رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام دوستان عزیز:icon_gol:

تو این تاپیک قصد داریم درمورد الایمنت ودیس الایمنت یا هم محورکردن ومشکلات عدم هم محوری نحوه الایمنت کردن قطعات دوار وکوپل کردن اونا صحبت کنیم

به محض اینکه وقتی گیربیارم یه سری فایل جالب دراین زمینه هست که اپ میکنم ومیزارم تا همه دوستان استفاده کنن

حالا فعلا منتظر نظرات وپستهای شما دوستان عزیز هستیم

این شما واینم مبحث زیبای هم محوری!

موفق باشیم:icon_gol:

لینک به دیدگاه

فعلا برای شروع هم این فایل کم حجم رو دانلود کنید تا با پستهای شما بحث رو گرم کنیم coffeescreen.gif

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
من 4 واحد تعمیرات مکانیکی1 و 4 واحد دو شو خوندم بخایین جزوه شو قرار بدم در مورد الایمنت ما یه فصل خوندیم مفصل ....

 

رامین جان خیلی خوشحال میشیم ضمن اینکه موضوع تاپیک با بحث درمورد سوژه موردنظر ادامه داره از مطالب مفیدتون هم بهره ببریم

منتظر بقیه دوستان فعالمون هم هستیم

لطفا دوستان دربحث ها شرکت کنند

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

تو پتروشیمی میگن الین کردن کار کردم کوپل پمپ و الکتروموتورها بحث جالبیه سجاد جان علاقه مندم بهش

موفق باشی

یه دستگه داره فکرکنم مربوط باشه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
تو پتروشیمی میگن الین کردن کار کردم کوپل پمپ و الکتروموتورها بحث جالبیه سجاد جان علاقه مندم بهش

موفق باشی

یه دستگه داره فکرکنم مربوط باشه

 

سلام داداش

مرسی

اره مربوطه ونشانگر پیشرفت تکنولوژیک وکاهش خطاهای اندازه گیری هستش این نوع دستگاههای اپتیکال

تو یه جایی یه بنده خدایی یه پمپی رو با الکتوموتوری الایم کرده بود موقع استارت دل وروده جفتشون بهم پیچید

خیلی خوشحال میشیم از تجربیات ونظراتت استفاده کنیم مهندس:icon_gol:

لینک به دیدگاه
ببخشیندا من اصلا نمیدونم الایمت چی هست؟؟ :icon_redface: اگه بخوام در موردش و کاربردش بدونم چیکار کنم؟؟ :ws52:

هم محور کردن سیستم های کوپلینگ که میتونه یه محرک دینام و یک متحرک پمپ باشه

همین

لینک به دیدگاه
سلام داداش

مرسی

اره مربوطه ونشانگر پیشرفت تکنولوژیک وکاهش خطاهای اندازه گیری هستش این نوع دستگاههای اپتیکال

تو یه جایی یه بنده خدایی یه پمپی رو با الکتوموتوری الایم کرده بود موقع استارت دل وروده جفتشون بهم پیچید

خیلی خوشحال میشیم از تجربیات ونظراتت استفاده کنیم مهندس:icon_gol:

اگه بخوام توضیح بدم باید درمورد پمپ های گریزاز مرکز مطالبی بزارم که غیر از الاین کردن موارد دیگه ای هستش که میتونه از عوامل نابالانسی پمپها باشه امیدوارم مفید باشه داداش

پمپ های گریز از مرکز و کاویتاسیون در پمپ ها

تاریخچه پمپ گریز از مرکز:

 

مطابق با نوشته های تاریخ نگار برزیلی Reti، یک ماشین آبکش یا لجن کش که بایستی به عنوان نمونه اولیه پمپ گریز از مرکز شناخته شود، در یک مقاله در ابتدای 1475 میلادی توسط مهندس ایتالیایی دوره رنسانس Francesco di Giorgio Martini به عرصه ظهور رسید. پمپ های سانتریفیوز واقعی تا اواخر دهه 1600 توسعه نیافتند تا اینکه Denis Papin یک نمونه از آنرا با تیغه های صاف درست کرد و تیغه منحنی شکل توسط مخترع بریتانیایی John Appold در سال 1851 معرفی شد.

 

 

centrifugal_pre_ani.gif

 

 

پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند:

 

یک پمپ گریز از مرکز بر اساس تبدیل انرژی جنبشی یک سیال جاری به فشار ایستا کار می کند. این نحوه عمل بوسیله قانون برنولی توصیف می شود. قاعده عملکرد پمپ گریز از مرکز را می توان با ملاحظه تاثیر تکان دادن یک سطل آب بر روی یک مسیر دایره ای شکل توسط یک طناب، نشان داد. نیرویی که آب را به کف سطل فشار می دهد، نیروی گریز از مرکز است. اگر یک سوراخ در کف سطل تعبیه شود، آب از طریق این سوراخ جریان می یابد. از این گذشته اگر یک لوله ورودی در بالای سطل تعبیه شود، جریان آب به بیرون سوراخ منجر به تولید یک خلاء موضعی در داخل سطل خواهد شد.

این خلاء آب را از یک منبع در سمت دیگر لوله ورودی به داخل سطل خواهد کشید. بدین روش یک جریان پیوسته از منبع و به بیرون سطل بوجود می آید.

 

در رابطه با پمپ های گریز از مرکز، سطل و سرپوش آن متناظر با قاب پمپ، سوراخ و لوله ورودی متناظر با ورودی و خروجی پمپ هستند و طناب و بازو متناظر کار پروانه را انجام می دهد.

 

پمپ گریز از مرکز پمپی است که از یک پروانه گردان بمنظور افزودن فشار یک سیال استفاده می نماید. پمپ های گریز از مرکز عموما برای جابجا کردن سیال از طریق یک سیستم لوله کشی کاربرد دارد. سیال در امتداد یا نزدیک محور چرخان وارد پروانه پمپ گشته و بوسیله این پروانه شتاب می گیرد و به سرعت به سمت بیرون و به داخل یک پخش کننده یا محفظه حلزونی جریان می یابد که از آنجا به درون سیستم لوله کشی پائین جریان خارج می گردد.

 

تیغه های روی پروانه بطور تصاعدی از مرکز پروانه پهن می شوند که سرعت را کاهش داده و فشار را افزایش می دهد. این امکان به پمپ گریز از مرکز اجازه می دهد تا جریان های پیوسته با فشار بالا ایجاد نماید.

 

دسته بندی پمپ های گریز از مرکز:

 

 

پمپ های گریز از مرکز را می توان به چند صورت دسته بندی نمود. یک نحوه دسته بندی بر اساس جریانی است که بوجود می آورند که متشکل از سه دسته هستند:

پمپ های جریان شعاعی: در نوع شعاعی فشار سیال کاملا توسط نیروی گریز از مرکز تامین می شود. از این نوع پمپ در مواردی که می خواهند دبی خوبی در اختیار داشته باشند استفاده می شود.

پمپ های جریان مختلط: در این نوع پمپ، قسمتی از فشار توسط عمل بالابری یا راندن تیغه ها بر روی سیال صورت می گیرد و قسمتی دیگر بوسیله نیروی گریز از مرکز تامین می شود.

 

پمپ های جریان محوری: در این پمپ ها فشار با عمل پیش رانی و بالابری تیغه ها بر روی سیال بوجود می آید.

 

در حالت کلی از پمپ های جریان محوری هنگامی که افزایش فشار لازم باشد استفاده می کنند و از پمپ های جریان شعاعی بمنظور تولید دبی سود می برند.

 

دو جزء اصلی پمپ های گریز از مرکز پروانه و تیغه هستند.

 

 

پروانه ها:

نقش پروانه ها در پمپ گریز از مرکز تامین لازم برای سیال می باشد. در پمپ ها دو نوع پروانه پایه ای وجود دارند:

 

1- مارپیچی

 

2- توربینی

 

پروانه های توربینی با تیغه های پخش کننده ای احاطه شده اند که مسیرهای بتدریج پهن شونده ای فراهم می آورند تا سرعت آب را به آهستگی کاهش دهند. بنابراین هد سرعت به هد فشار تبدیل می شود.

 

پروانه مارپیچی با ویژگی نداشتن تیغه های پخش کننده مشخص می شوند. در عوض پروانه آن درون محفظه ای که حلزونی شکل است قرار گرفته و سرعت آب به دلیل ترک کردن پروانه کاهش می یابد که همراه با افزایش فشار می باشد.

 

انتخاب بین این دو نوع پروانه بسته به شرایط استفاده تغییر می کند. نوع مارپیچی بدلیل ظرفیت بالا و هد مصرفی پائین در چاه های کم عمق معمولا ترجیح داده می شوند. نوع توربینی در چاه های آب عمیق استفاده می شود.

 

 

تیغه:

تیغه نقش راندن مایع به خروجی پمپ را دارد که سرعت را به فشار تبدیل می نماید. جزء تیغه در داخل پمپ که معمولا به پروانه متصل است به نوبه خود دارای شکل های گوناگونی است. دسته بندی شکلی تیغه ها را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم نمود:

صاف

مارپیچ

 

که این دسته بندی نیز می تواند منجر به دسته بندی کلی در مورد پروانه ها گردد.

 

مزایا و معایب استفاده از پمپ گریز از مرکز:

 

- از مزایای پمپ گریز از مرکز می توان به ویژگی تولید یک جریان هموار و یکنواخت اشاره نمود. برخی انواع پمپ های گریز از مرکز مقداری شن نیز پمپ می کنند و در کل مطمئن و دارای عمر کاری خوبی می باشند.

 

- از معایب این پمپ های می توان به از دست دادن سطح کیفی راه اندازی اشاره نمود که بعد از راه اندازی رخ می دهد. همچنین راندمان این پمپ ها وابسته به کار تحت هد و سرعت طراحی می باشد.

 

- در راه اندازی یک پمپ گریز از مرکز از آنجائیکه این پمپ ها از مکش استفاده می کنند قابلیت پمپ کردن هوا را ندارند. پس بعنوان یک نتیجه پمپ و لوله بایستی از آب پر باشند تا مشکلی در پمپ آب بروز نکند.

 

نابالانسی در پمپ های گریز از مرکز:

 

وقتی اجزاء چرخان پمپ نابالانس باشند، ارتعاش حاصل از عضو چرخان نابالانس می تواند ترسناک باشد. این ارتعاش می تواند موجب لرزش سطح زمینی که دستگاه روی آن قرار گرفته است شود، دستگاه های اطراف آن در جای خود تکان می خورند، پیچ های نگه دارنده شل می شوند و قطعات می شکنند. یک عضو چرخان نابالانس یر روی یاتاقان های خود نیرو اعمال می کند و آنرا از طریق سازه خود به بیرون منتقل می نماید و نهایتا این نیرو به فندانسیون می رسد.

 

دلایل بروز نابالانسی:

 

  1. خمش یا قوس برداشتن بین یاتاقان های تکیه گاهی
  2. وزن معلق تحت نیروی ثقل محور محرک را خمیده می کند
  3. ماده یا سیال غیریکنواخت توزیع شده در روتور
  4. قطعات هرز و لق شده بر روی روتور
  5. قطرهای مختف المرکز بر روی روتور که ناشی از ساخت می باشد و قطعات روی روتور هم مرکز نشده اند
  6. هم تراز نبودن مسیر رانش با محور روتور
  7. کوپلینگ های راننده لق از پشت هم پرش می کنند
  8. از بین رفتن تلرانس های بین قطعات مونتاژ شده بر روی روتور
  9. شانه ای های روی روتور خارج از میدان محور دوران ساخته شده اند
  10. خلل و حفره های روی روتور
  11. هم تراز نبودن یاتاقان ها به محور نیرو وارد کرده و آنرا قوس می دهد( الاین نبودن)

لینک به دیدگاه
هم محور کردن سیستم های کوپلینگ که میتونه یه محرک دینام و یک متحرک پمپ باشه

همین

مرسی رفیق پس ظاهرا مربوط به درس طراحی اجزا ماشین میشه و تو تعمیر و نصب هم ظاهرا هست :ws52:عجیبه که من تاحالا نشنیده بودم چون جفتشو خوندم :w58:

لینک به دیدگاه
مرسی رفیق پس ظاهرا مربوط به درس طراحی اجزا ماشین میشه و تو تعمیر و نصب هم ظاهرا هست :ws52:عجیبه که من تاحالا نشنیده بودم چون جفتشو خوندم :w58:

مبحث ارتعاشات مکانیکی دارین تو واحداتون حامد

البته تجربی هستش

اما خوب علم خودشو داره چون من تو واحدی هستم که 10 تا از این سیستم های الکتروپمپ داریم و زحمت تعمیرات و سیت زنی و هم محور کردن بامنه مجبور شدم یاد بگیرم

لینک به دیدگاه
مبحث ارتعاشات مکانیکی دارین تو واحداتون حامد

البته تجربی هستش

اما خوب علم خودشو داره چون من تو واحدی هستم که 10 تا از این سیستم های الکتروپمپ داریم و زحمت تعمیرات و سیت زنی و هم محور کردن بامنه مجبور شدم یاد بگیرم

آهان خب من هنوز ارتعاشات پاس نکردم

به هر حال ممنون

لینک به دیدگاه

یه فایل اموزشی رو بابک گذاشته بود ورد بود وخودش تایپش کرده بود

برا یادگیری اولیه وتئوری الایمنت فوق العاده هستش

حتما دانلود کنید

لینک به دیدگاه

شافت

نقش اساسی شافت انتقال گشتاور وارده،به هنگام راه اندازی و عملکرد و همچنین به عنوان نشیمنگاه و تکیه گاهی برای دیگر قطعات دوار است. حداکثر خیز شافت در شرایط دورانی می باید از حداقل لقی ما بین قطعات دوار و ثابت کمتر باشد.

بار های اعمالی به شافت عبارتند از:

- نیروی گشتاور

-نیروی وزن قطعات

-نیروی هیدرولیکی شعاعی و ...

مقدار طراحی شافت ها این بارها به طور همزمان با فاصله یاتاقان ها ،مقدار overhung آویخته ازیک سر، سرعت های بحرانی و محل تاثیر بارها مورد بررسی قرار میگیرند. همچنین شافت ها می بایست تحمل بار های ضربه ای ناشی از پیچش و عدم پیچش و تنش های حرارتی بهنگام سرد و گرم شدن را داشته باشند.

- شافت صلب و انعطاف پذیر(نرم)

شافتی که سرعت (دور) عملکرد نرمال آن پایین تر از دور بحرانی نخست آن قرار گیرد به شافت صلب موسوم است. اگر دور عملکرد آن بالاتر از اولین دور بحرانی قرار گیرد آن را شافت انعطاف پذیر گویند.

معمولا دور عملکرد 20% کمتر و 25%-- 40% بالاتر از دور بحرانیcritical speed نگه میدارند. هنگام راه اندازی و خاموش کردن دستگاه باید خیلی سریع از دور بحرانی عبور کرد.

د- یاتاقان ها

وظیفه یاتاقان ها در پمپ نگهداشتن شافت و روتور در مرکز شافت در مرکز اجزاء ثابت و تحمل بارهای شعاعی و محوری است .تحمل کننده بارهای شعاعی را یاتاقان ها ی شعاعی و تحمل کننده های بارهای محوری را یاتاقان های محوری نامند. البته یاتاقان های محوری در عین حال بار شعاعی را نیزتحمل میکنند. یاتاقان های مابین کوپلینگ و پمپ را این بورد و یاتاقان های سمت دیگر را اوت بورد گویند. در پمپ های آویخته از یک سر شافت آن یاتاقانی که به پروانه نزدیکتر باشد را این بورد و دورتری را اوت بورد گویند.یاتاقان های محوری در سمت اوت بورد نصب می کنند.

ﻫ - کوپلینگ ها

کوپلینگ ها برای انتقال دور و گشتاور از ماشین محر ک به ماشین متحرک به کارمی روند.وظیفه ی دیگر کوپلینگ از بین بردن نا هم محوری ،انتقال بارهای محوری مابین دو ماشین و تنظیم شافت های محرک و متحرک در مقابل سائیدگی می باشد.

کوپلینگ ها دو نوعند:

کوپلینگ صلب:

در مواقعی که دقت هم محوری باید بالا باشد از این نوع کوپلینگ استفاده میکنند. همچنین در مواقعی که لازم باشد که یکی از روتورها توسط شافت دیگر نگهداشته شود ،این کار را بوسیله کوپلینگ صلب انجام میدهند.در این نوع کوپلینگ ها اگر دقت هم محوری کم باشد باعث ایجاد مشکلات مکانیکی میگردد.

انواع متداول کوپلینگ صلب عبارتند از :

1- فلنجی با پیچ های مناسب (استفاده رایج در پمپ های عمودی)

2- کلمپی چاک دار

3- در امتداد محور

کوپلینگ انعطاف پذیر:

این کوپلینگ ها علاوه بر اینکه وظیفه انتقال قدرت از موتور به پمپ(شافت) را دارند عمل از بین بردن ناهم محوری بین دو شافت محرک و متحرک را نیز انجام میدهند. کوپلینگ های انعطاف پذیر به غیر از مدل چرخ دنده ای برای دورها و قدرت های پایین استفاده میشوند.

و � غلاف ها

جهت جلوگیری از فرسایش، خوردگی و ساییدگی در محل کاسه نمدها و یاتاقان های داخل و دیگر قسمت ها از غلاف های مناسب استفاده می شود.

لینک به دیدگاه

سلام

فک کنم این فایل پی دی اف 85 صفحه ای تمام توضیحاتی رو که برای اشنایی وفراگیری الایمنت وایجاد هم محوری لازم داشته باشید رو دراختیار شما قرار بده

 

اموزش الایمنت وهم محوری

 

اصول روشهای هم محوری (ALIGNMENT)

فایل PDF فارسی 85 صفحه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
مرسی رفیق پس ظاهرا مربوط به درس طراحی اجزا ماشین میشه و تو تعمیر و نصب هم ظاهرا هست :ws52:عجیبه که من تاحالا نشنیده بودم چون جفتشو خوندم :w58:

کلا میشه گفت یه چیزیه برا خودش

خیلی هم نیاز به بیس علمی قوی نداره و بیشتر کار تکنسینهاست. تو کتابا دنبالش نگرد

منم یه سری اطلاعات دارم و چند تا فلش. به زودی ...

کاش نت پر سرعت داشتم:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

سرفصل های مبحث الینمنت=هم محور سازی

در اصل برای یادگیری کامل این بحث باید این سرفصلهارو در موردشون اطلاع داشته باشیم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اینم یک pdf کوتاه در مورد الاینمنت موتورهای الکتریکی که با شکل و ساده همه حالتهارو نشون میده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

این pdf هم در مورد run out محورها صحبت میکنه. اهمیت موضوع رو میگه و اینکه چطور تشخیص بدیم و کاهشش بدیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

این هم یک سری فیل html در مورد مشکل soft foot دستگاه یا همون پایه هاش

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...