رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اين شهرستان از سوي شمال به شهرستان لار و لامرد، از خاور به شهرستان بندر عباس، از باختر به شهرستان كنگان و از جنوب به خليج فارس محدود است.

 

تاریخچه شهر

در جغرافي زمان هخامنشيان، از بنادر مهم و تجاري خليج ‌فارس اندك نام برده شده است. گمان مي‌رود كه بندر «گوگانا» همان بندر لنگه امروزي باشد كه در دوران حكومت هخامنشيان از بنادر معتبر تجاري محسوب مي‌ شده است؛ ولي در اثر تغيير و تحولات تاريخي و عدم توجه، اين بندر كم‌كم رو به انحطاط گذارده و از رونق آن كاسته شده است. در سال 1638 «تاورنيه»- سياح فرانسوي- طي سفر از بصره به بندر لنگه،‌ مدت دو روز در اين بندر اقامت نموده و از آن به خوبي ياد كرده است. در سال 1760 ميلادي، اعراب جواسم سواحل جنوبي خليج فارس طي يك مهاجرت وسيع، جزيره قشم و بندر لنگه و بندر شناس را تصرف كردند. در زمان كريم‌خان زند (1773- 1743 ميلادي) سهولت ارتباط دريايي خليج ‌فارس از طريق بندرلنگه،‌ رونق تجاري قابل توجهي در بندر لنگه و بندر كنگ به وجود آورد و راه كاروان رو شيراز نيز به اهميت بازرگاني اين دو بندر افزود. اعراب جواسم به دستور كريم ‌خان زند و بنا به سياست نظامي او، در بندر لنگه سكونت گزيدند و در آبادي و رونق آن همچنان كوشيدند؛ به طوري كه بندر فوق از مشهورترين بنادر خليج ‌فارس شد و در دوران قاجار، به عروس بنادر ايران معروف گرديد. تا سال 1896 ميلادي، اعراب جواسم بر بندر لنگه تسلط داشتند. در سال 1889 ميلادي در بندر لنگه دفتر كنسولگري فرانسه تأسيس گرديد و از همين سال، گمرك بندر لنگه و بندرعباس زير نظر و رياست بلژيكي‌ها قرار گرفت. در سال 1898 ميلادي يكي از افراد خانواده‌‌هاي حكومتي بندر لنگه به علت ضعف حكومت مركزي، بندر لنگه و مناطق اطراف آن را تحت تصرف خود درآورد و علي‌رغم مخالفت دولت مركزي ايران،‌ نمايندگانيرا جهت اداره امور بندر لنگه انتخاب نمود. در اوايل سال 1899 به سلطه او در بندر لنگه خاتمه داده شد. در اواخر حكومت سلسله قاجاريه، بندر لنگه رو به ويراني گذاشت و از شروع جنگ جهاني اول تا بعد از جنگ دوم جهاني 1945 كه انواع بيماري ‌هاي واگيردار همراه با فقر و قحطي شيوع پيدا كرده بود، اكثر مردم اين شهر فعاليت خود را تعطيل كرده، و به نقاط ديگر مهاجرت كردند. به همين دليل به مرور زمان، نقاط مسكوني شهر خالي از سكنه شد و شهر فعاليت و چهره واقعي خود را از دست داد و سپس آرام‌ آرام رونق يافت. بندر لنگه امروزي شهري نسبتاً آباد است و همچنان فعاليت‌هاي تجاري آن رو به‌ گسترش مي ‌باشد. اين بندر از طريق جاده‌ هاي درجه يك و فرودگاه، با ساير نقاط ايران ارتباط زميني و هوايي دارد .

لینک به دیدگاه

مسجد بازار مساح

مسجد بازار مساح در ضلع شمال شرقی «بازار مساح» واقع شده‌است، ویکی از مساجد قدیمی شهرستان بندر لنگه است. گویند این مسجد توسط فردی از شیوخ القواسم به نام شیخ قضیب القاسمی در سال ۱۱۲۲ هجری قمری ساخته شده‌است. مسجد دارای تزیینات گچبری زیبا، با نقاشی اطراف ستون‌های بزرگ ودائری شکل، بنای این مسجد برسنک معماری قدیم وسقف بغدادی می‌باشد.

 

مسجد سلطان العلما

این مسجد در سده سیزده هم هجری قمری توسط علامه شیخ الاسلام عبدالرحمن خالدی بنیانگذاری شده‌است. در ابتدار أمر قسمت اولی مسجد به طول ۲۰ متر و عرض ۱۵ متر ساخته شده‌است، بعداً قسمت‌های به مسجد اضافه شده‌است. در اولین تعمیر وبازسازی مسجد توسط حاج محمد عقیل ملا احمد بستکی شبستانی به طول ۳۰ متر به مسجد اضافه نموده‌است، ودر توسعه دوم توسط شیخ احمد علوی چند حوضچهٔ برای وضوء و آب انبار نیز به مسجد اضافه شده‌است. در سال ۱۴۰۵ هجری قمری مسجد به طور کامل توسط شیخ الاسلام محمد علی خالدی تعمیر وباز سازی شده‌است و مناره‌ای مجلل و منبر و محرابی جدید با تزیینات زیبا به مسجد اضافه شده‌است. این بنا از آثار دوران زندیه است، ستون‌های مسجد با گچ بری‌های زیبا و برجسته تزئین شده‌است.

لینک به دیدگاه

مسجد غیاث

مسجد غیاث یکی از مساجد تاریخی ومعماری بندر لنگه است این مسجد در وسط محلهٔ «البلوکیه» واقع می‌باشد. بنیانگذاری آن توسط شخصی به نام حاجی غیاث بوده‌است. در سده سیزده هم هجری قمری بنیان مسجد مذکور پایان یافته‌است این مسجد چند بار مرمت شده‌است، وآخرین تعمیر وبازسازی آن درسال ۱۴۱۰ هجری قمری بوده‌است این مسجد دارای یک شبستان بزرگ زمستانی می‌باشد ستونهای مسجد با گچ بری‌های زیبا و برجسته تزئین شده‌است .

 

مسجد خداداد

مسجد خداداد اولین مسجد از مساجد برادران اهل تشیع است این مسجد یکی از مساجد زیبا و تاریخی شهرستان بندر لنگه می‌باشد. این مسجد در محلهٔ بازارمساح بندرلنگه قرار دارد ، از نظر زیبایی یکی از کاملترین مساجد بندرلنگه به شمار می‌رود . محراب مسجد حاجی خداداد ، دارای تزیینات گچبری ارزنده‌ای است و قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد

لینک به دیدگاه

قلعه مغویه

این بنای تاریخی در بندر مغویه واقع شده‌است، و متعلق به شیخ سلطان المرزوقی یکی از حکمرانان منطقه ورئیس «قبیله المرازیق» وحاکم مغویه می‌باشد و به «حصن شیخ سلطان المرزوقی» مشهور است. ساختمان قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی بوده که قدمت حیاط اندرونی از بیرونی بیشتر است . این بنا در دو طبقه و در قسمت‌هایی نیز در سه طبقه ساخته شده و دارای تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی ، یک برج نگهبانی و دو بادگیر می‌باشد . ساخت این بنا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری پایان یافته‌است .

 

قلعه لشتان

اين قلعه در 6 كيلومتري شرق بندرلنگه قرار گرفته و تاريخ بناي ان سال 904 هجري قمري است . با توجه به تاريخ مذكور، گروهي معتقدند كه ساخت اين بنا به زمان سلطه و قدرت پرتغالي ها بر خليج فارس مربوط است . جمعي نيز عقيده دارند، اين قلعه در عهد هخامنشي احداث شده و بيش از 2000 سال قدمت دارد. در حال حاضر ، بجز حصار بند و اثار مخروبه روي ديوارها ، اثر ديگري از ساختمان قلعه باقي نمانده است . در داخل قلعه لشتان ، چندين قبرستان ، ده ها بركه آب و انبار آذوقه و آثار فراوان ديگري به جاي مانده است

لینک به دیدگاه

مسجد افغان

این مسجد در محله افغان بندرلنگه واقع شده است از بناهاي مرحوم حاج عبدالله افغان ، بازمانده افغاني هاي بستک و بندرلنگه از دوره افشاریه مي باشد . اين مسجد داراي يک شبستان تابستاني و يک شبستان زمستاني مي باشد . ستون این مسجد با گچ بری های زیبا و برجسته تزئین شده است . تاريخ ساخت اين بنا 1270 هجري است .

 

مسجد شیخی

مسجد شیخی در سمت مشرق بازارمساح واقع شده‌است. این مسجد از بناهای دورهٔ زندیه است. مسجد چندبار تعمیر ، باسازی و توسعه شده‌است. وآخرین بار در سال ۱۴۱۱ هجری قمری بازسازی شده‌است. شبستان و ستون‌های آن از جهت به کار بردن قطعات سنگ‌تراشی شده نقوش گل و بوته قابل ملاحظه‌است. پوشش تزئینی تاق و سردرها و زینت‌کاری رواق‌ها با قطعات سنگ‌تراشیده شده آهکی فوق‌العاده جالب و ظریف صورت گرفته‌است. نقوش این رواق‌ها، از سبک نقش و نگار هندی تأثیر گرفته‌است. سقف مسجد از چوب مخصوصی به نام صندل یا (چندل) که از هندوستان و مومباسا آورده می‌شد ساخته شده‌است. این مسجد دارای تزیینات گچبری ارزنده‌ای است و قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد.

لینک به دیدگاه

مسجد ملک ابن عباس

masjed150_40.jpg

 

به دستور محمد بن عباس بحريني براي سيد محمد عالم ساخته شد . اين مسجد به جاي مسجدي قديمي تر در همان مکان ساخته شده ، بنای مسجد از دوره ی صفویه و مسجد کنونی متعلق به دوره ی قاجار است . مناره این مسجد در سال 1237 شمسي ساخته شد مناره و مسجد این بنا توسط استاد محمد نامي (كسي كه يكي از مناره هاي بارگاه امام علي (ع) را ساخته است )مناره بن عباس واقعا زيبا وديدني است و كاشيكارههاي جالبي داردو شبستانی بزرگ با طاق های کلیل و گچ بری های زیبا ویک مناره ی جالب و منحصربه فرد 32 متر ارتفاع دارد

 

خانه فکری

fekri150_40.jpg

 

این خانه تاریخی در شهرستان بندر لنگه واقع شده‌است قدمت این بنا حدود۷۵ سال می‌ رسد و توسط مرحوم عبدالواحد فکری ، از تجار معروف بندرلنگه ساخته شد و مساحتی بالغ بر ۲۶۰۰ متر مربع دارد . دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی ، پنج بادگیر ، ۲۵ اتاق ، ۱۰ سرویس بهداشتی و دو سرسرا می‌باشد . این عمارت که یکی از مهم‌ترین بناهای دوره قاجاریه در شهر بندرلنگه است از ویژگی‌های معماری چشم گیری برخوردار است ، و تزئینات برجسته آن مشتمل برمنبت کاری و گچ بری‌های زیبا است.

لینک به دیدگاه

چشمه آب گرم چارک

اين چشمه در مسير جاده بندرلنگه به گاوبندي قرار دارد و از طريق بستانه و روستاي باوردان قابل دسترسي است. مظهر چشمه دربستر رودخانه تنگ‌خوان است واز شكاف سنگ‌هاي مارني بيرون مي‌جوشد. عامل تشكيل چشمه، تكتونيك صفحه‌اي است و آب آن در رديف آب‌هاي گوگردي با كاتيون‌ها و آنيون‌هاي مختلف گرم مي‌باشد.

 

چشمه آب گرم آسک

اين چشمه در مسير جاده بندر لنگه به روستاي گزيل قرار دارد. فاصله روستاي گزيل تا محل چشمه، در حدود سه و نيم كيلومتراست كه سه كيلومتر آن ماشين‌رو و پانصد مترآن را بايد پاي پياده پيمود. مظهر چشمه در شكاف سنگ‌ هاي آهكي مارني جاي دارد. چشمه در اثر عوامل تكتونيك صفحه‌اي تشكيل شده است. در مظهر چشمه تعدادي حوضچه طبيعي وجود دارد و مراجعه‌كنندگان در اين حوضچه‌ها استحمام مي‌كنند. آب چشمه آسك در رديف آب‌هاي سولفات كلسيم همراه با منيزيم و كلرور سديم ولرم مي‌باشد.

لینک به دیدگاه

چشمه آب گرم بادون

اين چشمه در مسير جاده بندرلنگه به روستاي گزيل قرار دارد. از روستاي گزيل تا مظهر چشمه، در حدود يازده كيلومتر است. آب اين چشمه از شكاف سنگ‌هاي مارني از زمين خارج مي‌شود و نوع آن تكتونيكي است. در اطراف چشمه بادون استخري احداث كرده‌اند. طول اين استخر بيست متر و عرض آن دوازده متر است و آب آن به مصارف كشاورزي مي‌رسد. آب اين چشمه، در رديف آب‌هاي سولفات كلسيم همراه با منيزيم فراوان و كلرور سديم ولرم مي‌باشد.

 

چشمه آب گرم سایه خوش

اين چشمه در مسير جاده بندرخمير – بندرلنگه قرار دارد. فاصله بندرخمير تا روستاي سايه خوش، در حدود چهل كيلومتر است وازروستاي سايه‌خوش تا محل چشمه، در حدود چهار كيلومتر مي‌باشد. مظهر چشمه در شكاف سنگ ‌هاي آهكي مارني و در دامنه كوه جاي دارد. طرز تشكيل چشمه سايه‌خوش براساس فرضيه تكتونيك صفحه‌اي استوار است و آب آن در رديف آب‌هاي سولفات كلسيم همراه با منيزيم زياد و كلرور سديم گرم است.

لینک به دیدگاه

چشمه چاه احمد

اين چشمه در مسير جاده بندرخمير- بندرلنگه و در دوراهي خرك قرار دارد. فاصله بندر خمير تا دوراهي خرك 9 كيلومتر و از دو راهي تا مظهر چشمه در حدود 2 كيلومتر است كه 500 متر آن مي‌بايد پياده طي شود. در نزديكي مظهر چشمه، يك استخر طبيعي به شكل مربع وجود دارد كه طول هر ضلع آن در حدود پنج متر است. آب اين چشمه از شكاف سنگ‌هاي آهكي دولوميتي از زمين خارج مي‌شود. درحوالي چشمه نيز دو باب اتاقك ساخته شده است كه مورد استفاده مسافران قرار مي‌گيرد. آب اين چشمه در رديف آب ‌هاي گوگردي با كاتيون‌هاي مختلف گرم است.

 

رودخانه مهران

اين رودكه پرآب ترين و بزرگ ‌ترين رودخانه شهرستان بندرلنگه است، از جنوب كوه‌هاي هفتچن در پانزده كيلومتري شمال بندر علويه سرچشمه مي‌گيرد. جريان اين رودخانه در امتداد غربي- شرقي است كه در شرق بندرلنگه، در شن فرو مي‌رود و ناپديد مي‌شود؛ اما بار ديگر بيرون آمده و در منطقه خوران، به خليج فارس مي‌ريزد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...