رفتن به مطلب

مفاهیم شهر و شهرسازی


ارسال های توصیه شده

دوستان عزيز

تو اين تاپيك با هم الفباي شهر رو تمرين ميكنيم.

 

هر نفر يه كلمه و يا اصطلاح از شهر و شهرسازي و يا علوم مربوط به اون رو ميگه و نفر بعد اطلاعات خودش رو در مورد او كلمه مينوسه. درست هست كه توضيح به مفاهيم سنگين هستن اما تا ميتونيد كوتاه و خلاصه بگيد كه حوصله خواننده سر نره. حداكثر در 8 سطر توضيح خودتون رو بيان كنيد.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 43
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

همون اولش کلمه ای رو گفتی که چندتا تعریف داره. تعاریفی که میگم از سایت معتبر ویکیپدیا هستش:

شهر ، طی دهه‌های اخیر، از سوی اندیشمندان جغرافیا، جامعه شناسی، اقتصاد، جمعیت شناسی و برخی علوم دیگر، تعاریف متعددی از شهر ارائه شده‌است.

 

  • جامعه شناسان از جمله انگلس و مارکس، شهر را محل تمرکز جمعیت، ابزار تولید، سرمایه، نیازها و احتیاجات و غیره می‌دانند که تقسیم کار اجتماعی، در آنجا صورت گرفته‌است.
  • جغرافی دانان، شهر را منظره‌ ای مصنوعی از خیابانها، ساختمانها، دستگاهها و بناهایی می‌دانند که زندگی شهری را امکانپذیر می‌سازد.
  • مورخان، شهر را با توجه به قدمت آن، تعریف می‌کنند.
  • از نظر اقتصاددانان، شهر به جایی اطلاق می‌شود که معیشت غالب ساکنان آن، بر پایه کشاورزی نباشد.
  • جمعیت شناسان نیز، تعداد جمعیت یک نقطه را، ملاک شهری بودن آن نقطه می‌دانند.
  • اندیشمندان طراحی شهری شهر را مجموعه پیچیدهٔ سازمان یافته‌ای می‌دانند که متشکل از سه مولفه اصلی کالــبد، تصورات، و فعالیت می‌باشد، که پیوسته در حال تغییر و تحول است.
  • شهرشناسان شهر را محلی می‌دانند که بشر دست از زمین کشیده و فکر کردن را آغاز می‌کند.

از اونجایی که بهتره از کلمات ساده و اولیه شروع کنیم. منم یکی از کلماتی رو میگم که مثل شهر تعاریف مختلفی رو داره.

 

برنامه ریزی شهری

 

البته من یه سوالم واسم پیش اومد. باید تعاریف کلماتی که مطرح میشه رو بگیم یا هر اطلاعاتی که خودمون ازش داریم بدون هیچ منبعی؟ من بعد از جواب دادن به شک افتادم که چطوری باید باشه :ws11:

لینک به دیدگاه

برنامه ريزي شهري يعني تامين رفاه شهرنشينان از طريق ايجاد محيطي بهتر ، مساعدتر ، سالمتر ، اسانتر ، موثرتر و دلپذيرتر. ( شيعه ، مقدمه اي بر برنامه ريزي شهري )

 

برنامه ريزي شهري ، ساماندهي فضايي ساختارهاي كالبدي است.

 

برنامه ريزي شهري داراي جنبه فيزيكي است (اصول و مباني برنامه ريزي منطقه اي ، اشكوري (

 

از معماري منشعب شده است ( زياري، اصول و روشهاي برنامه ريزي منطقه اي )

 

و آغاز برنامه ريزي شهري از امستردام و در سال 1934 بوده است. ( مزيني ، مقالاتي در باب شهر و شهرسازي )

 

برنامه‌ریزی شهری رشته‌ای است که با هدف دستیابی به توسعه متوازن و حفظ پایداری یک محیط شهری به برنامه و طرح کاربری زمین، حمل و نقل، روابط اجتماعی شهری، زیست محیطی و ... می‌پردازد. ( ويكي پديا )

 

ابعاد برنامه‌ریزی شهری

زیبایی ، ایمنی ، زاغه‌نشینی ، انحطاط ، فرسودگی ، بازسازی و نوسازی شهری ، حمل و نقل ، شهرکهای اقماری، توسعه پایدار، ابعاد زیست محیطی، نور و صدا، پایداری اجتماعی، پایداری اقتصادی ( ويكي پديا )

 

 

كلمه بعد:

 

طراحي شهري

لینک به دیدگاه

طراحی شهری پلی است بین برنامه ریزی شهری و معماری. توجه اصلی طراحی شهری به شکل کالبدی شهر است. ( Robert M.Beckly, 1979: 62 )

 

طراحی شهری روند منطقی شکل دادن به فرم کالبدی شهر است. (جزوه مبانی طراحی شهری دکتر حسین بحرینی)

 

طراحی شهری حوزه ای است پیچیده و میان رشته ای که افزون بر معماری و برنامه ریزی شهری با شاخه های دیگر علمی و هنری، مانن منظر سازی، مهندسی فنی، مهندسی حمل و نقل، روان شناسی و حقوق نیز سر و کار دارد. (اصول طراحی فضاهای شهری، محمود توسلی و ناصر بنیادی)

 

طراحی شهری عبارتست از سازمان دهی فضایی، زمانی، معانی و ارتباطات. (Rapoport, 1977 )

 

مدیریت شهری

لینک به دیدگاه

واژه مدیریت شهری برای اولین بار در سال 1986 از سوی سازمان بین المللی برنامه مدیریت شهری که از طرف بانک جهانی مرکز سازمان ملل، برای اسکان بشر و برنامه توسعه سازمان ملل حمایت می شود ، جهت بهبود مدیریت رشد شهرها در کشورهای در حال توسعه مطرح گردید . در واقع مطرح شدن چنین برداشتی از مدیریت ، از نتایج حرکت شیوه مدیریت متمرکز به سمت مدیریت نسبتاً محلی تر در جهت هدایت توسعه شهری بوسیله سازمانهای محلی می باشد . مدیریت شهری شامل برنامه ها ، اقدامات و سیاستهایی است که به منظور حصول اطمینان از مطابقت رشد جمعیت با دسترسی به امکانات زیر بنایی ، مسکن و اشتغال انجام می پذیرد، در حالی که این اقدامات به همان قدر وابسته به اقدامات بخش خصوصی است لیکن در نهایت تحت تاثیر سیاستها و کارکرد هایی قرار دارند که تنها حکومتها می توانند آنها را انجام دهند .

به طور کلی مدیریت شهری به عنوان الگویی برای مدیریت و توسعه سکونتگاه های شهری مطرح می شود. هسته فعالیتهای بین المللی در مورد مدیریت شهر « برنامه ي مدیریت شهری » است که بوسیله برنامه توسعه سازمان ملل و بانک جهانی بنیان نهاده شده است .

 

اقتصاد شهري

لینک به دیدگاه

اقتصاد شهري يكی از رشته های اقتصاد است كه در آن متخصصان سعی مي كنند با استفاده از ابزارهای اقتصادی ، مسايل و مشكلات يک منطقه شهری را مورد بررسی و ارزيابی قرار دهند.

وظیفه اقتصاد دانان شهری این است که تعیین کنند: آیا تمرکز در یک فضا مفید و اقتصادی است یا خیر؟ همچنین بررسیهایی درباره بازار کار، سطح اشتغال، پایگاه اقتصادی زنان، سهم زنان در نیروی کار شهری، میزان در آمد در محله های شهری، نابرابری میزان درآمد گروههای شهری و نقش بخشهای صنعتی، خدماتی، فرهنگی و توریستی در اقتصاد شهری صورت می گیرد.

در علم اقتصاد شهری سعی می شود برای توضیح مسائل شهری، ابزارهای اقتصادی به کار گرفته شود، نه اینکه شهر را در مطالعات اقتصادی وارد کنند. اقتصاد شهری بر خلاف علم اقتصاد مجرد، به کارگر به عنوان یک عامل تولید کننده نگاه نمی کند بلکه او را به عنوان یک مصرف کننده ، یک رای دهنده، فردی که موجب شلوغی، موجب آلودگی محیط می شود و بالاخره فردی که درگیر مسائل و مشکلات شهری است می نگرد. اقتصاد شهری هم مسائل بین شهری وهم مسائل درون شهری را مورد بررسی قرار می دهد.

 

برنامه ریزی منطقه ای

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

خوب کسی دیدم نمیگه، گفتم بذار خودم تعریف برنامه ریزی منطقه ای بگم:

برنامه ریزی منطقه ای فرآیندی است، در جهت مشارکت مردم و مناطق در برنامه ریزی و فراهم آوردن موجبات برنامه ریزی از جهت انطباق با برنامه های کلان ملی و ویژگی های منطقه ای. بعضی از صاحب نظران برنامه ریزی منطقه ای را فرآیندی در جهت تنظیم و هماهنگ کردن برنامه های مختلف اقتصادی - اجتماعی با نیازها و امکانات محلی تنظیم می نمایند. عده ای دیگر برنامه ریزی منطقه ای را فرآیند توجیه، تبیین و روش نمودن آرمانهای اجتماعی و ارائه راه حلهایی در جهت سامان دادن به فعالیتها در فضای فوق شهری می دانند.

در واقع برنامه ریزی منطقه ای تصمیم گیری و سرمایه گذاری در پروژه ها در سطح منطقه، در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و کالبدی مناطق مختلف کشور است. بدیهی است برنامه ریزی منطقه ای پرداختن به رابطه بین انسان، محیط و فعالیت است و وجوه مشترکی با عامل جغرافیا و فضا، آمایش سرزمین و برنامه ریزی فضایی و برنامه ریزی کالبدی دارد. در واقع برنامه ریزی منطقه ای باید در چارچوب آمایش سرزمین انجام گیرد. مسئله مهم در برنامه ریزی منطقه ای مشارکت مردم است. در برنامه ریزی منطقه ای، هدف، استفاده بهینه از منابع، برای توسعه منطقه است.

منبع: کتاب اصول و روش های برنامه ریزی منطقه ای - دکتر کرامت ا... زیاری

 

برنامه ریزی فضایی

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

اسپم نکنید :w420:

 

اگر بلد نبودید یه سرچی تو اینترنت و یه نگاهی به کتاباتون بندازین تا یاد بیگرین و اینجا هم بگین. اگه میدونستین بگین اگه نمیدونستین چیزی نگین تا کلمه بعدی که گذاشته شد بعدی رو جواب بدین.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

چرا کسی چیزی نمیگه :ws52:

برنامه ریزی فضایی یک فرآیند فکری است، که برای تحقق اهداف برنامه ریزی کالبدی، به کمک اقدامات سیاستی ضروری است. در واقع برنامه ریزی فضایی، تدوین گزینه های سیاستی است، که میتوان از میان آنها یک سیاست رو برگزید.

برنامه ریزی فضایی عبارت است از، نحوه توزیع و سازمانیابی انسان و فعالیت ها در پهنه سرزمین. در اصل برنامه ریزی فضایی تخصیص بهینه فضا به فعالیت های مختلف، بر اساس قابلیت های مناطق، و در دوره زمانی معین است. هدف از برنامه ریزی فضایی شناخت منابع زمین و چگونگی بهره برداری از این منابع، همراه با پیش بینی وضعیت آینده و استقرار مطلوب انسان، و عملکرد وی در طبیعت، به منظور تأمین رشد معقول، متعادل و مطلوب اقتصادی بر پهنه سرزمین است. در برنامه ریزی فضایی، فضا، حجم زمانی و مکانی مجموعه فعالیت های است که انسان در طبیعت انجام میدهد.

تفاوت برنامه ریزی فضایی و برنامه ریزی کالبدی توجه به مسئله جمعیت و اشتغال در برنامه ریزی فضایی است.

تفاوت برنامه ریزی فضایی و برنامه ریزی بخشی پرداختن به مسئله مکان و حرکات جمعیتی در برنامه ریزی فضایی است.

 

منبع: کتاب اصول و روش های برنامه ریزی منطقه ای - دکتر کرامت ا... زیاری

 

برنامه ریزی کالبدی

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

برنامه ریزی کالبدی مدیریت خردمندانه فضاست و تخصیص عاقلانه زمین به فعالیت ها را شامل میشود. و در سه سطح ملی ، منطقه ای و ناحیه ای انجام میگیرد..

در برنامه ریزی کالبدی کشورهای سوئد ، هلند ، مجارستان دارای تجربیاتی هستن.

 

در مجموع میتوان گفت برنامه ریزی کالبدی بر این نکته تاکید دارد که هر فعالیتی در جایی شایسه و هر بنایی در محلی بایسته انجام گیرد.

 

 

منبع: جلد ١ کتاب کنکور کارشناسی ارشد راهیان ارشد شهرسازی

 

 

 

حوزه نفوذ

لینک به دیدگاه

حوزه نفوذ

حوزه نفوذ یک شهر دارای یک حد کاملا مشخص و قطعی نیست،بلکه به صورت طیفی از شدت روابط بین شهر و نقاط اطراف ان مطرح می گردد.هر چه از شهر مرکزی دورتر شویم شدت این روابط کمتر میشود.در مواقعی بسته به شرایط جغرافیایی ،ارتباطات و عملکرد حوزه یک شهر ممکن است به صورت لکه های جدا از یکدیگر ظاهر شود.

وسعت و شعاع عملکرد حوزه ی نفذ را نقش شهر،مرتبه شهر در نظام سلسله مراتبی شهر ،عوامل جغرافیایی،نظیر ناهمواری یا دیگر عوارض طبیعی و سر انجام سهولت دسترسی تعیین میکند.علاوه بر این فاصله نزدیک ترین شهر بعدی نیزدر تعیین حوزه نفوذ یک شهر موثر است.اصطلاح حوزه نفوذ نمایانگر،میدان تاثیر و نفوذ خدمات اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و سیاسی یک شهر در روستاها،روستا_شهر،شهرکها،� �خش ها،شهر های کوچک مجاور ان است.طبیعی است که این میدان نفوذ با افزایش تعیین حوزه ی نفوذ یک شهر می توان از عوامل زیر کمک گرفت:

- عرضه کالاهی شهری و تدارک مصنوعات ساخته شده در شهر

- ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مستقر در شهر

- ارائه سرویس های خدماتی و تعمیراتی موجود در شهر

- شبکه ارتباطی و امکانات حمل ونقل مسافری و کالایی.

شایان ذکر است که با توسعه ارتبطت و ماشینی شدن و سایر وسایط نقلیه روز به روز از مرز های سیاسی_اداری و تعیین حوزه های نفوذ شهری کاسته میشود و نمی توان حوزه های نفوذ شهری را با مرز های جغرافیایی تعیین کرد.

شهر ها عمدتا دارای حوزه ی نفوذ عام و خاص و یا حوزه ی نفوذ مستقیم،متوسط و ضعیف هستند.

حوزه ی نفوذ عام یک شهر که در ارتباط با شهر های دیگر باشد ممکن است به تناسب و شدت و ضعف عملکرد های متفاوت شهری تحت تاثیر شهر های دیگر قرار گیرد.اما حوزه نفوذ خاص بیشتر در شعاع نزدیک قرار دارد و مناسبات روزمره و نیازهای متقابل جاری را عمدتا با همان شهر انجام میدهد.

 

منبع:زیاری،کرامت الله (1388)، اصول و روش های برنامه ریزی منطقه ای، چاپ هفتم، انتشارات دانشگاه تهران

 

 

کمیسیون ماده 5

 

 

کمیسیون ماده 5:

یکی از کمیسیون های مهمی که مردم همواره در بدست آوردن حقوق فردی خود و بازیافت مجدد کاربری مسکونی یا مورد نظر مالک با آن مواجه هستند کمیسیون ماده 5 مقرر در قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری است . زیرا این کمیسیون بر اساس قانون تنها مرجع تغییر در طرح جامع و تفصیلی مصوب شهر و تعیین کاربری های مورد نظر مالک چون کاربری های مسکونی ، تجاری ، ورزشی ، آموزشی و ... است .

 

وظایف کمیسیون ماده 5:

بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهرها و تغییرات آن ها مشورط به اینکه در اساس طرح جامع شهری مؤثر نباشد و تصویب بعضی از طرح های موضعی و بافت قدیم شهرهای دارای طرح جامع و سایر موارد بر اساس آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح ها مصوب 1378 در این کمیسیون صورت می گیرد .

 

قابلیت اجرایی مصوبات کمیسیون ماده 5:

تغییرات نقشه های تفصیلی اگر در اساس طرح جامع مؤثر نباشد مصوبات توسط شهرداری قابل اجراست در غیر این صورت باید به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری نیز برسد تا قابلیت اجرایی داشته باشد .

 

اعضای کمیسیون ماده 5:

1- استاندار یا معاون عمرانی استاندار به عنوان رئیس جلسه ؛

2- رئیس سازمان مسکن و شهرسازی یا مدیر شهرسازی و معماری به عنوان دبیر جلسه ؛

3- رئیس شورای اسلامی شهرستان مورد نظر (در صورت عدم تشکیل ، رئیس شورای اسلامی شهر مربوطه) ؛

4- شهردار شهر مورد نظر ؛

5- مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ؛

6- مهندسین مشاور تهیه کننده طرح (یا هرارگان دیگر عهده دار تهیه طرح) ؛

7- رئیس سازمان جهاد سازندگی .

از نماینده سازمان نظام مهندسی استان جهت شرکت در جلسات کمیسیون ماده 5 تهران و استان ها (بدون حق رأی) دعوت به عمل می آید . ضمناً از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ، مدیر کل حفاظت محیط زیست و مدیر کل دفتر فنی استانداری جهت شرکت در جلسات بدون حق رأی دعوت به عمل خواهد آمد .

 

 

کمیسیون ماده 13

لینک به دیدگاه

حوزه نفوذ

حوزه نفوذ یک شهر دارای یک حد کاملا مشخص و قطعی نیست،بلکه به صورت طیفی از شدت روابط بین شهر و نقاط اطراف ان مطرح می گردد.هر چه از شهر مرکزی دورتر شویم شدت این روابط کمتر میشود.در مواقعی بسته به شرایط جغرافیایی ،ارتباطات و عملکرد حوزه یک شهر ممکن است به صورت لکه های جدا از یکدیگر ظاهر شود.

وسعت و شعاع عملکرد حوزه ی نفذ را نقش شهر،مرتبه شهر در نظام سلسله مراتبی شهر ،عوامل جغرافیایی،نظیر ناهمواری یا دیگر عوارض طبیعی و سر انجام سهولت دسترسی تعیین میکند.علاوه بر این فاصله نزدیک ترین شهر بعدی نیزدر تعیین حوزه نفوذ یک شهر موثر است.اصطلاح حوزه نفوذ نمایانگر،میدان تاثیر و نفوذ خدمات اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و سیاسی یک شهر در روستاها،روستا_شهر،شهرکها،� �خش ها،شهر های کوچک مجاور ان است.طبیعی است که این میدان نفوذ با افزایش تعیین حوزه ی نفوذ یک شهر می توان از عوامل زیر کمک گرفت:

- عرضه کالاهی شهری و تدارک مصنوعات ساخته شده در شهر

- ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مستقر در شهر

- ارائه سرویس های خدماتی و تعمیراتی موجود در شهر

- شبکه ارتباطی و امکانات حمل ونقل مسافری و کالایی.

شایان ذکر است که با توسعه ارتبطت و ماشینی شدن و سایر وسایط نقلیه روز به روز از مرز های سیاسی_اداری و تعیین حوزه های نفوذ شهری کاسته میشود و نمی توان حوزه های نفوذ شهری را با مرز های جغرافیایی تعیین کرد.

شهر ها عمدتا دارای حوزه ی نفوذ عام و خاص و یا حوزه ی نفوذ مستقیم،متوسط و ضعیف هستند.

حوزه ی نفوذ عام یک شهر که در ارتباط با شهر های دیگر باشد ممکن است به تناسب و شدت و ضعف عملکرد های متفاوت شهری تحت تاثیر شهر های دیگر قرار گیرد.اما حوزه نفوذ خاص بیشتر در شعاع نزدیک قرار دارد و مناسبات روزمره و نیازهای متقابل جاری را عمدتا با همان شهر انجام میدهد.

 

منبع:زیاری،کرامت الله (1388)، اصول و روش های برنامه ریزی منطقه ای، چاپ هفتم، انتشارات دانشگاه تهران

 

 

کمیسیون ماده 5

 

 

کمیسیون ماده 5:

یکی از کمیسیون های مهمی که مردم همواره در بدست آوردن حقوق فردی خود و بازیافت مجدد کاربری مسکونی یا مورد نظر مالک با آن مواجه هستند کمیسیون ماده 5 مقرر در قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری است . زیرا این کمیسیون بر اساس قانون تنها مرجع تغییر در طرح جامع و تفصیلی مصوب شهر و تعیین کاربری های مورد نظر مالک چون کاربری های مسکونی ، تجاری ، ورزشی ، آموزشی و ... است .

 

وظایف کمیسیون ماده 5:

بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهرها و تغییرات آن ها مشورط به اینکه در اساس طرح جامع شهری مؤثر نباشد و تصویب بعضی از طرح های موضعی و بافت قدیم شهرهای دارای طرح جامع و سایر موارد بر اساس آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح ها مصوب 1378 در این کمیسیون صورت می گیرد .

 

قابلیت اجرایی مصوبات کمیسیون ماده 5:

تغییرات نقشه های تفصیلی اگر در اساس طرح جامع مؤثر نباشد مصوبات توسط شهرداری قابل اجراست در غیر این صورت باید به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری نیز برسد تا قابلیت اجرایی داشته باشد .

 

اعضای کمیسیون ماده 5:

1- استاندار یا معاون عمرانی استاندار به عنوان رئیس جلسه ؛

2- رئیس سازمان مسکن و شهرسازی یا مدیر شهرسازی و معماری به عنوان دبیر جلسه ؛

3- رئیس شورای اسلامی شهرستان مورد نظر (در صورت عدم تشکیل ، رئیس شورای اسلامی شهر مربوطه) ؛

4- شهردار شهر مورد نظر ؛

5- مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ؛

6- مهندسین مشاور تهیه کننده طرح (یا هرارگان دیگر عهده دار تهیه طرح) ؛

7- رئیس سازمان جهاد سازندگی .

از نماینده سازمان نظام مهندسی استان جهت شرکت در جلسات کمیسیون ماده 5 تهران و استان ها (بدون حق رأی) دعوت به عمل می آید . ضمناً از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ، مدیر کل حفاظت محیط زیست و مدیر کل دفتر فنی استانداری جهت شرکت در جلسات بدون حق رأی دعوت به عمل خواهد آمد .

 

 

کمیسیون ماده 13

لینک به دیدگاه

در محدوده استحفاظي شهرها جهت شهرك سازي و يا تفكيك بايد كميسيون ماده 13 زمين شهري تصميم گيري نمايد. كه مسئوليت اين كميسيون با معاونت عمراني استانداري مي باشد.

 

اعضاي كميسيون ماده 13 :

استاندار

معاون عمراني استاندار

نماينده وزارت مسكن و شهرسازي

نماينده وزارت جهاد كشاورزي

مدير كل دفتر فني استانداري

نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي

نماينده وزارت راه و ترابري

نماينده سازمان حفاظت محيط زيست

نماينده بنياد مسكن

 

 

كميسيون ماده 100

لینک به دیدگاه

در محدوده استحفاظي شهرها جهت شهرك سازي و يا تفكيك بايد كميسيون ماده 13 زمين شهري تصميم گيري نمايد. كه مسئوليت اين كميسيون با معاونت عمراني استانداري مي باشد.

 

اعضاي كميسيون ماده 13 :

استاندار

معاون عمراني استاندار

نماينده وزارت مسكن و شهرسازي

نماينده وزارت جهاد كشاورزي

مدير كل دفتر فني استانداري

نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي

نماينده وزارت راه و ترابري

نماينده سازمان حفاظت محيط زيست

نماينده بنياد مسكن

 

 

كميسيون ماده 100

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

كميسيون ماده 100 شهرداري به‌عنوان يك مرجع حقوقي استثنايي در نظام حقوقي كشور بوده و رسيدگي به پرونده‌هاي ارسالي از سوي شهرداري‌ها كه مربوط به تخلفات ساخت‌وساز است در صلاحيت اين كميسيون قرار دارد. اعضاي كميسيون ماده 100، مركب از نماينده وزارت كشور به انتخاب وزير كشور و يكي از قضات دادگستري به انتخاب وزير دادگستري و يكي از اعضاي انجمن شهر به انتخاب انجمن شهر مي‌باشد.

 

کمیسیون ماده 12

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

برای تشخیص نوع اراضی در داخل محدوده قانونی یک شهر کمیسیون ماده 12 متشکل از 3 نفر از نمایندگان وزیر مسکن و شهرسازی به نیابت از دولت جمهوری اسلامی در استان، تشکیل می گردد و احکام این نمایندگان توسط وزیر مسکن و شهرسازی ابلاغ می شود و تحت عنوان نماینده وزیر مسکن و شهرسازی در سطح استان فعالیت می کنند.

تعیین نوع اراضی وظیفه اصلی این کمیسیون است. (یعنی اراضی موات، دایر و بایر با آثار حقوقی خاص)

 

اراضی بایر

 

اراضی بایر

اراضی که زمانی احیا شده بود ولی بعدا" معطل مانده است و دیگر کشت و زرع و فعالیتی در آن نشده است و مورد بهره برداری نیست. مثلا" در 10 سال قبل کشت و زرع در آن بود و مالک اعراض نیز نکرده است اما دیگر در آن فعالیتی نیز ندارد.

ماده 4 قانون زمین شهر ی در این خصوص بیان می دارد « اراضی بایر شهری زمینهایی است که سابقه عمران و احیا داشته و به تدریج به حالت موات برگشته اعم از آنکه صاحب مشخصی داشته و یا نداشته باشد».

 

حریم شهر

لینک به دیدگاه

حریم شهر، بخشی از اراضی بلافصل پیرامون شهر است که طبق قانون، حفاظت می‌شود و از هرگونه ساخت و ساز بی‌رویه در محدوده آن ممانعت می‌گردد.

به منظور حفظ اراضي لازم و مناسب براي توسعه موزون شهرها با رعايت اولويت حفظ اراضي كشاورزي، باغات و جنگل‌ها، هرگونه استفاده براي احداث ساختمان و تاسيسات در داخل حريم شهر تنها در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب طرح‌هاي جامع و هادي امكان‌پذير خواهد بود.

نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسيسات كه به موجب طرح‌ها و ضوابط مصوب در داخل حريم شهر مجاز شناخته شده و حفاظت از حريم به استثناي شهرك‌هاي صنعتي (كه در هر حال از محدوده قانوني و حريم شهرها و قانون شهرداري‌ها مستثني مي‌باشند) به عهده شهرداري مربوط مي‌باشد، هرگونه ساخت‌وساز غير مجاز در اين حريم تخلف محسوب و با متخلفين طبق مقررات رفتار خواهد شد.

 

طرح جامع شهر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...