رفتن به مطلب

مفهوم کنترل کننده سیگنال دیجیتال


ارسال های توصیه شده

اگرچه اغلب , واحد پردازش مرکزی (cpu) به یک ریزپردازنده ارجاع می شود اما چندین نوع ریزپردازنده اختصاصی شده برای کاربردهای مختلف وجود دارد . متداول ترین این میکروکنترلرها , پردازنده های سیگنال دیجیتال (DSP) و واحد پردازش گرافیک (GPU) می باشند.

 

ECA-090907065223.jpg

 

یکرو کنترلر یک مدار مجتمع شامل ROM , RAM , CPU و اجزای جانبی نظیر تایمر , UART ,ADC و غیره بوده که با یکپارچگی مدار, موجب پایین آمدن هزینه تولید و ساده تر شدن کاربرد آن می شوند.

 

پردازنده سیگنال دیجیتال یا DSP یک ریزپردازنده بهینه شده برای کاربردهای پردازش سیگنال دیجیتال می باشد. DSP تعداد محدودی دستورالعمل خاص را با بالاترین سرعت ممکن اجرا می کند که برخی از این عملکردها در گذشته به وسیله فیلترهای آنالوگ انجام می شدند.

 

تقریبا تمام عملکردهای DSP بوسیله میکروکنترلر (یا ریزپردازنده ) قابل پیاده سازی است، تفاوت در این است که سرعت میکروکنترلر ها کمتر بوده اما دارای امکانات و قابلیت های بسیار زیادی می باشند. بنابراین آنها به خوبی می توانند طیف وسیعی از اعمال منطقی , دریافت داده , پردازش و کنترل را انجام دهند در حالیکه DSP ها در انجام عملکردهای محاسباتی دارای کارایی بالایی می باشند.

 

برای بهره برداری از قابلیت های DSP در کنار میکروکنترلر دو راهکار وجود دارد :

 

1. استفاده از DSP به عنوان کمک پردازنده (Coprocessor) در کنار میکرو کنترلر

 

2. استفاده از کنترل کننده های سیگنال دیجیتال (DSC)

 

همانطور که در شکل مشاهده می کنید DSC ترکیبی از یک میکروکنترلر و DSP بوده و این امکان وجود دارد که قابلیت های هر دوی آنها در کنار یکدیگر و در قالب یک تراشه استفاده شود . بنابراین استفاده از DSC موجب کاهش هزینه قطعات , کاهش ابعاد برد مدار , بالابردن قابلیت اعتماد می گردد و تنها نیاز به طراحی و اشکال زدایی یک نرم افزار برای هر دو واحد است .

 

ECA-090907065623.jpg

 

DSC های ساخت شرکت Microchip

 

تولید کننده های مختلف , مدل های گوناگونی DSC تولید کرده و به بازار عرضه می کنند . در این میان شرکت Microchip دو سری dsPIC33F , dsPIC30F را طراحی نموده است . همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود این قطعات در خانواده PIC های 16 بیتی قرار گرفته و از لحاظ کارایی و قابلیت در بالاترین سطح می باشند . سری های PIC14F , PIC24C میکروکنترلرهای 16 بیتی بوده و بقیه اعضا خانواده PIC میکروکنترلرهای 8 بیتی می باشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...