رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تقسیمات کشوری

 

  • بخش مرکزی شهرستان دیلم
    • دهستان لیراوی شمالی
    • دهستان حومه

شهرها: بندر دیلم

  • بخش امام حسن
    • دهستان لیراوی جنوبی
    • دهستان لیراوی میانی

شهرها: امام حسن

 

 

 

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش مرکزی شهرستان دیلم در سال ۱۳۸۵ برابر با 24851 نفر بوده است

 

 

قدمت تاریخی دیلم

قرائن تاريخي نشان مي دهد كه قدمت اين بندر به دوره هخامنشي مربوط مي شود ، كه وجه تسميه آن به خوبي روشن نيست . چرا كه در ادوار مختلف اين منطقه اسمهايي داشته است . بندر تيلمون (ديلمون) برگرفته از: نام قديم بحرين و سـرانجام بنــدرديلم نــامهايي بوده انـد كه بـه اين شهرستان اتلاق گرديده است. و نام هاي ذكر شده ديگري درتاريخ است كه اين شهر را ديـل، ديلـه هم ناميده اند.

در دوره هخامنشي دو رشته راه، پارسارگاد و تخت جمشيد را به هرمز، بندرديلمون و آستانه دركرانه خليج فارس مربوط مي ساخته كه بنادر ديلمون ، هرمز و ريشهر ( بوشهركنوني ) در دوره مذكور از مراكز تجاري بوده اند، صدور روغن چراغ ، نفت از بندر شينيز (سينيز) باقي مانده از دوره ساسانيان و پارچه هاي كتاني و فلزات گرانقيمت مرسوم بوده است.

آثــار پنج شهــر تاريخي با نامهاي سينيز (شينيز) ، اسلجان، مهروبان، سنجاهان و قوستان از دوره هاي قبل از اسلام در اين شهرستان كشف و به ثبت رسيده است كه با وجود اسناد تاريخي و سفرنامه هايي ازجمله

سفرنامه ناصرخسرو ، [وآثار باستانی ] تاريخ اين شهرستان بين 2300 الي 2500 سال اعلام گرديده است...

 

 

 

موقعیت جغرافیای دیلم

 

شهرستان ديلم با 2735 كيلومتر مربع مساحت و قريـــب به 000/30 نفر جمعــيت بـــه عـنوان شمالي ترين نقطه استان بوشهر با مركزيت شهر ديلم داراي دو بخش مركزي و امام حسن مي باشد كه بخش مركزي با دو دهستان حومه و ليراوي شمالي و مركب از 21 روستا مي باشد.

بخش امام حسن با مركزيت شهر امام حسن داراي دو دهستان ليراوي مياني و ليراوي جنوبي كه شامل 21 روستا مي باشد تشكيل مي گردد.

محدوده شهرستان دیلم از شمال به استانهاي كهگيلويه و بويراحمد و خوزستان - از شرق به استان فارس ، از جنوب به شهرستان گناوه و خليج فارس از مغرب نيز به خليج فارس محدود مي شود.

از نظر طبيعي به سه بخش عمده كوهستاني (كوهپايه هاي زاگرس) و تپه هاي ماهوري ، جلگه پست و حـــاصلخيز دشت ليراوي تشكيل مي گردد. قسمتي از نوار ساحلي نيز متشكل از : شـــوره زار و ماسه زاراست. هيچ رودخانه دائمي وجود ندارد. و تنها رودها و دره هـــاي فصلي از كوهپايه هاي شرقي به طرف خليج فارس امتداد دارد...

 

شهرستان ديلم داراي دو شهر ديلم و امام حسن است...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...