رفتن به مطلب

ورزش رزمی ووشو


ارسال های توصیه شده

حرکات و سبکهای ووشو را میتوان از چند دیدگاه بررسی و تقسیم بندی نمود: ۱ - گسترش جفرافیایی

رشد و گسترش ووشو در نقاط مختلف چین تحت تاثیر شرایط اقلیمی و وجود دشتها ،جنگلها ، کوهستانها ، رودخانه ها و غیره قرار گرفته و سبکهای مختلفی بوجود آمده اند. در قسمتهای شمالی چین بواسطه وجود دشتهای هموار ، سبکهایی بوجود آمدند که در آنها ژست های باز و سبک ،حرکات سریع ، چابکانه و پرقدرت و ریتم واضح بچشم میخورد. در این سبکها از تکنیکهای دویدن ، جهش ، چرخش و معلق زدن ،استفاده میگردد. از معروفترین سبکهای شمالی ووشو که بنام مشت بلند هم از آنها یاد میشود میتوان به چانگ چوان ( شامل چا چوان و خوا چوان ) اشاره کرد.

4i6f0w4.jpg

در قسمتهای جنوبی چین بدلیل وجود رودخانه ها ، جنگلها ،مردابها و کوهستانها سبکهایی بوجود آمدند که دارای ویژگیهایی مثل : حرکات کوتاه و صریح ، اعمال قدرت ، استقرارهای محکم و موضع گیری های خوب بدن جهت آمادگی واکنش درمقابل حملات از هر سو ،می باشند. از معروفترین سبکهای جنوبی که بنام مشت کوتاه هم از آنها یاد میشود میتوان به نان چوان و مدارس متعددی همچون هونگ ، لیو ، چای، و لی ، اشاره کرد. نان چوان کاران اغلب با عضلات متورم اعمال قدرت نموده و فریاد میکشند.

2lmxs2t.jpg

لینک به دیدگاه

۲- سیستم نرم و سخت

حرکات ووشو در دو سیستم حرکتی سخت (با استفاده از قدرت عضلات و مفاصل) و نرم (با استفاده از نیروی تنفس و تمرکز قوای ذهنی) به اجرا در می آیند.

در سیستم سخت یا بیرونی بیشتر به حرکات و تمرینات قدرتی و عضلانی پرداخته شده و آمادگی فیزیکی از اهمیت بالایی برخوردار است . این سیستم را اصطلاحا " وی چیا (Wei Chia) " مینامند و از معروفترین سبکهای آن میتوان به شائولین چوان ، دی تنگ چوان ،فنزی چوان ،و . . . اشاره کرد .

33fffw7.jpg

در سیستم نرم یا درونی که بر پایه پرورش ، ذخیره و کاربرد نیروی " چی " استوار است ، قدرت عضلانی نقش و تاثیر چندانی ندارد و انقباض عضلانی در کمترین میزان خود صورت میگیرد. در این سیستم از ضربات تند و خشن ، افت و خیز های شدید و نعره های بلند خبری نیست . این سیستم را اصطلاحا " نی چیا (Nei Chia) " مینامند و از معروفترین سبکهای آن میتوان به هسینگ آی چوان ، پاکوا چوان و نهایت برتر " تای چی چوان " اشاره کرد.

 

2qvyxye.jpg

حرکتی از سبک یانگ تای چی چوان

-----------------------------------------------

نمایی از سبک پاکوا چوان (پاکوا جانگ)

2lnvnea.jpg

لینک به دیدگاه

۳- تمرینات فرم و مبارزه آزاد

ووشوی چینی را از نقطه نظر حرکت میتوان به دو دسته مهم طبقه بندی کرد:

* تمرینات فرم : فرمهای ووشو که با دست خالی ، با سلاح و یا بصورت مبارزه گروهی تمرین میشوند ، آمیزه ای هستند از مشت زدن ، لگد زدن ، پرتاب کردن ، غلبه کردن ، تسلیم شدن و حرکات یورشی در مجموعّه ای از تمرینات منظم و منطبق بر قوانین خاصی که از الگوهای مختلفی مرکب از حمله و دفاع ، پیشروی و عقب نشینی ، استقرارهای ایستا و پویا ، تندی و کندی ، خشونت و لطافت ، نرمی و سختی و غیره تبعیت میکنند.

از سبکهای دست خالی ووشو میتوان به تای چی چوان ، نان چوان ، چانگ چوان ، شینگئی چوان ، پاکوا جانگ ، باجی چوان ، تونگ بی چوان ، فنزی چوان ، پیگوا چوان ، شائولین چوان ، چوجیائو چوان ، دی تنگ چوان ، شیانگ شینگ چوان ، و . . . . اشاره کرد. تمرینات با سلاح با استفاده از سلاح های کوتاه (شامل شمشیر پهن ، شمشیر باریک و خنجر) ، سلاح های بلند (شامل نیزه ، چوب ، قداره ، و شمشیر پهن با دسته بلند ) ، سلاح های دوتایی (شامل جفت شمشیر پهن ، جفت شمشیر معمولی ، جفت چنگک ، جفت تبرزین ، جفت نیزه دوسر) و سلاح های انعطاف پذیر ( مثل زنجیر ۹ تکه ، جفت زنجیر ، یک شمشیر پهن با یک زنجیر ، چوب ۳ تکه ، چکش . کمند وغیره) انجام میشوند .

2i8hx5y.jpg

مبارزات گروهی نیز در زمره حرکات فرم قرار گرفته و شامل روشهای مبارزه دست خالی با یک حریف دست خالی یا یک حریف مسلح به سلاح های بلند و کوتاه ،و مبازره بوسیله یک یا دوسلاح با حریف دست خالی یا حریف مسلح به یک یا دوسلاح بلند یا کوتاه . همچنین اجرای فرمهای گروهی بدون سلاح یا با سلاح نیز به طبقه تعلق دارند.

2m6k552.jpg

لینک به دیدگاه

icon1.gif

* مبارزه آزاد : حرکات این طبقه عبارتست از هرگونه مبارزه آزاد مابین دو مبارز که با استفاده از هوش و زکاوت و تکنیک ، تحت شرایطی خاص و مطابق قوانین معینی انجام میگیرد. مبارزه آزاد " سان شو (San Shu) " ، مبارزه " پوش هند (Tui Shu) " و مبارزه تن به تن با سلاح کوتاه ، گستره این بخش را تشکیل میدهند.

2igc6ld.jpg

 

__________________

فراموش کن چیزی و که نمی تونی به دست بیاری..

icon_gol.gif

ولی به دست بیار چیزی و که نمی تونی فراموش کنی..icon_gol.gif

cool.gif

 

لینک به دیدگاه

هنر رزمی ووشو از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و باستانی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که در آن انواع مختلف حرکات جهت سلامتی جسم و روح و دفاع از خود در نظر گرفته شده است. در چین باستان از هنرهای رزمی برای دفاع از سرزمین یا خود یا خانواده از دشمنان، راهزنان و غیره استفاده می‌‌شد. امروزه ووشو بصورت استاندارد جهانی به مردم جهان ارائه شده است و فقط منحصر به کشور چین نیست و مردم کشورهای مختلف برای بهره گیری از خواص طبی وشرکت در رقابتهای قهرمانی این رشته ورزشی را تمرین می‌‌کنند.

هنر رزمی ووشو بطور کلی در دو زمینه ارائه می‌‌شود:

 

  1. زمینه تالو (اجرای فرمهای سنتی چینی بصورت زیبا به همراه حرکات آکروباتیک)
  2. زمینه سانشو (مبارزه آزاد بر روی سکو با استفاده از دستان و پاها و زیرگیری)

زمینه تالو دارای چهار سبک معروف جهانی است که معمولاً در مسابقات بین المللی دارای رده‌های قهرمانی است

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کلمه ووشو به چینی

 

تاریخچه ووشو

درزمانهای بسیار دور یعنی چیزی در حدود بیش از4500 سال قبل زمانی که کشورهایی مانند ایران وچین بدلیل وجود تمدنهای بسیار بزرگ وکهن در سرزمینهایشان مهد قدرت درتمامی دنیا بشمارمیرفتند امپراتوریهای بسیارقدرتمندی در کشور پهناور چین حکومت می کردند که نماد قدرت آنان ظلم ،کشتارو جهان خواهی بود. بسیارند آثاری مانند دیوار بزرگ چین که زندگی انسان‌های بیشماری رادرداخل خود مدفون نموده اند ومظهرظلم وزیاده خواهی حاکمان زورگوی آن زمانند . یکی از دلایل تداوم قدرت آنان را میتوان ایجاد نفاق وتفرقه در بین قبایل متعدد کشور چین برشمرد. این کشور بنا به موقعیت جغرافیایی وآب وهوای خاص خود جمعیت کثیری ازمردمان جهان را درون خود جای داده است که درآن میان نیز قبایل جداگانه ای به جهت تفاوت گویش ولهجه های مختلف، اختلاف نژادی وآئینی و...بوجود آمده اند که اختلافات قبیله ای چینی در آن زمانها از گفتارهای ویژه تاریخ است، جنگهای بی شمار قبایل وآثارمخرب آنها سالیان سال عرصه زندگی را در آن دیار تلخ کرده بود.

 

 

معبد شائولین

یکی ازمکانهای عقیدتی درآن زمانها بود که پیروان کثیری از قبایل مختلف چینی را بسوی خود می کشاند. معبدی ارزشمند به لحاظ تاریخی ومؤثر بر فرهنگ مردمان چین. بنا به برخی روایات این معبد را بودائیهای هندی که به این دیار مهاجرت کرده بودند بنا نهادند که از ابتدامکانی برای زیارت وکنترل قوای درونی بود. آنان معتقد بودند که آدمی از نیروهای حیاتی عظیمی غیر از حواس پنجگانه برخوردار است و سعیشان در آن معبد بیشتر کنترل هواهای نفسانی ، مبارزه با امیال درونی و نزدیکتر شدن به نیروی حیاتی بود ، که رفته رفته منجر به قدرتمندتر شدن نیروی تفکر آنان نیز شده و افراد یا قبایلی که با شائولین در ارتباط بودند همواره در جنگهای قبیله ای پیروز و برتر میدان بودند، به مرور زمان تمامی قبایل چین به این امر واقف شدند که فنون مهارتی ویژه ای در شائولین آموزش داده می‌شود که تسلط بر آن فنون آنان را فاتح جنگها می نماید لذا اغلب به آنجا روی آودند وفرهنگ و ذات شائولین در مدت نه چندان زیادی در تمامی سرزمین اژدهای زرد(چین) اشاعه یافت با سپری شدن سالیان بسیار زیاد هر قبیله ای تحولات جدیدی را بر فنون شائولین اعمال نمود تا اینكه اوضاع به گونه ای شد كه هر چند قبیله ، خود سبك ابداعی خاصی را بوجود آوردند كه در مجموع تا كنون شمار سبكهای رزمی شناخته شده چینی به بیش از 450 سبك رسیده است كه در مجموع غنای تكنیكی بی نظیری به این فنون رزمی بخشیده است .

 

 

 

راز داری

گرچه تفاوت فنون در این سبكها بسیار فاحش وآشكار بود اما یكی از وجوه مشترك آنها خصلت رازداری بسیار برجسته‌ای بود كه استاید این سبكها داشته و به شاگردان نیز منتقل می كردند. دلیل بوجود آمدن این خصلت این بود كه اگر قبیله یا طایف‍‍ه‌ی خاصی به فنون جدیدی دست پیدا میكرد ، برای آنكه در جنگها از همین فنون بر علیه خود آنان استفاده نشود یعنی در واقع ، ابزار را به دست دشمن نداده باشند ، بصورت بسیار محرمانه از این فنون محافظت میكردند. مدرنیته شدن جهان به شیوه امروزی و گرایش مردمان جهان به صنعت وتكنولوژی ، موجبات تغییرات فراوانی را در جنگهای طوائف چین فراهم آورد ، پدیده‌ی ارتباطات كه توانست مردم جهان را به هم نزدیكتر سازد‌،بروی چینی ها نیز بی تأثیر نبود . به مرور زمان روابط خاصی در میان مردمان چین ظهور نمود و فرهنگ شائولین به‌عنوان عقیده‌ای بنیادین در آن سامان درآمد .

حال كه مردم چین از نقطه‌ی اشتراكی بزرگی برخوردار شده بودند و امپراتوری چین هم جایگاه خود را در خطر می‌دید، ترفندهای دیگری را جهت سلطه بر آن كشور برگزید كه از آن جمله میتوان رواج تریاك در آن كشور را نام برد كه پس از مدت كوتاهی زندگی بیشتر مردم را فلج نمود . انقلاب تریاك یكی از بزرگ‌ترین رخدادهای تاریخی چین است و عمدتاً توسط تفكر و فرهنگ مشترك مردم چین كه نشأت گرفته از فرهنگ شائولین بود شكل گرفت و اعتیاد و ذات تریاك را در آن دیار ریشه كن كرد.

پس از آن زمان عموماً سبكهای مختلف شائولین از محبوبیت بیشتری برخوردار شدند تا آنجا كه در مراسمات مختلف ، قهرمانان و برجسته‌ترین رزمیكاران چینی به نمایش تواناییهای خود می‌پرداختند. طی چند صد سال این مسئله به همین روال می‌گذشت و فنون رزمی چینی كاملتر می‌شدند ، كشورهای زیادی خواهان فراگیری این فنون و مهارتهای رزمی بودند اما هیچگاه از سوی چینی‌ها اجابت نمی‌شد چرا كه همواره خصلت رازداری چینی‌ها به نسلهای بعد انتقال می‌یافت و مانع از گسترش این فنون در خاج از مرزهای چین می‌شد... تا اینكه پس از گذشت سالیان متمادی ، رفته رفته این مهارتها بصورت یك ورزش باستانی درآمد كه با نامهای مختلفی شناخته می‌شد كه مهم‌ترین این اسامی عبارت بودند از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، بوكس چینی ، چوان‌فا ، شائولین ، ووشو و ... كه بنا به توافقات مقامات شائولین در چین نام ووشو برای جهانی شدن این ورزش برگزیده و فدراسیون جهانی این ورزش نیز تشكیل شد.امروزه در تمامی كشورهای جهان سبكهایی از این ورزش آموزش داده میشود . گرچه آنچه كه در خارج از مرزهای چین موجود است ذره‌ای از وسعت عظیم فنون رزمی چینی است با این وجو د حس درونی بیشتر كسانی كه در اقصی نقاط جهان به این ورزش گرویده‌اند چیزی مشابه روحیات چینی‌های باستان است . اساساً تفكر گرایش به ووشو جدای از بحث " تنها یك ورزش مستقل " بوده و ووشو كاران بیشتر تفكرات آرمانی دارند و دست یابی به نیروهای درونی و متافیزیكی است كه موجب شده است تا این ورزش بُعدی اعتقادی در میان پیروانش پیدا كند . راهیابی به مسابقات جهانی و بدست آوردن مدالهای رنگین هیچگاه خواستهای روحی ووشو كاران را تجلی نمی‌بخشد به همین دلیل است كه بسیاری از قهرمانان برجسته این ورزش حتی پس از چندین بار تكرار قهرمانی ، با عظمی را سخت تر از قبل به تمارین طاقت فرسای ووشو ادامه می‌دهند.

 

 

ووشو ایران

در كشور ما نیز از حدود سالهای 1364 و 1365 افرادی كه با عشق فراوان مجذوب ووشو شده بودند به چین كشیده شدند كه بعدها موجب ترویج ووشو در ایران شده و خود اساتید مطرحی در سطح بین‌الملل شدند كه در این میان چهره‌ی استاد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بسیار نمایانتر است به طوری كه اكنون به عنوان عضو هیأت رئیسه‌ی فدراسیون جهانی ووشو و رئیس كنفدراسیون ووشو غرب آسیا در خدمت ووشو می باشد. طی چند سال اخیر دوره های آموزشی مراحل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ووشو توسط ایشان پایه گذاری و تدوین شد و رنگ و روی نوینی به وضعیت درجه بندی هنرجویان این رشته ورزشی در سراسر کشور بخشیده شد. که تا کنون تعداد 18 نفر موفق به کسب دان 4 شده اند.

 

ووشوکاران معروف ایران

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    بنیانگذار ووشو در غرب کشور
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    قهرمان چندین دوره مسابقات کشور و مربی نمونه کل کشور

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نوشته ی استاد ایوب احمدزاده

 

برگرفته از ویکیپدی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...