رفتن به مطلب

راضي‌ترين دانشجويان دنيا در كدام كشورها و رشته‌ها تحصيل مي‌كنند


EOS

ارسال های توصیه شده

نظرسنجي‌اي كه به تازگي در ميان دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف جهان انجام گرفت نشان مي‌دهد راضي‌ترين دانشجويان در امريكا، استراليا، فرانسه، انگليس و كانادا و در رشته مهندسي شيمي تحصيل مي‌كنند.

 

بر اساس نظر‌سنجي‌هايي كه از ماه آوريل تا ژوئن امسال براي اندازه‌گيري درجه رضايتمندي دانشجويان فارغ‌التحصيل از رشته تحصيلي، روي دانشجويان رشته‌هاي مختلف دانشگاه‌هاي جهان كه مدرك تحصيلي خود را بين سال‌هاي 1999 تا 2010 گرفتند انجام شد، مشخص شد دانشجويان برخي رشته‌ها در مقايسه با ديگر رشته‌ها نسبت به رشته تحصيلي خود، سرويس مربوط به دانشجويان، برنامه‌هاي مطالعاتي دانشگاه، شهريه دانشگاه و بودجه تحصيلي از حس رضايتمندي بيشتري برخوردارند.

 

در اين نظر‌سنجي حدود 50 سوال‌‌‌ از دانشجويان فارغ‌التحصيل دانشگاه‌هاي مختلف جهان پرسيده شد كه از نمونه سوالات مطرح‌شده مي‌توان به طرز برخورد كاركنان و اساتيد دانشگاهي با دانشجويان، حمايت استاد از دانشجو، امكان دسترسي آسان به وب‌سايت دانشگاه، اندازه كلاس‌ها و تسلط اساتيد روي مباحثي كه تدريس مي‌كنند، اشاره كرد.

 

گرچه به دليل كاهش بودجه‌هاي تحصيلي و افزايش شهريه‌ها در بيشتر دانشگاه‌هاي معتبر جهان آمار رضايتمندي دانشجويان به خصوص در دانشجويان دوره‌هاي دكتراي رشته‌هاي علوم انساني و اجتماعي نسبت به سال گذشته كم شده اما اين آمار براي دانشگاه‌ها به منظور بالا بردن نرخ حفظ دانشجو از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

 

بر اساس آمار منتشر‌شده هر چه درصد تعامل دانشجو با استاد در كلاس بيشتر باشد رضايتمندي او از دانشگاه و استاد نيز بيشتر شده و اين عامل باعث بالا رفتن سطح علمي او و در نتيجه كسب نمرات بالاتر مي‌شود.

 

به طور كلي آمار دانشجويان راضي در امريكا، استراليا، فرانسه، انگليس و كانادا به دليل كيفيت آموزشي و تسهيلات بالا نسبت به ديگر كشورها بالاتر است.

 

آمار رضايتمندي دانشجويان از امكانات، شيوه تدريس، رشته تحصيلي و نوع رفتار اساتيد در انگليس 82 درصد، در كانادا 56 درصد، در اسكاتلند 86 درصد و در ايرلند 83 درصد تخمين زده شده است.

 

بر اساس گزارش پي اسكيل، در جدول زير ميزان رضايتمندي دانشجويان 21 رشته تحصيلي نشان داده شده كه در اين ميان رشته روانشناسي ناراضي‌ترين دانشجويان و رشته مهندسي شيمي راضي‌ترين دانشجويان را دارند.

 

بر اساس جدول منتشر‌شده، به ترتيب رشته‌هاي :

 

مهندسي شيمي با 54 درصد،

سيستم‌هاي مديريت اطلاعات با 54 درصد،

حسابداري با 50 درصد،

تبليغات با 50 درصد،

تجارت بين‌الملل با 49 درصد،

زيست‌شناسي با 48 درصد،

تجارت با 48 درصد،

مديريت بهداشت با 48 درصد،

علوم كامپيوتر با 48 درصد،

مهندسي با 47 درصد،

علوم دارايي با 47 درصد،

مهندسي عمران با 46 درصد،

تاريخ با 44 درصد،

علوم سياسي با 44 درصد،

زبان انگليسي با 44 درصد،

ارتباطات با 43 درصد،

بازاريابي با 43 درصد،

اقتصاد با 40 درصد،

مهندسي محيطي با 40 درصد

و روانشناسي با 26 درصد ميزان رضايتمندي دانشجويان همراه است.

 

 

منبع : شرق نیوز به نقل از مهر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...