رفتن به مطلب

بافر ولتاژ بالا ۸ بیتی


ارسال های توصیه شده

حتما تا به حال برایتان پیش امده که خواسته باشید بوسیله یک آی سی لامپ یا رله را روشن و خاموش کنید معمولا مستقیما نمیتوان آن را به مدار م بوطه وصل کرد و ممکن است در اثر کشیدن شدن جریان زیاد مدار آسیب ببیند.معمولا در این مواقع از یک ترانزیستور در حالت سوئیچ استفاده میکنند که به عنوان یک سوئیچ عمل میکند و خروجی مدار به بیس ترانزیستور وصل میشود و با تحریک بیس خروجی ترانزیستور بسته به نوع ترانزیستور خروجی تغییر حالت داده و جریان برقرار میشود که میتوان به کمک آن رله و یا مصرف کننده های دیگری را روشن و خاموش کرد و جریان مورد نیاز از ترانزیستور عبور می کند و تامین میشود و دیگر به مدار شما آسیبی نمیرسد.

اما اگر خواسته باشیم در مدار چندین خروجی داشته باشیم باید تعداد ترانزسیتورها را افزایش داد که باعث شلوغی و پیچیده تر شدن مدار م شود. آی سی که امروز میخوام براتون معرفی کنم یه آی سی هشت بیتی جریان بالا میباشد که برای آی سی های سری TTL و PMOS,NMOS,CMOS هم سازگار شده ودر این پکیج از ۸ ترانزیستور جریان بالا استفاده شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نحوه کار بدین صورت میباشد که شما خروجی های مدارتان را به ورودی این آی سی وصل می کنید و با تحریک شدن ورودی خروجی ها تغییر حالت داده و مدار شما روشن میشود. البته ترانزیستور های این آی سی به صورت open collector میباشد و اگر به شکل خوب دقت کنید یک دیود هم به تمام خروجی ها وصل شده و از مدار خارج شده است که باید به تغذیه مثبت مدار وصل شود و یکی دیگر از کاربرد های آن بدین صورت میباشد که در صورتی که این پایه زمین شود تمام خروجی ها صفر میشود. البته باید توجه داشت این آی سی که در آن به صورت بافر میباشد و به صورت معکوس عمل میکند. و از دیگر مزایای این آی روبرو هم بودن ورودی ها و خروجی ها هست به طوری که مثلا اگر پایه ۱ که ورودی هست خروجی ان پایه شماره ۱۸ کمیباشد که روبرو ان در طرف دیگر قرار دارد

این ای سی ها به شماره ULN2803,ULN2804 میباشد که آی سی ULN2803 برای آی سی های خانواده TTL سازگار شده و شماره ULN2804 برای خانوده CMOS سازگار شده است که برای ولتاژ های ۶ تا ۱۵ ولت مناسب میباشد.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...