رفتن به مطلب

جايگاه گل و گياه در ايران


ارسال های توصیه شده

چند دهه است كه تغيير وتحولات زندگي بشر سمت وسويي اجباري جداي از طبيعت داشته است واين امر به هيچ روي با خلق وخوي انسان سازگار نبوده وبشر براي جبران نارسايي گل را به عنوان چكيده اي از طبيعت وزيباييهاي آن به خانه خويش آوردهپرورش ميدهدنگهداري مي كند وآن را به عنوان بهترين هديه به آناني كه دوست مي دارد در شادي وغم هديه مي دهد.اين امر سبب شده است كه توليد وپرورش گل وگياه بويژه توليد خارج از فصل آن در شرايط و محيط هاي گلخانه اي به يك بخش مهم در زير مجموعه باغباني وكشاورزي تبديل شودو بسياري از كشورها با بهره گيري از دانش توليد ،تجهيزات مناسب و ارقام خوب به توليد اين محصولات در سطوح بالا پرداخته وعلاوه بر تامين نياز داخلي مبالغ قابل توجهي ارز از طريق صادرات آن كسب ميكنند.بسياري از كشورها نيز بويژه كشورهاي صنعتي با پي بردن به اثرات مفيدكاربرد و مصرف گياهان زينتي در محيط هاي كاري و زندگي افراددر افزايش بهره وري ضريب اميد زندگي افراد گل وگياهان زينتي را همچون ساير كالاهاي مصرفي مهم وارد مي كنند.

در كشور ايران مصرف گل و گياه بويژه در طراحي فضاي سبزاز 3000سال پيش رواج داشته است ولي قدمت توليد تجاري آن به حدود 90 سال پيش باز مي گردد.البتهپيش از پيروزي انقلاب اسلامي اين صنعت به دليل توانايي پايين توليد داخل و به بركت دلارهاي نفتي جوابگوي نياز هاي داخل نبوده وايران در زمره وارد كنندگان گل وگياه قرار داشت ،ولي پس از انقلاب اسلامي به اين بخش از توليدات كشاورزي توجه بيشتري شد. به گونه اي كه علاوه بر رفع نياز داخلي ،توليد كنندگان ايران توانستند در وادي صادرات نيز گام بگذارند واين امر بويژه طي دهه گذشته ،با وجود افزايش مقادير مصرف داخلي به دليل توسعه اقتصادي پس از جنگ تحميلي همچنان روند صعودي و موفقي را طي مي كند . اين بخش از توليد در كشاورزي نوين در ايران وهم در جهان امروز ،جايگاهي خاص پيدا كرده است .به گونه اي كه توليد محصولات گلخانه اي اعم از سبزي ،صيفي،يا گل و گياهان زينتي به دليل بهره وري بالاي عوامل توليد و امكان افزايش مقادير محصول و فرآوري خارج از فصل ،مورد توجه سرمايه گذاران بسياري است . منتها يكي از خواسته هاي پرورش دهندگان گل،كمك وياري دولت براي ايجاد گلخانه اي مدرن است تا بتوانند با احداث چنين گلخانه هايي، گل با كيفيت ماندگار انبوه توليد كنند و با صدور آن به خارج ،سودآوري بيشتري به دست آورند كه خوشبختانه احداث چنين گلخانه اي مورد توجه وزارت كشاورزي هست وعلاقه مندان مي توانند طرح خود را ارائه دهند تا وام لازم-كه بدون محدوديت نيز هست-به آنان پرداخت شود .

از ديگر سياست ها باز سازي واصلاح گلخانه هاي سنتي در برنامه چهارم است .ضمن آن كه دفتر گل و گياه معاونت باغباني اعلام كرده است از سرمايه گذاري خارجي چه به صورت مستقيم وچه به صورت مشاركت با ايراني ها براي ساخت گلخانه هاي مدرن استقبال مي كند .نظير مجتمع بزرگ گل ورامين كه با همكاري كمپاني روشه دارد پا مي گيرد .

مدير كل دفتر گل وگياه در زمينه صادرات گل نيز اظهار داشت :براساس برنامه ريزيهايي كه در ساماندهي و كشت وكار گلخانه ها انجام شده و احداث پايانه ها نيز در دست اجراست .از جمله پايانه تهران كه 60درصذ كار بر روي آنها انجام شده است . پايا نه دزفول را نيز دارند روي آن كار مي كنند و انشا الله در برنامه سال آينده در يكي دو استان ديگر هم پايانه هايي احداث خواهند شد . از جمله مازندران .

پايانه ساماندهي بازار گل البته در راستاي صادرات است . براي اين پايانه ها ابتدا 14ميليارد ريال از اعتبارات يارانه اي گرفته شده و سپس 36 ميليارد ريال ديگر نيز تصويب شد كه در مجموع 50 ميليارد ريال براي آنها سرمايه گذاري خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...