رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نگاهي به زندگي‌‌نامه جان راسكين

 

• جان راسكين، دانشمند و منتقد اجتماعي هنري انگليس، از معماران نادر جهان متولد 8 فوريه 1818 در لندن  نقش اساسي در تحولات فرهنگي انگليس.

• گذراندن تحصيلات مقدماتي در خانه خويش سپس راهي دانشگاه آكسفورد

آثار منتشر شده وي:

 

1- نقاشان مدرن (1843) 2- هفت مشعل معماري (1848) 3- سنگ‌هاي ونيز (1855) 4- مباحثي در معماري و نقاشي (1853)

5- تاجگذاري زيتون‌هاي وحشي (1866) (كتابي در باب اقتصاد سياسي مسائل اجتماعي) 6- به سوي اين آخرين (1862)

• راسكين در سال 1889 از مقام تدريس و نويسندگي كناره‌گيري كرد و در سال 1900 از اين جهان رخت بست.

• آثار مكتوب وي: 250 اثر جمع‌‌آوري شده توسط دو تن از دوستانش در سال 1912.

 

نگاهي به انديشه‌هاي راسكين

 

• اولين اقدام راسكين: نقد و فلسفه هنر (متأثر از: فلسفه اجتماعي)

• ريشه‌يابي منشأ افكار راسكين:

1. شناخت دقيق شاهكارهاي اروپايي نقاشي و معماري

2. تأثيرات فراوان از تفكر پوژن‌ (فرهنگ‌گرا متعصب به سبك گوتيك)

• در تاريخ هر رشته‌اي كه كنكاش كنيد بالاخره نامي از راسكين خواهيد يافت: او نسبت به سياست، اقتصاد، هنر، جغرافيا، زمين‌شناسي و گياه‌شناسي و... علاقه‌مند است.

• عقايد راسكين: بررسي تأثير اصل اقتصادي و اجتماعي بر هنر- گرايش زياد به طبيعت- خواهان كمترين دخالت در بناهاي تاريخي براي اصلاح شهر نيازمند اصلاح فرهنگ شهريم- ايجاد شهرهاي كوچك و متراكم شهر قرون وسطايي

• او معتقد است كه انقلاب صنعتي، مردم را از فرهنگ مردمي خود دور كرده است و علت اين امر را كار مداوم در كارخانجات مي‌داند.

• راسكين متوجه از هم‌گسيختگي هنر است و اظهار مي‌كند به جاي جستجو در هنر بايد در وضع اقتصادي و اجتماعي انگلستان و مورد سئوال بردن انقلاب صنعتي آن دوره.

• در حقيقت بايد چهارچوب فكري وي را در قالب چهارچوب غالب زمانه يعني تفكر رمانيستي (دنبال نظم موجود در طبيعت) ارزيابي كرد.

• راسكين از تنزل مقام انسان از يك آفرينشگر به يك ماشين تكرار كننده كه ديگر فكر نمي‌كند بسيار اندهگين بود و يكي از دلايل ضديت عجيب وي با صنعت را مي‌توان در اين موضوع جستجو كرد.

• از ديدگاه او هنر وسيله‌ي ارتقاي زندگي رواني مردم- هنر: مانند يك فعاليت اخلاقي- انساني.

• «گوتيك» (پذيرش بي‌چون و چراي قرون وسطي): آرماني‌ترين شيوه ساختن و خواستار بازخواني آن و پايه‌ريزي فرهنگ براساس سبك گوتيك متأثر شده از قرون وسطي

• «لاور» مي‌نويسد: «دنياي مدرن، بيش از حد تصور راسكين مديون است.

• در زمينه مرمت معماري: در تفكر راسكين توجه به سنديت بنا و سرنوشت آن و عدم دخالت و تغيير در آن و در عين حال تسليم و سرسپردگي به طبيعت، مهمترين عناصر را تشكيل مي‌دهند.

 

• انتقادات راسكين بر محصولات صنعتي زمان:

 

1. نمايش ظاهري استخوان‌بندي حمال بنا در چيزي غير از آن‌چه واقعاً هست.

2. ظريف‌كاري و پوشاندن سطح خارجي بنا به منظور جلوه دادن آن‌ها با مواردي چند از آن چه كه واقعاً با آن ساخته شده است و چسباندن تزئينات و كنده‌كاري‌ها بر روي آن‌ها.

3. استفاده از تزئينات مختلفي كه با ماشين ساخته شده‌اند.

 

نظريات راسكين در باب معماري و شهرسازي

 

1. ستايش تنوع 2. شهر، نمايش بسيار جذاب‌تر از منظره 3. شهر مجموعه‌اي از واحدها نيست 4. عليه تكرار 5. له تنوع 6. له بي‌تفاوتي

7. الگوي خيابان‌هاي قرون وسطايي 8. صاحبان حرفه 9. شهر و اجتماع 10. استقرار 11. ارزش ويژگي 12. گرايش

 

 حاصل سخن

 

راسكين با سخنراني‌ها و نقدهاي خود در زماني كه جامعه صنعتي انگليس در حال گذر از شيوه سنتي به صنعتي بود.

1. باعث ايجاد مباحث فراواني در شاخه‌هاي هنر و صنعت شد.

2. منشأ اصلي جنبش‌هاي مختلف هنري در دهه‌هاي بعد

وضعي كه جامعه ما پس از چندين دهه از ارائه نظريات راسكين به آن مبتلاست و به شدت نيازمند تجارب ساير جوامع كه دوران تحول را سپري كرده‌اند تا اجتماع ايراني كمتر آسيب ببيند.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

دوتا پاورپوینت هم هست که ارائه دانشجوهای شهرسازی دانشگاه تهران واسه درس سیراندیشه ها با دکتر حبیبی هستش که واسه دانلود واستون گذاشتم.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

این یه ارائه دیگه درباره جان راسکین که توسط دانشجویان دانشگاه تهران واسه درس سیر اندیشه های شهرسازی دکتر حبیبی ارائه شده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

خواهشا رسیدگی کنید هیچکدوم از فایل ها قابل دانلود نیستن

من هم این صفحه هم صفحه سوریا ای ماتا هرکدوم رو که انتخاب کردم نشد که دانلود کنم

لینک به دیدگاه
خواهشا رسیدگی کنید هیچکدوم از فایل ها قابل دانلود نیستن

من هم این صفحه هم صفحه سوریا ای ماتا هرکدوم رو که انتخاب کردم نشد که دانلود کنم

 

مشکلی واسه دانلود نداشت :ws38:

وارد سایت پرشین گیگ میشه و از اونجا دانلود میشه :w16:

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

جان راسکین (۱۹۰۰-۱۸۱۹) - اندیشمند نحله فکری پیش شهرسازی فرهنگ گرا

با وجود اینکه نقد و فلسفه هنر اولین اقدام جان راسکین است ولی این نقد و فلسفه هنری به یک فلسفه اجتماعی ختم می شود که از آنها جدایی ناپذیرند. مفهوم راسکینی هنر، هم با یک آموزش زیبایی شناختی خاص مشخص می گردد.

معروف ترین آثار جان راسکین عبارت اند از:

نقاشان مدرن «۱۸۴۳»

هفت مشعل معماری «۱۸۴۹»

سنگ های ونیز«۱۸۵۱»

و مجموعه سخنرانی ها درباره معماری «۱۸۵۴».

do.php?imgf=153950751803931.jpg

نابغه ای که افکار پراکنده اش از تزلزل شخصیتی اش بود، تحت تأثیر کارلایل، با شور و حرارت جویای ارزش ها و خردمندی و شکوه قرون وسطی بود. جان راسکین همچون معتقد به طبقات متضاد اجتماعی مبنی بر دو دسته فرهیخته و غیر فرهیخته بود.

جان راسکین به شدت گرایش به معنویات و اخلاقیات دارد. وی با گرایشی که نسبت به موضوع معنویات در هنر دارد به خوبی متوجه از هم گسیختگی فرهنگ هنری زمانه می شود و آن را در وضعیت اجتماعی – اقتصادی که هنر را احاطه کرده است، جستجو می کند. وی کل نظام صنعتی را مقصر می شناسد و علیه هر نوع نوآوری که در اثر انقلاب صنعتی به وجود آمده است، اعتراض می کند و به جدال علیه مفهوم انتزاعی صنعت می پردازد و به هماهنگی رضایت بخش کار و تولید قرون وسطایی علاقمند می شود و علمدار سبک «نئو گوتیک» می گردد.

do.php?imgf=153950751810182.jpg

جان راسکین در سال ۱۸۶۷

نظریات جان راسکین درباره هنر و معماری در چارچوب اصول اخلاقی و فرضیه های اجتماعی قرار می گیرد و از آنجائیکه گرایش به فرهنگ گذشته دارد و خود را مدیون تاریخ احساس می کند. واقعیت وجودی آهن را در معماری به رسمیت نمی شناسد و روش های صنعتی ساختمانی را به عنوان خیانتی از سوی معماری نسبت به هنر طرد می کند. جان راسکین زیبایی ظاهری را بازتابی از زیبایی باطنی می داند و به همین دلیل نیاز فزاینده به معنویات را در معماری تجویز می کند.

جان راسکین بعدها مسیر اصلی کار ویلیام موریس در تشکیل «جنبش هنر و تولیدات دستی» گردید.

do.php?imgf=153950751811143.jpg

جان راسکین در سال ۱۸۷۳

افکار جان راسکین را می توان در قالب موارد زیر صورت بندی نمود

  • تصویر او از جامعه‌ ایده آلش، یک جامعه روستایی (قرون وسطایی) با معیارهای انسانی و اخلاقی است. زیرا که به شدت مخالف تمدن شهرهای صنعتی که نشانه های گسیختگی مطلق از سنت های اجتماعی است می باشد.( متأثر از هایدگر)
  • شخصیتی بدبین و مخالف هرگونه نوآوری است و از کاربرد مصالح جدید در ساختمان انتقاد می کرد.
  • جان راسکین از مخالفین کاربرد تزئینات و اشیای تزئینی ماشینی است و به دو دلیل آنها را ناخوشایند می داند: ۱-زیبایی فرم های دستی ۲- علاقه به کار و هنر انسانی
  • جان راسکین در بحث هایش در زمینه هنر و معماری در یک حیطه گسترده تر کل جامعه را زیر سؤال می برد و نهایتاً به عنوان یک مصلح جهانی مطرح می شود.
  • یک ویژگی جدید و مدرن در تعالیم او این است که او متوجه تمام حقایق موجود در دنیا (سیاست، اقتصاد، هنر و…) است و از قدرت برقراری ارتباط بین آنها و نتیجه گیری از آن‌ها برخوردار است و برخلاف مردم زمانش هنر را یک مصنوع پیچیده و در ارتباط با سایر مسایل می داند.
  • در اثر انزجار از محیط های شهرهای صنعتی، طرفدار حفظ فضاهای باارزش طبیعی است. (متفکری که سازنده زیربنای فکری قوانین و مقررات برای حفظ فضاهای باارزش و قلمروهای خارج شهرها و مناطق مسکونی و ساحلی انگلستان است.)
  • بدبینی نسبت به شهر (تمدن صنعتی) و گرایش های اتوپسیتی در رابطه با طبیعت و اهمیت بناهای تاریخی.
  • نابسامانی های زمانه خویش را ناشی از سهل انگاری در پی سودجویی (در ساخت اشیای هنری) می دانست.
  • در معماری برای بناهای باارزش تاریخی ارزش بسیار قائل است و آنها را سندهای تاریخی بشمار می آورد اما معتقد به مرگ اجباری آنها است و در نتیجه از دست‌کاری و مرمت آنها به آن صورت که در آن زمان مطرح بود، انزجار دارد.
  • تأثیرات او در شهرسازی از یک سو در جامع دیدن مسایل شهری در گرو برنامه ریزانی چون گدس و مامفورد مشاهده می شود. از بعد گرایش به طبیعت و حفظ بخش های ارزشمند آن در گرو هواداران باغ شهرها و برنامه ریزان اکولوژیست قرار می گیرد.
  • وی از بافت های شطرنجی به عنوان گورهای روان انسان یاد می کرد.
  • جان راسکین معتقد بود شهر یک پدیده ارگانیک است که دارای تاریخ و سنت و حرکت است و با مشارکت نسل ها ساخته می شود (مانند گدس و مامفرد) و هرج‌ و مرج شهرهای صنعتی را ناشی از نادیده گرفتن مسایل فرهنگی می داند.
  • راسکین اعتقاد داشت شهر نمی تواند مستحیل در طبیعت باشد، بلکه باید در تباین با آن باشد اما با آن به وحدت برسد. (مانندگدس)
  • تفکرات راسکین در رابطه با زیبایی تاریخی شهرها و بناها مبدأ تأثیرات خود را در گرایش های حفاظت و مرمت در معماری و شهرسازی توسط ویه لودوک، بلترامی، و کامیلو زیته نشان می‌دهد.

do.php?imgf=153950751812574.jpg

منبع: کیمیافکر بزرگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...