رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

:ws3:Terrestrial Irunked Radio

 

 

مقدمه:

يكي از استاندارد‌هاي برجسته‌ي اين روش‌ها در اروپا به نام تترا و جايگزيني براي سيستم‌هاي قديمي و آنالوگ مي‌باشد. تترا به معني "استاندارد اروپايي راديو‌هاي ترانك" مي‌باشد كه جهت ارتباطات مختلف در كشور‌هاي اروپايي توسعه يافت و استاندارد تترا بوسيله‌ي موسسه‌ي استاندارد ارتباطات اروپا مورد تأييد قرار گرفته است كه موسسه‌اي مانند موسسه‌ي ملي استاندارد آمريكا در ايالات متحده است. بعد از مدتي با توجه با تقاضاي بازار‌هاي جهاني خارج از اروپا جهت استفاده از اين سيستم نوين بار ديگر تعريف جديدي از اين سيستم به نام "راديو‌هاي ترانك زميني" از عبارت "Terrestrial Irunked Radio" ارائه شد.

 

" ارمغان استاندارد تترا براي شبكه‌هاي ترانك"

يكي از مهم‌ترين دستاورد‌هاي فناوري تركيب چندين ويژگي مختلف در قالب يك وسيله‌ي سيار است . اصولا" انتقال صوت وداده نيازمند تجهيزات متفاوتي از يكديگر مي‌باشند‌، همچنين از سيگنال‌هاي راديويي متفاوتي بهره مي‌گيرند‌، اين د‌ر حالي‌ست كه يك راديويي تترا شامل تركيبي از يك راديويي متحرك‌، يك تلفن سلولي‌، يك پايانه‌ي تبادل داده و يك پيجر در قالب دستگاهي كوچك است . براي مثال يك تماس راديويي مي‌تواند بوسيله‌ي يك راديوي تترادر كمتر از يك ثانيه برقراري شود چه شخص به شخص به گروه، حتي در ميان تماس‌ قادر به اتصال به شبكه‌هاي پايگاه داده از جمله اينترنت خواهد بود و نيز توانايي برقراري ارتباط با شبكه‌ي تلفن شهري بوسيله‌ي شماره‌گيري همنند يك تلفن همراه را خواهد داشت.

 

همچنين تترا فراهم آورنده‌ي حالتي به نام "روش مستقيم" (Direct mode) است كه در اين حالت راديو‌هاي مشتركان مي‌توانند بدون وساطت شبكه‌ي مركزي و تجهيزات؟؟ كننده‌ از جمله تكرار كننده‌ها با يكديگر ارتباط برقرار نمايند، درست مانند يك "وا كي تا كي". اين حالت زماني كارآيي خواهد داشت كه به دلايلي نتوانيم از طريق شبكه ارتباط اعضاء را برقرار نماييم، مثلاً خارج شدن از فضاي تحت پوشش شبكه، قطع و اختلال در سيستم كنترل مركزي و..... را در نظر بگيريد، اما گفتني است كه در اين حالت تنها امكان برقراري ارتباط صوتي براي مشتركان فراهم است و ديگر خدمات سامانه كه مبتني بر وساطت شبكه و مركز كنترل ايستگاه اصلي مي‌باشد قابل ارائه نخواهد بود.

 

همچنين در حالت ديگري يك راديويي مي‌تواند به عنوان دروازه‌اي ما بين راديو خارج از شبكه و ايستگاه كنترل عمل نمايد، به طوري‌كه در اين حالت راديو كه بين ايستگاه و راديو‌هاي خارج از شبكه واقع تحت پوشش شبكه نيز قرار دارد نقش تكرار كننده را بين اين دو ايفا و اتباط را برقرار سازد.

 

تترا از تكنولوژي به نام "دسترسي چند گانه‌ي زماني" (TDMA) براي فشرده سازي 4 كاربر روي هر يك از كانال‌ها با پهناي 25KHz استفاده نموده و اجازه تماس پيوسته‌ي يك يا چند كاربر به طور همزمان را بر روي يك كانال مي‌دهد. در اين سامانه به هر يك از كاربران يك قسمت از تقسيم‌بندي زماني 4 قسمتي هر كانال كه برابر 14.167mls ميلي‌ثانيه(هزارم ثانيه) مي‌باشد اختصاص مي‌يابد.

به‌طوري كه اگر يك كانال را در حالت فعاليت در نظر بگيريم كاربر شماره‌ي ا در محدوده‌ي 1/4 زمان متعلق به خود عمل ارسال را انجام مي‌دهد و سپس پس از پايان اين 14 ميلي‌ثانيه، عمل ارسال توسط راديوي وي به صورت خوركار مي‌شود، در اين زمان كاربر 2 مي‌تواند به اندازه‌ي 14 ميلي‌ثانيه از زمان خود ارسال انجام دهد، كاربران سوم و چهارم نيز به همين ترتيب، كه در پايان اين چرخه، به ميزان جمعاً 56.688mls ميلي‌ثانيه ارسال انجام مي‌شود و اين چرخه دوباره آغاز مي‌گردد. حال نكته اين‌جاست كه فرايند قطع و وصل نمودن مجدد و كنترل اين چرخه با چنان سرعتي انجام مي‌پذيرد و زمان به قدري كوتاه است كه هيچ يك از كاربران قطع اتباطي را حس نخواهند كرد و ارتباط پيوسته برقرارمي‌ماند.

 

استاندارد تترا دو نوع اتصال تبادل داده را پشتيباني مي‌نمايد كه عبارتند از: مدار پيوسته(مانند يك مودم تلفني) و پروتكل اينترنتي (IP). اين‌ها روش‌هايي براي انتقال پيام‌هاي كوتاه، تصاوير و نقشه‌ها، تصاوير ويدويي فشرده و ديگر داده‌ها هستند در هر دوره نرخ سرعت انتقال داده براي هر كاربر بر چيزي در حدود 200 و 7 بيت در هر ثانيه است كه به طور همزمان براي 4 كاربر 800 و 28 بيت بر ثانيه خواهد شد يعني چيزي معادل سرعت اتصال به اينترنت بوسيله‌ي يك مودم دايل آپ معمولي. اگر در حالت بخصوصي يك كار بر نياز به سرعت بيشتري جهت انتقال و تبادل داده داشته باشد و نيز 4/3 ديگر از محدوده‌ي زماني تعيين 4 شده آزاد و بدون استفاده باشد مركز كنترل قادر بود تا كل بخش‌هاي زماني قسمتي را به يك كاربر اختصاص دهد تا وي به سرعت بتواند اطلاعات مورد نياز را مورد تبادل قرار دهد.

 

در شرايطي كه يك راديو تنها قادر است از بازه‌ي زماني 1/4 خود جهت ارسال استفاده نمايد مي‌تواند از بقيه‌ي 3/4 بخش باقيمانده (زمان ارسال توسط 3 كاربر ديگر) جهت عمل دريافت استفاده نمايد. هر كانال در هر ثانيه 18 مرتبه به صورت سوييچ كردن به عقب و جلو بر روي ارسال و دريافت به صورت متناوب عمل مي‌كند و توانايي عملكرد دو طرفه به صورت صحبت كردن و شنيدن همزمان مانند يك تلفن همراه را فراهم مي‌آورد. اين نوع ارتباط همزمان به نام "تمام دو طرفه" يا "Full duplex" شناخته مي‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...