4tlfhf0e9gu0eby.jpg

 

dsaf32hc5qsyb8hifi.jpg

 

dkxdf2u46n6lr5wai07h.jpg

 

6rn8hrw0zp4yfdlaxbg5.jpg

 

pphpuagpz8h0yyhox0dv.jpg

لینک به دیدگاه

-هندسه برخالي يا هندسه فراكتالي

-

-با ملاحظه اشكال موجود در طبيعت مشخص مي شود كه هندسه اقليدسي قادر به تبيين و تشريح اشكال پيچيده و ظاهراً بي نظم طبيعي نيست . مندلبورت در سال 1975 اعلام كرد « كه ابر ها به صورت كره نيستند . كوه ها مانند مخروط نمي باشند . ، سواحل دريا دايره شكل نيستند . پوست درخت صاف نيست و صاعقه بصورت خط مستقيم حركت نمي كند » هندسه برخالي وسيله و مفهومي نوين است كه امكان توصيف ريخت هاي طبيعي را ميسر كرده است . اشكال هندسي طبيعي همچون كرات آسمانی و درخت كاج را به آساني مي توان با كره و مخروط توصيف كرد ولي بسياري ديگر از اشكال طبيعي به اندازه اي پيچيده هستن كه حتي با تركيبي از اشكال اقليدسي قابل توصيف دقيق نيستند .

 

8ki3lmajs3v94iiroc07.jpg

 

25ht98yawpfh3xmx7l.jpg

واژه برخال در حقيقت از دو پاره ( برخ و ال) ساخته شده است . برخ واژه فارسي براي كسر است . و پسوند « ال » به معناي ، مرتبط با ،است.( مانند چنگال . مرتبط با يا هم شكل با چنگ كشال يا كشاله ران : مرتبط با كشيده شدن – پوشال : مرتبط با پوشاندن)

 

ويژگي اصلي برخالهاي تكرار متوالي يك اصل است . برخلاف فراكتال هاي رياضي ، در بسياري از موارد قانون حاكم بر ساخته شدن فراكتال هاي طبيعي براي ما مشخص نيست و به سادگي نمي توانيم بعد فراكتالي آنها را بدست آوريم . فيزيك بسياري از پديده هاي طبيعي غير خطي است . غير خطي بودن پديده هاي طبيعي منجربه بروز رفتارهاي فراكتالي مي گردد . از جمله پديده هاي طبيعي غير خطي ، زمين لرزه ، شبكه زهكش ، و رشد بلور داراي ويژگي هاي فراكتالي هستند .

pvvxb0ecwdkwe562a4lj.png

لینک به دیدگاه

آشنايي با فراكتال ها به هنرمندان اجازه مي دهد تا آثار هنري بسيار زيادي را بيافريننند . اگر چه اشوب نظريه اي است كه بر موضوعات گوناگون اجتماعي و سياسي و اقتصادي نظر دارد ، از ما نيازمند زماني براي تصوير سازي مفاهيم خود بود و اين عرصه اي بود كه هندسه آشوب با فراكتال ها خلق كردند . ما در هندسه آشوب با تصاوير متفاوتي سر و كار داريم ، تصاويري كه بزرگترين خصوصيات آنها اين است كه وقتي رسم آن را آغاز مي كنيم نمي دانيم در نهايت با چه پديده اي روبه رو خواهيم شد و از سوي ديگر بازخورد در ان نقش اساسي دارد . اگر تا به حال به يك برگ سرخس نگاه كرده باشيد مي توانيد متوجه تشابه اجزاي مختلف آن شويد . ساختار كل ساقه همانند یک برگ و ساختار يك برگ همانند يك جزو كوچك ان است .

uumborhy8yoo3ia27s8.png

 

yzsfciia36l8ju67h3.png

مثال طبيعي ديگر : مي توان به فرم پولک هاي ماهي اشاره كرد كه شبيه هم بوده ولي اندازه آنها در ميان تنه بزرگ تر و در محل هايي كه نزديك سرودم ماهي است كوچكتر هستند .

در واقع اين اشوب و فراكتال به توانايي يك الگو و مدل ساده گفته مي شود كه اگر چه خود اين الگو هيچ نشاني از پديده هاي تصادفي در خود ندارد ، اما مي توان منجر به ظهور رفتارهاي بسيار بي قاعده در محيط شود .

ucbcvujg42davo33y02.jpg

 

2lysdoxkp8dxnchwnsqi.jpg

لینک به دیدگاه

مثلث سرپینسکی

9xo3s6qg972xaz71fo2b.png

 

qs4rij5wb1dacytecnsj.png

نظريه فراكتال :

 

 

نظريه آشفتگي نحوه ي مشاهده ي جهان توسط دانشمندان را تغيير داده است . مركز اين چشم انداز هندسه و دروازهي اين هندسه ، رايانه است . قوانين آشفتگي را در امور هواشناسي – بازار بورس – حركت كرات آسماني – گسترش شهر ها – فيزيك كوانتوم – ژنتيك – رياضي و هندسه قابل مشاهده است همانند علوم هواشناسي پيش بيني بازار بورس محدود است و هر اتفاق هر چند جزئي ، مي تواند بالقوه نمودار قيمت سهام و ميزان معاملا را دگرگون كند . قوانين بي نظمي استثنا نيست بلكه جهاني است . تشبيه نيوتوني و (مدرنيست ها ) از اين جهان به عنوان يك سيستم مكانيكي قابل پيش بيني – همانند ساعت – ديگر صحت نيست ( علم مدرن ) بر اساس علوم جديد ، تشبيه اين جهان به يك ابر در حال تحول صحيح تراست ( علم پست مدرن )

 

 

به اعتقاد جنكس فرم تابع ديدگاه جهاني است (form follows world view) و معماري بايد تابع ديدگاه انسان نسبت به خود و جهان پيرامونش باشد . در نگاه او معماري امروز بايد معمول شرايط امروز يعني معلول علم فلسفه و فناوري كنوني باشد . او با اين فرض كه مباني نظري معماري بر پايه هاي علم و فلسفه استوار است چنين نتيجه مي گيرد كه هنگامي كه علم و فلسفه متحول مي شود ، معماري نيز بايد به تبع آن عوض شود . جنكس با طرح اين نظريه با استقبال نوعي معماري چند وجهي و پيچيده رفته كه نسبت دقيقي ميان نيازها و الزامات فني و زيبايي شناختي پيشين و ضرورت هاي تكنولوژيك امروز برقرار مي سازد

zgw75ul2dwjcyw0fh1u.jpg

 

 

اكثر معماران دهه هشتاد و سبك ديكاستراكشن كه به سمت فولدينگ گرايش پيدا كرده بودند از اواسط دهه نود ميلادي مباني نظري معماري خود را بر اساس مباحث جديد علمي مطرح شده بنا نهادند . معماران همچون پيتر آيزنمن – فرانك گهري و دانيال ليبسكيند روند پيدايش قطور و تكامل را در طرح هاي معماران خود پياده كرده اند . در ساختمان هاي انها روند طراحي و پيدايش مشابه همان صورتي انجام مي پذيرد كه در مقياس بزرگ تر يعني كيهان اتفاق مي افتد .

ze5dc6at360u9fjoptd.jpg

 

728dh2cua2nmftbrekr.png

لینک به دیدگاه

بررسي كانسپت در معماري بر اساس هندسه ي فراكتال :

مي توان به نمونه هايي از معماري فراكتال و هندسه آن در معماري گذشته اشاره كرد . البته معماران اين بنا ها قصد ايجاد اين هندسه را نداشته اند . ولي نمودي از هندسه ي فراكتال در كارهاي انان ديده مي شود . در گذشته هاي دور اين هندسه در معماري گوتيك ، و باروك و معابد هندو ها ديده شده است .

g9hvjpf8n0fooa5bl45n.jpg

 

za60q94dc06rld794y0f.jpg

-نظريه فراكتال به نظريه اي وابسته است به نام نظريه پيچيدگي كه از اواخر قرن بيستم از سوي برخي فلاسفه و رياضي دانان مطرح شده كه دران شروع پيدايش كيهان به یک نقطه مادی و سپس 12 جهش در کیهان نسبت داده مي شود كه طي اين جهش ها جهان از نقطه ي مادي اوليه به وجود امده است . اين تئوري به نام هاي تئوري پيچيدگي و همچنين تئوري اغتشاش مشهور شده است .

 

ftzpab02pfln7nj4v3v.png

 

كمتر از 12 ماه پس از انتشار ترجمه انگليسي مقاله ي مندلبورت پيتر آيزنمن معمار مشهور آمريكايي نمونه کارهای خود را به نمايش گذاشت.

 

. آيزنمن فرم ناپايدار را در حجم ساختمان نيز ايجاد كرد تا دو شكل در كنار هم با مقياس هاي متفاوت نمودي از هندسه فراكتال باشد . براي درك بيشتر معماري فراكتال نخست بايد به تئوري هاي معماري كه قبل از ان از سوي فلاسفه اي چون ژاك دريدا مطرح شد و توسط برخي معماران از جمله پيتر آيزنمن و فرانك گري دنبال شد بپردازيم . مي توان گفت كه ورود فلسفه به معماري از اوايل دهه ي 80 ميلادي آغاز گشت .

 

6c1d7tj0vgh2ta0fuh3.jpg

لینک به دیدگاه

در اين معماري مفاهيم ناپايداري و عدم قطعيت مطرح شده كه در تقابل با پايداري و قطعيت عصر مدرن بود . پس از اين معماري معماري ديگري از سوي همين معماران مطرح شده كه در ان سيال و بي شكل بودن فضايي مد نظر بود . اين معماري به معماري لايه اي مشهور شد كه هدف از ان خلق فضاها و اجمالي بود كه توانايي سازگاري با محيط و تغييرشكل را داشتند . فرم اشكال ناپايدار چون ژلاتين الهام گرفته شد كه با هر نوع قالبي قابل انطباق باشد و درنتيجه مفاهيمي چون فرم هاي ضعيف مطرح شد . فرم ساختمان در اين معماري بيشتر سيال و قوسي و يا موجي شكل بود و به هيچ وجه طرح شكسته وخشن درآنها ديده نمي شد . اين فرم به دليل از بين رفتن سلسه مراتب پايداري و قطعيت درفلسفه به وجود آمد و هدف آن ايجاد فضا ها واحجام نرم و انعطاف پذير هم ارزش و سیال بود

 

0vyv820gpe7o2g8y4bg3.png

معمارديگر كه به معماري فراكتال پرداخت ، فرانگ گري بود كه بهترين نمونه ي معماري فراكتال موزه ي جديد گوگنهايم در شهر بيلبائو اسپانياست . حجم اين موزه تماماً از اشكال و سطوح مواج ساخته شده كه به صورت لايه هايي بر روي هم قرار گرفته اند و جنس نما از ورق تيتانيوم بوده كه باعث درخشندگي و شفافيت خاصي شده است . فرانك گري خود اظهار ميدارد كه فرم ساختمان را از زباله هاي نهنگ الهام شده است .

k62linqgrpw5wpo7v2f.jpg

 

 

نتیجه گیری : باید اذعان داشت که هندسه و معماری فراکتال از گذشته وجود داشته به طوری که برخی اشکال مواج در کلیساهای باروک ، برخی تزئینات متحد الشکل و متشابه در معماری گوتیگ نموده هایی از این هندسه بوده اند . اما در نتیجه معرفی مستقیم این هندسه از سوی مندلبورت ، عده ای آن را پذیرفتند و بکار بردند ولی عده ای با ان مخالفت ورزیدند . قضاوت این مطالب که نظر کدام یک صحیح تراست دشوار و در اصل غیر ممکن است . چرا که هر گاه از سوی صاحب نظران تئوری مطرح شده همواره و همیشه موافقان و مخالفانی داشته است این بحث که از نظر ریاضی دانان و فلاسفه تا چه حد در معماری می توان دخیل باشد بستگی به نظر افراد خواهد داشت .

 

اما انچه که کاملا قطعی است هندسه فراکتال در واقع نوعی هندسه غیر اقلیدسی است که برخی از اشکال موجود در طبیعت نظیر فرم ابر ها وشاخه های درختان که شبیه هم بوده ولی نظیرهم نیستند الهام گرفته شده است . درواقع هندسه ی فراکتال ایجاد اشکالی است که فرم و شکل یکسان داشته باشند . ولی از نظر اندازه متفاوت هستند .

قطعی است همواره نوعی از معماری موفق بوده که بتواند استفاده کنندگان را وادار به تحسین نموده و آنان را خشنود وآسوده کند . بنابراین استفاده صرف از فلسفه و عدم توجه به مفاهیم زیبایی شناسی نمی تواند تمامی موضوع باشد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...