رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای ارزشیابی دوربینهای دیجیتال و نیز لنزها ، از معیارهای مختلفی مانند Sharpness ، ChromaticAberration (اعوجاج رنگی) ، Dynamic Range‌(محدوده دینامیكی) ، Tonal Response ( پاسخ تونال) ، نویز رنگی و سیاه و سفید ، كیفیت و دقت رنگ و ... استفاده می‌شود. احتمالا در سایتهایی كه دوربینهای دیجیتال را بررسی می‌كنند با این شاخصها برخورد كرده‌اید. این معیارها بسته به نوع دوربین و لنز مورد استفاده و نیز فاكتورهای دیگری مانند میزان ایزو ، یا تنظیمات sharpness و Contrast خود دوربین می‌تواند متفاوت باشد. به بیان دیگر، فرض كنید كه میخواهید كیفیت كار دوربینتان را با لنز خاصی بسنجید و یا با تنظیمات خاصی مانند Sharpness یا ایزو بالا بررسی نمایید كه اصلا در سایتهای مربوطه به آن اشاره نشده است. و یا مثلا كیفیت دو لنز متفاوت را در دوربینتان مقایسه نمایید. و یا كارآیی دوربینتان را در ایزوهای مختلف با تغییر میزان sharpness و كنتراست بررسی نمایید و ....

تمام موارد فوق از جمله مسائلی هستند كه یا در سایتهای بررسی دوربین به آن اشاره نشده و یا دقیقا با شرائط مورد نظر شما مطابقت ندارند. از طرف دیگر این بررسیها در خیلی از موارد ممكن است به كار یك عكاس دیجیتال بیاید: وقتی كه میخواهد یك دوربین جدید بخرد و بین انتخاب دو دوربین مردد است، می‌خواهد كه دوربین جدیدی بخرد و از قبل چند لنز دارد، و یا پس از مدتی به افت كارآیی دوربینش مشكوك شده است.

نرم افزار Imatest به این نیازهای عكاس دیجیتال پاسخ مناسبی می‌دهد.

این نرم افزار كه در حقیقت یك مجموعه نرم‌افزاری است، قادر است كیفیت و كارآیی دوربینهای دیجیتال، لنزها و نیز عكسهای اسكن شده دوربینهای غیر دیجیتال را بسنجد. دقت كار این نرم‌افزار نیز بسیار بالا است به گونه‌ای كه سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اخیرا در بررسی دوربین EOS 20D از همین نرم‌افزار استفاده كرده است.

 

 

با این نرم‌افزار قادر خواهید بود:

• كارآیی لنز را در فاصله كانونی ها و دیافراگمهای مختلف بسنجید.

• اثرات تتنظیمهای مختلف دوربین مانند ISO ، تراز سفیدی ، شارپنس و كنتراست را در عكس نهایی ارزیابی نمایید.

• اثرات ویرایشهای پس از گرفتن عكس (مانند تنظیم Level یا كنتراست با فتوشاپ) را ارزیابی نمایید.

• كارآیی دوربینهای مختلف با تنظیمات مختلف شارپنس و كنتراست و ... را بسنجید.

• كارآیی دوربین و لنزتان را با نتایج بررسیهای سایتهای معتبر مقایسه كنید و از این طریق به مناسب بودن كارایی ( و یا افت كیفیت) دوربینتان پی ببرید.

2lhjrlb915y1c8mojfxl.jpg

 

 

كار با این نرم افزار چندان پیچیده نیست: اساس كار نرم‌افزار به این صورت است كه با دوربین از تصاویر استانداردی عكس گرفته شده و سپس این عكس به نرم‌افزار داده می‌شود تا آنالیزهای خود را بر روی آن انجام دهد.

تصاویر استاندارد مورد نیاز این نرم افزار قابل دانلود بوده و پس از دانلود با یك پرینتر رنگی چاپ شده و سپس برای تست دوربین استفاده می‌شود.

 

 

این نرم افزار دارای چند قسمت اصلی است:

• SFR: در این قسمت ارزیابی شارپنس دوربین و لنز انجام می‌شود. و میتوان براحتی لنزها و دوربینهای مختلف را با آن مقایسه نمود. همچنین بررسی میزان نویز و اعوجاج رنگی نیز امكان پذیر است.

• Q-13: در این قسمت می‌توان محدوده دینامیكی دوربین دیجیتال را بررسی نمود.

• ‍Color Check : در این بخش می‌توان كیفیت رنگ و پاسخ تونال دوربین و لنز را سنجید.

این نرم افزار دارای یك نسخه رایگان است كه 20 بار قابلیت انجام ارزیابی را دارد ( كه شاید برای اكثر افراد برای بررسی دوربین و لنزشان كافی باشد). نسخه اصلی آن 59 دلار قیمت دارد.

برای نصب این نرم‌افزار فایلهای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را دانلود نمایید و سپس ابتدا فایل كتابخانه(imatest-lib.exe) و سپس فایل اصلی را اجرا نمایید. حجم فایل كتابخانه8.5MB و فایل اصلی 840 كیلوبایت است.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با طرز استفاده از نرم‌افزار، به سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه نمایید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...