رفتن به مطلب

انتقال جرم در مواد بسته بندی


ارسال های توصیه شده

انتقال جرم در مواد بسته بندی

نکته مهمی که باید در انتخاب سیستم های بسته بندی مواد غذایی رعایت شود ، این است که ماده بسته بندی دارای خاصیت جلوگیری از نفوذ مواد مختلف به داخل یا خارج بسته باشد. بنابراین، برای حفظ تردی و تازگی یک محصول غذایی، بسته، باید از ورود یا خروج رطوبت جلوگیری نماید. همچنین برای آنکه تند شدن ماده غذایی به حداقل برسد ، بسته بندی باید محصول را از تابش نور محافظت نمایید. برای کاهش سرعت اکسیداسیون اجزاء تشکیل دهنده ماده غذایی، ماده ی بسته بندی ، باید مانع خوبی در مقابل ورود اکسیژن باشد.

طعم و رایحه اصلی یک غذا را می توان با استفاده از ماده بسته بندی که از خروج مواد معطره خاص جلوگیری می کند حفظ نمود

بنابراین، اگر ماده بسته بندی به صورت صحیح انتخاب شوند، در افزایش مدت زمان ماندگاری مواد غذایی اثری مفید خواهند داشت. خواص ممانعت کنندگی مواد بسته بندی را می توان برحسب نفوذ پذیری بیان کرد . نفوذ پذیری یک ماده بسته بندی معیاری از یک گاز معین یا بخار آب در ماده بسته بندی است.

از بعد کمی، نفوذ پذیری ، جرم گاز یا بخاری است که در واحد زمان و به ازای یک نیروی محرکه مشخص از سطح ماده بسته بندی منتقل می شود . در حالتی که انتقال جرم در اثر انتشار انجام می شود، نیروی محرکه ، اختلاف غلظت یا اختلاف فشارهای جزئی است. اگر نیرو محرکه اختلاف فشار کلی باشد، در این صورت انتقال جرم در اثر جریان توده ای گاز یا بخار آب روی خواهد داد. می توان یک غشای پلیمری را به صورت انبوهی از رشته های مارپیچ در هم تنیده شده در نظر گرفت . این رشته ها ، زنجیرهای طویل پلیمرها هستند . فضای بین رشته ها در واقع فضاها و حفرات خالی هستند که مواد از داخل آن ها عبور می کند . پیچ و تاب رشته ها ، نشان دهنده ی جنبش گرمایی زنجیره های پلیمری می باشد.

انتقال جرم از میان مواد پلیمری را می توان به عنوان یک فرآیند مرحله به مرحله شرح داد، در مرحه 2 مولکولهای گاز یا مایع در ماده پلیمری در سمتی از فیلم که در مجاورت غلظت بالاتر قرار دارد حل می شوند.

 

2ea278uct25p2blsj9s.jpg

xytyxkslu8obl4cgc1xz.jpg

 

در مرحله دو ، مولکولهای گاز یا بخار آب به داخل ماده پلیمری منتشر شده و رو به سمت دیگر فیلم که در مجاورت غلظت پایین تر واقع شده ، حرکت می کنند.

 

جابه جا یی مولکولها ، به در دسترس بودن حفرات موجود در ماده ی پلیمری بستگی دارد . این حفره ها در اثر لغزش قطعات به دلیل جنبش گرمایی روی یکدیگر به وجود می آیند . در نهایت مرحله ی 3 شامل مولکولهای گاز یا بخار و تبخیر آن ها از سطح فیلم است.

 

w75.pngکپی برداری از این مطلب با ذکر منبع(انجمن نواندیشان) مجاز خواهد بود.w75.png

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...