رفتن به مطلب

ترمینال


Bahram Sh مهمان

ارسال های توصیه شده

Bahram Sh مهمان

ترمينال تى . دابليو . اى

TWA Terminal

1-twa.jpg

« ترمينال TWA » در مقياس غول پيكر ، شباهت بسيار زيادى به يك عقاب در حال نشستن دارد . اين تصوير خارق العاده كه از بتون ، تراشيده شده ، ترمينال را به يكى از به ياد ماندنى ترين ترمينال هاى جهان تبديل كرده است .

image29copy1.jpg

اين سازه ى شگفت آور ، متشكل از يك پوسته ى ضخيم بتونى و داراى چهار سقف مدور عظيم الجثه است كه ناگهان رو به بالا چرخيده اند . قوس هاى تشكيل شده از اين چهار سقف بر روى ديوارهاى قوس دارى قرار گرفته اند كه با زاويه به سمت بيرون متمايل شده اند . اين سقف هاى مدور كه توسط پنجره هاى سقفى از هم جدا گشته و بر روى چهار ستون Y شكل قرار گرفته ، در داخل فضايى با روح و روشن به ارتفاع 17 متر و طول 110 متر به وجود آورده اند .

TWATerminalInterior.jpg

ورود به اين ساختمان همانند قدم زدن در داخل مجسمه اى است كه درون آن توسط فرم خارجى آن نويد داده شده باشد . شكل هاى خميده و قالب بندى شده از قبيل سقف راه پله ها ، رامپ ها و پيشخوان ها ، در همه جا مشاهده مى شود و تحرك فضاى خارجى در گذر از فضاهاى داخلى كه متناوبأ باز و بسته مى شوند ، تكرار شده است .

TWATerminalExterior.jpg

ارو سارينن متوجه اين واقعيت بود كه برخى مردم ، ساختمان را با يك پرنده ى در حال پرواز مطابقت مى دهند . او مى گويد : « اين آخرين چيزى بود كه مورد توجه ما قرار گرفت . هدف اصلى ما طراحى ساختمانى بود كه در آن معمارى ، خود ، بيان كننده ى هيجان و التهاب سفر و گوياى تحول و حركت باشد » .

twa07.jpg

او ادامه مى دهد : « اشكال و فرم ها از عمد طورى انتخاب شده اند كه بر صعود و بلند پروازى و نيز كيفيت خطوط تأكيد شود ، چرا كه ما خواستار يك مكان عروج دهنده بوديم » .

istockphoto_31770_twa_terminal_at_jfk_airport.jpg

منبع:http://www.catalunia.blogfa.com/post-5.aspx

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

دو سیستم كلی در طراحی ساختمان ترمینال فرودگاه های تجاری، مسافرتی وجود دارد:

 

سیستم متمركز وسیستم غیر متمركز. درسیستم متمركز كلیه مسافرین، توشه ها، و بارها طی یك حركت هماهنگ بصورت قیفی شكل، مسیری را طی كرده و در یك ساختمان مركزی تجمع یافته و آنگاه دوباره در بخش های مختلف استقرار هواپیماها پراكنده می شوند ولی در سیستم غیر متمركز مسافرین و بسته هایشان مستقیماً به محل سوار شدن هدایت می شوند. انتخاب هر یك از دو سیستم به مقدار سطح موجود كه جهت توقف هواپیما تخصیص داده شده بستگی دارد. هنگامیكه جهت سوار شدن به هواپیما پیاده روی بیش از 18 متر لازم باشد، الزاماً باید سیستم متمركز را به سیستم غیر متمركز تبدیل نمود. به همین ترتیب هنگامیكه تعداد درب های خروجی (محوطه مورد نیاز جهت سوار شدن به هواپیما) مورد نیاز هر شركت هوائی در یك فرودگاه از شش عدد تجاوز كند، سیستم غیر متمركز اقتصادی نخواهد بود. در چنین موقعیتی متمركز ساختن عملیات هر شركت هوائی در یك منطقه، از راه حل های منطقی خواهد بود و این راه حل منتهی خواهد شد به سیستمی كه در آن، تعدادی سیستم متمركز در یك منطقه بصورت غیر متمركز استقرار یافته اند.

 

در گذشته تسهیلات ترمینال مسافرین در غالب فرودگاه ها در یك ساختمان مركزی مستقر بوده است؛ چنین سیستمی تا زمانی مناسب خواهد بود كه تعداد هواپیماها و تعداد درب های خروج كم بوده و بتوان تمام بخش های مختلفه ترمینال را در یك ساختمان متمركز کرد و این در حالی است كه ظرف بیست سال گذشته ترافیك هوائی افزایش سریعی داشته و همین مساله دلیلی بر ناتوانی و عدم اجرایی بودن چنین سیستمی در دوران اخیر است. امروزه سیستم تمركز مختلط، كه بنام سیستم ترمینال های واحد نیز خوانده می شود، جایگزین سیستمهای دیگر گشته و بتدریج ملاك اصلی در طراحی ترمینال فرودگاه ها گردیده است.

 

در این سیستم تسهیلات ترمینال در واحدهای كوچكتری تمركز یافته و آرایش این واحدها پیاده روی از پیاده رو جلوی ترمینال تا محل سوار شدن به هواپیما را به حداقل می رساند. پس از اشباع یك واحد ودر صورت لزوم، واحدهای بعدی بدون ایجاد مزاحمت برای سایر واحدها بكار گرفته می شوند.

 

این عمل آنقدر ادامه می یابد تا ظرفیت باند پرواز با ظرفیت كل واحدها برابری نماید. طراح علاوه بر در نظر داشتن عوامل متعدد، تمام یا قسمتی از تسهیلاتی نظیر سالن های انتظار، رستوران، فروشگاه ها و بخشی از دفاتر اداری را برای مسافرینی كه مجبورند هواپیمایشان را دراین فرودگاه عوض كنند و یا مسافرینی كه هواپیمایشان تاخیر طولانی دارد طرح می كنند.

 

بعضی از تسهیلات رفاهی را می توان در ساختمان هایی كه منحصراً بدین منظور احداث میشوند و در نزدیكی و یا در ارتباط با واحدهای مجری تشریفات پرواز قرار داردند در نظر گرفت که توانایی سرویس دهی به آنها را داشته باشد. واحدهای مجری تشریفات پرواز قویاً به اینگونه بخشها وابسته اند. برای مثال وابستگی آنها را به كابین شركت های بیمه هوائی، محل تبدیل ارزها ویا بلیط فروشی ها نباید از نظر دور داشت. طرح اینگونه تسهیلات دریك ساختمان مجزا خود باعث می گردد تفكیك پروازهای درون مرزی و برون مرزی تسهیل شود.

 

بالاخره سیستم ترمینال های واحد هزینه های اصلی اولیه را تقلیل بسیار داده و این اطمینان را به همراه دارد كه امكان گسترش ترمینال در مراحل بعدی بدون تحمیل هزینه های اضافی وجود داشته و هزینه های انجام شده قبلی را بی اثر نخواهد ساخت .

 

 

منبع

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

ترمینال جدید فرودگاه دوبی چند روز پیش افتتاح شد. (اطلاعات بیشتر در مورد ترمینال شماره 3 دبی که فقط مخصوص پروازهای شرکت هواپیمایی امارات است)

(منبع عکسها: Explorer Publishing)

DubaiTerminaThree.jpg

 

Dubai1.jpg

 

 

 

Dubai3.jpg

 

 

 

Dubai4.jpg

 

 

 

Dubai5.jpg

 

 

 

 

Dubai6.jpg

 

 

 

 

 

Dubai7.jpg

 

 

 

Dubai8.jpg

 

 

 

 

Dubai9.jpg

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

رگ ترین ترمینال فرودگاه جهان در چین افتتاح شد: ساختمانی 170 برابر زمی Written by Aliasghar Honarmand Tuesday, 27 May 2008 08:13 1235-fp259929-indesign-528x396_copy.jpg

با نزدیک شدن به المپیک پکن، ترمینال شماره سه فرودگاه بین الملی این شهر پس از چهار سال کار و هزینه ی سه و نیم میلیارد دلار افتتاح شد. این ترمینال که شبیه یک اژدها طراحی شده دارای مساحت باور نکردنی 1.3 میلیون متر مربع است. این نخستین ساختمانی در دنیا است که رکورد مساحت بالاتر از یک میلیون متر مربع را میشکند. بنابراین این ترمینال علاوه بر لقب بزرگ ترین ترمینال دنیا، نام بزرگ ترین فرودگاه جهان و بزرگ ترین ساختمان جهان را نیز به همراه دارد.

برای اینکه درک این مساحت ساده تر باشد بهتر است بدانید که مساحت این ترمینال 17 درصد بیشتر از مساحت مجموع کل 5 ترمینال فرودگاه بین المللی لندن است. مثال دیگر مقایسه آن با یک زمین فوتبال است که مساحت این ترمینال 170 برابر آن است.

ترمینال جدید که توسط شرکت معروف

فوستر و همکاران طراحی و اجرا شده قادر به جابجایی 50 میلیون مسافر در سال است و برای حرکت مسافران درون این ترمینال 243 آسانسور و نوار نقاله تعبیه شده است. شرکت فوستر ترمینال را طوری طراحی کرده تا حداکثر استفاده را از انرژهای طبیعی و نور خورشید برای روشنایی بکند تا در هزینه های این ساختمان صرفه جویی شود.

به نظر من چنین ترمینالی خود به تنهایی ارزش سفر کردن و دیدن را دارد چه برسد به اینکه بخواهیم کشور چین را با آن همه دیدنی ها ببینیم. دوستان معمار اگر اطلاعات تکمیلی در مورد این ترمینال دارید، ممنون میشویم که در بخش نظرات بنویسید.

منابع و عکس های بیشتر :

Arch Daily - گیزمودو - ویکی پدیا

 

1235-fp254897-indesign-528x396_copy.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 2 سال بعد...
  • 9 ماه بعد...
  • 9 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...