رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

يكي از امكانات جالب فتوشاپ قابليت اعمال افكت‌هاي زيباي تصويري روي متن‌هاي نوشتاري است. براي ايجاد جلوه‌هاي متني برنامه‌هاي زيبايي ارايه شده است كه از جمله آن‌ها مي‌توان به برنامه Xara3D اشاره كرد. نقطه ضعف اغلب اين برنامه‌ها اين است كه تنظيمات پيشرفته فتوشاپ را ندارند و براي كاربران حرفه‌اي چندان راضي‌كننده نيستند. اگرچه به دليل سادگي كار با آن‌ها خيلي از كاربران تازه‌كار ترجيح مي‌دهند از آن‌ها استفاده كنند. در اينجا سعي داريم با دستمايه قرار دادن اين آموزش‌ها به دنياي پيچيده فتوشاپ وارد شويم و از امكانات لذت‌بخش آن استفاده كنيم. اين آموزش مراحل زيادي دارد. تبديل يك نوشته معمولي به قطرات جيوه‌اي فلزي كه هر مرحله از آن ترفند‌ها و نكات مخصوص به خود را دارد!pars%20%2828%29.gif

 

در اولين مرحله لازم است يك صفحه سفيد باز كنيد. از گزينه File>New پنجره New را باز كنيد و يك صفحه در ابعاد بزرگ، مثلاً A4 با وضوح قابل چاپ يعني 300dpi با پس‌زمينه سفيد بسازيد.سپس ابزار متن را كليك كرده و يك فونتي را انتخاب كنيد كه لبه‌هاي گرد و ملايم داشته باشد. دقت كنيد كه رنگي كه متن را با آن مي‌نويسيد، نبايد سياه كامل باشد.با دوبار كليك كردن روي رنگ پيش‌زمينه كد رنگ (#666666) را وارد كرده و متن را با رنگ طوسي تيره بنويسيد. (تصوير 1)

 

 

a59_Photoshop01_s.jpg

 

پس از نوشتن متن، لايه مربوط به آن را در پالت لايه‌ها مي‌بينيد كه روي لايه پس‌زمينه قرار گرفته است.

اما اين لايه متني است و نمي‌توانيد *****هاي مورد نظر را روي آن استفاده كنيد. بنابراين آن را تبديل به يك لايه رستر مي‌كنيم.

براي اين كار روي نام آيكون لايه در پالت لايه‌ها راست كليك كرده و گزينه Rasterize Type را انتخاب كنيد. (تصوير 2)

 

a59_Photoshop02_s.jpg

 

 

لايه متني يك لايه معمولي است و مي‌توانيد براي طبيعي‌تر شدن نتيجه كار از همين حالا با يك قلم موي گرد چند نقطه كوچك و بزرگ در اطراف نوشته ايجاد كنيد. (تصوير 3)

 

 

 

a59_Photoshop03_s.jpg

 

 

 

 

 

پالت كانال‌ها را از مسير Window>Channels باز كنيد. چهار كانال عكس را در اين‌جا مي‌بينيد. از يكي از اين كانال‌ها يك كپي بسازيد.

 

 

 

فرقي نمي‌كند از كدام‌يك از آن‌ها باشد. چون نوشته به رنگ طوسي خالص است و به همين علت هر سه كانال قرمز و آبي و سبز آن شبيه هم هستند.

 

 

 

 

براي ايجاد يك كپي از يكي از اين كانال‌ها، همانند يك لايه در پالت لايه‌ها، يكي از آن‌ها را بگيريد و روي آيكون Create a new channel رها كنيد. (دومين آيكون از سمت راست در پايين پالت) (تصوير 4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a59_Photoshop04_s.jpg

 

 

 

با اين كار بلافاصله تمام كانال‌هاي ديگر خاموش مي‌شوند. حالا بايد رنگ‌هاي اين لايه را برعكس كنيد.

 

براي برعكس كردن رنگ‌هاي يك تصوير (سياه و سفيد يا رنگي) از فرمان Image>Adjustments>Invert (يا ميان‌بر Ctrl+I) استفاده مي‌كنيم. (تصوير 5)

 

 

a59_Photoshop05_s.jpg

 

 

 

 

 

اين كانال رنگي كه هم اكنون داراي زمينه سياه است، بايد محو شود.

 

 

 

 

از منوي فيـــلــــتر‌ها گزينه‌ f i l t e r >Blur> Gaussian Blur را انتخاب كنيد، سپس در كادر محاوره‌اي *****، مقدار محو‌شدگي را روي 25‌‌پيكسل قرار دهيد و OK كنيد.

 

 

عكس كمي محو مي‌شود. دوباره همين كار را با مقدار محو شدگي 15‌پيكسل تكرار كنيد. (تصوير 6)

 

 

 

 

 

 

 

a59_Photoshop06_s.jpg

 

 

كانال محو شده را خاموش كنيد. يعني روي آيكون چشم كنار آن كليك كنيد تا همانند يك لا‌يه خاموش شود.

دقت كنيد كه نبايد آن را حذف كنيد. چون به آن نياز خواهيم داشت (البته تا وقتي روي آيكون چشم RGBكليك نكنيد و يك كانال ديگر را روشن نكنيد، اين كانال خاموش نمي‌شود). (تصوير 7)

 

a59_Photoshop07_s.jpg

 

 

فـــــيلـــــتر f i l t e r >Render>Lighting Effects را اجرا كنيد. تنظيمات اين ***** را شبيه آن‌چه در تصوير 8 مي‌بينيد، تنظيم كنيد.

حتماً دقت كنيد كه كانال كپي شده‌اي كه همين الان آن را محو كرديد به عنوان Texture Channel انتخاب شود.

(نكته مهم اين‌كه ممكن است پس از روشن كردن آيكون چشم كانال RGB، فراموش كرده باشيد كه بايد آن كانال را فعال كنيد و هم اكنون كانال محو شده فعال و البته خاموش باشد. بنابراين به دليل خاموش بودن آن، كانال ***** مذكور غير‌فعال است. بنابراين حتماً كانال RGB را فعال كنيد!) (تصوير 8)

 

a59_Photoshop08_s.jpg

 

 

متن ما كمي برجسته شد. اما هنوز خيلي كار دارد. با زدن دكمه‌هاي Ctrl+J يك كپي از اين لايه ايجاد كنيد.

بعد به مسير f i l t e r>Sketch>Chrome برويد و ***** ايجاد انعكاس كروماتيك را روي تصوير ايجاد كنيد. مقدار Detail را روي چهار و مقدار Smoothness را روي دو قرار دهيد. (همانند تصوير 9)

سپس از طريق جلوه‌هاي لايه (دومين آيكون از سمت چپ در پايين پالت لايه‌ها) جلوه Bevel & Emboss را به لايه اضافه كنيد.

اين جلوه موجب برجسته شدن لايه مي‌شود. توجه كنيد كه رنگ سايه در جلوه Bevel & Emboss باز هم همان طوسي (#666666) است نه سياه كامل!

 

a59_Photoshop09_s.jpg

 

 

براي اين‌كه كمي جلوه مايع بيشتري به اين متن بدهيد، مي‌توانيد با استفاده از فيـــلـــــتر f i l t e r>Liquefy) Liquefy) لبه‌هاي فونت‌ها را بكشيد و شكل بدهيد.

حالا فونت شما آماده است. مي‌توانيد آن را روي هر زمينه‌اي بيندازيد. البته دقت كنيد براي اين‌كه كار طبيعي نشان بدهد، بايد يك كپي از روي لايه زمينه‌اي كه متن روي آن قرار مي‌گيرد را ايجاد كنيد و در بالاي لايه متن قرار دهيد.

بعد جلوه آميختگي (Blending Options) لايه بالايي را از بالاي پالت لايه‌ها به Soft Light تغيير دهيد. متن جيوه‌اي شما آماده است. (تصوير 10)

 

 

 

14llbbo.jpg

 

 

 

منبع: عصرشبکه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...