رفتن به مطلب

سیستم تصفیه آب و پساب با بیورآکتور غشایی


ارسال های توصیه شده

سیستم بیورآکتور غشایی

يکي از مهمترين سيستمهايي که در سالهاي اخير در حوزه تصفيه پسابهاي صنعتي و خانگي مطرح گرديد بيوراکتورهاي غشايي (mbr) هستند که بر بسياري از فناوريهاي رقيب خود ترجيح داده شده است.فن‌آوري بيوراکتورهاي غشايي يا mbr ترکيبي از فرايند لجن فعال با *****اسيون غشايي است.

 

انواع غشاهاي مورد استفاده در سيستم mbr

سه ساختار اصلي سيستمهاي mbr که در بازار وجود دارند و بيش از همه مورد استفاده قرار مي‌گيرند عبارتند از:

1. ماژول‌هاي غوطه‌ور الياف توخالي

2. ماژول‌هاي غوطه‌ور قاب و صفحه‌اي

3. ماژول‌هاي جريان جانبي و لوله‌اي

غشاهاي الياف توخالي به‌سبب مزاياي متعدد آن در سيستم‌هاي غشاء غوطه‌ور، به شدت در صنايع مختلف مورد استقبال قرار گرفته است. سطح زياد اين نوع از غشاها امکان بهره‌مندي از فلاکس بالاي موردنياز را فراهم مي‌کند. علاوه بر اين به‌راحتي مي‌توان هوادهي را در بين الياف به‌منظور جلوگيري از جرم‌گرفتگي با طراحي ماژول هاي مناسب انجام داد.

به‌طور کلي ميتوان نتيجه گرفت که غشاء الياف توخالي غوطه‌ور به جهات مختلف از مزاياي متعدد برخوردار است و اين باتوجه به توانايي شرکت در ساخت ماژول‌هاي الياف توخالي پر اهميت مي‌شود. همچنين نتايج کلي که از اين مقايسه به دست مي‌آيد، عبارتند از:

• مصرف انرژي و هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري براي سيستم‌هاي مستغرق پايين‌تر است.

• هزينه ماژول‌هاي الياف توخالي منطقي‌تر از ماژول‌هاي صفحه‌اي است اما تجهيزات بيشتري مانند سيستم شستشوي معکوس مورد نياز است.

• محدوده وسيع‌تري از مواد را مي‌توان براي ساخت غشاهاي صفحه‌اي و لوله‌اي به کار برد که در برابر مواد شيميايي و حرارت مقاوم‌تر هستند.

سطح غشا مورد نياز سيستم‌هاي جريان جانبي کوچک‌تر از سيستم‌هاي مستغرق است. به سبب غلظت بيشتر mlss سيستم‌هاي جريان جانبي فشرده‌تر بوده اما هزينه عملياتي آنها بالاتر است.

 

کاربردها

تا کنون سيستم‌‌هاي mbr براي تصفيه فاضلاب‌هاي صنعتي و خانگي و گاهی براي خالص‌سازي و استفاده مجدد از آب مصرف شده، مورد استفاده قرار گرفته است. به طور كلي كاربرد سيستم هاي mbr را مي توان به گروههاي زير تقسيم بندي نمود:

1- تصفيه فاضلاب شهري

2- تصفيه فاضلاب هاي صنايع مختلف نظير:

صنايع نفت، گاز و پتروشيمي

صنايع رنگ و رزين

صنايع شيميائي

كارخانجات رنگرزي و نساجي

كارخانجات ذوب آهن و فولاد

كارخانجات توليد آلياژهاي فلزي

و .....

 

در مقايسه با کاربردهاي شهري، تکنولوژي mbr مناسب براي تصفيه پساب‌هاي صنعتي موقعي‌که پساب با غلظت بالا توليد مي‌شود، نيز هست. تکنولوژي mbr تصفيه با کيفيت بيشتر را ممکن مي‌سازد. به‌همين دليل اين فن‌آوري براي تصفيه پساب‌هاي صنعتي از شهري قابليت کاربرد بيشتري دارد. با وجود اين براي کاربردهاي به‌خصوصي مانند شرايط حدي ph، پساب با دماي بالا يا محلول شيميايي ويژه، ماژول قاب و صفحه‌اي يا سيستم‌هاي با جريان جانبي مناسب‌تر هستند چراکه انتخاب‌هاي کمتري از مواد براي استفاده در غشا با خواص مکانيکي مورد نياز که مقاوم در برابر مواد شيميايي باشند، وجود دارد.

 

مزایای mbr

مزاياي اين تكنولوژي نسبت به تكنولوژيهاي رقيب را مي توان به صورت زير بيان كرد:

1- كاهش هزينه هاي سرمايه گذاري اوليه به علت كاهش ابعاد سيستم و نياز به حوضچه هاي كوچك تر

2- كاهش هزينه هاي عملياتي سيستم

3- توليد آب با كيفيت بسيار مناسب جهت استفاده مجدد در امور مختلف كشاورزي و صنعتي

4- توليد آب مناسب جهت شرب

يکي از مزاياي مهم سيستم mbr و استفاده از غشا براي دستيابي به آب خالص و تميز اين است که در اين سيستم نيازي به ته نشيني لجن نيست.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...