رفتن به مطلب

آموزش پلاگین های فتوشاپ


ارسال های توصیه شده

سلام دوستان.

امروز بفکرم رسید یکسری آموزش برای پلاگین های فتوشاپ که خیلی هم زیاد هستن شروع کنم.

امروز از پلاگین Flood از سری Flaming Pear ؛ که برای ایجاد افکتهای آب استفاده میشه شروع میکنیم و با هم این مبحث رو پیش میبریم.

 

طریقه نصب: این پلاگین رو میتونین در جعبه ابزار شماره یک فتوشاپ که همین سایت اون رو ارائه میده پیدا کنین و برای نصب اون کافی پوشه Flood رو داخل شاخه پلاگین CD سرچ کنین ( CD:\Plugin\Flamin Pear\Plug-ins\Flood )و فایل Flood رو داخل پوشه Plug-ins فتوشاپ ( به عنوان مثال در آدرسی مثل این: C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS3\Plug-Ins )کپی کنید(توجه کنید که پوشه رو کامل کپی کنید تا از فایل های آماده داخل اون هم استفاده کنید) و بعد از اجرای فتوشاپ در منو Filtter\Flaming Pear\Flood آن را اجرا کنید.بعد از اجرا روی کلید زرد رنگی که برای رجیستر کردن برنامه قرار داده شده کلیک کنید و در صفحه ای که باز میشود سریال برنامه را از فایل "Flamin Pear Products - keygen" که در همان شاخه پلاگین Flamin Pear در سی دی قرار دارد بدست آورید و وارد کنید و پس از تایید دوباره از همان منو Flood را اجرا نمایید.

 

نکته: Flood فقط در مدهای رنگی RGB color,Duotone,Grayscale فعال میباشد. پس اگر برای مد دیگری طراحی میکنید اول در یکی از این مدهای رنگی کار را با Flood انجام دهید سپس مد مورد نظر خود را از منو Image\Mode اعمال نمایید.

شروع کار:

بگذارید ابتدا اینطور شروع کنیم که اول شما یک فایل جدید و خالی با ابعاد پیش فرض فتوشاپ باز کنید و در ادامه ابزار Custom Shape را انتخاب کنید و شکل Fleur-De-Lis را از قسمت Shape برای تنظیمات این ابزار انتخاب کنید. در صفحه از بالا طوری رسم کنید که قسمت تحتانی شکل گل (Fleur-De-Lis) در وسط صفحه قرار گیرد. سپس روی لایه Shape1 کلیک راست نمایید و از منو باز شده گزینه Rasterize Layer را انتخاب کنید.

حالا دو لایه داریم؛ یکی Background و دیگری Shape1

لایه Shape1 را انتخاب کنید و از منو فیلتر پلاگین Flood را اجرا کنید. در سمت راست صفحه باز شده شکل خود را با افکتی که اعمال شده میبینید. در سمت چپ گزینه های مربوط به اصلاح افکت اعمال شده وجود دارند که ما به بررسی آنها می پردازیم.

توجه: اگر به سمت راست نگاه کنید میبینید که خط چینی در وسط رسم شده که همان خط افق یا نقطه آغاز افکت میباشد و شکل آب در زیر آن ایجاد میشود.

View:

مربوط به تنظیماتی است که خط افق را تغییر میدهد. در اینجا میتوانید خط افق را به نقطه ایکه مورد نطرتان است حرکت دهید.در این قسمت چهار گزینه برای تنظیم دارید:

1_Horizon : میتواند خط افق را تعیین کند؛ که هر چه بیشتر انتخاب کنید خط افق دورتر و نتیجتا شعاع دیدمان هم بیشتر میشود.

2_Offset : فاصله بین خط افق و سطح آب ایجاد شده را تعیین میکند.عدد صفر سطح آب و خط افق را دقیقا همتراز با هم میکند و هر دو یکی میشوند. بهترین انتخاب برای این گزینه عدد صفر است؛ مگر آنکه حرفه ای باشید و چیز بیشتری از طرح خود بخواهید.

3_Perspective : شکل پرسپکتیو آب را مشخص میکند؛ که اگر صفر باشد موج های آب افقی و صاف هستند.البته به نظر من هر چه بیشتر باشد کارتان طبیعی تر و زیباتر میشود.امتحان کنید!

4_Altitude : این گزینه مربوط به تنظیم ارتفاع منبع دید؛ مثلا چشم انسان، نسبت به سطح آب میباشد.طبعا هر چه بیشتر باشد موج های سطح آب کوچک تر دیده میشوند.

 

Waves :

گزینه هایی برای تنظیمات موجهای سطح آب دارد. اینجا هم چهار گزینه داریم؛ به شرح زیر:

Waviness : شدت وظوح سایه موج هاست که با استفاده از کادر انتخاب رنگ مقابل آن میتوان رنگی را برای سایه موج ها انتخاب کرد. هر چه کمتر انتخاب شود میزان وضوح سایه موجها کمتر میشود. بهتر است همیشه این گزینه را در حد وسط انتخاب کنید.

Complexity : میزان پیچیدگی موج ها و اندازه موج ها را تعیین میکند. که هر چه بیشتر باشد موج ها ریزتر میشوند.( مثلا برای هوای بارانی عدد بیشتر برای ایجاد موجهای ریزتر و برای هوای صاف آفتابی عدد کمتر برای ایجاد موج های صاف تر )

Brilliance : تعیین میزان درخشندگی سطح آب و موج هاست. هر چه کمتر باشد درخشش سطح آب کمتر و هر چه بیشتر باشد درخشندگی سطح آب بیشتر وآب شفاف تر و زنده تر میشود.به نظر من عدد 100 بهترین انتخاب است.

Blur : معلوم است دیگر سطح را نرم و مات میکند.به نظر من اگر عدد صفر را برای این گزینه انتخاب کنید کارتان بسیار براق تر و زیباتر میشود.

 

Ripple :

اول بگید ببینم تا بحال سنگ به آب انداختین. اگر این کار رو کرده باشید حتما بیاد دارید که با برخورد سنگ به سطح آب یکسری موج دایره ای شکل متحدالمرکز بوجود می آمد. اما اگر بخواهیم برای ایجاد این حالت در طرح خود سنگ در آب داخل تصویر بیاندازید بستگی به شدت پرتابتان؛ مانیتورتان چند انتخاب { ترک خوردن تا......شکستن } را پیش رو میگیرد!!!

اما این قسمت تنظیمات پلاگین برای حل این مشکل و جلو گیری از بروز مشکل برای مانیتورتان و صرف هزینه!؛پیش بینی شده است.

حالا برای تولید این موجها به جای سنگ زدن به مانیتور؛ اشاره گر ماوس را روی تصویر سمت راست منتقل کنید و در هر جایی که می خواهید موج ها آغاز شوند یک کلیک ناقابل کنید. حالا تنظیماتی هم در اختیار دارید تا موج های جدید را ویرایش کنید.

گزینه ها: Size برای اندازه، Height عمق، Undulation تعداد دایره های متحدالمرکز موج دایره ای.

توجه: این گزینه در صورتیکه در قسمت Waves گزینه Waviness را زیر 15 تنظیم کنید بهتر خودشو نشون میده.

 

به غیر از قسمتهای اصلی View,Waves,Ripple چند قسمت کوچک دیگه هم وجود دارند.

در پایین فضای این برنامه گزینه Glue وجود دارد که برای ادغام و آمیختن سطح آب اییجاد شده با تصویر استفاده میشود. مثل Blending Mode در محیط فتوشاپ.

دکمه تاس مربوط به تنظیمات Random تمام گزینه ها به غیر از Horizon و Offset میباشد. با هر بار کلیک کردن روی آن تنظیمات به صورت اتفاقی تغییر میکنند.

با استفاده از گزینه Open Preset که دکمه ای به شکل یک سی دی که فلشی در سمت راست آن وجود دارد میتوانید به پوشه Flood presets موجود در پوشه پلاگین Flood که آن را در پوشه پلاگین فتوشاپ قرار داده اید رفته و از نمونه های آماده شده توسط برنامه موجود در آن استفاده نمایید.

با گزینه Save Preset که دکمه ای به شکل یک سی دی با فلش در سمت چپ آن دارد؛ می توانید کارهایی که انجام داده اید را به عنوان نمونه آماده ذخیره نموده و در کارهای آتی خود آنهارا بکار برید.

گزینه Undo نیز به شکل یک فلش چرخیده وجود دارد.

تنظیماتی رو که انجام دادید رو با فشردن دکمه OK تایید کنید تا به تصویر موجود در لایه Shape1 اعمال بشه.بعد لایه Background رو انتخاب کنید و کلید های Ctrl+F رو از صفحه کلید فشار بدید تا به این لایه هم اعمال بشه.حالا به سلیقه خودتون کار رو تکمیل کنید.

در پایان باید اضافه کنم که شما خود تمام گزینه های شرح داده شده در بالا را به سلیقه خود تغییر داده و تغییراتی که در شکل بوجود می آید را مشاهده کنید و به خوبی با تمام قسمتها آشنا شوید و فقط با تمرین زیاد میتوانید طرح های حرفه ای به وجود بیاورید.البته کار با این پلاگین بسیار ساده است.

منتظر نظرات شما هستم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...