رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تاریخچه شهر

 

شهرستان دزفول در 771 كيلومتري تهران واقع شده، از شمال به خرم آباد، از مشرق به ايذه و شوشتر، از جنوب به اهواز و از مغرب به دهلران محدود است، داراي 33 درجه و 24 دقيقه عرض شمالي و 48 درجه و 23 دقيقه طول شرقي است. شهر دزفول در دشت واقع شده قسمت شمالي آن كوهستاني و قسمت مركزي و جنوبي آن دشت است، آب و هواي آن گرم است، رودخانه مهم دزفول رود دز است كه از كوههاي لرستان سرچشمه گرفته پس از عبور از كنار شهر دزفول به كارون متصل ميگردد، ارتفاع آن از سطح دريا 120 متر است. نام شهر از دو كلمه دز به اضافه پل تركيب شده است، دز به معناي قلعه است به مناسبت قلعه اي كه براي حفظ پل بنا شده بود.

لینک به دیدگاه

بقعه پیررودبند

در محله رودبنددر شمال غربی شهر دزفول و در ارتفاعی مشرف به رودخانه ، بقعه پیر رودبند قرار دارد. گنبد این بنا مضرس ودارای 20 سط است كه این سبك معماری متعلق به خوزستان و بوشهر می باشد. تاریخ ساخت این بنا به دوره تیموریان (771-845 هجری قمری ) تعلق دارد ولی مرمت آن مربوط به روزگار شاه عباس صفوی و به سال 1030 هجری قمری است. بنای این بقعه را به زمان گوركانیان و به دستور امیرتیمور گوركانی نسبت داده اند ودر زمان شاه عباس اقدام به مرمت آن شده. بقعه رودبند در تپه ای به ارتفاع 22 متر قرار گرفته است ودارای كنبد سفید مخروطی به ارتفاع 18 متر می باشد.رودبند نام امامزاده و محله ای در دزفول که آرامگاه این امامزاده در آن واقع است.

 

بقعه شاه خراسون

این بقعه متبرکه،‌ قدمگاه و نظرگاه حضرت امام رضا(ع) است که در هنگام عبور از دزفول به طرف خراسان در این محل اقامتی داشته‌اند که به شاه خراسان (شاه خراسون) مشهور است.

لینک به دیدگاه

بقعه علی مالک

ali_malek.150_40.gif

 

این بقعه متبرکه در محوطه پل قدیم در کوچه‌ای معروف به علی مالک مشرف به پل قدیم دزفول واقع گردیده است. این بقعه متأسفانه بازسازی گردیده و هیچگونه آثاری از قدمت آن باقی نمانده است. در این بقعه قبرهایی بنام حضرت عقیل بن علی ابن ابیطالب (ع) و ابراهیم بن علی بن ابیطالب (ع) از فرزندان حضرت امیر مؤمنان به چشم می‌خورد که دارای ضریح مجزا نیز می‌باشند.

 

بقعه سبز قبا

در كنار خیابان امام خمینی بعد از خیابان سی‌متری دزفول بقعه معروف به سبزقبا قرار گرفته است،‌ بنای این بقعه كاملاً نوسازی شده و هیچ اثر قدیمی در آن نگذاشته‌اند. یك شجره‌نامه دردفتر بقعه بر لوحی روی كاغذ نوشته شده و در این لوحه بنا به روایت سید نعمت‌الله شوشتری در كتاب «المجموعه» صاحب بقعه را برادر حضرت امام رضا علیه‌السلام خوانده است كه غریب به شهر دزفول در آمده و میهمان زنی به نام زبیده بوده است كه فرزند او بر اثر دعای سید سبزقبا بهبود یافته است.

لینک به دیدگاه

مسجد لب خندق

این بنا در شهر دزفول واقع شیده و از مساجد بزرگ و قدیمی شهر است. بنای کنونی مسجد مربوط به دوره قاجاریه وبعد از آن است و مشتمل بر سردر صحن نسبتا وسیع ایوان گلدسته شبستان هایی با پوشش طاق و گنبد بر روی پایه های آجری و تزیینات کاشی کاری است. قدیمی ترین تاریخ موجود در بنا سال 1177 هـ.ق است و مربوط به سنگ قبری است. آثار تاریخ دار بنا مورخ 1322 هـ.ق است و مربوط به تعمیرات و تزیینات آن است.

 

اتاق آقا میر

این بنای نیمه ویران در کوچه آقامیر خیابان سیروس دزفول قرار دارد...ایوان آن با 5 طاق رومی محدب و 5 طاق رومی مقعر سقف بندی شده است. در ایوان و دیوارهای آن، نقاشیهای اسلیمی زیبایی با زمینه قهوه ای و نقوش سفید وجود دارند. طبقه دوم بنا نیز، که گوشواره مانند است، نقوش زیبایی دارد. بنا نوسازی و تعمیر شده و یک اتاق با طاق رومی و سه دهانه ورودی به اتاقهای گچی و طاقچه ها دارد. در تاریخ 2بهمن 1369 ه.ش. به اتفاق آقایان ناصر عطار زاده و محمود کریمی از اتاق آقامیر بازدید شد. متاسفانه این بنا در حال ویرانی است و قسمتی از آن در اثر اصابت موشک خراب شده است.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

پل قدیمی دزفول

 

پل قدیمی مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول است. این پل را شاپور دوم ساسانی به کمک اسیران رومی روی رود دز بنا کرد و به همین دلیل به پل رومی نیز مشهور است.

وی قلعه‌ای نیز برای حفاظت از این پل بنا کرد که اکنون در محل قدیمی آن محله‌ای به نام قلعه وجود دارد.

در ساختمان بجا مانده کنونی این پل آثار معماری دوره ساسانی و صفوی دیده می‌شود.

در دوران پهلوی، به دلیل خراب شدن دهانه‌های میانی این پل، دو دهانه بتونی احداث كردند که آن را قابل تردد می‌کند.

این پل، قدیمی‌ترین پل در جهان است که هنوز عبور و مرور روی آن صورت می‌پذیرد.

قدیمی‌ترین پل جهان؛ پل دزفول با گذشت بیش از 10 قرن از ساخت آن همچنان سالم و بادوام محل تردد عابرین و خودروهای سواری است.

dezful-1102-mm2.jpg

این پل در سال 260 میلادی به دستور شاهپور اول ساسانی توسط 70 هزار اسیر رومی دربند ایرانیان احداث شد و در حالی که بیش از 10 قرن از عمر آن می‌گذرد به عنوان باستانی‌ترین پل جهان محل تردد خودروهای سواری دزفول و اندیمشک است.

این پل دارای 14 دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می‌کند.

پل مزبور از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی چندین بار بازسازی شده اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد

 

80253339_h7kUPwOQ_IMG_2445r.jpg

 

 

8631a4bb5303.jpg

لینک به دیدگاه

زیرزمینهای خانه های قدیمی=شوادون. محل ذخیره مواد غذایی و انبار و عبور و مرور اجنه در قدیم و پناهگاه در زمان جنگ و موشک باران

c9sxe4gjcfwcvl0sgi5v.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...