رفتن به مطلب

طرح شهرسازی 5


ارسال های توصیه شده

خب تو این تاپیک درباره طرح شهرسازی 5 یا همون کارگاه طرح های اجرایی و کارگاه آماده سازی زمین صحبت می کنیم.

هرچیزی که مربوط به این درس باشه تو این تاپیک مطرح میشه

 

اینکه اصلاً این طرح شهرسازی چیه و چه کارهایی توش میشه.

سوالایی که در مورد این درس هستش.

کارهایی که بچه ها انجام دادن، میان کاراشونو میذارن.

اونایی هم که در حال انجام این درس و پروژه هاشون هستن، میتونن هر هفته یا هر دو هفته کاراشونو بذارن تا همه دوستان به کمک کارها رو کرکسیون کنن.

 

بعد از گذشت یه مدت هم ایشالا خودمون پروژه تعریف می کنیم و گروهی انجامش میدیم :a030: یا شایدم حالت آزمون و مسابقه شد :w16:

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

 

يه چيزايي از كاراي خودم پيدا كردم كه براتون ميزارم.


معرفي محدوده مطالعاتي:
محدوده ي مطالعاتي درشمال منطقه 22 شهرداري تهران با وسعتي حدود 85هكتار در ناحيه 4 اين منطقه قرارگرفته است كه قرار است طرح آماده سازي براي اين محدوده تهيه گردد.
منطقه 22 شهرداري واقع درشمال غرب تهران با وسعتي حدود ده هزار هكتار (در حدود 6000 هكتاراز سطح منطقه جزء محدوده خدماتي است) يك هفتم از مساحت شهر تهران را تشكيل ميدهد.
اين منطقه با شرايط ويژه اقليمي و جغرافيايي از شمال به ارتفاعات 1400-1800 متركوهپايه هاي البرز از جنوب به آزاد راه تهران- كرج از شرق به مسيل كن و از غرب به حوزه استحفاظي كرج محدود ميگردد.
هدف ما در اين كارگاه تهيه طرحي از پيش انديشيده شده براي بخشي از توسعه هاي آتي منطقه 22 شهرداري تهران با توجه به نيازهاي منطقه ونيز شرايط موجود طبيعي آن است.
براي تعيين كاربريهاي يك محدود ي مطالعاتي، منطقي ترين شيوه براي دستيابي به حداقل كاربري و سطح مورد نياز زمين استفاده از الگوي تخمين جمعيت و سرانه كاربريهاي مورد نياز آن است.
بر اساس سطح كل منطقه 22 كه حدود 6000 هكتارمي باشد و نيز جمعيت 674852 نفري مورد انتظار جهت سكونت درآن (براساس طرح تفصيلي) و با در نظر گرفتن الگوي پراكنش جمعيت در كل سطح منطقه مي توان به تخمين جمعيت محدوده مطالعاتي دست يافت كه بر اساس اين مبنا رقم تخميني حدود 9500 نفرخواهد بود.
بر اساس حداقل سرانه استاندارد مورد نياز جمعيت (سرانه هاي كاربري طرح تفصيلي) و ميزان جمعيت پذيري محدوده مي توان به سطوح مورد نياز ازمحدوده براي تخصيص به كاربريهاي اصلي دست يافت كه بر اين اساس سطحي معادل 43 هكتار ازمحدوده جهت پوشش سطوح مورد نياز كاربريها ملاك عمل خواهد بود.
باتوجه به مساحت85 هكتاري كل محدوده وسطح 43 هكتاري مورد نياز بر اساس سرانه هاي طرح تفصيلي وجمعيت پذيري 9500 نفري محدوده ميتوانيم نوعي آماده سازي با تراكم پايين ، حفظ منابع موجود درمحدوده و نيز اختصاص كاربري هاي تفريحي- تفرجي با مقياس عملكردي فراتراز حوزه مطالعاتي داشته باشيم.
مواردي كه بايد درطرحريزي يك محله درنظر گرفته شود:
1)شمول تعريف محله:
مواردي كه باعث مي شود تا ما يك محدوده را به عنوان يك محله در نظر بگيريم اعم از جمعيت، محدوده تعريف شده و مركزيت مي باشد، كه با توجه به جمعيت پذيري كمترازده هزار نفري محدوده ميتوان در بحث آماده سازي تعرف يك محله را براي اين محدودهدر نظر گرفت.
2)تكافوي سرانه كاربري ها:
كفايت كاربري هاي مورد نياز در محدوده با توجه به نياز ساكنين در اين مبحث قرار مي- گيرد.
3)ارتباط متقابل كاربري ها:
مواردي از قبيل همجواري،تضاد،تناسب و...دراين مبحث قرار مي گيرد.
4)بعدعملكردي كاربري ها:
از دو ديدگاه مي توان بعد عملكرد كاربريها را تقسيم بندي كرد:
بعد زماني(فاصله زماني مراجعه ساكنين)
حوزه نفوذ كاربري ها

amadesazi.jpg

01.jpg

02.jpg

tarahi-3D-01.jpg

park.jpg

amadesazi.jpg

01.jpg

02.jpg

tarahi-3D-01.jpg

park.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

خب طرح شهرسازی 5 ترکیب دوتا کارگاه طرح های اجرایی و آماده سازی زمین. منم طبق این کارگاه ها توضیح میدم. حالا شاید تو هر دانشگاهی تا حدودی متفاوت باشه.

خب اولش کارگاه طرح های اجرایی:

تو این کارگاه، بعد از تعیین سایت، نقشه توپوگرافی محل تهیه میشه. بعدش به تسطیح اون محل طبق نقشه توپوگرافی و شیب نرمال 5درصد می پردازیم. برای اینکار بعد از چند مرحله آزمون و خطا، بهترین شیوه تسطیح که کمترین هزینه خاکبرداری و خاکریزی داره رو انتخاب می کنیم. بعدش نقشه سایت انتخابی رو روی توپوگرافی منطبق کرده و شیب 5درصد کلی شهر و 1درصد برای جمع آوری آبهای سطحی در نظر می گیریم. بعد از اینکار به تعیین رقوم بر و کف و ارتفاع هر نقطه روی نقشه پرداخته و جهت جمع آوری آبهای سطحی روی نقشه مشخص می کنیم. بعد از اون اندازه گیری قطعات و مسیرهای دسترسی پرداخته و نقشه اندازه گیری رو تهیه می کنیم. و یه پلان و مقطع عرضی از هریک از انواع خیابان ها (8متری، 12متری، 18 متری و ...) میزنیم و یک مقطع طولی هم از خیابان ها که البته ما فقط این مقطع طولی رو برای خیابان اصلی زدیم.

 

حالا در ادامه مراحل انجام شده رو با نقشه مرحله به مرحله نشون میدم. :a030:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

خب برای تسطیح شیب، شیب عمومی 5 درصد لحاظ شده.
خطوط تراز رو به فاصله 2.5 متر ارتفاع در نظر میگیرم. برای اینکه شیب 5 درصد بشه، هر 2.5 متر ارتفاع، 50 متر تو سطح افق باید حرکت کرد، که روی نقشه به مقیاس 1 به 2500 میشه 2 سانتی متر. پس خطوط تراز رو توی نقشه به فاصله 2 سانتی متر در نظر میگیرم.

اما حالا باید چند بار نقطه مرکز و ارتفاع صفر رو جابجا کرد تا طبق آزمون و خطا، به بهترین روش و کم خرج ترین روش، تسطیح شیب بشه.
من این کار رو تو 4 مرحله انجام دادم که نقشه های مربوط به این 4 مرحله تسطیح شیب رو واستون پیوست کردم.

tastih shib 1.jpg

tastih shib 2.jpg

tastih shib 3.jpg

tastih shib 4.jpg

tastih shib 1.jpg

tastih shib 2.jpg

tastih shib 3.jpg

tastih shib 4.jpg

لینک به دیدگاه

خب بعد از عملیات تسطیح شیب، حجم خاکبرداری و خاکریزی هرکدوم از 4حالت رو محاسبه می کنیم تا ببینیم تو چه حالتی اختلاف بیشتر به صفر نزدیک میشه تا هزینه پایین تر بیاد. تو جدول زیر نتایج آورده شده و طبق این جدول می بینیم که آخرین حالت بهترین حالت هستش و کمترین اختلاف خاکبرداری و خاکریزی وجود داره:

attachment.php?attachmentid=2037&stc=1&d


jadval.jpg

لینک به دیدگاه

یعنی تا الان هیچ سوالی نبوده؟ :ws52:
من فکر میکردم در مورد تسطیح شیب بچه ها بازم سوال بپرسن. :ws52:
خب یه توضیح تکمیلی بدم واسه روش محاسبه حجم خاکبرداری و خاک ریزی.

اگر یکی از تصاویر تسطیح شیب رو نگاه کنید، می بینید، خطوط تراز ارتفاع های مختلفی مثل 30، 32.5، 35 و ... رو نشون میده، حالا این خطوط افقی رسم میشن تا خطوط توپوگرافی رو قطع کنن.
مرحله به مرحله پیش میریم. مثلاً فاصله خط تراز 10متر تا 12.5 متر:
به این دو خط، سطوحی از توپوگرافی که ارتفاعشون بیشتر از 12.5 باشه، نارنجی میشه و اگه کمتر از 10 باشه، آبی میشه. اگه سطوح توپوگرافی تو همین رنج ارتفاعی باشه، بی رنگ می مونه.
به همین روش، فاصله خطوط تراز رو محاسبه و رنگی می کنیم.
و در نهایت مساحت سطوح نارنجی میشه حجم خاک برداری و مساحت سطوح آبی میشه حجم خاکریزی.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

خب بریم سراغ ادامه کار:
تو این مرحله، نقشه سایت انتخابی و کاربری های اون رو نمایش میدیم و این نقشه رو روی نقشه تسطیح شیب نهایی منطبق می کنیم و علاوه بر شیب عمومی 5 درصد که از شمال به جنوب هستش، یه شیب عمومی 1 درصد هم از شرق به غرب برای جمع آوری آبهای سطحی در نظر میگیریم.

sait entekhabi.jpg

karbari sait entekhabi.jpg

entebagh.jpg

tain shib.jpg

sait entekhabi.jpg

karbari sait entekhabi.jpg

entebagh.jpg

tain shib.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

بعد از تعیین شیب به تعیین رقوم بر و کف و تعیین مسیر حرکت آب های سطحی می پردازیم.
تعیین رقوم بر و کف یعنی ارتفاع هر قسمت از نقشه رو بدست بیاری.
برای تعیین ارتفاع هر نقطه، ارتفاع هایی که در نقشه های قبلی ( نقشه های تعیین شیب) تعیین کرده بودیم رو با هم جمع می کنیم. یعنی یه ارتفاع از جنوب به شمال تغییر میکرد که بین 7.5 متر تا 50 متر بود. و یه ارتفاع از غرب به شرق که از 0 تا 10 متر بود.
برای تعیین ارتفاع نقطه A دو خط به موازات خطوط تراز می کشیم تا در ارتفاع x بین شمال و جنوب y بین شرق و غرب را داشته باشد، با جمع این دو عدد x و y ارتفاع نقطه A محاسبه می گردد.
بعد از تعیین ارتفاع، مسیر حرکت آب های سطحی هم مطابق با ارتفاع نقاط تعیین میشه. یعنی جهت حرکت آب از ارتفاع بلندتر به ارتفاع کوتاهتر هستش.
نقشه های مربوط به تعیین رقوم بر و کف و جهت حرکت آبهای سطحی رو براتون پیوست کردم.

roghoom bar o kaf.jpg

abhaye sathi.jpg

andazeh giri.jpg

roghoom bar o kaf.jpg

abhaye sathi.jpg

andazeh giri.jpg

لینک به دیدگاه

در ادامه کار، نقشه های اندازه گیری قطعات تفکیکی و عرض خیابان ها و کوچه ها رو تهیه می کنیم. تا قسمت هایی که عرض خیابان تغییر کرده و اندازه دقیق قطعات و واحدها مشخص گردند.

andazeh giri 1.jpg

andazeh giri 2.jpg

andazeh giri 3.jpg

andazeh giri 4.jpg

andazeh giri 5.jpg

andazeh giri 1.jpg

andazeh giri 2.jpg

andazeh giri 3.jpg

andazeh giri 4.jpg

andazeh giri 5.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

تو قسمت آخر از بخش طرح های اجرایی مقاطع عرضی و طولی از خیابان های موجود در منطقه زده میشه. تو مقطه طولی باید به شیب خیابون هم توجه بشه.

maghta 1.jpg

maghta 2.jpg

maghta 3.jpg

maghta 4.jpg

maghta 1.jpg

maghta 2.jpg

maghta 3.jpg

maghta 4.jpg

لینک به دیدگاه

این طرح 5 نبود.

ما طرح 5 نداشتیم. چون دوره کارشناسی بودیم.

ولی بر اساس چارت که نگاه کردم، زده بود طرح 5 شامل کارگاه طرح های اجرایی و کارگاه آماده سازی زمین هستش.

این قسمت واسه کارگاه طرح های اجرایی بود.

آماده سازی زمین جدا از این بود که هنوز نذاشتم.

 

ولی الان که این 2تا کارگاه تو یه واحد به عنوان طرح 5 بیان میشن، پیوستگیشون بهتر میشه. چون در اصل این دوتا باید به هم ربط داشته باشن، ولی متأسفانه واسه ما جدا بود :icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

چه جالب . کلی تعجب کردم آخه سایت ما یه زمین به مساحت 640 هکتاره . هرگروه با یه هدف و با رویکرد توسعه ی پایدار طراحی می کنه و همه ی قسمتهاش سخته مخصوصا برنامه ریزش . سرانه و تراکم و ایناش که جداول طولانی ای میشه . آخه سرانه ی استانداردی نداریم واسه هدف گروه ما . هدف ما طراحی یه شهرک تفریحی توریستی هستش.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

خب طرح شهرسازی 5 همونطور که اولش گفتم شامل کارگاه طرح های اجرایی و کارگاه آماده سازی زمین هستش. کارگاه طرح های اجرایی رو که توضیح دادم.

اما در مورد آماده سازی که در اصل در ادامه طرح های اجرایی باید باشه که متأسفانه واسه ما اینطور نبود و مکان های دو طرح با هم فرق میکرد :icon_pf (34):

برای آماده سازی بعد از مطالعات وضع موجود منطقه و طرح های فرداست و تحلیل اونها به پیش بینی جمعیت آینده و تعیین اهداف می پردازیم و ایدئوگرام های مختلفی را برای اون زمینی که هست در نظر میگیریم و بعدش به تطبیق اون ایدئوگرام ها با اهداف تعیین شده می پردازیم تا درنهایت ایدئوگرام نهایی انتخاب شود. سپس این ایدئوگرام را روی زمین مورد نظر با شرایط خاصش منطبق می کنیم. نقشه های سلسله مراتب دسترسی، کاربری ها، طبقات، تعیین رقوم بر و کف، جهت حرکت آبهای سطحی، مقاطع عرضی و طولی از خیابان های موجود تهیه شد. (البته نقشه های تأسیسات شهری هم لازم هستش، ولی متأسفانه تو کار ما نبود)

 

متأسفانه فایل ها و نقشه های این کارگاهمون رو کامل ندارم، ولی تا جایی که هست رو به مرور واستون میذارم :a030:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

طرح مورد نظر تو قطعه زمینی تو منطقه 22 تهران بود. واسه همین مطالعات وضع موجود این منطقه لازم بود. واسه همین تو مرحله اول کار، مطالعات وضع موجود این منطقه رو تهیه کردیم که لینک دانلودش رو واستون گذاشتم.
متأسفانه همونطور که گفتم فایل های این پروژه رو کامل ندارم. :icon_pf (34): الانم تو این مطالعات، یه بخش مهمش که مطالعات کالبدی - فضایی هستش رو ندارم :icon_pf (34):

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

بعد از بررسی وضع موجود به تحلیل آن از طریق جدول سوات پرداخته و به تدوین اهداف و راهبردها می پردازیم و همچنین سرانه های پیشنهادی و مورد نیاز را در این محدوده زمین برآورد می کنیم و تراکم و مساحت پیشنهادی هریک از کاربری ها را محاسبه می کنیم.

جداول سوات و تدوین اهداف و راهبرد و سرانه های پیشنهادی و کاربریها رو براتون پیوست کردم.

البته بازم یادآوری میکنم متأسفانه مطالب تکمیلی و نهایی نیستن و اونا رو ندارم :icon_pf (34):

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

با توجه به جداول مرحله قبل و سرانه های پیشنهادی، یه سری ایدئوگرام ها رو پیشنهاد دادیم و نقشه های کاربری و سلسله مراتب ارتباطی و درصد سطوح هریک از کاربری ها رو تهیه کردیم و به بررسی ایدئوگرام و تعیین نقاط قوت و ضعف هرکدوم پرداختیم و سپس به ارزیابی ایدئوگرام ها با هم پرداختیم تا ایدئوگرام نهایی انتخاب شود و سپس تغییرات جزئی روی ایدئوگرام نهایی برای کاهش نقاط ضعف آن انجام شد.

در پایان نیز این ایدئوگرام نهایی را روی سطح زمینی که مورد مطالعه بود منطبق نمودیم.

 

متأسفانه نقشه ها رو گیر نیاوردم :icon_pf (34): فقط فایل های ارزیابی ایدئوگرام ها بودش. نقشه هام هروقت گیر آوردم میذارم براتون.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

خب واسه همون بخش اول که کارگاه طرح های اجرایی بود، پروژه یکی دیگه از دوستان هم هست که واستون مرحله به مرحله پیوست می کنم و میذارم :a030:

توپوگرافی ناحیه و تسطیح شیب

topogeraphy.jpg

topogeraphy1.jpg

topogeraphy2.jpg

topogeraphy3.jpg

topogeraphy4.jpg

topogeraphy.jpg

topogeraphy1.jpg

topogeraphy2.jpg

topogeraphy3.jpg

topogeraphy4.jpg

لینک به دیدگاه

خب من طرح شهرسازی 5 رو ترم قبل پاس کردم که کارهای ما به 2 دسته تقسیم میشد نقشه ها و گزارشات که نقشه ها شامل 1-طراحی خود مجتمع مسکونی-2 -آکس بندی3-جا نمایی تیرهای برق4-شیب5-آبرسانی شهری6-طراحی شبکه فاضلاب7-نحوه دفع آب های سطحی8-مقطع عرضی خیابان هامون 9-جزئیات اجرایی زیرسازی معابر10-جزئیات اجرایی زیر سازی پیاده رو ها 11-جزئیات اجرایی جمع آوری آب های سطحی عمده ترین چیز تو گزارشات متره برآورد هزینه ها-دفترچه ضوابط و موقعیت و شیب زمینو ...رو میتونم نام ببرم.
تصویر طراحی مجتمع مسکونی11

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...