رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

بینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد. رمانتیسم یک جنبش فلسفی هنری و ادبی در اواخر قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی در شمال غربی اروپا بود،که به سایر نقاط اروپا و آمریکا سرایت کرد. این جنبش، واکنشی در مقابل خرد گرایی عقل مدرن بود. رمانتیک ها همانند پیروان تفکر کلاسیک، به ذهن انسان اعتقاد داشتند. ولی رمانتیک ها به آن بخش از ذهن توجه داشتند که بیشتر درباره احساس وعواطف بود. درصورتی که برای فلاسفه کلاسیک عقل و منطق اهمیت داشت.

 

نکته حائز اهمیت این که اکثر فلاسفه رمانتیک شاعر بودند و به تجلیل از طبیعت عواطف وتخیل می پرداختند.در حالی که اکثر فلاسفه کلاسیک ریاضیدان بودند. برای نظریه پردازان قرن نوزدهم آمریکا که به دنبال زیبایی مدرن بودند طبیعت تنها فلسفه صحیح تلقی می شد.هنرمند می بایست ترکیبی می ساخت که به موازات طبیعت باشد و پروسه حیات و رشد و توسعه را به صورتی انتزاعی نشان دهد.

 

رالف والدو امرسون نویسنده شاعر و کشیش آمریکایی هنرمندان را تشویق می کرد که از طبیعت الهام بگیرند.وی هنرمندان را برای یافتن رابطه بین فرم و عملکرد در طبیعت هدایت می کرد او می نویسد :طبیعت سیستمی از فرم ها و روش های به وجود آوردن را خلق می کند، که مستقیما قابل تطبیق در هنر است. همچنین ویوله لودوک معمار معروف فرانسوی معماران را ترغیب می کرد که قوانین طبیعی خلقت را به کار گیرند. همانند مجسمه سازان قرون وسطی که گیاهان و حیوانات را مطالعه می کردند تا بفهمند که چگونه فرم های آنها یک عملکرد را نشان می دهند و یا خود را با خصوصیات ارگانیسم تطبیق می دهند.

 

معماری ارگانیک در آمریکا در قرن ۱۹ توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت.اوج شکوفایی این نظریه را می توان در نیمه اول قرن بیستم درنوشته ها وطرح های فرانک لوید رایت مشاهده کرد.

 

به اعتقاد فرانک فرنس بر اساس نظریه ارگانیک همه فرمها طبیعی پویا هستند. نیروها و فشارهایی که در ساختار یک حیوان دخیل هستند کشش ماهیچه ها و مفاصل هنگامی که موجود حرکت می کند، طرح رشد و گسترش که در فرم گیاهان و صدف ها دیده می شود، تصویری از یک شکل زنده است.اگر یک کار هنری بخواهد بیان کننده باشد، باید به صورت ارگانیک ساخته شود. اجزا آن نمی توانند به صورت بخش های مجزا باشند بلکه آنها باید در یک سیستم پویا و شکل پذیر در یکدیگر ادغام شده باشند.

 

بیان در معماری باید در حل کردن نیروهای فیزیکی که در یک کالبد ارگانیک عمل می کند، صورت گیرد. سالیوان از پایه گذاران مکتب شیکاگو و معماری مدرن درآمریکا بود. وی اعتقاد بسیار زیادی به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشت. سالیوان به روشی معتقد بود که مشابه پروسه به وجود آوردن در طبیعت بود. او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود. یعنی سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید. سالیوان در مورد مصالح می گفت: سنگ و ملات، در ساختمان ارگانیک زنده می شود. موضوعی که فرانک لوید رایت شاگرد وی بهتر از هر معمار معاصر دیگری آن را در ساختمان هایش نشان داده است. رایت اگر چه با تکنولوژی مدرن مخالفتی نداشت ولی وی آن را به عنوان غایت و هدف تلقی نمی نمود.به اعتقاد رایت تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری والاترکه از نظر وی همانا معماری ارگانیک بود.

 

از نظر رایت ارگانیک یعنی تلفیق شدن کل مجموعه و در مورد ساختمان ارگانیک معتقد بود: ساخته شده توسط افراد از درون زمین با تمهیداتی که خود در نظرمی گیرند و با توجه به زمان مکان محیط و هدف.

 

از جمله معماران مطرح این سبک در آمریکا در حال حاضر فی جونز است. هرچند معماری ارگانیک بر خلاف کارهای میس وندروهه و لوکوربوزیه صورتی جهانی به خود نگرفت، ولی با این حال پیروانی در سایر کشورها پیدا کرد. در اروپا می توان از هوگوهرینگ و هانز شارون آلمانی، آلوار آلتو فنلاندی وگروه دیستیل در هلند نام برد. در ایران هم می توان در کارهای مهندس هوشنگ سیحون - مهندس پاسبان - مهندس مهرداد ایروانیان نمونه هایی از اصول طراحی معماری ارگانیک را مشاهده کرد. معماران Imre makovecz , Hundertr wasser , Bruno zevi , rudulf steiner , bruce goff , Louis Sullivan , frank liyod wright , antoni gaudi , gustav stickly و غالب اخیر anton alberts و laurie backer همه در کارشان در معماری ارگانیک مشهور هستند.

 

معماری ارگانیک فلسفه معماری است که هارمونی را میان مسکن انسان و جهان طبیعی ترویج می دهد، به وسیله طرحی که کاملا مخلوط و موافق با سایتش نزدیک می شود. که ساختمان ها، مبلمان و محیط ها بخشی از ترکیب متحد وابسته به یکدیگر شده اند.همچنین معماری ارگانیک به همه طبیعت از مراحل طراحی فرانک لوید رایت ترجمه شده است. متریال ها، اشکال عمده و ترتیب اصلی مطالب مهم ادامه پیدا می کنند که خودشان را به عنوان یک چیز کلی در سراسر ساختمان تکرار کنند.

 

ایده معماری ارگانیک فقط به لفظ ارتباط ساختمان با محیط های طبیعی اشاره نمی کند، بلکه چگونگی طراحی ساختمان ها تفکر دقیقی هست درباره اینکه آیا اینها ارگانیسم یکپارچه ای بودند؟ هندسه در سراسر ساختمان های رایت حالت و منشا مرکزی را درست می کند.

 

همچنین ضرورتاً معماری ارگانیک طراحی تحت الفظی از هر جزء ساختمان است. از پنجره تا کف سازی ها، تا صندلی های شخصی، قصد دارد که فضا را پر کند.

 

هرچیزی که با دیگری ارتباط دارد بازتاب سیستم های مرتب همزیستی با طبیعت است. اصطلاح معماری ارگانیک به وسیله فرانک لوید رایت ابداع شد گرچه هیچ وقت سبک پنهانش با نوشته به صورت خوبی بند بند نشده بود:

 

"در نتیجه من اینجا می ایستم قبل از موعظه کردن شما برای معماری ارگانیک"

 

شناساندن معماری ارگانیک برای داشتن یک هدف مدرن و آموزش آن بسیار نیازمند است، اگر ما اکنون برای دیدن کل زندگی هستیم و پذیرایی کل زندگی، نگه داشتن سنت های ضروری برای یک سنت عام ( مهم ) ،همچنین گرامی نداشتن هیچ شکل متعصبانه که برای ما در گذشته حال و آینده پا برجا مانده است. اما در عوض تمجید از قوانین ساده عقل سلیم یا حس فوق العاده ای که شما ترجیح می دهید از راه عناصر طبیعی تعیین کنید." (فرانک لوید رایت، معمار ارگانیک، 1939)"

 

تئوریسین ، دیوید پیرسون، لیستی از قوانین درباره طراحی معماری ارگانیک پیشنهاد کرد. که به عنوان gaia charter برای طراحی و معماری ارگانیک شناخته شده است که می گوید بگذارید طراحی :

 

- الهام گرفته از طبیعت و قابل تحمل، شاداب نگه داشته شده از گزند و گوناگون باشد.

 

- آشکار مانند یک ارگانیسم، از دانه درون

 

- پیرو جریان ها و قابل انعطاف و قابل انطباق

 

- ارضا کننده نیاز های اجتماعی، مادی و معنوی

 

- رویاننده سایت و بی همتا

 

- تجلیل کننده از روح جوانی ، بازی و سورپرایز

 

- بیان کننده ریتم موزیک و قدرت رقص

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ساختمان و محيط:

 

به طوركلي رابطه ي ساختمان و محيط به سه گونه ي زير مي باشد:

 

1-متجانس

 

2-متضاد

 

3-متقابل

hg55uhqzadanrjwr466g.jpg

 

 

از اغاز تاريخ در زمينه ي هنر و معماري كوشش براي به نظم اوردن

و تفوق بر محيط به دوصورت مشخص بروز كرده است:

 

1-هندسي منطقي و قابل محاسبه

 

2-الي غيرقابل محاسبه

 

byk8kq53alsoweriqm8.jpg

 

lq2qfm6edpxeevq6ntb.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ارگانيك:

 

واژه اي است كه فرانك لويد رايت(معمار امريكايي)براي توصيف معماري خود بكار برد.

قبل از رايت هم لوئي ساليوان كوشيده بود معني حقيقي معماري الي را معلوم دارد.

 

ساليوان:

الي يعني زندگي

الي يعني رشد طبيعي

الي يعني پژوهش براي يافتن حقيقت

الي يعني درك زندگي باتمام هوش وحواس

t9tg16gu6h4iibsjpn4.jpg

 

 

ويژگيهاي معماري ارگانيك:

 

در تماس نزديك با طبيعت

 

سرشار از گوناگوني فرم

 

واقع گرا و طبيعت گرا

 

فرمهاي پويا و ازاد

 

 

0y5jmhlv63yohr3vlom.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ويژگيهاي معماري غير ارگانيك:

 

حاصل تفكر

 

تحقير كننده ي طبيعت

 

حاصل اموزش

 

دارای فرمهاي هندسي

 

ارمان گرا

9eugfpvf8wfhkayf37c.jpg

 

z7waxxgba82n2ym1iib.jpg

 

 

اصول معماري ارگانيك: اصول معماري ارگانيك:

 

1-طبيعت به عنوان الگو 1-ساختمان به مثابه يك عنصر طبيعي

 

2-خرد گرايي 2-ساختمان به مثابه يك عنصر متشخص

 

3-ملي گرايي 3-ساختمان به مثابه يك عنصر سنتي

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

معماري ارگانيك نوعي بيان معماري حاكي از جدا كردن فرد از واقعيت اجتماعي

معماري ارگانيك به معني دقيق كلمه كاركرداست

معماري ارگانيك پيش ازانكه انسان گراباشد انساني بودن را هدف ميگيرد

q10n82qryra3f6op6bb.jpg

 

 

كاررايت بر سه اصل استواربود:

1-پیروی ازسنت معماري امريكا

2-تمايل شديد وي به معماري الي

3-قدرت وي در يافتن وسيله اي كه

بتوان با ان مقاصد معماري عصررا بيان كرد

 

uw73wx7e8x66do885azg.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ويژگي هاي معماري رايت:

 

1-تاثير پذيري كار وي از اعصار مختلف به خصوص معماري ديرين خاور دور.

 

2-قسمت داخلي خانه هايش به صورت يك فضاي واحد ساخته مي شد.

تمام فضاهاي داخلي مانند يك اتاق وسيع است.

azz5uobqnapp0qxrqnnm.jpg

 

qwtzlpi10qs11k6b8rq.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

3-استفاده كردن از سنتهاي ديرين خانه سازي در امريكا.

(قرار دادن بخاري به عنوان نقطه شروع طرح و قرارگيري اتاقهاي مختلف دورتادور اين هسته حجيم)

 

4-استفاده از نقشه هاي صليبي شكل به گونه اي كه هر شاخه ي صليب

نمودار يك قسمت از خانه است كه اغلب به ارتفاع مختلف ساخته مي شدند.

 

fd6rmcqsttzg8rupsg1o.jpg

 

sx96y7ieh93lvnr59dek.jpg

 

5-رايت تا انجا كه ممكن بود علاقه داشت خانه هاي خود را به ازادي بر زمين بگسترد

و انها را يك طبقه بسازد.

اين تمايل رايت باعث شد نقشه هاي وي بدون تقيد طرح شوند.

 

i4uzhlsru3femt1pfyx.jpg

 

bhfiwjogqjiyxb580f2.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

6-خانه هاي ژاپني به دليل ايجاز و اختصار مورد توجه رايت بودند.در اين خانه ها حشو و زوائدي وجود ندارد.

رايت در نقشه هاي خود به همين شيوه براي امريكائيان از عوامل غير لازم و بي معني دوري جست.

emcuxdbzk9l3xrm95s.jpg

 

 

7-استفاده از مصالح و عوامل ساختماني متنوع:

-بكار بردن تخته سنگها در ساختن ديوار

-استفاده از گرانيت خشن در كف ساختمان و يا چوب چهار تراش قطور

 

-ديوارهاي پهن بخاريهاي اجري و ديوارها و تيغه هاي چوبي

با رنگهايي روشن اغلب در كارهاي وي با يكديگر تركيب مي شدند.

 

 

ty3pffem5b1xxu5l5eg.jpg

 

10lsdk2kntvnh0j9aup.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

-رايت همچنين ديوارهاي روستائي خشن را به عوامل ساختماني خانه افزود و انها را به

شيوه ساختمانهاي دوره هاي اوليه يكسره و پيوسته از خارج به داخل بنا ادامه داد.

m93hvr8enwenn20zznp.jpg

 

hsttzxee968ezgkqncp.jpg

 

8-تمايل رايت در تركيب معماري و طبيعت چندان است كه اغلب مشكل مي توان تشخيص داد كجا ساختمانهاي وي اغاز و كجا طبيعت پايان مي يابد.

وي حتي در چينهاي حاصل از پستي و بلندي زمين خانه هايي ساخت كه انگاري از دل طبيعت بيرون امده و در ميان ان رشد كرده اند.

اين تمايل در برخي مجسمه سازان معاصر مانند((هنز ارپ))نيز وجود دارد كه ترجيحمي دهند كار خود را در ميان طبيعت در بيشه اي برپا دارند تا تميز ان از ساير عوامل طبيعي ممكن نباشد.

 

xhhwssjbd4dl892hn8np.jpg

 

x264ub9sbruie7y24pu.jpg

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

9-كمپوزيسيون:

عامل اصلي در كمپوزيسيونهاي معماري رايت سطوح مسطح است كه استفاده از انها در معمازي امريكا معمول بوده است

اما وي اين سطوح مسطح را به نوارهاي افقي تجزيه مي كند و انها را با احجام

i10ak7ls39tqm98m2ht.jpg

 

pfvv4jutqt5d1dszqcit.jpg

 

خطوط كشيده ي پيوسته در نماي ساختمان موافق طبع امريكائيان

 

 

منزل شخصي در تالي ئيسن:

اين خانه بر راس تپه ساخته شده است.انحناي تپه فرمي چنان دقيق و مشخص دارد كه

طبيعي به نظر نمي رسد.در نگاه اول به نظر مي رسد به طور مصنوعي ساخته شده در حالي كه پستي و

 

بلندي زمين خود چنين فرمي دارد و خانه درست در امتداد برجستگي تپه ساخته شده.در حقيقت ساختمان خانه سبب گشته تا انحناي پيوسته

و زيباي تپه به ديده ايد.

 

d1l8d15y9ttiwtsqj2a3.jpg

 

 

رايت در طرحهايش اغلب همان عوامل مورد استفاده معماران هلندي گروه((ستيل))و يا نقاشان

كنستروكتيويست روسي مانند مالويچ را بكار برد.براي مثال چهارضلعيهايي كه در اغلب كمپوزيسينهاي

مجرد رايت به ديده مي ايدو بايد انها را مهر و نشان كارهاي رايت ناميد.

 

 

 

wstvvqbcu6ph120w929x.jpg

 

خيال انگيزترين شعري كه از ديرباز در عرصه ي تخيل معماري سروده شده است:

-ستون هاي قارچ مانند

-ستون هايي كه بر خلاف معمول هر چه بيشتر رو به پائين مي روند نازك تر مي شوند.

-سر ستون هايي شبيه پيچكهاي ابي در ميان نوري كه از لوله هاي پيركس سقف به درون مي تابد.

 

o8ncg1ge86x1eu2b0x5p.jpg

 

pukp9tfgsg0six6et3jo.jpg

 

همچون نگاه ماهياني كه در ته اب به روشنائي سطح اب خيره مي شوند.

 

 

منابع:

1-(زیبا شناختی در معماری )نوشته ی یورگ گروتر

2-(فضا،زمان،معماری)نوشته ی زیگفرید گید یین

3-(معماری معاصر غرب)نوشته ی وحید قبادیان

4-(ازرمانتیک تا کیهانی)نوشته ی میثم اهنگر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...