رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

طرح اوليه پروژه

 

پروژه آزادراه تهران - چالوس به منظور تأمين ارتباط مطمئن _ سريع و ارزان بين منطقه شمالى و مركزى كشور و سهولت ارتباط با كشورهاى همسايه شمالى در حال اجراست. مطالعات اوليه طرح آزادراه تهران - چالوس در سال ۵۳ آغاز شد و پس از پيروزى انقلاب اسلامى مطالعات مسير آزادراه از سوى وزارت راه و ترابرى به مسابقه گذاشته شده و بهترين طرح توسط هيئتي متشكل از وزارت راه و ترابرى و سازمان مديريت و برنامه ريزى نهاد رياست جمهوري كشور انتخاب شد . ضمناً در طرح كالبدى منطقه گيلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سياست ها كه در سال ۷۳ به تصويب شوراى عالى معمارى و شهرسازى رسيده ، بر ساخت يك راه ارتباطى سريع ميان تهران و غرب مازندران تأكيد شده است. اين آزادراه بخشى از آزادراه سراسرى شمال جنوب است كه كوتاهترين مسير ارتباطى درياى خزر با خليج فارس بوده و در ترانزيت منطقه عمده ترين نقش را بر عهده خواهد داشت.

 

 

مسير

 

مسير آزادراه از محل تقاطع غير همسطح با بزرگراه 76 متري شهيد همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره كن پس از گذشتن از حاشيه روستاي سولقان به تدريج از منطقه كوهستاني توچال عبور كرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850متر اين رشته كوه را قطع نموده و در دامنه هاي شمالي آن در منطقه دو آب شهرستانك قرار مي گيرد.

(اجراي اين قسمت كه طول تقريبي آن 32 كيلومتر مي باشد باعث مي شود مسير فعلي حدود 60كيلومتر كوتاهتر گردد ).

از آن پس، مسير به موزات جاده قديم كرج - چالوس امتداد مي يابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بطول 6300 متر شده و در پل زنگوله خارج مي شود،سپس  با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود كرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه يافته و در نهايت با يك تقاطع غير همسطح به كمربندي نوشهر - چالوس -تنكابن متصل مي گردد.

masirtsfc.jpg

 

مشخصات فني

 

 

طول آزادراه 121كيلومتر بوده و داراي 2 خط در هر باند (در فرازهاي تند 3 خط) مي‌باشد

حداكثر شيب طولي مسير 6%،

حداقل شعاع قوسها (در اكثر مسير )450 متر

ميانگين سرعت سير 80 كيلومتر در ساعت مي باشد.

تعداد تونلها (در باند رفت و برگشت) 145 دستگاه كه جمعاً به طول تقريبي 88 كيلومتر مي‌باشد كه بلندترين آنها تونلهاي بلند تالون و البرز به ترتيب به طول تقريبي 4850 متر و 6350 متر (در هر باند) مي‌باشند.

تعداد پلهاي بزرگ (در باند رفت و برگشت ) جمعا" 97 دستگاه و طول كل آن حدود 13 كيلومتر مي باشد .

حجم عمليات خاكي (مجموع عمليات خاكبرداري و خاكريزي) حدود 40 ميليون متر مكعب پيش‌بيني مي‌شود.

امكانات رفاهي : پيش بيني محل هاي لازم براي احداث مجتمع‌هاي خدماتي و رفاهي و ...

 

تقسيم بندي عمليات

 

با هدف بهره‌برداري سريعتر از آزادراه و به منظور ”بهينه‌سازي زمان بهره‌برداري و هزينه‌هاي احداث“، مسير آزادراه به چهار منطقه (شامل 24 قطعه) و در سه فاز اجرايي به شرح زير تقسيم بندي شد:

TaghsimBandi1.jpg

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تاحالا چند درصد پیش رفته؟؟ :ws38:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
کمتر از ده درصد:banel_smiley_4:

خسته نباشن واقعا زحمت میکشن!! :banel_smiley_4:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

[h=2]منطقه1 [/h] مسير:

حدفاصل تهران- دوآب شهرستانك به طول تقريبي ۳۲ كيلومترمي باشد .

اين منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهيد همت شروع و با عبور از مناطق كن، سولقان و امام زاده عقيل و تونل تالون و دره لانيز به سه راهي شهرستانك مي رسد.

اجراي تنها اين قسمت كه طول آن تقريباً 32 كيلومتر بوده و ساخت آن در اولويت مي باشد، باعث مي شود قسمتي از راه فعلي كه از طريق كرج مي گذرد حذف شده و مسير فعلي حدود 60 كيلومتر كوتاهتر گردد

خلاصه مشخصات فني

طول مسير: حدود 32 كيلومتر.

داراي دو خط رفت و دو خط برگشت و در قسمتهاي فراز يك خط كندرو به مسير اضافه ميگردد.

حداكثر شيب طولي مسير : 6 درصد .

مجموع طول تونلهاي مسير : حدود 28.4 كيلومتر (در باند رفت و برگشت)

تعداد تونلها: 28 دستگاه

تونل هاي بلند: تونل هاي تالون بطول 4875 متر كه بصورت دوقلو و يك دستگاه تونل اكتشافي اجرا مي شوند.

تعداد پلهاي بزرگ(در مسير رفت و برگشت): 37 دستگاه

طول پلهاي بزرگ(در مسير رفت و برگشت): 4350 متر طول

عمليات خاكي ( خاكبرداري و خاكريزي): 11.6ميليون متر مكعب

امكانات رفاهي : پيش بيني محل هاي لازم براي احداث مجتمع‌هاي خدماتي و رفاهي و ...

وضعيت پيشرفت (تا پايان تير 89)

عقد قرارداد منطقه اول بصورت EPC و فاينانس با پيمانكار چيني STA انجام گرديده است.

هم اكنون طرف چيني در حال تجهيز كارگاه و عمليات اجرائي در بخشهائي از مسير مي باشد.

در اين منطقه اقدامات زير انجام گرفته است :

انجام بخشي از عمليات اجرائي تقاطع غير همسطح شهيد همت

طراحي تونلهاي بلند تالون (به طول 4850 متر )

تكميل حفاري تونل اكتشافي تالون به طول 4850 متر

حفاري تونل در مجموع حدود 9800 متر طول (بالحاظ تونل اكتشافي)

عمليات خاكي (خاكبرداري و خاكريزي) به ميزان حدود 4.2 ميليون متر مكعب

مشخصات فني تونل‌هاي بلند تالون

دو دستگاه تونل اصلي رفت و برگشت و يك دستگاه تونل اكتشافي (پيشگام ) ما بين.

طول‌تونلها : تونل شرقي 4895 متر و تونل غربي 4856 متر

عرض و ارتفاع مقطع تونل‌هاي اصلي : 12 متر و 9 متر

دستك‌هاي دسترسي بين تونل‌هاي اصلي( Traffic Cross Heading )

دستك‌هاي تهويه و اضطراري بين تونل پشگام و تونل‌هاي اصلي( Ventilation- Rescue Cross Heading )

ضرورت احداث تونل اكتشافي تالون

بلند بودن طول تونلهاي تالون ، سرباره زياد آن و بالطبع عدم امكان انجام مطالعات ژئوتكنيك به روش گمانه زني وضرورتهاي زير ايجاب نمود احداث تونل اكتشافي مد نظر قرار گيرد:

• نقش محوري تونل اكتشافي در تأمين اطلاعات و داده‌هاي ژئومكانيكي لازم براي طراحي تونل‌هاي اصلي بر اساس ايجاد ارتباط تحليلي بين داده‌هاي زمين‌شناسي و ژئومكانيكي (آزمايشهاي نمونه‌ها، برآورد

ويژگي‌هاي ژئومكانيكي و رفتارسنجي)

• تسهيل در تهوية تونل‌هاي اصلي و نصب دستگاههاي تهويه مورد نياز دوران بهره برداري (با توجه به وجود دستك هاي تهويه بين تونلهاي اصلي و تونل اكتشافي )

• اهميت ايجاد تونل اكتشافي به عنوان تونل اضطراري به هنگام وقوع حوادث احتمالي (با توجه به وجود دستك هاي تهويه و اضطراري بين تونلهاي اصلي و تونل اكتشافي )

• استفاده از تونل اكتشافي جهت افزايش جبهه هاي كاري حفاري تونل هاي اصلي

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

منطقه2

 

 

مسير

اين منطقه حد فاصل دو آب شهرستانك - پل زنگوله به طول تقريبي 25 كيلومتر مي باشد.

تونل هاي بلند البرز هر يك به طول 6350 متر در اين منطقه قرار مي گيرد.

با اجراي اين قسمت ، طول مسير جاده فعلي كرج - چالوس حدود 5 كيلومتر كوتاه مي شود

خلاصه مشخصات فني

طول مسير: حدود 25 كيلومتر.

داراي دو خط رفت و دو خط برگشت و در قسمتهاي فراز يك خط كندرو به مسير اضافه ميگردد.

حداكثر شيب طولي مسير : 6 درصد .

حداقل شعاع قوسها:450 متر

عمليات خاكي : حدود 6.2 ميليون متر مكعب

تعداد پلهاي بزرگ : 15 دستگاه

طول تقريبي پلهاي بزرگ : 1840 متر طول

تعداد تونلها: 20 دستگاه.

مجموع طول تونلهاي مسير : حدود24.2 كيلومتر(در باند رفت و برگشت با احتساب تونل اكتشافي البرز).

تونل هاي بلند: تونل هاي البرز به طول تقريبي حدود 6350متر (كه بصورت دوقلو و يكدستگاه

تونل اكتشافي، با دستكهاي دسترسي و تهويه و اضطراري، اجرا مي شوند).

امكانات رفاهي:پيش بيني محل هاي لازم براي احداث مجتمع‌هاي خدماتي، رفاهي و ...

ضرورت احداث تونل اكتشافي البرز بنابر دلايل بيان شده در ضرورت حفاري تونل اكتشافي

تالون ، حفاري تونل اكتشافي البرز ايجاب مي نمايد.

 

وضعيت پيشرفت

*تونل پيشگام البرز به بهره برداري رسيد.

تونل پيشگام البرز در ارتفاعات البرز مركزي (كندوان) در روز سه شنبه مورخ 15/11/87بمناسبت سي امين سالگرد انقلاب اسلامي و دهه مبارك فجر و در روز ميلاد خجسته هفتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت حضرت امام موسي كاظم (ع) باحضور وزيرمحترم راه و ترابري، معاونت محترم بنياد مستضعفان، معاونين محترم وزارت راه و ترابري،مقامات استان،مهندسين،مشاورين و متخصصين كشور افتتاح گرديد.

مشخصات تونل پيشگام البرز:

طول تونل 6387 متر

سطح مقطع 21.24 متر

حجم حفاري 135404 متر مكعب

تعداد گسل هاي بزرگتر از يك متر 45 عدد

تعداد گسل هاي كوچكتر از يك متر 100 عدد

حداكثر آب خروجي 38955 ليتر در دقيقه

حداكثر گاز H2S 230ppm

حداكثر گاز CH2 100 lel

با توجه به ويژگيهاي خاص ساختار زمين شناسي رشته كوه البرز، ضرورت داشت حفاري تونل اكتشافي البرز با دقت و شناسايي كافي انجام گيرد، لذا از ماشين حفار تمام مقطع ( T.B.M ) با نام تكنيكي اسكر يپري كه با مشاوره شركت آمبرگ سوئيس خريداري شد، استفاده به عمل آمد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

[h=2]منطقه3[/h]

مسير

حد فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظير به طول تقريبي 46 كيلومترمي باشد .

خلاصه مشخصات فني

طول مسير: حدود 46 كيلومتر

داراي دو خط رفت و دو خط برگشت و در قسمتهاي فراز يك خط كندرو به مسير اضافه ميگردد.

حداكثر شيب طولي مسير : 6 درصد .

مجموع طول تونلهاي مسير : حدود 33.5 كيلومتر (در باند رفت و برگشت).

تعداد تونلها : 92 دستگاه

طول بلندترين تونل:1300 متر

تعداد پلهاي بزرگ(در مسير رفت و برگشت): 38 دستگاه

طول پلهاي بزرگ(در مسير رفت و برگشت): حدود6400 متر طول

حجم بتن ريزي : حدود 1.8 ميليون متر مكعب

عمليات خاكي ( خاكبرداري و خاكريزي): حدود 13ميليون متر مكعب

امكانات رفاهي :پيش بيني محل هاي لازم براي احداث مجتمع‌هاي خدماتي و رفاهي و ...

وضعيت پيشرفت

مطالعات وتهيه اسناد مناقصه توسط مشاوران داخلي و خارجي انجام گرديده است و فراخوان مناقصه (بصورت طرح و ساخت و فاينانس ) طي سه مرحله برگزار شده است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

منطقه4

 

 

 

مسير

 

حدفاصل سه راهى دشت نظير - چالوس به طول حدود 20 كيلومتر مي باشد.

خلاصه مشخصات فني

طول مسير: حدود 20 كيلومتر

 

داراي دو خط رفت و دو خط برگشت و در قسمتهاي فراز يك خط كندرو  به مسير اضافه مي گردد.

 

حداكثر شيب طولي مسير : 6 درصد .

 

مجموع طول تونلهاي مسير : حدود 1400متر (در باند رفت و برگشت).

 

تعداد تونلها : 5 دستگاه

 

طول بلندترين تونل:385 متر

 

تعداد پلهاي بزرگ(در مسير رفت و برگشت): 7 دستگاه

 

طول پلهاي بزرگ(در مسير رفت و برگشت): حدود 496 متر طول

 

حجم بتن ريزي  : حدود 305 هزار متر مكعب

 

عمليات خاكي ( خاكبرداري و خاكريزي): حدود 9ميليون متر مكعب

 

امكانات رفاهي : پيش بيني محل هاي لازم براي احداث مجتمع‌هاي خدماتي و رفاهي و ...

 

وضعيت پيشرفت (تا پايان تيرماه 1389)

 

عمليات اجرائي منطقه چهارم توسط پيمانكاران ايراني در حال انجام مي باشد

 

  • عمليات خاكي ( خاكبرداري و خاكريزي ) به ميزان حدود 6.7 ميليون متر مكعب
  • حفاري تونل حدود 18%
  • پل حدود 21%
  • زيراساس و اساس 73 هزار متر مكعب
  • آسفالت حدود 30 هزار تن

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

وقتی بودجه ای به سیستم تزریق نمیشه،چطوری میشه انتظار پیشرفت داشت؟ من خودم در قطعه 2 مشغول به فعالیت هستم، از نزدیک مشکلات رو لمس میکنم!!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دیدم بحث آزادراه تهران شمال داغ هستش و در تکمیل حرف دوست عزیزمون

MohammadReza

  گفتم مقاله ای که دیروز تو یکی از این سایت ها میخوندم رو اینجا بیارم تا از تاریخچه و سرگذشت ساخت این آزادراه طلسم شده بیشتر بدونیم.
 

نقل قول

 

احداث این آزادراه از ۲۳ سال قبل وارد برنامه ریزی اجرایی شد اما در سال‌های اولیه در اولویت پروژه‌های عمرانی کشور قرار نداشت و در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ با جدیت بیشتری دنبال شد که احداث و بهره‌برداری از منطقه ۴ آن را در پی داشت. در دولت یازدهم، عملیات اجرایی منطقه یک این آزادراه از اواخر سال ۱۳۹۳ به‌طور جدی دنبال شد. بد نیست بدانید که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بخشی از یکی از تونل‌های این آزدراه به دلیل آتش سوزی فروریخت و مصدومیت حداقل هشت نفر از کارگران را در پی داشت. رئیس‌جمهور حسن روحانی در مراسم ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ آغاز بهره برداری آزمایشی از قطعه یک این آزادراه را صادر کرد و به دنبال آن در روز 23 بهمن صفی از خودروها در ورودی آزادراه تشکیل شد؛ صفی که یک ترافیک 2 ساعته را به دنبال داشت.
( www.karnaval.ir/blog/tehran-shomal-freeway )

 

حالا تازه با این همه پوشش خبری فقط قطعه 1 و 4 افتتاح شده و معلوم نیست چند سال دیگه به طور کامل آزادراه تهران شمال افتتاح بشه!!!?

ویرایش شده در توسط armanzeus
اشکال نگارشی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...