رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

lighting-1.jpgاغلب ما هنگام طراحي و چيدمان خانه به نورپردازي توجه چنداني نداريم و وقت زيادي به آن اختصاص نمي‌دهيم، اما نورپردازي نكته مهمي است كه اگر اصولي انجام شود به ارتقاي كيفيت چيدمان كمك مي‌كند، درغير اين صورت، باعث افت دكور و دلزدگي مي‌شود. شايد اولين راه چاره‌اي كه براي افزايش نور و روشنايي خانه به ذهن‌مان برسد نقاشي و رنگ‌آميزي ديوارها با رنگ‌هاي روشن باشد، در صورتي‌كه نورپردازي با انواع لامپ‌ها، هالوژن‌ها و لوسترها جلوه زيبايي به منزل مي‌دهد.

 

نورپردازي خوب چه ويژگي‌هاي دارد؟

 

اكثر اوقات نمي‌توانيد نورپردازي غير اصولي خانه‌تان را تشخيص دهيد، اما علائم و پيامدهاي آن را حس مي‌كنيد علائمي مثل سردرد، چشم‌درد و احساس نارضايتي از دكوراسيون خانه بدون اينكه دليل مشخصي داشته باشد. اگر نورپردازي خانه‌تان اصولي و صحيح باشد، فضاي خانه تميز، وسيع و خوشايند به نظر مي‌رسد.

 

يكي از نكات مهم در نورپردازي اين است كه حتما بايد نور منعطف و قابل تغيير داشته باشد نه يك نور ثابت. در اين صورت به راحتي مي‌توانيد با چرخاندن كليد برق به هر ميزان كه مايليد، نور موردنظر را تنظيم كنيد و اتاق را به يك اتاق پرنور و روشن يا اتاقي كم‌نور و رمانتيك تبديل كنيد.

 

نور طبيعي

 

نور طبيعي بزرگ‌ترين سرمايه هر خانه‌اي‌ست و اينكه هر اتاق چه ميزان نور طبيعي دارد بستگي به ويژگي ساختاري و محل قرارگيري اتاق در ساختمان دارد. مثلا:

- اتاق‌هاي شمالي (روبه شمال): اين اتاق‌ها نورگيري كم دارند و اغلب سرد هستند. اين اتاق‌ها بيشتر موردپسند هنرمندان و نقاشان است زيرا نور خورشيد باعث مي‌شود در انتخاب رنگ دچار خطا شوند.

- اتاق‌هاي شرقي (رو به شرق): روز در اين اتاق‌ها با نمايان شدن سايه‌هاي بلند و بدون نور خورشيد شروع مي‌شود. در اين اتاق‌ها و همينطور اتاق‌هاي رو به شمال بايد از لوستر و وسايل ديگر پخش‌كننده نور براي كنترل وضعيت نورپردازي استفاده كرد.

- اتاق‌هاي جنوبي (رو به جنوب): اين نوع اتاق‌ها در تمام مدت روز و در تمام فصل‌ها از نور و گرماي خورشيد برخوردار است. در اين اتاق‌ها در هنگام ظهر، نور خورشيد بسيار روشن و مستقيم است به طوري‌كه به شدت روي نماي دكوراسيون تاثير مي‌گذارد و آن را بي‌رنگ جلوه مي‌دهد. بهتر است از اتاق‌هاي رو به جنوب براي آشپزخانه، اتاق‌هاي اصلي يا قسمت‌هايي كه بيشترين وقت خود را در آن سپري مي‌كنيد استفاده كنيد.

- اتاق‌هاي غربي (رو به غرب): در اين اتاق‌ها تنها در گرم‌ترين قسمت روز، نور خورشيد وجود دارد و هنگام عصر و بعدازظهر، سايه‌هاي بلند و نور بسيار كمرنگي مشاهده مي‌شود.

 

طرح نقشه براي نورپردازي

 

براي طراحي يك نورپردازي ايده‌آل، بايد تمام اقدامات را با نقشه قبلي انجام دهيد، نقشه‌اي كه در حين انجام كار راهنماي‌تان هم باشد. زماني كه قصد ساخت يا بازسازي خانه‌اي را داريد، هم‌زمان با نقشه‌كشي و ارائه طرح براي قسمت‌هاي مختلف، براي نورپردازي خانه نيز برنامه‌ريزي كنيد و براي آن هم نقشه بكشيد. شما با راه‌كارهاي ساده مي‌توانيد يك نورپردازي منحصربه‌فرد در خانه داشته باشيد.

در خانه‌تان با قلم و كاغذ جستجو كنيد، به تمام اتاق‌ها سر بزنيد و ببينيد در قسمت‌هاي مختلف خانه بهتر است از چه وسيله‌اي براي روشنايي استفاده كرد. تمام جوانب را در نظر بگيريد، مسلما اتاق بازي بچه‌ها، محل استراحت يا آشپزخانه كاملا با هم متفاوتند و هر يك نورپردازي و امكانات خاص خود را مي‌طلبند. حتي نصب قاب‌هاي عكس روي نورپردازي آن قسمت تاثيرگذار است.

يك خانه با قدمت 60 ساله نسبت به يك خانه نوساز، مسلما به چندين برابر نور نياز دارد. اينكه هر اتاق مخصوص به چه كاري است، نور طبيعي از كدام قسمت‌ها به اتاق وارد مي‌شود و... از مواردي است كه قبل از ترسيم نقشه و ايجاد طرح بايد از خود بپرسيد. در واقع نبايد هيچ نكته كوچكي از ديدتان پنهان بماند.

 

كشيدن طرح

 

يك كاغذ ترسيم آماده كنيد، طرحي ساده از خانه‌تان رسم كرده و محل قرار گرفتن چراغ‌ها و نوع نورپردازي را مشخص كنيد. قسمت‌هايي كه بايد در نقشه مشخص كنيد و علامت بزنيد عبارتند از:

 

- بخش‌هاي ثابت و غير متحرك مثل در و پنجره، شومينه و... .

- قسمت‌هايي كه دوست داريد بيشتر ديده شوند.

- قسمت‌هاي مناسب براي قرار گرفتن كليد و پريزها روي ديوار.

- محل قرار گرفتن اثاثيه بزرگ مثل كاناپه‌ها و تخت‌خواب‌ها.

- به ارتفاع سقف و نيز اندازه سيم لامپ‌هاي آويز هم توجه كنيد.

 

فراموش نكنيد!

 

درست است كه هر اتاق و هر فضا در خانه نورپردازي مجزا و متفاوتي مي‌طلبد، اما بايد نظام پيوسته و واحدي در نورپردازي كل خانه به وجود آيد.

 

مي‌خواهيد همه چراغ‌ها با يك كليد روشن شود يا هر كدام را جداگانه و با كليد مجزا روشن و خاموش كنيد؟ به صورت معمول و ايده‌آل بايد تعدادي مدار در هر اتاق بگذاريد و 2 تا 3 كليد براي خاموش و روشن كردن لامپ‌ها تعبيه كنيد. توصيه مي‌كنيم براي اين كار بيش از 3 كليد در يك اتاق نصب نكنيد.

 

منبع:manzelmag.com

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

اگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با نورهای دیگر نیست صرف نظر کنیم، استفاده از نور آبی مصنوعی و چراغ های روشنایی، به نیازی ضروری و همیشگی تبدیل شده است.

به خصوص نقش نورپردازی در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می نماید.

با افزایش کارآیی های صنعت برق و امکانات تکنولوژیک مربوط به آن، استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانکه باید اذعان داشت روشنایی، راه را برای یک تحول در شناخت و طراحی معماری باز کرده است.

این محصولات که مشتمل بر انواع چراغ ها و سیستم های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشکیل می دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مسئله ای مواجه می شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشکلی پیچیده تر از تامین کمی نور است.

light%20in%20space.jpg

 

اگر چه لامپ های عریان قادرند نیازهای کمی نور را به آسانی مرتفع کنند، واضح است که جنبه های دقیق تامین آسایش و نکات ظریف زیبایی شناسی از عهده این وسایل ساده برنمی آید. در حقیقت گره کار در تهیه و تامین نور نیست بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری، مسئله اصلی است.

 

در بررسی های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نورپردازی منازل مسکونی خود، اطلاعاتی راه گشا به دست آمده است که راه را برای راهنمایی تولیدکنندگان، طراحان و نهایتاً استفاده کنندگان باز می کند یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می شود.

 

ابتدا این نکات را مرور کرده و در ادامه، نکاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر می گذرانیم. افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سؤالی در زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود اکثراً اذعان دارند که نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در محل زندگی خود استفاده می کنند. 75% افراد، نور عمومی و 25% نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می دهند.

در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ های روشنایی، بازار خرید و استفاده به ترتیب با 50% و 35 % و۱۰% در اختیار چراغ های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می گیرد که این خود می تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد.

 

 

 

light%20in%20space%20%282%29.jpg

رنگ غالب نورهای مورد استفاده نیز حکایت از این دارد که نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ های گرم در بین مردم طرفدار دارد. اکثر مصرف کنندگان و خریداران چراغ های روشنایی هنگام خرید محصول مورد نظر، اولویت هایی را برای آن مدنظر دارند که زیبایی منبع نوردهنده، کیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن، به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است.

در اینجا به بررسی عواملی می پردازیم که عوامل اصلی در روشنایی محیط هستند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی، مهمترین نیاز استفاده کننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

شدت روشنایی:

 

برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید میزان منابعی از شدت روشنایی ایجاد شود.

شدت روشنایی در سراسر ناحیه ای که تامین روشنایی آن مدنظر است باید به طور معقولی یکنواخت باشد. این بدان معنی است که سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد نواحی تاریک با وسعت زیاد است که ممکن است در حالتی که شخص بایستی از ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه کند بر تطابق چشم اثر بگذارد.شدت روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود.

 

سطوح مجاور:

 

از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور نباید از نسبت ده به یک تجاوز کند. از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی باید کمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید در این ناحیه، مختل می شود.

همچنین ممکن است باعث خستگی چشم شود، زیرا در این حال باید خود را دو برابر با شرایط جدید تطبیق دهد. (مثل هر بار که چشم از صفحه تلویزیون به اطراف منحرف می شود و دوباره به صفحه بر می گردد). در صورت تداوم این کار، چشم خسته شده و منجر به ناراحتی هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می شود.

 

حفظ شدت روشنایی:

 

به منظور اطمینان از اینکه شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی، تعمیر و نگهداری و تمیزکردن چراغ ها اتخاذ شود.

شدت روشنایی نباید هرگز به کمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده افت کند. در طراحی های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل نوردهی در نتیجه کهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ ها، شدت روشنایی اولیه، بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می شود.

 

کنترل خیرگی چشم:

 

به منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه های دید معمولی باید محدود شود.

لامپ های بدون پوشش، باعث ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم می شوند زیرا درخشندگی آنها معمولاً خیلی زیاد است. این امر در مورد لامپ های فلورسنت بدون

 

پوشش در حالتی که کار مداوم در زیر نور این لامپ ها مورد نیاز است نیز صادق است.

چراغ هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه های باریک، بدون استفاده از وسایل کنترل چشم از قبیل پخش کننده های منشوری یا شبکه ای به کار می روند. با این حال، در حالی که مدت زمان قرارگیری در زیر نور لامپ های فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره کم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است.

 

انعکاسات ناخواسته:

 

برخی از انعکاسات ممکن است در کارایی یا راحتی اشخاص، اختلال ایجاد کنند؛ مثلا انعکاس نور از روی سطوح براقی که روی آنها مطالبی نوشته شده است. معمولاً این امر خارج از کنترل طراح روشنایی است؛ زیرا به وضعیت قرارگیری در ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد. توزیع روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر کنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی از قبیل دیوارها، سقف ها و غیره از طرق زیر حاصل می شود:

 

1. درنظرگرفتن ضرایب انعکاسی مناسب برای سطوح .

2. تامین روشنایی مناسب برای سطوح

 

هدف از اتخاذ این تدابیر، اجتناب از تفاوت های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است که در میدان دید قرار دارند. تفاوت های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم ها می شود. از طرفی در صورتی که روشنی، خیلی یکنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته کننده یا افسرده کننده است.

 

با اینکه توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه ها نیز در محیط تاثیر می گذارد. شدت سایه ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می شود. مثلاًنوردهی با زاویه بسته باعث ایجاد سایه هایی با شدت زیاد می شود؛ در حالیکه لامپ های فلورسنت سایه هایی ملایم ایجاد می کنند.

سایه های با شدت زیاد، معمولاً مناسب نیستند؛ به جز مواردی که هدف، ایجاد جلوه های ویژه باشد.

انتخاب مستقیم روشنایی:

 

سیستم های روشنایی باید به گونه ای انتخاب شوند که توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد کنند. این بدین معنی است که در مورد آویز یا چراغ هایی که روی سطوح نصب می شوند، در دفاتر کار و اماکن، حداقل 30 درصد نور منتشره باید به طرف بدن باشد. در این صورت می توان از کافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل کرد.

 

روشنایی غیرمستقیم:

نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توکار است. در این روش همه نورها به طرف سقف هدایت می شود و سایر سطوح در اتاق به وسیله انعکاس متقابل روشن می شود. نتیجه این امر، خسته کننده است؛ زیرا توزیع روشنی بیش از حد یکنواخت است.

همچنین این نوع روشنایی کارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده کرد.

 

محل قرارگیری چراغ ها:

 

ترتیب قرارگیری چراغ ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه ای باشد که نورکافی به قسمت های بالایی دیوارها و سقف برسد.

این امر عموماً نیاز به یک طرح قرارگیری چراغ ها در فواصل یکنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود. در حالی که ترتیب قرارگیری به صورتی است که فواصل بین چراغ ها از مقدار حداکثر نسبت به فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی کند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله است.

در مورد توزیع با زاویه بسته:

 

به منظور حصول اطمینان از اینکه روشنی دیوار کافی است چراغ ها را لازم است حتی نزدیک تر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ های با نوردهی به طرف بالا لازم است آنها را در فاصله حداقل 150 سانتی متر از نصف و حتی بیشتر از آن قرار داد؛ به طوری که نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود.

 

light%20in%20space%20%281%29.jpg

 

انتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد:

 

1. کاری که در ناحیه تامین روشنایی انجام می شود.

2. شرایط داخل اماکن

3. سازگاری با سایر منابع نوری موجود مثل لامپ های نور زرد

 

برخی از کارهایی که در ناحیه تامین روشنایی انجام می گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه های منابع نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این کاربردها معمولاً در استانداردهای مربوطه تعیین می شوند.

 

انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد. در شدت روشنایی کم، نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد، نیاز به دمای رنگ بالا . این انتخاب احتمالاً پیرو این مسئله است که نور روز معادل دمای رنگ بالا با شدت روشنایی زیاد پنداشته می شود، در حالی که دمای رنگ پایین که بشر هنگام شب در اطراف آن

می نشست، برابر با شدت روشنایی کم تصور می گردید. انتخاب صحیح منابع نوری و ترتیب رنگ ها یک امر تجربی است، زیرا در مورد اینکه رنگ های مختلف در زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با تجربه شخصی نمی توان نظر داد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

طراحی و نورپزدازی در خانه

 

طراحي نورپردازي در يك خانه ايده‌آل، شما همه چيز را از نو شروع خواهيد كرد و هيچ كابل يا پريزي شما را محدود نمي‌كند.

 

بنابراين اگر در حال احداث خانه‌اي جديد يا انجام تعميرات اساسي هستيد، طراحي و فراهم كردن امكانات و وسايل نورپردازي را هم زمان با كار لوله‌كشي انجام دهيد.

 

بسياري از ما ناچاريم كه با وسايل و اثاثيه ثابتي كار كنيم، اما با كمي تفكر و تعمق اساسي، مي‌توان به شكلي از نورپردازي دست يافت كه مناسب و دلخواه شما باشد و نيازهايتان را نيز برآورده كند. آغاز كار طراحي براي شروع كار، قلم و كاغذي برداريد و در خانه گشتي بزنيد.

 

در هر اتاق از خود بپرسيد:

 

* از فضاي اين اتاق چه استفاده‌اي مي‌كنم؟ به همه موارد استفاده احتمالي فكر كنيد؛ ممكن است مدت زمان مطالعه شما دو برابر شود، شايد بچه‌ها بخواهند تكاليف مدرسه يا تمرين موسيقي‌شان را در آن اتاق انجام دهند، ممكن است شما در آن اتاق به كار خياطي يا بافتني بپردازيد يا اينكه قسمتي از آن را به آتليه يا اتاق كار تبديل كنيد. آيا دوست داريد غذا را در آشپزخانه بخوريد يا روي زانو در مقابل تلويزيون؟

 

* در هر اتاق چه چيزي در معرض ديد است؟ آيا تصوير يا گياه خاصي وجود دارد كه بخواهيد آن را برجسته كنيد؟ همه اين موارد را يادداشت كنيد چون تعيين كننده نورپردازي مورد نظر شما خواهد بود.

 

* چه كسي از اين اتاق استفاده مي‌كند؟ يك فرد 60 ساله هنگام مطالعه 15 برابر بيشتر از يك فرد 10 ساله نور مصرف مي‌كند. ـ در چه ساعاتي از روز اهل خانه در اين اتاق هستند؟ نور طبيعي (نور خورشيد) از كدام سمت به داخل اتاق مي‌تابد؟ ممكن است در زماني كه از يك اتاق خاص استفاده مي‌كنيد نور خورشيد به اندازه كافي به اتاق بتابد و نيازي به لامپ‌ نداشته باشيد.

 

طرح خود را بكشيد حال يك ورقه شطرنجي (ميلي‌متري) برداريد و طرحي از اتاق‌تان بكشيد. اين طرح به شما كمك مي‌كند تا بهترين محل قرار دادن منبع نور را پيدا كنيد. اگر منابع نور با هم متناسب باشند بهتر است، اما اجباري در اين مورد وجود ندارد.

 

1ـ وسايل و اثاثيه جابه‌جا نشدني همچون شومينه، تاقچه، در و پنجره را علامت‌گذاري كنيد.

 

2ـ سپس با فلش يا پيكان مشخص كنيد كه هر يك از اهالي خانه در مقابل چه چيزي يا كجا ممكن است قرار بگيرند؛ به عنوان مثال، وقتي پشت ميز كار نشسته‌اند روبه‌روي تلويزيون قرار مي‌گيرند، يا هنگام مطالعه روي يك صندلي خاص رو به پنجره قرار مي‌گيرند.

 

3ـ پريزهاي موجود را علامت‌گذاري كنيد. در بسياري از خانه‌ها به قدر كافي پريز برق وجود ندارد كه اين امر ممكن است به كشيدن بار زياد از يك پريز منجر شود و خطراتي را در پي داشته باشد.

 

light-design_in_home.jpg

 

4ـ براي مشخص كردن مدارهاي برق، محل قرار گرفتن كليد چراغ‌ها را علامت‌گذاري كنيد. كليدهاي روشن و خاموش كردن چراغ‌ها را در اطراف محل ورود و خروج خانه قرار دهيد. در تاريكي به دنبال كليد گشتن آن هم در حالي كه ممكن است كليد به سمت مخالف در ورودي باشد، يا اينكه شايد اصلا كليدي وجود نداشته باشد، ناراحت كننده و زجرآور است.

 

5ـ محل قرار گرفتن وسايل بزرگي مثل كاناپه و تخت خواب را علامت‌گذاري كنيد.

 

6ـ در مورد مسايلي مثل چگونگي تغيير و تعويض لامپ‌ها فكر كنيد. اگر در اتاقي با سقف مرتفع يا آپارتماني به شكل تالار زندگي مي‌كنيد كه منبع نور آن بيش از 6 متر از زمين فاصله دارد، روش كارتان چه خواهد بود؟ به خاطر داشته باشيد كه...

 

* اگر چه شما هر اتاق را به عنوان فضايي منفرد مورد بررسي قرار مي‌دهيد، اما بايد حال و هواي كلي خانه‌تان را نيز مدنظر داشته باشيد. به عنوان مثال، رفتن از اتاقي بسيار روشن و پر نور به اتاقي كم‌نور، خطرناك است. با استفاده از نور، ميان اتاق‌ها ارتباط برقرار كنيد.

 

* مراقب باشيد كه طرح خودتان خيلي پيچيده نشود. شما مي‌توانيد از يك چراغ براي چند هدف استفاده كنيد، كافي است زاويه تابش نور را تغيير دهيد.

 

* وقتي براي خريد وسايل و لوازم كار مي‌رويد، اين طرح نورپردازي را هم با خود ببريد. مدارهاي برق آيا مي‌خواهيد همه چراغ‌ها با يك كليد روشن شوند يا هر چراغ كليد جداگانه‌اي داشته باشد؟ در مورد ديمرها چطور؟ مناسب‌ترين روش اين است كه در هر اتاق چندين مدار برق به كار ببريد و براي هر كدام يك ديمر نصب كنيد و هر كليد ديمر را حداكثر به دو لامپ وصل كنيد.

 

همه كليدها بايد از طريق تابلو فرمان نصب شده بر روي ديوار قابل كنترل باشند. به هر تابلو فرمان بيش از سه كليد وصل نكنيد، چون موارد مصرف تمامي كليدها را به ياد نخواهيد آورد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نظیم نور در اماکن گوناگون

 

زمانی که دوستان و اقوامتان را به خانه دعوت می‌کنید، مراقب تنظیم نور محل سکونتتان باشید تا مراسم شما مثل دیگران، تکراری نباشد و به تعریف، تماشای تلویزیون و صرف میوه و شام خلاصه نشود. اگر از دوستان صمیمی خودتان دعوت کرده‌اید، خانه‌تان را با نور آرام و در عین حال انرژی‌زا مزین کنید.

 

اگر می‌خواهید خانه‌تان رومانتیک و دوست‌داشتنی به نظر برسد و در اذهان دعوت‌شدگان به یادگار بماند، روی میز غذاخوری شمع روشن کنید و کنارش گل رز بگذارید. با وجود لامپ‌های نارنجی یا قرمز بالای شومینه، می‌توانید قدرت نور آتش را افزایش دهد و بسته به موقعیت میهمانی، اعم از رسمی و غیررسمی، استفاده از حبابهای رنگی و ساده توصیه می‌شود. اتاق بزرگ را با تعداد زیاد لامپ‌های کم‌مصرف مینیاتوری روشن کنید.

 

نور طبیعی:

 

برای لذت بردن از نور طبیعی در خانه، باید از راههای ورودی آنها، کمال استفاده را ببرید. البته روی این نکته نباید زیاد تکیه کنید زیرا میزان نور ورودی به خانه در فصول مختلف تغییر می‌کند. اگر در خانه کار می‌کنید، میز کارتان را در فاصله یک متری از پنجره نورگیر قراردهید تا کاهش و افزايش نور، شما را طی فعالیت‌تان آزار ندهد.

 

راههای افزایش نور طبیعی خانه:

 

1. روی دیوارهای نزدیک به نورگیرها آیینه آویزان کنید.

 

2. به جای استفاده از پرده، بهره‌وری از شیشه‌هاي مات یا شیشه‌مات‌کن بهتر است.

 

3. اگر شاخه درختان مانع از نورگیری کافی خانه شده، آنها را هرس کنید.

 

4. از فرش و موکت روشن استفاده کنید.

 

راهكارهای اساسی افزایش جذب نور طبیعی:

 

1. اندازه پنجره‌ها را بزرگتر کنید.

 

2. درصورت امکان‌پذیر نبودن افزایش اندازه پنجره‌ها، یک پنجره دیگر به اتاق اضافه کنید.

 

3. تا جایی که امکان دارد، تعداد دیوارهای خانه را کاهش دهید.

 

تنظیم نور زمینه:

 

اگر احساس می‌کنید نور دیواری و سقفی، شما را جذب خانه نمی‌کند، می‌توانید از لامپ‌های کم‌مصرف مخصوص زیر سنگ مرمر استفاده کنید. در این نوع سنگها، نور از تشعشع بیشتری برخوردار خواهد شد.

 

 

light-home.jpg

 

نحوه نورپردازی اجسام مختلف در خانه:

 

1. شیشه و آیینه:

 

نورپردازی توسط لامپ‌های هالوژن یا کم‌مصرف، از زیر یا بالا، می‌تواند اجسام شیشه‌ای یا آیینه‌ای خانه شما را زیباتر به تصویر بکشد.

 

2. کتابخانه:

 

از درون هر طبقه کتابخانه می‌توانید یک لامپ مهتابی کم‌مصرف آکواریوم آویزان کنید. استفاده از رنگ‌های مختلف این نوع مهتابی کم‌مصرف، می‌تواند جلوه خوبی به کتابخانه شما بدهد.

 

3. قاب‌های عکس و نقاشی:

 

برای نورپردازی اینگونه قاب‌ها، در صورتی که شیشه روی آنها قرارگرفته باشد، شما مشکل اساسی دارید. زیرا انعکاس نور باعث خواهد شد نمای اصلی اثر به چشم بینندگان نیاید. برای رفع این معضل، باید از لامپ‌های کوچک حباب‌دار استفاده کنید. بهترین مکان برای قراردادن لامپ‌های حباب‌دار کوچک، بالا یا زیر قاب است.

 

4. گیاهان:

 

قبل از آنکه گیاهان را نورپردازی کنید، به این نکته توجه داشته باشید که آیا به نور خورشید نیاز دارند یا باید از تابش مستقیم آن دور بمانند. قبلا مد بود که از لامپ‌هایی که از الکتریسیته بهره می‌بردند استفاده شود، اما الان وضعیت فرق کرده و با ورود باتری‌های قابل شارژ، می‌توان لامپ‌هایی که با آنها کار می‌کنند کنار گلدان کار بگذارید.

 

بدین وسیله شما به دو هدف بزرگ دست پیدا می‌کنید. اول آنکه برق اضافی مصرف نمی‌کنید و دوم آنکه باتری را بعد از اتمام به محیط زیست نیانداخته و آن را آلوده نمی‌كنيد. تنها الزام راه‌اندازی این پروژه، خرید یک دستگاه شارژ باتری است. به یاد داشته باشید که اگر منبع نور را رو، یا کنار گیاه قرار بدهید، سایه رویایی پدید خواهد آمد.

 

نورپردازی حین فعالیت کاری:

 

حین خواندن، نوشتن، کار با رایانه، پخت و پز، نقاشی یا خیاطی، تمرکز منبع نور روی یک نقطه مشخص، لازم است. توجه داشته باشید که اگر نور از بالا و پشت سر به شما تابیده شود، بهترین حالت برای بهره‌وری از آن فراهم آمده است. هیچ‌گاه از لامپ‌های فلورسنت (مهتابی) و هالوژن برای فعالیت‌های فوق‌الذکر استفاده نکنید زیرا صدمات زیادی به چشمان شما وارد می‌آورند.

 

 

پنج روش برای فراهم آوردن نور کاری مناسب:

 

1. لامپ‌های زرد رنگ، مناسب‌ترین برای انجام کار هستند.

 

2. اگر لامپ‌هایی را که توسط فنر بالا و پایین می‌روند خریداری کنید، بهتر است. زیرا در شرایط مختلف می‌توانید از آنها استفاده کنید.

 

3. به یادداشته باشید که منشاء نور باید از پشت سر شما باشد. مخصوصا اینکه در اتاق تاریک، فقط به نور نمایشگر اکتفا نکنید.

 

4. حداقل روشنایی لامپ شما باید 60 وات باشد. در غیر این صورت، در بلندمدت به بینایی خارج از محیط خانه شما تاثیر خواهد گذاشت و این امر درمورد عدم توانایی شما در رانندگی شبانه محسوس خواهد بود.

 

5. محفظه‌های روشنایی که به جهت‌های مختلف هم قابل تنظیم باشند، برای شما مناسب هستند.

 

تذکر: زمانی که مشغول کار با رایانه هستید، نباید نور پشت‌سر به صفحه نمایشگر بتابد، زیرا در این صورت چشمان شما آزار خواهند دید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نور یكی از نیازهای حیاتی در زندگی روزمره ماست از این رو هنگام طراحی دكوراسیون یك خانه یا حتی پیشتر در هنگام ساخت آن، باید مورد توجه خاص معمار و سپس دكوراتور هر خانه قرار گیرد. از آنجا كه بسیاری از ما شانس دخالت در نقشه اولیه ساختمان و ساختن خانه ای با ویژگی های مورد نظر خود را نداریم پس در مرحله طراحی داخلی و دكوراسیون اتاق می توانیم به این امر بپردازیم و كاستی های احتمالی موجود در میزان نورگیری اتاق را جبران كنیم.

 

best%20light.jpg

 

نورپردازی در هر اتاق باید متناسب با ویژگی های معماری آن و نحوه قرارگیری اتاق باشد و ضمن تأمین نور مورد نیاز باید با سبك دكوراسیون اتاق نیز هماهنگ باشد. یك نورپردازی خوب بیش از هر چیز به میزان نورگیری اتاق در روز مرتبط است تا دست كم نور مورد نیاز در طول روز را با تركیبی از نور طبیعی و در صورت نیاز مصنوعی تأمین كند.

 

هر یك از اتاق های یك خانه از طریق پنجره میزانی از نور طبیعی را دریافت می كنند، اما این امر به آن معنا نیست كه از نور كافی در طول روز برخوردارند. با توجه به كاربردهای مورد نظر یك اتاق و همچنین مقدار نور طبیعی كه به اتاق راه می یابد ممكن است كیفیت و كمیت این نور كافی نباشد. این كیفیت و كمیت به نحوه قرارگیری

یك خانه و سپس هر یك از اتاق ها، اندازه و فرم اتاق، ابعاد آن و تعداد پنجره ها و آنچه در برابر پنجره قرار دارد، بستگی دارند.

 

نحوه قرارگیری اتاق به معنای جهتی است كه پنجره های اتاق رو به آن دارند. به طور كلی در نیمكره شمالی نوری كه از پنجره های شمالی به داخل یك اتاق می تابد سفیدتر و كم حرارت تر و همچنین یكنواخت تر از نوری است كه از پنجره های جنوبی به درون می تابد. نور شمالی تأثیر كمتری بر روی رنگ ها می گذارد و در حضور این

نور رنگ ها واقعی تر دیده می شوند. اما نور جنوبی كه زرد رنگ تر است رنگ ها را گرم تر از آنچه هستند نشان می دهد و كنتراست های شدیدی از نور و سایه در یك اتاق پدید می آورد. این ویژگی ها در نیمكره جنوبی برعكس خواهند بود.

 

best%20light%20%283%29.jpg

 

رنگ دیوارها در یك اتاق نیز می توانند تأثیر چشمگیری بر روی نورفضا ایجاد كنند. دیوارهایی كه رنگ روشن دارند با انعكاس نور از سطحشان فضا را روشن تر نشان می دهند حال آن كه دیوارهای تیره نور را جذب می کنند و فضا را كم نورتر نشان می دهند.

 

سقف های سفید مانند یك صفحه بزرگ منعكس كننده نور عمل می كنند و نور طبیعی یا مصنوعی موجود را از خود انعكاس می دهند و به فضای اتاق می تابانند. رنگ های نیمه گرم چرخه رنگ (مانند زردها و انواع كرم) می توانند سردی نور شمالی را بگیرند و به عكس رنگ های سرد (مانند آبی ها و سبزها) از تندی آفتاب جنوبی می كاهند. همچنین جنس و رنگ پرده ها بر روی نوری كه از آنها عبور می كند تأثیر می گذارند و با ***** كردن نور به نوبه خود بر روی سایر اجزا و اشیا اتاق نیز تأثیر می گذارند.

 

نكته مهمتر این كه نور باید از نظر كمی و كیفی علاوه بر تأمین روشنایی مورد نیاز، زیبایی دكور را به نحو چشمگیری افزایش دهد و آرامش روحی و جسمی و سلسله اعصاب را به وجود آورد

best%20light%20%282%29.jpg

 

 

best%20light%20%281%29.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نورپردازی فراگير

 

در اين نوع نورپردازي، اتاق قابل مشاهده است. اساس نورپردازي،‌ استفاده از لايه هاي نوري است كه ديوار را نوراني مي كند، فضاي اتاق را بزرگ تر مي نماياند و مبلمان را برجسته مي سازد به طوري كه به راحتي مي توانيد در اتاق حركت و لوازم آن را شناسايي كنيد.

 

به طور مثال،‌ نورپردازي فراگير در اتاق نشيمن يك اتاق خصوصي نيست بلكه هميشه با تعدادي بيش از يك نفر اشغال مي شود. استفاده از لوسترها،‌ لايه هاي نازك و وسيعي از نور غيرمستقيم را به كل اتاق مي تاباند در اتاق نشيمن مرسوم است. نور فراگير و مستقيم معمولا از ديوار منعكس مي شود.

ويژگي هاي نورپردازی فراگير

 

- زماني كه نور به نرمي و نازكي از بالا مي تابد، پرتوهاي آن قبل از برخورد با زمين، ‌از سقف بر روي ديوار منعكس مي شود.

 

- لوسترهاي آويخته از سقف به اشكال و سبك هاي مختلف بر زيبايي دكوراسيون اتاق مي افزايد.

 

- نورهاي شناور سقفي،‌ نور را به سمت بالا مي تاباند و روشنايي يكنواخت ايجاد مي كند.

 

- نورهاي ديواري،‌ روشنايي مستقيم ايجاد مي كند كه براي اتاق هايي با رنگ ملايم يا ديوارهاي منعكس كننده نور، انتخاب مناسبي است.

نورپردازي اتاق كار

 

نورپردازي اتاق كار بايد به اندازه اي باشد كه شما و خانواده تان بتوانيد در آن محيط كار، مطالعه يا بازي كنيد. نور اتاق كار معمولا بر فعاليت خاصي تمركز دارد. چراغ مطالعه هر دو وضعيت را ايجاد مي كند،‌ هم به طور مستقيم نورافشاني مي كند.

 

انعطاف پذيري طرح شما را ممكن مي سازد و هم قابل تغيير است و شما مي توانيد با تغيير جهت نور،‌ سايه هاي متفاوت و موقعيت هاي مختلف ايجاد كنيد.

 

مثلا مي توانيد لامپ ديواري را بالا و پشت راحتي قرار دهيد تا مطالعه آسان شود؛ يا مي توانيد از چراغ مطالعه چرخان استفاده كنيد. بيشتر اتاق خواب ها مجهز به آباژور كنار تختخواب هستند كه علاوه بر آن كه نور ملايمي دارد،‌ مطالعه را نيز امكان پذير مي سازد.

 

light_in_umbrage_brim_2.jpg

 

 

 

ويژگي هاي نورپردزاي اتاق كار

 

- لامپ هاي چرخان با بازوهاي قابل تنظيم نور را به اطراف تختخواب به طور كامل مي تاباند.

 

- لامپ هاي ديواري به طور مستقيم به ديوار متصل مي‌شود و مي تواند نور كافي و مفيد به محيط دهد.

 

- لامپ هاي كف، ‌بدون تكيه گاه و قابل تنظيم هستند.

 

- چراغ مطالعه، يك دسته شعاع نوري را با درخشندگي متعادل و رو به پايين متمركز مي كند.

 

- لامپ هاي روميزي با سه حباب، ‌داراي قابليت تنظيم سطوح نوري متفاوت است. اين لامپ ها در اشكال،‌ اندازه ها و ولتاژهاي متعدد موجود است.

 

- در انباري ها مي توان از لامپ هاي قوي،‌ ولتاژ پايين يا باطري دار استفاده كرد.

 

نورپردازي تاكيدي

 

همان‌طور كه از اسم آن پيداست،‌ اين نورپردازي براي ايجاد فضايي خاص و به چشم كشيدن آن فضا به كار مي‌رود؛ به طوري كه تلالو و درخشش آن چشم‌ها را خيره كند زيرا لايه‌هاي نازك نور روي ديوار، درخشش ملايمي را ايجاد مي‌كند. از نورهاي نقطه‌اي براي جلب توجه ديگران به سمت ديواري اصلي يا آثار هنري استفاده مي‌شود.

 

شمع‌ها با ايجاد سايه‌هاي شگرف، حس پويايي را به شما القا مي‌كنند و در نوع خود، زيباترين ابزار دكوراسيون محسوب مي‌شوند. از نور تاكيدي براي پرتوافكني بر يك اثر خاص يا كلكسيون و نيز در قفسه‌هاي كتاب و براي برجسته كردن عناوين كتاب استفاده مي‌شود.

 

 

light_in_umbrage_brim.jpg

 

 

ويژگي‌هاي نورپردازي تاكيدي

 

- نوري كه از بالا بر تابلوها و آثار هنري مي‌تابد به درخشش آن‌ها كمك مي‌كند؛ البته براي كاهش ميزان درخشندگي مي‌توان از نور با ولتاژ پايين استفاده كرد.

 

- مسير نور،‌ جزييات اشيا و سبك‌هاي معماري مورد علاقه شما را مشخص مي‌كند.

 

- چلچراغ‌هاي كوچك آويخته از سقف، ‌تلالو و درخشش خاصي به اتاق مي بخشند.

 

- شمع‌ها، ‌اتاق را مملو از نشاط و حرارت مي‌كنند. با شمع، رنگ و رايحه زندگي و اتاق شما تغيير مي‌كند.

 

- چراغ خواب‌ها با ولتاژ بسيار كم، تنها مسير حركت شما در اتاق خواب را روشن مي‌كنند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نور طبیعی به عنوان بهترین نور در طراحی داخلی یاد میشود.

در فنگ شویی و طراحی نظم به عنوان تقویت کننده انرژی های مثبت و دفع کننده انرژی های منفی استفاده می شود.

 

طراحان داخلی می بایستی توجه ویژه ای به استفاده از نور خورشید داشته باشند.

در ادامه تصاویری زیبا از استفاده نور خورشید در طراحی داخلی را می بینید.

 

natural_light.jpg

 

 

 

natural%20light%20%282%29.jpg

 

 

 

natural%20light%20%281%29.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

اگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با نورهای دیگر نیست صرف نظر کنیم، استفاده از نور آبی مصنوعی و چراغ های روشنایی، به نیازی ضروری و همیشگی تبدیل شده است.

به خصوص نقش نورپردازی در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می نماید. با افزایش کارآیی های صنعت برق و امکانات تکنولوژیک مربوط به آن، استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانکه باید اذعان داشت روشنایی، راه را برای یک تحول در شناخت و طراحی معماری باز کرده است. این محصولات که مشتمل بر انواع چراغ ها و سیستم های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشکیل می دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مسئله ای مواجه می شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشکلی پیچیده تر از تامین کمی نور است. اگر چه لامپ های عریان قادرند نیازهای کمی نور را به آسانی مرتفع کنند، واضح است که جنبه های دقیق تامین آسایش و نکات ظریف زیبایی شناسی از عهده این وسایل ساده برنمی آید. در حقیقت گره کار در تهیه و تامین نور نیست بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری، مسئله اصلی است.

 

facebook_281009_01.jpg

 

 

در بررسی های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نورپردازی منازل مسکونی خود، اطلاعاتی راه گشا به دست آمده است که راه را برای راهنمایی تولیدکنندگان، طراحان و نهایتاً استفاده کنندگان باز می کند یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می شود. ابتدا این نکات را مرورکرده و در ادامه، نکاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر می گذرانیم. افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سؤالی در زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود اکثراً اذعان دارند که نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در محل زندگی خود استفاده می کنند. 75% افراد، نور عمومی و 25% نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می دهند. در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ های روشنایی، بازار خرید و استفاده به ترتیب با 50% و 35% و۱۰% در اختیار چراغ های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می گیرد که این خود می تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد. رنگ غالب نورهای مورد استفاده نیز حکایت از این دارد که نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ های گرم در بین مردم طرفدار دارد. اکثر مصرف کنندگان و خریداران چراغ های روشنایی هنگام خرید محصول مورد نظر، اولویت هایی را برای آن مدنظر دارند که زیبایی منبع نوردهنده، کیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن، به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است.

در اینجا به بررسی عواملی می پردازیم که عوامل اصلی در روشنایی محیط هستند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی، مهمترین نیاز استفاده کننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

شدت روشنایی: برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید میزان منابعی از شدت روشنایی ایجاد شود. شدت روشنایی در سراسر ناحیه ای که تامین روشنایی آن مدنظر است باید به طور معقولی یکنواخت باشد. این بدان معنی است که سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد نواحی تاریک با وسعت زیاد است که ممکن است در حالتی که شخص بایستی از ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه کند بر تطابق چشم اثر بگذارد.

شدت روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود.

سطوح مجاور: از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور نباید از نسبت ده به یک تجاوز کند. از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی باید کمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید در این ناحیه، مختل می شود.

همچنین ممکن است باعث خستگی چشم شود، زیرا در این حال باید خود را دو برابر شرایط جدید تطبیق دهد. ( مثل هر بار که چشم از صفحه تلویزیون به اطراف منحرف می شود و دوباره به صفحه بر می گردد).

در صورت تداوم این کار، چشم خسته شده و منجر به ناراحتی هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می شود.

حفظ شدت روشنایی: به منظور اطمینان از اینکه شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی، تعمیر و نگهداری و تمیزکردن چراغ ها اتخاذ شود.

شدت روشنایی نباید هرگز به کمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده افت کند. در طراحی های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل نوردهی در نتیجه کهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ ها، شدت روشنایی اولیه، بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می شود.

کنترل خیرگی چشم: به منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه های دید معمولی باید محدود شود.

لامپ های بدون پوشش، باعث ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم می شوند زیرا درخشندگی آنها معمولاً خیلی زیاد است. این امر در مورد لامپ های فلورسنت بدون پوشش در حالتی که کار مداوم در زیر نور این لامپ ها مورد نیاز است نیز صادق است.

چراغ هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه های باریک، بدون استفاده از وسایل کنترل چشم از قبیل پخش کننده های منشوری یا شبکه ای به کار می روند. با این حال، در حالی که مدت زمان قرارگیری در زیر نور لامپ های فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره کم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است.

انعکاسات ناخواسته: برخی از انعکاسات ممکن است در کارایی یا راحتی اشخاص، اختلال ایجاد کنند؛ مثلا انعکاس نور از روی سطوح براقی که روی آنها مطالبی نوشته شده است. معمولاً این امر خارج از کنترل طراح روشنایی است؛ زیرا به وضعیت قرارگیری در ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد. توزیع روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر کنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی از قبیل دیوارها، سقف ها و غیره از طرق زیر حاصل می شود:

۱ - درنظرگرفتن ضرایب انعکاسی مناسب برای سطوح

۲ -تامین روشنایی مناسب برای سطوح

هدف از اتخاذ این تدابیر، اجتناب از تفاوت های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است که در میدان دید قرار دارند. تفاوت های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم ها می شود. از طرفی در صورتی که روشنی، خیلی یکنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته کننده یا افسرده کننده است. با اینکه توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه ها نیز در محیط تاثیر می گذارد. شدت سایه ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می شود. مثلاً نوردهی با زاویه بسته باعث ایجاد سایه هایی با شدت زیاد می شود؛ در حالیکه لامپ های فلورسنت سایه هایی ملایم ایجاد می کنند. سایه های با شدت زیاد، معمولاً مناسب نیستند؛ به جز مواردی که هدف، ایجاد جلوه های ویژه باشد.

انتخاب مستقیم روشنایی: سیستم های روشنایی باید به گونه ای انتخاب شوند که توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد کنند. این بدین معنی است که در مورد آویز یا چراغ هایی که روی سطوح نصب می شوند، در دفاتر کار و اماکن، حداقل 30 درصد نور منتشره باید به طرف بدن باشد. در این صورت می توان از کافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل کرد.

روشنایی غیرمستقیم: نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توکار است. در این روش همه نورها به طرف سقف هدایت می شود و سایر سطوح در اتاق به وسیله انعکاس متقابل روشن می شود. نتیجه این امر، خسته کننده است؛ زیرا توزیع روشنی بیش از حد یکنواخت است. همچنین این نوع روشنایی کارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده کرد. محل قرارگیری چراغ ها: ترتیب قرارگیری چراغ ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه ای باشد که نورکافی به قسمت های بالایی دیوارها و سقف برسد.

این امر عموماً نیاز به یک طرح قرارگیری چراغ ها در فواصل یکنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود. در حالی که ترتیب قرارگیری به صورتی است که فواصل بین چراغ ها از مقدار حداکثر نسبت به فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی کند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله است.

در مورد توزیع با زاویه بسته: به منظور حصول اطمینان از اینکه روشنی دیوار کافی است چراغ ها را لازم است حتی نزدیک تر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ های با نوردهی به طرف بالا لازم است آنها را در فاصله حداقل 150 سانتی متر از نصف و حتی بیشتر از آن قرار داد؛ به طوری که نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود.

رنگ و ترتیب رنگ ها: علاوه بر انعکاسات مناسب، سطوح باید دارای رنگ های مناسبی باشند. به طور کلی رنگ ها نباید قوی یا خیلی ضعیف باشند. رنگ های قوی می توانند باعث خستگی مفرط چشم شوند. مخروط های چشم در اثر خسته شدن باعث دیگرگونی تاثیر رنگ ها می شوند. رنگ های ضعیف نیز به همین صورت باعث خستگی چشم می شوند.

ترتیب رنگ ها در قسمت اصلی داخل اماکن بایستی ساده و غیر مزاحم باشد. به کمک مراکز آسودن بصری به شکل صفحات آویزان از دیوار مثل تقویم و ... محیطی که از نظر بصری رضایت بخش است، ایجاد می شود. از پنجره ها نیز برای این منظور استفاده می شود.

رنگ های گرم عبارتند از: قرمز، زرد، کرم، قهوه ای و... .

رنگ های سرد عبارتند از: آبی ها و سبزها و... .

انتخاب رنگ به محیط احساسی که تمایل به ایجاد آن است، بستگی دارد. رنگ های گرم از لحاظ بصری مهیج هستند؛ در حالی که رنگ های سرد، آرامبخش و متعادل هستند. تاثیر دیگر رنگ های گرم یا سرد روی اندازه های ظاهری اتاق است که کوچک تر و بزرگ تر از مقدار واقعی به نظر برسند. رنگ های گرم باعث کوچک تر به نظر رسیدن اتاق می شوند؛ در حالی که رنگ های سرد، اتاق را بزرگ تر نشان می دهند.

انتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد:

۱ -کاری که در ناحیه تامین روشنایی انجام می شود.

۲ - شرایط داخل اماکن

۳ - سازگاری با سایر منابع نوری موجود مثل لامپ های نور زرد

برخی از کارهایی که در ناحیه تامین روشنایی انجام می گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه های منابع نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این کاربردها معمولاً در استانداردهای مربوطه تعیین می شوند.

انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد. در شدت روشنایی کم، نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد، نیاز به دمای رنگ بالا . این انتخاب احتمالاً پیرو این مسئله است که نور روز معادل دمای رنگ بالا با شدت روشنایی زیاد پنداشته می شود، در حالی که دمای رنگ پایین که بشر هنگام شب در اطراف آن می نشست، برابر با شدت روشنایی کم تصور می گردید. انتخاب صحیح منابع نوری و ترتیب رنگ ها یک امر تجربی است، زیرا در مورد اینکه رنگ های مختلف در زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با تجربه شخصی نمی توان نظر داد.

رنگ نور آن تاثیر حسی است که به وسیله مجموعه طول موج های مختلفی که توسط چشم دریافت می شود، ایجاد می گردد. رنگ نور را نباید به عنوان یک مشخصه سطوح منعکس کننده نور تلقی کرد. رنگ نورهای منعکس شده از سطوح، به انتخاب نوع منبع نوری بستگی دارد. نهایتاً اینکه تصمیم گیری در مورد اینکه یک سطح رنگی در زیر نور یک منبع نور خاص چه رنگ به نظر خواهد رسید با استفاده از تجربیات عملی ممکن می گردد.

 

n85_291009_013.jpg

 

n85_291009_014.jpg

 

n85_291009_04.jpg

 

 

ferrari_271009_02.jpg

 

ferrari_271009_03.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
  • 2 ماه بعد...
  • 3 هفته بعد...

سامانه ي خودکار نوردهي به واحدهاي شمالي و نورگيرها

 

چکيده

 

مسير حرکت خورشيد در نيم کره ي شمالي به گونه ايي است که آفتاب به يک طرف و آن هم به سمت جنوبي ساختمان مي تابد و سمت شمال ساختمان از نور خورشيد بي بهره است و واحدها يا اتاق هايي که به اين سمت هستند از نور کافي برخوردار نمي باشند و آفتاب به آن ها نمي تابد. در طرح ارائه شده تحت عنوان نوردهي به ضلع شمالي ساختمان ها، نورگيرها و ... نور خورشيد به کل ارتفاع ساختمان و محل مورد نظر تابانده مي شود.

هدف از طرح پيشنهادي که به عنوان آفتاب گردان نام گذاري شده است توليد، عرضه و نصب سيستمي براي انتقال آفتاب و افزايش نور به سمت شمال ساختمان ها، داخل نورگيرها، راه روها، دستگاه هاي راه پله، کوچه ها، سوله ها و هر مکاني که با کمبود نور طبيعي مواجه است مي باشد. در واقع از اين سيستم مي توان براي تابش خورشيد در موارد زير استفاده نمود.

• تابش آفتاب و نور خورشيد به واحدها (اتاق هاي) شمالي ساختمان (ساختمان هاي درب به ساخت)

• تابش آفتاب و نور خورشيد به نورگيرهاي ساختمان در هر کجاي ساختمان به ويژه براي ساختمان هاي درب به حياط

• تابش آفتاب و نور خورشيد به راه روها، کوچه ها، انبارها، سوله ها و هر مکاني که نياز به استفاده از آفتاب و نور خورشيد باشد.

همچنين از مزاياي اين سيستم مي توان به موارد زير اشاره نمود:

• تابش آفتاب و افزايش ميزان نور به محل هاي مورد نظر

• بهبود اثرات رواني و بهداشتي به دليل تابش آفتاب و نور در ساختمان هاي مورد نظر

• کاهش مصرف برق که براي تأمين نور اين واحدها استفاده مي شود.

• افزايش قدرت مانور مهندس معمار در استفاده از آفتاب در زمان طراحي ساختمان

" توليد سيستم نوردهي به ضلع شمالي ساختمان ها، نورگيرها و ... به روش ناب "(2)

کليدواژه ها: خورشيد، ساختمان، نور، آينه

مقدمه

 

در بررسي تابش خورشيد به زمين بايد حداقل دو فاکتور را در نظر گرفت. يکي سمت و جهت تابش خورشيد و ديگري ارتفاع خورشيد مي باشد. به عبارت ديگر در نيم کره ي شمالي خورشيد در صبح از سمت شرق طلوع مي کند و در ظهر در راستاي جنوب به وسط آسمان مي رسد و در مغرب غروب مي کند. اين موضوع را تحت عنوان سمت يا جهت تابش خورشيد گويند. از طرفي مقدار زاويه ايي که خورشيد با خط جنوبي دارد را ارتفاع خورشيد گويند. موضوعي که در تابستان خورشيد به صورت عمودي تر و در زمستان به صورت مايل مي تابد.

محور فرضي چرخش زمين با سطح مدار ساليانه اش به نور خورشيد عمود نبوده و زاويه اي به اندازه ي تقريبي 23.5 درجه مي سازد که داراي اثرات مشخصي بر روي زمين است. " تغييرات زوايه ي تابش خورشيد در عرض هاي مختلفِ جغرافيايي و در فصول مختلف به دليل تغييرات زاويه ي محور زمين مي باشد که در طول سال با چرخش زمين به دور خورشيد در بازه ي مثبت و منفي 23.5 درجه تغيير مي کند.

آفتاب در حرکت ظاهري خود در اواخر اسفند و اوايل فروردين در راستاي موازي خط استوا روي دايره ي استوا و يا به تعبير ديگر در دايره ي اعتدال بهاري طلوع و غروب مي کند. بنابراين پرتو تابش خورشيد به دايره ي استوا در اين زمان عمود بوده و دايره ي روشنايي و تاريکي با يکديگر مساوي هستند و در نتيجه طول شب و روز در اين مکان يکسان است و چون خط استوا مبدأ محاسبه ي عرض ها در نظام مختصات جغرافيايي به شمار مي رود، لذا عرض زمين در امتداد اين دايره برابر با صفر مي باشد. با توجه به اين شرايط و زاويه انصراف محور زمين و بازه تغييرات آن، زوايه ي تابش خورشيد در نيم کره ي شمالي و جنوبي متفاوت مي باشد. تمام اين موارد براي هر نقطه از عرض جغرافيايي متفاوت مي باشد و آنچه که در مبحث تابش نور خورشيد براي پروژه ي ما مهم مي باشد زاويه ي تابش و سمت تابش خورشيد به زمين در فصول و نقاط جغرافيايي متفاوت است.

يادآوري اين نکته خالي از لطف نيست که بدانيم اگر در نيم کره ي شمالي واحدهاي شمالي آفتاب ندارند قرينه ي همان نقطه در نيم کره ي جنوبي واحدهاي جنوبي از آفتاب بي بهره هستند. به عبارت ديگر همان گونه که بيان شد سمت تابش خورشيد در نيم کره ي شمالي به ترتيب حرکت از مشرق به جنوب و مغرب مي باشد. در حالي که در نيم کره ي جنوبي به صورت مشرق به شمال و مغرب مي باشد و به همين ترتيب در خط استوا در فصل زمستان خورشيد به سمت جنوب ساختمان ها و در فصل تابستان به سمت شمال ساختمان ها مي تابد.

در طرح ارائه شده توليد سيستم نوردهي به ضلع شمال ساختمان ها، نورگيرها و ... به روش ناب، از خورشيد جهت تابش و انعکاس نور جهت روشنايي استفاده مي گردد. در طرح مزبور که در اداره ي ثبت شرکت ها و ماليکت معنوي به شماره 44042 در تاريخ 86/08/23 به ثبت رسيده و به عنوان پايان نامه ي کارشناسي ارشد در دانشگاه صنعتي اميرکبير دفاع گرديده است با استفاده از آيينه هاي ترکيبي، نور خورشيد به ارتفاع مورد نظر تابانده مي شود. سيستم الکترومکانيکي تعبيه شده در آن به گونه يي مي باشد که خورشيد را در طول روز رديابي کرده و در هر زمان در زاويه ايي نسبت به خورشيد قرار مي گيرد که در طول روز خورشيد به طور ثابت به محل مورد نظر تابانده شود.

لینک به دیدگاه

خورشيد و انرژي خورشيدي

 

خورشيد عامل و منشأ انرژي هاي گوناگوني است که در طبيعت موجود است از جمله سوخت هاي فسيلي که در اعماق زمين ذخيره شده اند، انرژي آبشارها و باد، رشد گياهان که بيش تر حيوانات و انسان ها براي بقاي خود از آن ها استفاده مي کنند، مواد آلي که قابل تبديل به انرژي حرارتي و مکانيکي هستند، امواج درياها، قدرت جزر و مد که براساس جاذبه و حرکت زمين به دور خورشيد و ماه حاصل مي شود. اين ها همه نمادهايي از انرژي خورشيد هستند.

وابستگي شديد جوامع صنعتي به منابع انرژي به خصوص سوخت هاي نفتي و به کارگيري و مصرف بي رويه آن ها، منابع عظيمي را که در قرون متمادي در لايه هاي زيرين زمين تشکيل شده است تخليه مي کند. با توجه به اين که منابع انرژي زيرزميني با سرعت فوق العاده مصرف مي شوند و در آينده اي نه چندان دور چيزي از آن ها باقي نخواهد ماند، نسل فعلي وظيفه دارد به آن دسته از منابع انرژي که داراي عمر و توان زيادي هستند روي آورده و دانش خود را براي بهره برداري از آن ها گسترش دهد.

خورشيد، يکي از دو منبع مهم انرژي است که بايد به آن روي آورد زيرا به فناوري هاي پيشرفته و پرهزينه نياز نداشته و مي تواند به عنوان يک منبع مفيد و تأمين کننده ي انرژي در اکثر نقاط جهان به کار گرفته شود. به علاوه استفاده از آن برخلاف انرژي هسته اي، خطر و اثرات نامطلوبي از خود باقي نمي گذارد و براي کشورهايي که منابع انرژي زيرزميني ندارند، مناسب ترين راه براي دست يابي به نيرو و رشد و توسعه اقتصادي مي باشد.

ايران با وجود اين که يکي از کشورهاي نفت خيز جهان به شمار مي رود و داراي منابع عظيم گاز طبيعي نيز است، خوشبختانه به علت شدت تابش خورشيد در بيش ترين مناطق کشور، اجراي طرح هاي خورشيدي الزامي و امکان استفاده از انرژي خورشيد در شهرها و روستاهاي پراکنده در سطح کشور، مي تواند صرفه جويي مهمي در مصرف نفت و گاز را به همراه داشته باشد. فناوري ساده، آلوده نشدن هوا و محيط زيست و از همه مهم تر ذخيره شدن سوخت هاي فسيلي براي آيندگان، يا تبديل آن ها به مواد و مصنوعات پرارزش با استفاده از تکنيک پتروشيمي از عمده دلايلي هستند که لزوم استفاده از انرژي خورشيد را براي کشور آشکار مي سازد.

ايران در مجموع کشوري است بسيار آفتابي و از نظر مقدار و دريافت انرژي خورشيدي در شمار بهترين کشورها محسوب مي شود و به صراحت مي توان گفت که سطح کنوني علمي و صنعتي کشور براي ايجاد و گسترش تکنيک خورشيدي به حد کافي آمادگي دارد. بنابراين اگر طرح هاي خورشيدي معرفي شوند و علوم و فنون مربوط ترويج يابند، صنايع خورشيدي کشور، مي تواند به عنوان يک صنعت خودکفا وارد عمل شود.

لینک به دیدگاه

نور خورشيدي

 

علي رغم استفاده از نور خورشيد در جاهاي مختلف شايد نسبت به ساير مزايايي که از خورشيد گرفته مي شود کم تر به استفاده از نور خورشيد اشاره شده است. در اين زمينه مي توان به تابش نور خورشيد به داخل ساختمان ها، زير زمين ها و کلاً جاهايي که به دليل موقعيت محل، تابش مستقيم نور خورشيد امکان پذير نمي باشد اشاره نمود.

در سوابق استفاده از نور خورشيد براي روشنايي براي مکان هاي تاريک يا کم نور روش هاي مختلفي وجود دارد. در اين خصوص از فن آوري هاي مختلفي براي تابش و به نوعي انتقال نور استفاده مي شود. از جمله اين مي توان به موارد زير اشاره نمود"

• استفاده از فيبرهاي نوري براي انتقال نور به داخل ساختمان ها

• استفاده از انواع آيينه ها با ترکيبات مختلف براي انتقال نور

آفتاب گردان

 

نياز انسان به نور طبيعي همواره مورد تأکيد قرار گرفته است. کلاً نور و روشنايي اثرات مثبت روحي و رواني بر روي افراد دارد و از نظر پزشکي تأکيد شده است که حتي الامکان محيط کار و زندگي به گونه اي انتخاب شود که بتوانيم از نور طبيعي و تابش آفتاب استفاده نماييم. ليکن همان گونه که در پيش معلوم شده حرکت خورشيد و زمين و زواياي تابش به گونه ايي مي باشد که نمي توان به طور همزمان دو سمت شمال و جنوب از تابش آفتاب بهره برد. اين موضوع به ويژه براي مجتمع هاي مسکوني و شرايط ساخت و ساز که محدوديت هاي خاص خود را دارد بيش تر نمود پيدا مي کند.

32418%20%281%29.jpg

به عبارتي ابعاد و مشخصات زمين براي ساخت به گونه ايي مي باشد که براي نيم کره ي شمالي تنها سمت جنوب ساختمان ها داراي آفتاب مي باشد و سمت شمال ساختمان ها، نورگيرها، دستگاه هاي راه پله و ... از آفتاب بي بهره هستند. لازم به توضيح است که در اين نيم کره و در فصل تابستان اولين صبح و اواخر عصر سمت شمال نيز با تابش آفتاب مواجه مي باشد. بديهي است عدم تابش آفتاب به سمت شمال ساختمان ها تنها براي مجتمع هاي مسکوني نمي باشد بلکه هر ساخت و سازي را در بر مي گيرد که از جمله آن مي توان انبارها، سوله ها و ... را نام برد.

32418%20%282%29.jpg

لذا با توجه به اين شرايط وجود يک سامانه ايي که بتواند محل هايي را که با کمبود نور و عدم تابش آفتاب مواجه هستند آفتاب گير نمايد احساس مي شود. شايد بتوان لزوم چنين نيازي را به مزايايي که مي توان از اين سامانه به دست آورد احساس نمود مزايايي همچون:

• تابش آفتاب و افزايش شدت نور به اتاق ها و محل هاي مورد نظر

• بهبود اثرات رواني به دليل تابش آفتاب و نور به محل سکونت و کار

• کاهش مصرف برق به دليل تابش آفتاب به داخل محل مورد نظر

• اثرات مثبت سلامتي و بهداشتي به دليل تابش آفتاب

• تابش آفتاب و نور خورشيد به واحدهاي شمالي ساختمان (ساختمان هاي درب به ساخت)

• تابش آفتاب و نور خورشيد به نورگيرهاي ساختمان در هر کجاي ساختمان به ويژه براي ساختمان هاي درب به حياط

• تابش آفتاب و نور خورشيد به دستگاه هاي راه پله که در وسط ساختمان قرار دارند

• تابش آفتاب و نور خورشيد به راهروها، کوچه ها، انبارها و هر مکاني که نياز به استفاده از آفتاب و نور خورشيد دارد

• افزايش قدرت مانور مهندس معمار در استفاده از آفتاب در زمان طراحي ساختمان

لینک به دیدگاه

طرز کار

 

32418%20%283%29.jpg

نحوه ي کار آفتاب گردان به اين صورت مي باشد که با تابش خورشيد، آفتاب گردان موقعيت خود را با زاويه ي تابش آن تنظيم کرده و آفتاب را به محل تنظيم شده مي تاباند. با تغيير زاويه ي تابش خورشيد، آفتاب گردان به صورت خودکار موقعيت جديد را تشخيص داده و خود را مجدداً با زاويه ي تابش خورشيد تنظيم مي کند. سيستم آفتاب گردان به گونه ايي طراحي شده است که در تابستان حدود 8 ساعت و در زمستان تقريباً از طلوع تا غروب خورشيد آفتاب را به مکان تنظيم شده مي تاباند.

همان گونه که بيان گرديد ارتفاع خورشيد و سمت تابش خورشيد در طول يک روز از طلوع تا غروب خورشيد براي يک محل و همچنين در فصول و در عرض هاي جغرافيايي مختلف، متفاوت مي باشد. از طرف ديگر محل هايي که قرار است آفتاب گردان نصب شود لزوماً به موازات خط افق قرار ندارند و با زواياي مختلف نسبت به اين خط بنا شده اند. بنابراين سيستم ردياب خورشيد بايد به گونه ايي طراحي شود که بتواند در تمام شرايط به صورت هوشمند خود را با خورشيد تطبيق دهد.

براي اين منظور ما از يک مجموعه مدار الکترونيکي به همراه سنسورهاي نوري استفاده کرده ايم که با انعکاس آفتاب از سطح آيينه به اين سنسورها و بررسي تغييرات جريان آن ها دستورات لازم به موتورها داده مي شود تا آيينه در جهتي حرکت کند که حداقل اختلاف خروجي سنسورها وجو داشته باشد. لازم به توضيح است که طرح به گونه ايي مي باشد که مي توان از آن براي هر نوع ساختمان جدايي از زاويه ي قرار گرفتن ساختمان نسبت به خط افق استفاده نمود.

$حالت هاي مختلف نصب

آفتاب گردان را مي توان با توجه به نوع کاربري مورد نياز در مکان هاي مختلف نصب نمود. در تصاوير 1 و 2، دو حالت مختلف نصب و کاربري آن بر روي ساختمان نشان داده شده است.

نتيجه گيري

 

کشور ما در موقعيتي قرار دارد که به طور متوسط 275 روز آفتابي را در آن شاهد هستيم. از طرفي شرايط ساخت و ساز به ويژه در شهرهاي بزرگ به گونه اي انجام شده است که به دليل شرايط زمين و ساير عوامل سعي بر اين است که حداکثر استفاده از فضا بشود. در اين زمينه افزايش زير بناي مفيد و استفاده حداکثري از فضاها در اولويت معماران قرار دارد. از طرفي با بهره مند شدن از نور طبيعي علاوه بر اثرات مثبت روحي، بهداشتي و سلامتي مي توان ضمن رعايت استانداردهاي ساخت و ساز از منظر تأمين حداقل نور واحدها، از کاهش هزينه هاي مستقيم و غيرمستقيم ساختمان نيز بهره برد. که از جمله اين هزينه ها مي توان به مواد فصل 19 نظام مهندسي اشاره نمود. تمام اين شرايط در کشور ما مهيا است و مي توان از اين سيستم بدون هيچ گونه مشکلي در ساختمان ها استفاده نمود.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

1345-architecture-design-muuuz-luminaire-suspendu-modulaire-plafond-link-vibia-ramon-esteve-1.jpg

"لینک" نام یک سیستم روشنایی مدولار است که رامون استیو، معمار اسپانیایی برای شرکت ویبیا طراحی کرده است. این مجموعه از چند المان با سطح های موازی با هم تشکیل شده که روی سقف ثابت شده اند. این مدول ها که به رنگ سفید مات یا خاکستری تیره هستند، و با پخش کننده هایی از جنس پلی کربنات مجهز شده اند، 4 اندازه مختلف و ارتفاع های متفاوتی دارند. این قطعات با داشتن این ویژگی که می توانند به یکدیگر متصل شوند و شدت نورشان تنظیم شود، این قابلیت را دارند که ترکیبی از حجم های پیچیده و مجسمه مانند بر روی سقف ایجاد کنند.

1345-architecture-design-muuuz-luminaire-suspendu-modulaire-plafond-link-vibia-ramon-esteve-3.jpg

 

Link_pg_ing.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

اکثر طراحی‌ها با احتساب نور خورشید انجام می‌شود، به عبارتی با تاریکی هوا تمامی‌خلاقیت‌ها و هنرهایی که برای آن کوشش شده، یکباره در تاریکی شب محو می‌شود.زندگی شهری و بالطبع الزامات اقتصادی مرتبط با آن ایجاب می‌کند که دامنه فعالیت‌های انسانی از طول روز گذشته و تا پاسی از شب ادامه یابد. به این ترتیب کار و فعالیت شبانه به مرور به قسمتی از زندگی شهری تبدیل شده است.

تقریبا کلیه فعالیت‌های شهری که قبلاً در روشنایی روز امکانپذیر بوده، اینک در شب و به کمک نور مصنوعی قابل اجرا است. به عبارتی الزامات شهرنشینی، شب را برای انسان تبدیل به روز کرده است و فضاهای شهری در این پدیده جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده‌اند.

شب هنگام فضاهای شهری مانند خیابان‌ها، میادین، پارک‌ها و… بطور فزاینده‌ای به عنوان فضاهای زنده، متنوع و مملو از عبور و مرور مورد استفاده قرار می‌گیرند. تغییرات بنیادینی که فعالیت‌های شبانه موجب آن شده‌اند، تدریجاً سیمای خاصی را به محیط تحمیل می‌کند که در صورت هدایت آگاهانه کیفیت زندگی شهری را بهبود می‌بخشد.

فعالیت‌های شبانه هنری و تفریحی نظیر سینما، کنسرت، تئاتر، رستوران‌ها و همچنین پارک‌ها و گردشگاه‌ها بیشتر مدیون استفاده از نور مصنوعی هستند. از دیگر فعالیت‌های شبانه می‌توان به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و شیفت کار شبانه آنها اشاره کرد که در پرتو نور مصنوعی ممکن شده است.تاثیرات عمیق حاصله از این تحولات، معماران را بر آن داشت تا به ارزیابی مجدد از کار برد نور مصنوعی جهت تاثیر بر ادراک انسان و القای بهتر و دلنشین‌تر هنر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به بیننده بپردازند.

تجربیات سال‌های اخیر محققان به کمک دستاوردهای علمی‌، پزشکی و تکنولوژیکی، موجب شد، ضمن ارتقای این زمینه پژوهشی، از حالت ابتدایی و اولیه آن که روشنایی تیر چراغ برق خیابان‌ها است خارج و حضور هوشمندانه آن در معماری و شهرسازی گسترش یابد.

قابلیت استفاده از نور مصنوعی و تاثیر آن بر ادراک انسان را می‌توان در دو مثال ساده یعنی نور چراغ راهنمایی و رانندگی در چهارراه‌ها که هر رنگ تاثیر مشخصی مانند خطر، احتیاط و یا آسودگی را به راننده و عابر القا می‌ کنند و یا نور رنگارنگ لامپ‌های مهتابی طباخی‌ها به عنوان نشانه‌ای که عابرین را از فعالیت خاصی در آن مکان آگاه می‌سازد، مشخص کرد. با ذکر مقدمه فوق نحوه ارتباط عملی سیمای شهری در شب و مدل‌سازی برای نور مصنوعی را در شهرسازی و معماری بررسی می‌کنیم.

 

تا به حال سیمای شهری و هر آنچه در ارتباط با آن است با احتساب روشنایی روز و در محدوده زمانی تابش نور خورشید حضور خود را عیان می‌کرده است، به عبارتی نور خورشید مانند ظرفی است که محتوای درون خود را شکل و شخصیت می‌بخشد.

اما باید اذعان کرد که سیمای شهر در شب نیز روی دیگر سکه است که تا به حال به آن توجهی که درخور آن است، نشده است. برخی از شهرهای اروپایی در زمینه مدل‌سازی سیمای شهری در شب پیشروتر از بقیه اند به طوری‌که، بروشورها و پوسترهای تبلیغاتی آنها، تصاویری از زیبایی‌های شهر را که در دل شب تلألو دلپذیری دارد، به نمایش گذاشته‌اند. این اقدام زمانی امکان‌پذیر شده که متخصصان توانسته‌اند سیمای شهر را از دریچه شب ارزیابی کرده و برای آن طراحی منحصر به فردی انجام بدهند.

در آلمان در سالهای اخیر علاقه به این موضوع افزایش یافته است. شهرهایی نظیر فرانکفورت، لایپزیک، دوسلدورف و… دارای یک نظام سیمای شهری شبانه هستند، شهرهای پکن و شانگهای در چین برنامه‌ریزی خود را در این زمینه به پایان رسانده‌اند.

به کمک مدل‌سازی موفق برای سراسر شهر، هریک از فضاها، عناصر و … شهری برنامه خاصی برای نمایش آن در شب پیش‌بینی شده و همچنین ارتباط آنها با یکدیگر تحت هدایت مدل فوق فراهم شده است. در بخش معماری نیز طراحی همزمان معماری و مدل‌سازی نور، این دو را لازم و ملزوم یکدیگر می‌سازد. نور، بخشی از مصالح ساختمانی می‌شود و با حجم و بدنه و نمای ساختمان یک پیکر را می‌سازند و هر کدام دیگری را تکمیل می‌کند.

جدیدترین و معتبرترین تئوری‌هایی که درباره نور و کاربرد آن در معماری و شهرسازی انجام گرفته، توسط دو نفر متخصص به نام ریچارد کلی و ویلیام لام است. این دو نفر در تلاشند ثابت کنند کاربرد نور مصنوعی و فواید آن برای انسان به مراتب بیش از آن است که از این پدیده فقط برای روشنایی خیابان‌ها استفاده شود.

اولی جنبه‌های مختلف عملکرد نور را به عنوان ابزار هادی اطلاعات بررسی می‌کند در حالی‌که دومی‌ ادراک انسان را به عنوان بستری جهت مدل‌سازی و حل مسائل طراحی نور مصنوعی مورد توجه قرار می‌دهد. بر اساس تجربیات علمی‌ به دست آمده از این گونه مطالعات و سایر بررسی‌های علمی‌ و اجرایی بیشماری که انجام گرفته است، نور مصنوعی در معماری، شهرسازی و طراحی شهری، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

نماد، نشانه، گره، جداره، ساختمان‌های ارزشمند، و … هر آنچه در طراحی شهری بر آن تاکید شده و پس از غروب آفتاب و با فرا رسیدن تاریکی، ممکن است در عملکرد آن اختلال به وجود آید، به کمک مدل‌سازی نور مصنوعی کارایی خود را در طول شب نیز حفظ خواهد کرد.در شهرسازی نیز کاربرد نور مصنوعی در زمینه‌های مختلف از جمله شناساندن؛ لبه‌ها و مرز مناطق، نواحی، محلات و افزایش بار هویتی مراکز آنها، میراث طبیعی و رود دره‌ها، فضاهای شهری (پیاده‌راه‌ها، میادین، مراکز خرید و…)، بافت‌های کالبدی ارزشمند و … در هنگام شب ممکن است.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

آيا خانه‌تان با وجود روشنائي‌هاي زياد تاريك به نظر مي‌رسد؟ مشكل تأمين نور داريد؟ يا نور طبيعي به اندازه كافي به خانه‌تان نمي‌رسد؟ حتما هنگام كار در منزل نيز چشم‌هايتان اذيت مي‌شود و مدام بايد از آباژور و چراغ‌هاي مطالعه متعدد استفاده كنيد. پس اين مطلب را بخوانيد تا راه حل مشكل‌تان را پيدا كنيد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نور مصنوعي جانشين آفتاب و نور طبيعي و از اجزاء اساسي معماري داخلي است اما براي به حداكثر رساندن امكانات عملي و تزئيني نور، بايد پيش از هر چيز بررسي كنيد كه از نور چه توقعي داريد. اساسا نورپردازي كلي بايد ايجاد امنيت كند، يعني بتوانيد به راحتي در روشنائي آن حركت كنيد بدون اينكه با وسايل اتاق برخورد داشته باشيد. بعد از آن، سليقه خود و مقتضيات اتاق را بسنجيد.

شما مي‌توانيد با نورپردازي درست، فضاي كار را روشن‌تر كرده و بر رنگ‌هاي موجود بيشتر تاكيد كنيد، به اتاق جذابيت و سرزندگي ببخشيد، حال و هواي اتاق‌ها را عوض كنيد، فضاهاي نامنظم را جمع و جور و اتاق‌هاي كوچك را جادار و وسيع جلوه دهيد.

 

نورپردازي داخلي سه نوع دارد:

 

نورپردازي كلي، روشنائي محيط كار و نور تاكيدي (متمركز).

 

1. نورپردازي كلي: نورپردازي غيرمستقيم است كه چشم را نمي‌زند و از ديواره‌ها و سقف مي‌تابد تا نور آرام‌بخشي در پس زمينه خلق كند. نورپردازي كلي بايد به همه جا يكسان بتابد، يعني نبايد نقاطي از اتاق بيش از حد بدرخشد و نقاطي در سايه فرو رود. منابع روشنائي كلي مانند چراغ‌هاي توكار و چراغ‌هاي ريل‌دار بايد متناسب و منعطف با نياز فضا تعبيه شود. براي نمونه مي‌توانيد با نصب كليد ديمر، به سادگي اتاق ناهارخوري را براي مهماني‌ها لذت‌بخش‌تر كنيد.

 

2. نورپردازي محيط كار: نوري كه براي فعاليت‌هاي ويژه مانند نوشتن، خواندن، ‌آشپزي، كار با كامپيوتر، ‌آرايش و سرگرمي لازم است. اين روشنائي مخصوص محيط كار است، سايه نمي‌اندازد و چشم را خسته نمي‌كند. از وسايلي مانند چراغ مطالعه، ‌چراغ پاتختي يا چراغ‌هاي ويژه ميز آشپزخانه تامين مي‌شود.

 

3. نور تاكيدي: اين نور فقط جنبه تزئيني دارد و در طراحي خلاق از منابع نوري مختلف از جمله چراغ‌هاي پايه‌دار بالاتاب، ‌چراغ‌هاي ديواري و چراغ‌هاي لكه افكن (داراي منبع نور بزرگتر از نور نقطه‌اي) استفاده مي‌شود. اين روشنائي را براي تاكيد بر وجوه جذاب اتاق از جمله آثار هنري، مجموعه‌هاي نفيس، ‌نقش و نگارها يا عناصر و آرايه‌هاي معماري به كار مي‌گيرند. بنابراين قبل از آنكه به چراغ‌هاي گران‌قيمت روي آوريد، تنظيم نور اتاق‌هايتان را با چراغ‌هاي نسبتا ارزاني كه به لبه ميز وصل مي‌شوند و لامپ‌هاي رنگي با وات‌هاي مختلف بررسي كنيد.

روشنائي درست

 

شرط اول موفقيت در نورپردازي اتاق‌هاي خانه، هماهنگ كردن چراغ‌ها با نقشي است كه بر عهده دارند و تامين منبع نور براي ايجاد فضاي جذاب، امن و راحت در اولويت بعدي قرار دارد.

نورپردازي كلي براي اتاق‌ها بايد چندمنظوره باشد و منابع نور بايد انواع روشنائي از نور ملايم براي استراحت و آرامش تا نور درخشان براي نظافت را تامين كند. مناع نوري همچنين بايد مجهز به يك كليد ديمر باشد تا بتوان ميزان نور هر منبع را تنظيم كرد.

 

اتاقي كه به بيش از يك نفر تعلق دارد بايد براي هر فعاليتي منبع نور جداگانه‌اي داشته باشد، مانند چراغ پاتختي يا چراغ ريل‌دار متحرك در بالاي تخت خواب. براي اتاق كودك چراغ سقفي يا چراغ ديواري مناسب‌تر از چراغ‌هايي است كه قابل حمل هستند و ممكن است وقت بازي بشكنند.

 

نشيمن

 

اتاق نشيمن و پذيرائي به دليل اينكه محل چندين فعاليت مختلف است چند نوع منبع نور نيز لازم دارند.

 

• روشنائي عمومي و ملايم اتاق نشيمن از منابع غيرمستقيم از جمله چراغ‌هاي آبشاري،‌ چراغ‌هاي بالاتاب، چراغ‌هاي متداول معمولي، چراغ‌هاي توكار و چراغ‌هاي مخفي بالاي ديوار و زير سقف كاذب تامين مي‌شود كه مي‌تواند پشت چوب پرده، ‌فضاهاي استراحت، گپ و گفت‌وگو، مهماني و تماشاگاه تلويزيون را روشن كند.

 

• نور تاكيدي در اتاق پذيرائي مي‌تواند يكي از عناصر مهم طراحي در اين فضاي خاص باشد بنابراين چراغ‌هاي پائين‌تاب، موضعي، روميزي و پايه‌دار، نور مستقيم و مناسب براي مطالعه ايجاد مي‌كنند.

• براي جلب توجه به نقطه‌اي كه مبلمان چيده شده است، سراسر ديوار مجاور را كه يك اثر هنري بر آن آويخته‌ايد از نور خالص و ملايم بپوشانيد يا نور را روي يك جزء مبلمان كه از اهميت خاصي برخوردار است (مثلا يك گنجه بزرگ) متمركز كنيد.

 

• براي نور تاباندن بر مجموعه اشياء نفيس، ‌چراغ‌هاي لكه افكن ساده و متحرك به كار بريد و در زاويه‌اي كه نورآرايي آن دشوار است، در پشت يك گياه گلداني چراغ بالاتاب بگذاريد. توجه داشته باشيد نوري كه براي تاكيد بر اشياء اختصاص يافته بايد دست كم سه برابر روشن‌تر از نور عمومي فضا باشد.

 

اتاق غذاخوري

 

براي اتاق غذاخوري، منبع نور قابل تنظيم مناسب است. آويختن همان لوستر هميشگي ممكن است ظاهري خوش تركيب به فضا بدهد، ولي روشنائي لوستر براي اين فضا زياد است مگر آنكه به كمك كليد ديمر، ميزان روشنائي آن را تنظيم كنيد و به اتاق حال و هواي ملايمي ببخشيد.

 

• نصب لوستر كمي دورتر از مركز فضاي ناهارخوري يا بالاي گنجه باعث مي‌شود اتاق بزرگتر به نظر برسد.

• براي تكميل اين روشنائي عمومي از چراغ‌هاي مخفي در بالاي ديوار، پشت چوب پرده و چراغ‌هاي توكار استفاده كرده و در بالاي بوفه چراغ‌هاي لكه افكن نصب كنيد.

• با همان روش نورپردازي كه در اتاق نشيمن گفته شد، بر مجموعه ظروف شيشه‌اي يا آثار هنري در اتاق غذاخوري نيز نور چشمگير بتابانيد.

• نورپردازي اين اتاق خانوادگي، بايد مانند اتاق پذيرائي باشد. علاوه بر اين بايد بر فضاي فعاليت‌هاي خاص اين اتاق از جمله فضاي بازي و سرگرمي يا ميز تحرير تاكيد بيشتري شود.

• اگر در اين اتاق كامپيوتر وجود دارد بايد براي جلوگيري از انعكاس نور، چراغ را از سقف آويخته و لامپ آن را با حباب مات بپوشانيد.

 

حمام

 

نورپردازي حمام بايد با رعايت مسائل ايمني و رفع تاريكي و سايه باشد كه اين كار با نصب چراغ آرايش در دو سوي آينه تامين مي‌شود.

 

آشپزخانه

 

آشپزخانه نيازمند منابع نوري گوناگوني است كه در فواصل مختلف از زمين قرار گرفته باشند.

 

هميشه با منابع نور عمومي آشپزخانه كه چراغ سقفي، چراغ ريل‌دار و چراغ فنر‌دار آويزان از جمله آن‌هاست بايد منابعي را هم براي كارهاي خاص در نظر گرفت. مثلا نور مخصوص كار بايد به گونه‌اي نصب شود كه سطح ميز و اجاق را به خوبي روشن كند.

 

ورودي

 

نورپردازي ورودي و سرسرا در درجه اول با هدف ايجاد ايمني و آرامش طراحي مي‌شود، البته در مراحل بعدي به ايجاد جلوه‌اي بهتر نيز فكر كنيد. نصب 3 يا 4 چراغ ديواري زيبا روي ديوار راه پله معقول‌تر از آويختن چراغي در پاگرد است، زيرا هم به راحتي نمي‌توان به آن دسترسي داشت و هم تميز كردنش دشوار است. شما همچنين مي‌توانيد سرسراي منزل خود را به صورت نمايشگاه تابلو درآوريد يا با چراغ‌هاي موضعي نه فقط جلوه هر تابلو را بيشتر نشان دهيد، بلكه نور كلي سرسرا هم به اين طريق تامين كنيد.

لینک به دیدگاه

هنگامی که قصد نورپردازی اتاق خواب خود را دارید بي‌شك می‌خواهید این نورپردازی به گونه‌اي باشد که با تامین یک روشنایی کلی، همه فضای اتاق را روشن و آرامش فضا را تامین کند. در کنار روشنایی کلی، نورپردازی‌های مستقل و متمرکزی را در قسمت‌های گوناگون اتاق برای انجام كارهايي مانند مطالعه و کار نیز تدارک ببینید. برای نورپردازی اتاق خواب، ترکیبی از نورپردازی کلی و کاربردی، متناسب با سن، موقعیت، تحصیلات، کار و همچنین شیوه زندگی لازم است. به یاد داشته باشید بهترین نوع نورپردازی، نورپردازی انعطاف‌پذیر و قابل کنترل با استفاده از دیمر است. با این وسیله می‌توانید متناسب با شرایط و زمان‌های مختلف، میزان نور مورد نیاز خود را در اتاق به وجود آورید و حال و هوای مورد نیازتان را در فضا حاکم کنید.

تکنیک نورپردازی برای اتاق خواب

• نورپردازی کلی و نورپردازی محاصره شده (محصور): این نورپردازی‌ها را می‌توان با کمک وسایل نورپردازی سقفی مانند لوستر يا دیوارکوب‌هایی که هر کدام نور را رو به پایین منتشر می‌کنند تامین‌کرد.

• با استفاده از چراغ‌های دیواری در کنج‌ها و قسمت‌های بسیار نزدیک به سقف، یک نورپرازی کلی خوب را بدون اینکه فضای زیادی اشغال شود برای اتاق خواب خود تدارک ببینید. کنج‌ها و گوشه‌ها فضا‌های مناسبی هستند تا با استفاده از لامپ‌های فلورسنت در آنجا، فضا را روشن و در مصرف انرژی برق هم صرفه‌جویی کنيد.

• نورپردازی کنار تخت‌خواب: این نوع نورپردازی نور کافی را برای مطالعه قبل از خواب و زمانی که روی تخت‌خواب خود دراز کشیده‌اید فراهم می‌کند. برای این نوع نورپردازی می‌توانید از یک چراغ مطالعه، روی میز کنارتختی استفاده کنید یا برای اینکه فضای روی میز کنار تخت شما اشغال نشود، از انواع چراغ‌های دیواری که دارای بازوی قابل تنظیم هستند بهره گيريد. چراغ‌هایی با نور متمرکز به پایین روی دیوار بالای تخت‌خواب نيز مي‌توانند كارآمد باشند.

• چراغ‌های کودکانه یا چراغ‌هایی که سبک و مدلی خاص و جالب برای کودکان دارند راهي مناسب برای آوردن سبک و جذابیت به دکوراسیون اتاق فرزند شما هستند. این نوع چراغ‌ها و وسایل روشنایی را متناسب با سلیقه و علاقه فرزند خود انتخاب و در اتاق او استفاده کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...