رفتن به مطلب

محدوده دینامیکی و رفع محدودیت آن با ادغام دیجیتالی


ارسال های توصیه شده

چشم انسان نسبت به حسگر دوربین دیجیتال یا فیلم، قادر به درك محدوده وسیعتری از روشنایی می باشد.وقتی به منظره ای نگاه می كنیم ، می توانیم جزئیات كامل آن را، هم در مناطق سایه و هم در مناطق روشن ببینیم.محدوده درك حسگر یا فیلم دوربین بسیار كمتر از انسان است.

Dynamic Range چیست؟

Dynamic Rang (یا محدوده دینامیکی كه از این پس برای سهولت آنرا DR می نامیم)،تفاوت بین روشنترین نقطه یك منظره با تاریكترین نقطه آن است.هنگام عكاسی در یك روز آفتابی، این دامنه بسیار وسیع تر از حد درك اكثر دوربینهاست.حتی اگر یك نورسنجی(Metering) دقیق نیز انجام شود، باز هم به خاطر محدودیت DR دوربین،دریافت تمام جزئیات هم در مناطق سایه و هم در مناطق روشن، برای دوربین غیر ممكن است .در حقیقت بر اساس ناحیه ای كه نورسنجی دوربین بر اساس آن انجام می شود، ممكن است جزئیات تصویر در مناطق روشن یا تیره از بین برود یا كم شود.

 

 

qtf4z6ysxlu6zyzw807q.jpg

 

f1zbl0n03766pri68ha7.jpg

هدف این نوشتار

هدف این نوشتار ارائه راه حلهایی برای غلبه بر مشكل محدودیت DR دوربینها است.روشهای ارائه شده، روشهایی دیجیتال برای استفاده در دوربینهای دیجیتال است.اما باید توجه داشت كه محدودیت DR هم در دوربینهای دیجیتال و هم در دوربینهای غیر دیجیتال وجود دارد .این محدودیت در دوربینهای دیجیتال حرفه ای كمتر از دوربینهای معمولی است و به علت قیمت بالای آنها ،این مشكل در دوربینهای دیجیتال مورد استفاده اكثر افراد، بیشتر خودنمایی میكند.محدودیت DR در دوربینهای حرفه ای نیز وجود دارد و برخی شركتها كوشیده اند با ارائه CCD هایی بنام SuperCCD این محدودیت را كمرنگتر نمایند .

از روشهای دیجیتال ذكر شده در این نوشتار می توان برای عكسهای اسكن شده دوربینهای غیر دیجیتال نیز استفاده كرد.

 

روش دیجیتال

اساس روشهای دیجیتال برای افزایش DR ،تهیه چند عكس از منظره با نورسنجیهای مختلف و تركیب آنها با روشهای نرم افزاری است.بعبارت دیگر یك عكس با نورسنجی مناطق پر نور مانند آسمان تهیه میشود و یك عكس با نورسنجی مناطق تاریك مانند زمین.

 

 

7zx46oybv4tu6oy884e0.jpg

 

p6ztxbhi8hhsnmj0faus.jpg

 

j683x6wk17o7l12pce2t.jpg

 

شرایط استفاده از روشهای دیجیتال

برای استفاده از این روش دو شرط اساسی وجود دارد:

1-ثابت بودن فریم عكس

2- ثابت بودن موضوع در تمام عكسها

به همین دلیل همیشه نمی توان از این روش استفاده نمود.در یك روز آفتابی همراه با وزش باد ،ممكن است برگ درختان و یا حتی ابرهای آسمان حركت كنند ودر چنین مواردی عكس نهایی محو خواهد شد.برای ثابت بودن فریم، دوربین باید كاملا ثابت باشد.تقریبا می توان گفت كه همواره استفاده از 3 پایه و تایمر( یا كنترل از راه دور) دوربین الزامی است .

روش عكاسی

راحت ترین روش عكاسی برای استفاده از این روشها، استفاده از حالت AutoBracketing دوربین دیجیتال است.اكثر دوربینهای دیجیتال می توانند 3 یا بیشتر عكس پشت سر هم با نورسنجیهای مختلف بگیرند.یعنی یك فریم بر اساس نورسنجی نواحی سایه و یك فریم بر اساس نورسنجی متوسط كل منظره و یك فریم بر اساس نورسنجی نواحی روشن.كه فریمهای اول وسوم برای استفاده ما مفید خواهد بود و فریم دوم نیز بعنوان عكس پشتیبان(Backup )نگهداری می شود.

اما روش بهتر و ارجح عكاسی، استفاده از حالت Manual ویا Aperture Priority (اولویت دیافراگم) است.چون برای آنكه عمق میدان در فریم های مختلف تغییر نكند،بایستی دیافراگم ثابت باشد و نورسنجیهای مختلف بر اساس تغییر سرعت شاتر انجام شود.

فوكوس دوربین نیز بهتر است كه دستی و یا فوكوس تك نقطه ای باشد تا طی فریمهای مختلف، محل فوكوس ثابت باشد.

آماده سازی اولیه

پس از تهیه عكسها و انتقال آنها به كامپیوتر بایستی آنها را به فرمت TIFF یاJPG تبدیل نمود .این روش برای فرمتRAW قابل استفاده نیست.

در گذشته ،تصاویر بایستی به حالت 8 بیتی تبدیل می شدند تا در فتوشاپ استفاده از لایه ها امكانپذیر باشد.اما امروزه میتوان با استفاده از فتوشاپ CS كه از لایه های 16 بیتی نیز پشتیبانی میكند،از تصاویر 16 بیتی استفاده كرد، اما باید توجه داشت كه در این حالت حجم پروژه بسیار زیاد خواهد شد.

با رعایت شرائط فوق ، دو تصویرمورد نظر راكه بر اساس مناطق تیره وروشن نورسنجی شده اند ، در فتوشاپ باز نمایید.تصویر تیره را به صورت یك لایه روی تصویر روشن قرار دهید تا در پالت Layers فریم روشن به عنوانBackground و فریم تیره به عنوان layer1 نمایش داده شوند.

 

 

lmemaxkv1uvzvl27h929.jpg

در این مرحله برای آنكه مطمئن شوید كه 2 فریم كاملا منطبق هستند ( كادر عكس و اجسام در 2 فریم ثابت بوده اند)،از روش زیر استفاده نمایید:

حالت Blending لایه 1 را به Difference تغییر دهید.با این كار تفاوتهای دو فریم نشان داده می شوند.اگر 2 فریم كاملا بر هم منطبق باشند،یك نسخه خاكستری از تصویر اولیه دیده میشود(تصویر سمت راست پایین) و در غیر اینصورت اطراف اجسام هاله ها یا رنگهایی مشاهده خواهید كرد(تصویر سمت چپ پایین).كه اگر این عدم تطابق بعلت جابجایی كادر ( ونه حركت موضوع) باشد میتوان با ابزار Move و كلیدهای مكان نما ، لایه ها را تا حد امكان بر هم منطبق نمود.

 

 

pgo5zwfdtznt6m3bw584.jpg

حال برای تركیب( Blending) این 2 عكس روشهای مختلفی وجود دارد كه در ذیل آنها را توضیح میدهیم:

روشهای Digital Blending

 

 

1-روش Painted Mask :

این روش با آنكه یك روش دستی و نسبتا وقت گیر است اما امكان كنترل بیشتری بر فرآیند كار را فراهم می كند .همچنین برای كار با تصاویر اسكن شده نیز كاربرد دارد.

- فرمان Layer>Add Layer Mask>Hide All را اجرا كنید.با ابزار Paintbrush یك Brush نسبتا بزرگ انتخاب كرده و با آن روی مناطق روشن بكشید.با این كار لایه رویی برداشته شده ولایه تاریك زیرین نمایان میشود.زیاد نزدیك مناطق تیره نشوید.بعد یك Brush كوچك اتخاب كرده و با بزرگنمایی بیشتر ،مناطق روشن نزدیك مرز نواحی تاریك را بردارید.هر جا اشتباه كردید با History آنرا تصحیح كنید.

مزیت این روش امكان كنترل كامل بر مناطقی است كه احتیاج به تركیب كردن دارند.

عیب این روش عدم امكان استفاده از آن در مورد تصاویری است كه مناطق تیره وروشن كوچك و درهم داشته و نمیتوان از Paintbrush به خوبی استفاده كرد.

2- روش ماسك لایه

یك ماسك لایه برای تصویر تیره ایجاد نمایید.(با كلیك بر آیكون دوم قسمت پایین سمت چپ پالت لایه).یك مربع سفید در كنار تصویر لایه 1 ایجاد می شود.

 

 

u03fncsdbo75ltfpfldu.jpg

روی لایه Background كلیك كنید و با Ctrl-A كل تصویر را انتخاب نمایید.با Ctrl-C آنرا در Clipboard كپی كنید.حال دكمه ALT را نگهداشته و روی مربع سفید ماسك در لایه 1 كلیك نمایید.كل تصویر سفید می شود.

با Ctrl-V محتویات Clipboard را روی ماسك سفید Paste نمایید.حالا یك تصویر سیاه و سفید خواهید دید.

Filter>Blur>Gaussian Blur را اجرا و مقدار Radius را 40 پیكسل بگذارید.روی Background كلیك نمایید و كار تمام است!

در این مرحله می توانید لایه Background را انتخاب و با تنظیم Curve كمی مناطق تیره را روشنتر نمایید.

در نهایت لایه ها را Flat نمایید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

3- این روش با آنكه پیچیده تر است اما گاهی نتایج بهتری دارد:

لایه 1 را انتخاب كرده و 3 دكمه Ctrl-ALT-~ رافشار دهید.این كار باعث انتخاب مناطق روشن تصویر میشود.حال یك ماسك لایه بر اساس این مناطق اتخاب شده ایجاد كنید(با كلیك روی ایكون ماسك در پالت لایه).با این كار فورا تصاویر با یكدیگر تركیب میشوند.اما نتیجه كار چندان رضایتبخش نیست.برای بهتر شدن تصویر باید ماسك را كمی دستكاری نماییم.

ماسك را انتخاب كنید و Filter>Blur>Gaussian Blur را برآن اعمال نمایید.مقدار 20 برای Radius مناسب است.اما بر اساس نوع تصاویر می تواند متغیر باشد.حال نتیجه را بررسی كنید.

اگر هنوز راضی نیستید،میتوانید تنظیمات بیشتری انجام دهید:

ابتدا باید بفهمید كه لایه 1 در چه مقدار از تصویر نهایی شركت دارد.

 

 

dwf4w6po3amb76qstwgv.jpg

برای اینكار Background را خاموش كنید و لایه 1 ماسك شده را ببینید(مثل شكل سمت راست زیر).بعد روی Channel كلیك كرده و در پالت Channel ،ماسك لایه 1 را روشن نمایید(شكل فوق) و بقیه كانالها را خاموش كنید.حال میتوانید ماسك را مشاهده كنید(شبیه شكل سمت چپ زیر)

tmqawuxhr5nu6uucr988.jpg

برای آنكه تغییری ایجاد كنید، ابزار Paintbrush را با سایز مناسب و اپاسیته 20 درصد انتخاب نمایید.برای آنكه قسمت بیشتری از لایه 1 در تصویر نهایی بماند با رنگ سفید روی ماسك بكشید و برای آنكه قسمت بیشتری از لایه Background در تصویر نهایی باقی بماند، با رنگ تیره روی ماسك بكشید .با این روش می توانید كنترل كامل و در عین حال دقیقی بر این مسئله داشته باشید.

در نهایت لایه ها را flat نمایید.

4- در این روش پس از افزودن ماسك به لایه رویی ، ماسك را انتخاب كرده و سپس با ابزار Gradient طیف سیاه-سفید یابرعكس را بر آن اعمال میكنیم.جهت و طرز اعمال آن بستگی تام به نوع تصویر دارد. در حقیقت با این كار نیز شدت تاثیر گذاری 2 لایه را در تصویر نهایی تعیین میكنیم.

5-تمام روشهای فوق را در صورت رضایت از عملكردشان، می توان به صورت یك Action در فتوشاپ ذخیره كرد (از پالت Action گزینه New Action را انتخاب و پس از نامگذاری آن،سلسله مراحل فرآیند مورد نظر را انجام داده و در نهایت دكمه Stop Recordingرا فشار دهید) و در آینده در مورد تصاویر دیگر به كار برد.Action های آماده نیز در این زمینه در دسترس هستند كه معروفترین آنها Action موسوم به DRI(Dynamic Range Increase) از سایت Fred Miranda به آدرس زیر قابل دانلود است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

(این Action رایگان نیست و 8.5 دلار قیمت دارد)

6- فرض كنید كه قبل از آشنایی با این مبحث ، فقط یك عكس از منظره ای گرفته اید و حالا می خواهید DR آنرا افزایش دهید.آیا ممكن است؟

راه حل زیر گاهی در مورد این تصاویر منفرد باعث بهبود قابل ملاحظه ای می شود:

- ابتدا مناطق پر نور را با تركیب كلیدهایCtrl-ALT-~ انتخاب كنید.

- یك لایه جدید از این منطقه انتخاب شده ایجاد كنید(با تركیب Ctrl-J ) و آنرا highlight بنامید.

- حالت Blending را روی Multiply ببرید و اپاسیته را به میزان مناسب تغییر دهید .

- روی لایه Background كلیك كرده و مجددا مناطق پر نور را طبق روش فوق انتخاب كنید.سپس انتخاب را باSelect>Inverse معكوس نمایید تا مناطق تیره انتخاب شود.یك لایه بر اساس این مناطق بسازید(با تركیب Ctrl-J ) و آنرا ٍShadow بنامید.

- حالت Blending این لایه را روی Screen ببریدو مقدار اپاسیته را تنظیم نمایید.

- لایه ها را Flat كنید.

 

نكته:

در تمام روشهای فوق پس از Flat‌كردن لایه ها بایستی اصلاحات اضافی مانند تنظیم Curve ، Color Balance و ... را انجام داد .این اصلاحات اضافی در افزایش كیفیت نتیجه كار نقش بسزایی دارند.

نكته:

Sharp كردن تصاویر با استفاده از Unsharp Mask

(

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

بایستی پس از تمام مراحل فوق و قبل از مرحله چاپ انجام شود.

Contrast Masking

Contrast Masking یكی از روشهایی است كه از قدیم در تاریكخانه های عكاسی برای افزایش DR تصاویر استفاده می شده است.اكنون به لطف فتو شاپ ،این تكنیك به راحتی در مورد تصاویر دیجیتال قابل انجام است.این تكنیك در مورد تصاویری بیشتر كاربرد دارد كه دارای Dynamic Range وسیعی از رنگها باشند.

مثلا به تصویر زیر دقت نمایید.

 

 

gy3fzxpbqqur8vje991i.jpg

در این تصویر یك Dynamic Range وسیع رنگ همراه با رنگهای بسیار اشباع وجود دارد كه عكاسی از آنرا بسیار مشكل می نماید.

حال به تصاویر زیر دقت كنید:

 

 

1odsvaynfqaox3jhck80.jpg

 

q1iy6oex40amitewcdaa.jpg

تصویر اول با استفاده از Curve و Level اصلاح شده است ولی تصویر دوم با استفاده از Contrast Masking بهبود یافته است.كه به وضوح می توان برتری تكنیك دوم را مشاهده كرد.

طرز انجام Contrast Masking

برای انجام این تكنیك تنها یك تصویر لازم است.

مرحله اول:

در پالت لایه، لایه Background را انتخاب نموده و با فرمان Layer>Duplicate layer یك كپی از آن بگیریدو آنرا Contrast Mask بنامید.اگر لایه های Adjustment نیز دارید، لایه Contast Mask را بالای همه قرار دهید

 

 

y57f09evqqpvg38hrbx9.jpg

مرحله دوم:

لایه Contrast mask را انتخاب و با فرمان Image>Adjust>Desaturate آنرا سیاه و سفید نمایید.

مرحله سوم:

با فرمان Image>Adjust>Invert لایه Contrast Mask را نگاتیو نمایید.

مرحله چهارم:

روی لایه Contrast Mask دابل كلیك كنید ودر Layer Option و در قسمت Mode گزینه Overlay را انتخاب كنید.

 

7ag9grsu431x554tjdi7.jpg

 

 

مرحله پنجم:

حال با فرمان Filter>Blur>Gaussian Blur لایه ماسك را محو كنید كه جزئیات تصویر اصلی را از بین نبرد.مقدار 10 تا 30 برای Radius مناسب است. در نهایت لایه ها را Flat نمایید.

نكته:

برای كاهش اثر این ماسك در تصویر نهایی ، می توان در صفحه Layer Option ، اپاسیته را كم كرد.همچنین میتوان برای تنظیم دقیق مناطق مورد نیاز از Adjustment Layer استفاده نمود.

در مورد تصویر فوق از یك Curve Adjustment Layer استفاده شده تا مناطق سایه دار كمی بیشتر روشن شوند.

b7c8sadteotquq8g23m2.jpg

نكته:

برای كنترل بیشتر در این تكنیك می توان با استفاده از ماسك یك قسمت تصویر( یا یك محدوده رنگی خاص و یا یك محدوده روشنایی خاص )را از تصویر انتخاب كرده و سپس Contrast Mask را فقط به آن اعمال نمود.و این عمل مشابه كاری است كه در تاریكخانه های عكاسی با ماسكهای Litho Film انجام می شد.

اسرار زیادی در فتو شاپ نهفته است.امیدوارم این نوشتار توانسته باشد شما را با گوشه ای از این اسرار آشنا كند تا با استفاده از این تكنیكها بتوانید بهبود قابل ملاحظه ای در عكسهای دیجیتال ایجاد نمایید و عكاسی دیجیتال در طبیعت برایتان لذت بخش تر شود.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

منابع:

 

1-Contrast blending>

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

2-Contrast Masking >

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

3-How-To Expanding Dynamic Range >

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

4-Understanding Digital Blending>

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

5-Dynamic Range Increase>

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

6-Improving Shadow and Highlight Detail>

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

7-increase dynamic range>

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...