رفتن به مطلب

** کشاورزان نو اندیش **


ارسال های توصیه شده

با سلام.

شما نو اندیشی در کشاورزی رو چی تعریف میکنید؟

 

شنیدن بعضی از واژه ها کمی جای تامل دارد.

نو اندیشی در کشاورزی یکی از این واژه هاست!

شاید تا بحال این واژه مرکب به گوش کسی نخورده باشد و یا استفاده ای نشده باشد.

اما هدف ما در اینجا باز کردن این واژه است.

نو اندیشی در کشاورزی پلی است به برنامه های تلفیقی در کشاورزی و در تمام گرایش های کشاورزی و دامی کاربرد دارد.

کشاورز یا مهندس کشاورزی، که نواندیش باشد یعنی فکری جدید و نو را در سر دارد. میتوان بجای نو اندیشی در کشاورزی از نوآوری در کشاورزی و یا حتی خلاقیت در کشاورزی نام برد.

پیشرفت در این زمینه (کشاورزی) مستلزم نوآوری است. حرکت های جدیدی که در زمینه کشاورزی صورت گرفته و باعث پیشرفت آن شده همه نشات گرفته از طرح نو میباشد. اخیرا بذر دانه گندمی توسط کارشناسان مجرب ایرانی تهیه و تولید شده که میتواند در مقابل بیماریهای مهمی از قبیل زنگ زرد گندم و حتی زنگ سیاه گندم از خود مقاومت نشان دهد ... این در حالیست که در سال گذشته میزان خسارت زنگ زرد گندم چشمگیر بود. پس همانطور که مشخص شد نوآوری و نواندیشی در کشاورزی نه تنها کمک حال کشاورزان زحمت کش و در همان راستا مصرف کنندگان (عموم مردم) میباشد بلکه میتواند از نظر اقتصادی نیز باعث صرفه جویی شود زیرا از مصرف سموم که اکثرا وارداتی هستند جلوگیری کرده و صرفه اقتصادی دارد.

لینک به دیدگاه

یک مهندس کشاورز موفق کسی است که بتواند از نواندیشی به نوآوری و از نوآوری بر خدمت مردم درآید.

اما سوال اینجاست که چگونه میتوان نو اندیشی را گسترش داد؟!

فعالیت در این زمینه مستلزم دو فاکتور مهم

1.حمایت های دولت و 2.پشتکار فردی میباشد

اکثر فارغ التحصیلان کشاورزی از آینده کاری خود نگران هستند. باید بگوئیم که نگرانی های آنها نیز بی مورد نیست!

متاسفانه در کشور ما (دولت های گذشته و حال) بهای کمی به کارشناسان و متخصصان این بخش داده شده است. اما با این حال پیشرفت ما نیز چشمگیر بوده و جای تحسین دارد. اینجاست که ارزش و اهمیت پشتکار فردی که از 2 فاکتور مهم عنوان شده در بالا میباشد مشخص میشود.

حال اگر دولت نیز حمایت های خود را گسترش دهد بی تردید روند پیشرفت در کشاورزی سرعت بیشتری بخود میگیرد.

برای مثال این کار میتواند از طریق احداث موسسه های تحقیقاتی بیشتر در همه زمینه ها اعم از تولیدات گیاهی ، اصلاح نباتات ، گیاهپزشکی و ... انجام شود. با احداث این موسسات هم میتوانیم تا حدی اشتغال زایی فارغ التحصیلان این رشته را افزایش دهیم و هم میتوانیم آینده جامعه در حال توسعه خود را تضمین کنیم.

لینک به دیدگاه

همه نیز میدانیم که صرف پول در راه علم خرج نیست بلکه سرمایه گذاری است! بدیهی است با این کار در وهله اول خود دولت متوجه صرفه جویی های اقتصادی ؛ و در گام بعد بهره مندی مردم از خدمات بهتر در زمینه خوراک و تغذیه و بدنبال آن مرغوبیت سبدهای دیگر زندگی خواهد شد و در آخر از نظر زیست محیطی نیز جا برای رسیدن به محیط زیست سالم به دور از آلاینده های زیست محیطی باز میشود.

توضیح چگونگی هر یک از نکات بالا برای خود فرصت و مکان مناسبی لازم دارد. که انشالله به آنها نیز خواهیم پرداخت.

دغدغه بسیاری از ما آدمها درآمد زایی است. یک کارشناس کشاورزی در نظر دارد پس از اتمام تحصیلات خود کار کرده و درآمد داشته باشد. این کار برای آنانی که ابزارهای اولیه از قبیل زمین و سرمایه را دارند امکان پذیر است. بی شک کسی که در این راستا فعالیت میکند فقط در فکر درآمد بیشتر خواهد بود. این کار با تولید بیشتر محصول رابطه دارد. در این نوع حرکت و فعالیت شاید با نواندیشی و نوآوری مواجه شویم اما میزان آن کم میباشد. چون تولیدکننده و یا کارشناس فقط به جنبه اقتصادی توجه دارند و هزینه کمتری صرف حرکت های نو میکنند.

لینک به دیدگاه

قصد دارم تفاوت تولید مدرن (نواندیشی و نوآوری) و تولید سنتی را با مثال بیان کنم:

برای مثال در تولید سنتی شخصی که گلخانه دارد به محض مواجه با یک آفت برای جلوگیری از خسارت بیشتر سم را تزریق محیط گلخانه اش کرده تا از خسارت بیشتر جلوگیری نماید. این در حالیست که شاید هزینه زیادی صرف خرید سم و سم پاشی کرده باشد. اما این کار را سود میداند!

اما در تولید مدرن شخصی که گلخانه دارد قبل از مواجه با آفات یا بیماری ها برنامه ریزی میکند. او بجای اینکه پول خود را در خرید و تهیه سم مصرف نماید میتواند طرحی نو که برخاسته از اندیشه ای نو باشد را پایه ریزی کند و با استفاده از علم مبارزه بیولوژیک، آفات و بیماریها را کنترل کرده بدون اینکه هزینه ای بابت خرید سم و ... نماید. (گرچه هزینه های اولیه در مبارزه بیولوژیک نیز بسیار بوده اما در مجموع مقرون بصرفه است) او با این کار خود خدمتی هم به سایر تولیدکنندگان و در آخر به مردم مینماید.

نواندیشی حتی در مکانیک ماشین آلات کشاورزی نیز به مراتب دیده شده!

تولید ماشین آلات کشاورزی جدید با کارآرایی های گوناگون و متفاوت نیز برخاسته از اندیشه نو و طرح نو بوده است.

منتظر نظرات شما هستیم!

حمید.ق _ مهر 89

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...