رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ازپارچه های بادبانی در طول تاریخ استفاده میشده است. در گذشته از الیاف پنبه،الیاف کتان والیاف گیاه شاهدانه hemp استفاده میشده است.پارچه های بادبانی قدیمی از جنس پنبه در زمستان ها یخ میزدند و در توفانهای تابستانی خیس،سنگین و زمخت میشدند.در هوای خشک و آرام ملوانها باید بادبانها را خیس میکردند زیرا این تنها راهی بود که سریع تر به مقصد برسند.

امروزه اگرچه از الیاف طبیعی برای ساخت بادبان استفاده میشود اما اکثر پارچه های بادبانی از ساخته شده از الیاف مصنوعی هستند.مانند الیاف ارزان قیمت نایلون ومونوفیلامنتهای پلی استر و یا الیاف گرانی مانندآرامید aramids یا کربن.امروزه تنوع الیاف به کاررفته با پیشرفت تکنولوژی افزایش یافته است.وزن واحد سطح آنها از 120-500 گرم بر متر مربع متفاوت است.این پارچه ها از تراکم بالایی برخوردارند و بافت آنها نیازمند تجهیزات خاصی روی ماشین بافندگی است.یک پارچه بادبانی باید در برابر طوفان و پارگی مقاوم باشد و وزنی سبک و خاصیت پوشانندگی برای استفاده از هر نسیم آرامی داشته باشد.

Mirabella-Sail-Cloth.jpg&t=1300px-Laminate_sails.jpg

پارچه بادبانی باید وزن کمی داشته باشد؛مثلا بادبانهای 3گوش قایق مسابقه ای Black Magicکه در کاپ آمریکای 1995 برنده شد،650 متر مربع بود و تنها 19.5kgr وزن داشت.برای بافتن پارچه بادبانی، برخی قسمتهای اصلی ماشین بافندگی مانند شفت اصلی،تغذیه نخهای چله،کشش نخهای تار ،غلتک برداشت و دفتین باید تغییر یابد.

Doekیک کلمه هلندی به معنای پارچه است که به شکل “duck”در امده و به معنای پارچه بادبانی است. “duck”(غواصی)پارچه ای است که اکثرا از پنبه یا کتان و کنف ساخته میشود. این الیاف طبیعی پایداری ضعیف در جذب آب و اشعهUV دارند و سریع پوسیده میشوند.الیاف کتانی قوی تر از پنبه هستند.الیاف کتان معمولی ترین لیف برای بادبان بودند تا اینکه در قرن 19پنبه جایگزین آن شد.این اتفاق در آمریکا صورت گرفت و با جنگ سال 1812 استفاده از پنبه دچار وقفه شد.پارچه های کتانی سنگینتر از پنبه ای بودند بنابراین پنبه به سرعت جایگزین کتان شد.اگرچه دوام کتان بیش از پنبه بود.در قرن 20 پارچه های مصنوعی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند و پارچه های بادبانی فقط برای تودروزی،پرده ای و موارد سرگرمی مورد استفاده قرار گرفتند.طول بادبانهای پنبه ای در استاندارد آمریکایی23in(58cm) ودر استاندارد انگلیسی 24in(61cm) بود.

مشخصات مورد نیاز برای پارچه بادبانی که بتوان آن را مورد استفاده قرار داد عبارتند از ساختار و خواص مناسب لیف که بتوان با بافت آن یک پارچه به دست آورد.6مورد مهم با توجه به تحقیقات برای این پارچه ها وجود دارد:

1. Modulus of elasticity(مدول الاستیسیته یا ضریب کشسانی)

پایداری کشسانی در هر بخش لیف با همانند سختی فنر است.ضریب کشسانی بالا نیاز است زیرا پارچه های بادبانی در معرض بادهای خلاف جهت قرار دارند.

2. Tensile strength (استحکام کششی)یا قدرت کشش:

نقطه شکست استحکام بعنوان نیرو در هر بخش عرضی پارچه اندازه گیری میشود. قدرت کشش بالاتر در پارچه های بادبانی مورد نیاز است.

3. Creep

معنای ازدیاد طول لیف به کار رفته در پارچه در اثر کشیده شدن است.مواد با تجعد ممکن است مدول بالایی نیاز داشته باشند اما با گذشت زمان این تجعد کاهش میابد.

4. UV(ultra violet) Resistance(مقاومت در برابر اشعه فرابنفش)

استحکام پارچه در معرض نور شدید خورشید در زمان طولانی کاهش می یابد.

5. Flex Loss:انعطاف پذیری

استحکام پارچه به وسیله عواملی چون خم شدن،تا کردن و تحت نیرو بودن که مکررا تکرار شود،کاهش می یابد.

6.قیمت مواد مصرفی

بافت بیشتر این نوع پارچه ها تافته است. زیرا دارای بیشترین استحکام است و به علت تراکم بالا به راحتی ضد آب میشود.

برای تولید موفق پارچه های بادبانی با کیفیت بالا تجهیزات زیر توصیه میشود:

· ساختار محکم و سفت

· تغذیه الکترونیکی نخهای تار

· دفتین با زاویه انحراف 4درجه

· شانه با دندانه 7 میلیمتری و پولیش خورده

· تمپل با فشار بالا

· ابزار حاشیه باف محکمSelvedge Sealing

· تمپل برای کل عرض بافت

لینک به دیدگاه

عموما الیاف و پارچه های به کار رفته در بادبانها عبارتند از:

·Nylon

·Polyester (PET)

·PEN fiber (Pentex)

·Kevlar

·Technora

·Twaron

·Spectra

·Dyneema

·Certran

·Zylon (PBO)

·Vectran

·Carbon Fiber

Sailclothfibers.png

نایلون:

وزن کم،قدرت کشش بالا،مقاومت ساییدگی بالا،انعطاف پذیری از ویژگیهای مناسب نایلون است.اگرچه نایلون در برابر uv و مواد شیمیایی مقاومت کمی دارد.

پلی استر:

پلی استر ترفتالات عمومی ترین نوع پلی استر است و بیشترین استفاده را در بادبان دارد.PET بهترین حالت ارتجاعی،مقاومت ساییدگی بالا،مقاومت در برابر uv،استحکام خم شدگی بالا و قیمت ارزان دارد.خاصیت ارتجاعی سبب میشود که پلی استر سریع خشک شود.

PEN(پلی اتیلن نفتالات):

اسم مرسوم این الیاف "Pentex", است که نوع دیگری از پلی استر است.اگرچه کشش آن فقط 40% الیاف استاندارد پلی استر است.

کولار:الیاف کولار و آرامید الیافی هستند که بسیار در بادبان کاربرد دارد از زمانی که توسط DuPont در سال 1971 معرفی شدند.کولار قویتر است،استحکام بالایی حتی نسبت به فولاد دارد.2نوع معروف کولار وجود دارد:نوع 29 و 49.

ویژگی های کولار عبارتند از:

-مقاومت مکانیکی بالا در کنار وزن کم. مقاومت این لیف 5 بار محکمتر از فولاد است.ازدیاد طول تا سرحد پارگی کم ( در حدود 2-4%)،قابلیت هدایت الکتریکی کم،ثبات ابعادی بسیار بالا،مقاومت بالا در برابر برش،مقاومت بالا در برابر حرارت ،این لیف بطور طبیعی زرد رنگ بوده و قابلیت رنگ پذیری پایینی دارد.

Technora:

یک نوع آرامید ژاپنی است .این الیاف ضریب کشش کمتری نسبت به کولار29 دارند امامقاومت خستگی در برابر خم شدن در آنها بالاتر است.این الیاف مقاومت کمی در برابرuvدارد رنگرزی با موادطبیعی افزایش می یابد.

 

Twaron:

نوعی آرامید ساخت هلند و از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی شبیه کولار دوپان است.نوعی از آن با عنوانTwaron SMشبیه کولار است و دارای رنگ طلایی کمرنگ میباشد. Twaron HMبا مدول بالاست که از نظر خواص کششی شبیه کولار 49 است اما از نظر مقاومت در برابر uvبهتر است و استحکام کششی بالاتری دارد.

 

Spectra:

این الیاف دارای مولکولهای بسیار سنگین پلی اتیلن (UHMWPE)است و توسط

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساخته شده اند.مقاومت uv بسیار بالا دارند ودارای اولین مدول بالای هستند و بعد از ان الیاف کربن قرار دارد.

 

Dyneema:

معادل و همانند Spectra هستند که توسط کمپانی هلندی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ابداع شدند.اکثرا توسط کارخانه های اروپایی استفاده میشوند.گسترده تر از انواعSpectraهستند و در حال رشد در آمریکای شمالی هستند.

 

Certran:

نوعی از پلی اتیلن شبیه Spectra هستند که مدول آنها تقریبا نصف Spectra است.روش تولید مشابهی دارند.مقاومت در برابر خستگی در برابر خم شدن و مقاومت در برابر uv بالایی دارند و creep دارند.

 

Zylon or PBO:

PBO (Poly (p-phenylene-2, 6-benzobisoxazole)) است که توسط کمپانی ژاپنی Toyobo ساخته شده است.این الیاف طلایی دارای creepپایین،مقاومت شیمیایی بالا،مقاومت ساییدگی بالا و مقاومت بسیار بالا در برابر کششهای تناوبی دارند.این الیاف کلا انعطاف پذیر و دارای سطحی صاف هستند.اما مقاومت کمی در برابرنور معمولی وuv دارند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
:

اساس آن پلی استر است که با LCP یا پلیمرهای کریستالهای مایع خواص برجسته ای پیدا کرده اند.دارای رنگ طلایی و مدولی شبیه کولار 29 دارند.اما استحکام کمی در برابر خم شدن دارند.درمقاومت سایش و استحکام کششی بالایی دارند.تحمل uv کمتر از PET و PENاست.

الیاف کربن:

دارای مدول بسیار بالایی هستند که به علت ساختار کربن است.

منابع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

راهنمای بافندگی. سابیت ادنور.ترجمه رضا اصفهانی و زهرا یعقوبی

تهیه:زهرا.م:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...