رفتن به مطلب

با حرف آخر یه سخت افزار یا نرم افزار بگو


ارسال های توصیه شده

دوستان این مسابقه به این شکله که نفر اول اسم یه سخت افزار یا نرم افزار رو می گه، یه مختصر معرفی هم از اون نامبرده باید داشته باشیه، نفر بعدی که میاد با حرف آخر کلمه ی قبلی یه کلمه ی جدید می گه و باز یه معرفی مختصری از اون می کنه.اگر کسی که داره جواب می ده دید یه حرفی زیاد تکرار شده، می تونه یه حرف دیگه مشخص کنه که نفر بعدی کامه اش رو با اون بگه نه با حرف آخر کلمه ی قبل، ولی اگر مشخص نکرد با همون حرف آخرش بگه. اینجوری هم اطلاعاتمون بالا می ره هم چیزای جدید یاد می گیریم.

از بین هر 10 تا کلمه ای که انتخاب می شه، به کسی که بیشترین مشارکت رو داشته و بهترین معرفی رو داشته از نظر علمی، 10 امتیاز داده میشه. بنده خودم به شخصه حواسم به عملکرد همگی هست. فرقی نداره نرم افزار یا سخت افزار باشه.

اولین کلمه رو خودم معرفی می کنم.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 59
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

نرم افزار Packet Tracer

 

این نرم افزار توسط کمپانی سیسکو برای شبیه سازی شبکه های کامپیوتری ارائه شده است. کلیه ی تجهیزات شبکه که برای برپایی شبکه لازم است در این نرم افزار تعبیه شده است. از شبکه های P2P تا WAN را می توان توسط این محیط مجازی شبیه سازی و پیاده سازی نمود.

کار کردن با آن بسیار ساده است. آخرین ورژن آن Packet Tracer 5.1 است.

لینک به دیدگاه

نرم افزار Real player

 

یک نرم افزار همه منظوره پخش انواع فرمت های دیجیتال میباشد. Real player یکی از قدیمیترین نرم افزار های پخش آنلاین تلویزیون و رادیو اینترنتی است. این نرم افزار قادر به پخش بیش از 3200 ایستگاه رادیو است. نسخه جدید شامل قابلیت های جدیدی در قسمت اکولایزر صوت و تصویر و همچنین اضافه شده یک Radio Tuner هست. با کمک Real player میتوانید ویدئو ها و موزیک های مورد علاقه خود را در اینترنت جستجو کنید و در صورت امکان آن ها را خریداری کنید.

گذشته از قابلیت های آنلاین این نرم افزار قادر به پخش انواع فرمت های رایج صوتی و تصویری است و به جای نرم افزار های Winamp و jet Audio شما از این نرم افزار نیز میتوانید استفاده کنید. احتمالاً با فایل های فرمت ra. و یا ram. برخورد کرده اید این دو فرمت از اصلی ترین فرمت های مورد پشتیبانی این نرم افزار هستند.

آخرین ورژن آن Real Player 11.0.9.372 Gold Premium است.

لینک به دیدگاه

Router (مسیریاب)

روترها همونطور که از اسمشون پیداست (Router=مسیر یاب ) کارشون مسیر یابی برای

بسته ها (Packet)ی اطلاعات در شبکه هست .روتر میگرده و بطور مثال کوتاه ترین مسیر رو برای رسیدن این متن از سرور ما به کامپیوتر شما , کوتاه ترین مسیر رو از بین هزاران-هزار

کامپیوتر متصل به اینترنت پیدا میکنه.البته این کار به این سادگی که شنیدین نیست و بر عکس یک کار پیچیده هست که فقط روتر ها اون کار رو بلدن , به کسی هم یادش نمیدن. J یه روتر همچنین میتونه دو شبکه مجزا رو که هر کدوم nodeهای خودشون دارن رو به هم وصل کنه .

روتر های سخت افزاری:( که یک دستگاه صرفآ برای ماکار routing رو انجام میده,وبرای کارش هیچ احتیاجی به یه کامپیوترنداره,بلکه خودش درست مثل یک کامپیوتر Ram,CPU,System-Board,Slot,… داره و البته سیستم عامل مخصوص به خود که به

اسم IOS هم اون رو میشناسن . یه روتر سخت افزاری درست مثل یه کامپیوتر محل های برای اضافه کردن کارت های جانبی و ... رو داره .

 

روترهای نرم افزاری : ( که در واقع بک روترسخت افزاری شبیه-سازی شده هستن.) ازنظر کارکردی عملآ کار یک روتر نرم افزاری رومیکنن ولی خیلی مزایا و کارها هست که فقط توسط یک روتر واقعی ( سخت-افزاری) قابل انجام هست ... . روترهای نرم افزاری رو همون سیستم عامل ها شبیه سازی میکنن . و در واقع میشه گفت که یک سیستم عامل رو (توسط امکاناتی که خودش بما داده , مثلآ Routing and Remote access در ویندوزهای سرور مایکروسافت . ) جوری تنظیم میکنن که کار یک روتر رو برای ما انجام بده.

لینک به دیدگاه

RAM

 

انواع RAM

1- رم استاتيكي (SRAM) : در اين نوع حافظه ذخيره هر بيت داده درون يك فليپ فلاپ انجام مي شود كه در نهايت درون آي سي حافظه با چهار ترانزيستور ساخته مي شود. اين نوع رمها بصورت ذاتي داراي سرعت بالاتري هستند.

24bm8lg.png

 

2- رم ديناميكي (DRAM) : ذخيره بيت بصورت شارژ يك خازن انجام مي شود كه يك ترانزيستور مسير آنرا قطع/وصل مي كند. براي شارژ خازن حفظ شود نيازمنديم كه اين نوع حافظه را refresh كنيم. اين نوع حافظه در مقايسه با SRAM داراي سرعت دستيابي كمتر ( زمان دستيابي بيشتر ) ولي ارازنتر از آنها هستند.

ve4y9d.gif

 

 

در يك كامپيوتر ، ساختار حافظه هاي كش از نوع SRAM هستند. البته در مادربورد هاي قديمي مي توانستيد تراشه هاي حافظه كش را كه روي مادربورد قرار گرفته بودند ببينيد. ساختار حافظه كش استفاده شده در داخل پردازنده ها هم از نوع SRAM است چرا كه سرعت در اين نوع كاربرد اولويت اول به شمار مي آيد.

 

ولي آنچه كه در اصطلاح رايج با نام "رم كامپيوتر" گقته مي شود از اولين انوع كامپيوترهاي شخصي مثل 8086 و 80286 تا كامپيوترهاي مدرن Pentium 4 امروزي ، يكي از انواع رمهاي ديناميكي است :

 

انواع DRAM در كامپيوترهاي شخصي

 

1- در اولين كامپيوتر هاي شخصي كه با پردازنده هاي 8088 و 8086 اينتل ارايه شدند ، حافظه سيستم مجموعه اي از آي سي هاي رم بود كه در برد اصلي كامپيوتر لحيم شده يا درون سوكتهاي DIP قرار گرفته بودند. اين روند تا ارايه مدلهاي اوليه پي سي مبتني بر 80286 ادامه پيدا كرد.

206eu0p.jpg

نكته جالب در مورد اين بردها اينه كه اگر توي مدارتون احتياج به چند تا چيپ DRAM داشتيد ، مي تونيد از يكي از اين بردهاي قديمي بعنوان منبع بيكران چيپ حافظه استفاده كنيد. icon_wink.gif

در ماژولهايي نيز كه به Single Inline Pin Package معروف شدند نيز چند چيپ DRAM در يك برد مونتاژ مي شدند. آرايش برد به صورتي بود كه ماژول ، داده ها را بصورت 8 بيتي ارايه مي كردند. زمان دستيابي اين نوع رم ها در حدود 80 تا 120 نانوثانيه بود كه در زمان خودشان سريعترين به حساب مي آمدند. :

xnrt5w.jpg

 

2- ماژولهاي SIMM , DIMM نيز كه در كامپيوترهاي 386 تا مدلهاي اوليه Pentium كاربرد داشتند . اين رمها در انواع EDO/FPM و با زمانهاي دستيابي 40 تا 70 نانو ثانيه ارايه شده اند. تشخيص زمان دستيابي چيپهاي اين ماژولها بسيار ساده است : كافي است دو رقم آخر روي يكي از چيپهاي DRAM روي ماژول رو بخوني كه بعد از "-" قرار گرفته كه اون زمان دستيابي براي "خواندن" اون چيپه. ( اين قانون ساده براي اغلب چيپهاي ديگه حافظه هم صادقه ).

2ckkci.jpg

ماژولهاي SIMM در حجمهاي 256KB تا 1MB توليد شده اند.

 

2eegduf.jpg

ماژولهاي DIMM نيز در حجمهاي 2MB تا 32MB توليد مي شدند. كه احتمالا براي كار شما بهترين انتخاب محسوب مي شوند. البته اين رم ها ديگه توليد نمي شوند و بايد از فروشگاههاي قطعات باستاني كامپيوتر تهيه كني اونا رو. البته استفاده از يك قطعه كه ديگه توليد نميشه براي طراحي يك مدار جديد كار زياد جالبي نيست و مي تونه توي توليد بعدي مدار كار دستت بده ( با فرض اينكه قراره توليد بشه ، گوش شيطون كر ) . ولي اگر پروژه دانشجوييه ، موضوع فرق مي كنه. كاركردن با يك ماژول 16 مگابايتي حافظه مي تونه خيلي آموزنده باشه.

 

حافظه هاي جديد

تمامي رم هاي ذكر شده در بالا بصورت آسنكرون (Asynchronous) كار مي كردند ، به اين معني كه بدون نياز به اعمال پالس ساعت به حافظه مي شد اونها رو خوند ( البته اين موضوع شامل refresh كردن اين حافظه ها نميشه و اين مقوله جداست ).

در اوايل معرفي پردازنده هاي پنتيوم به بازار ، نوعي DRAM معرفي شد كه در اون خواندن/نوشتن در رم با يك كلاك پالس همزمان بود كه اسمشو SDRAM گذاشتند (Synchronous DRAM) . در اين نوع رمها ، علاوه بر زمان دستيابي ، فركانس كاري براي رح مشخص مي شه كه با اون كار ميكنه.

با توجه به سازگاري با پردازنده هاي اون موقع ، فركانسهاي 66 , 100 , 133 مگاهرتز براي SDRAM ها معرفي شدند.

 

10mn29t.jpg

 

سنكرون بودن اين حافظه ها با پالس ساعت پردازنده ، اين امكان را به طراحان مي داد كه به سادگي از امكان Burst Mode استفاده كنند. ( البته اين تكنيك در بعضي انواع قديم هم استفاده شده ) به اين معني كه با يكبار قراردادن آدرس و خواندن از يك محل حافظه مي تونيم چندين بايت متوالي رو بخونيم كه باعث مي شه سرعت عملي خواندن خيلي بيشتر از محدوديتهاي زمان دستيابي بشه. دليلش هم اينه كه در حقيقت چند زمان دستيابي متفاوت براي اعمال متفاوت با يك چيپ حافظه وجود داره كه زمان دستيابي كه روي چيپ مي نويسند جمع چند تا از اونها است...

حجمهاي متداول براي اين حافظه ها 32MB تا 512MB بود. نكته مهم در استفاده از اونها اينه كه حتما سرعت دو ماژول كه كنار هم استفاده ميشه با هم برابر باشه ( كه البته بديهي است ! )

 

DDR-SDRAM

اين حافظه ها كه در بازار به DDR معروف هستند ، نوعي SDRAM به حساب ميان با اين تفاوت كه در تكنيك ساخا داخليشون اين امكان فراهم شده كه در هر پالس كلاك ، هم در لبه بالا رونده و هم در لبه پايين رونده اطلاعات تبادل بشه. همين ابتكار ساده باعث ميشه كه نرخ تبادل اونها ( در حالت ايده آل ) دو برابر انواع قبلي بشه. البته موضوع به اين سادگيها هم نيست و لازمه كه زمان دستيابي ذاتي به سلولهاي حافظه بهتر بشه و مدارات ديكودر و ... اصلاح بشن ولي از ديد كاربر موضوع بالا كاملا درسته.

لینک به دیدگاه

مادربورد Mainboard

 

 

برد مادر یا مادر بورد یا برد اصلی (Mainboard or Motherboard) تخته مدار الکتریکی است که بخش‌های گوناگون رایانه مانند واحد پردازنده مرکزی، حافظه دسترسی اتفاقی(RAM) و... بر روی آن سوار می‌شوند و بلاک‌های بسیار کاربردی و مهم دیجیتالی نظیر بایوس (BIOS) قرار گرفته‌اند. در کامپیوترهای اپل آن را برد منطقی می‌نامند.

برد مادر اصلی‌ترین بخش یک رایانه به شمار می‌رود و کار آن آن کنترل کردن پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با قسمت‌های دیگر است. خود پردازشگر با هیج کدام از ابزار آلات بیرونی ارتباط مستقیم ندارد و همان طور که از اسمش پیداست تنها یک پردازنده‌است. ارتباط پردازشگر با ابزار خارجی (به جز در موارد معدود) توسط BIOS انجام می‌گیرد و در حقیقت بین پردازشگر و ورودی/خروجی‌ها همواره یک مدار واسط وجود دارد.

 

mainboard-larg_s.jpg

 

شمایل مادربرد به این گونه‌است که تعدادی خازن و ترانزیستور و مقاومت و دیود و IC و ورودی‌هایی برای نصب قطعات روی یک فیبر بزرگ از جنس سیلیسیم و درصد کمی از چوب قرار می‌گیرند. بر روی صفحه مادربرد چندین خط به رنگهای متفاوت دیده می‌شود که همه قطعات را به هم متصل می‌سازد و به آنها اصطلاحاًباس می‌گویند. برای کل کامپیوتر, مادر بورد , زیربنای اطلاعات و قدرت می‌باشد. شکل و اندازه مادر بورد در طرحهای ان‌ال‌ایکس و آ تی‌ایکس می‌باشد که دومی بیشتر رایج‌تر است. یکی از تراشه‌های مادربورد، سوپر آی/اُ می‌باشد که دیسکهای کمکی، صفحه کلید، ماوس و قسمت‌های سریال و چاپگر را کنترل می‌کند. به تراشهٔ سوپر آی/اُ بعلاوهٔ دو تراشهٔ دیگر به نام‌های پل شمالی و پل جنوبی، چیپ ست مادربرد گویند که مبنای بسیار خوبی جهت مقایسه مادربردها می‌باشد. از چیپ ستهای معروف به کار رفته در مادربردهای امروزی می‌توان اینتل ویا و... را نام برد.

لینک به دیدگاه

dvd writerوdvd rom

 

دی وی دی رام و دی وی دی رايتر (DVD/RW) چه هستند؟

DVD-ROM ها مدتی است که وارد عرصه رقابت شده اند وبا امکانات بیشتر و با سازگاری با انواع بافت CD و قابلیت خواندن DVD بازار CD-ROM ها را در دست می گیرند دیگر کمتر شرکت معتبری را می توان یافت که CD-ROM تولید کند بنابراین در زمان خرید CD-ROM خوب فکر کنید.

یک DVD با قابلیت ذخیره سازی ۱۷ گیگا بایت (در انواع دو لایه و دو رویه ) ظرفیتی برابر ۲۶ CD معمولی ۶۶۵ مگابایتی دارد. اطلاعات روی DVD مانند CD روی یک شیار( پیت ) حلزونی رایت می شود.هر چه طول پیت کوچکتر و قطاع فشرده تر باشد ظرفیت بیشتر است (حداقل طول پیت روی DVD برابر ۴/۰ میکرو متر و رویCD برابر ۹/۰میکرومتر است فاصله قطاعها روی DVD برابر ۷۴/۰ میکرو متر و روی CD برابر۶/۱میکرومتر است.)

درDVD به همین ترتیب طول موج پرتو لیزر از ۷۸۰ نانو به ۶۵۰ تا ۶۳۵ نانومتر کاهش پیدا کرده می توان گفت که سرعت خواندن دیسک گردانهای DVD از دیسک گردانهای CD بیشتر است.مثلاً سرعت یکی از مدلهای توشیبا بدون سر و صدای عجیب و غریب به ۲۶ می رسد.

دیسک گردانهای DVD-ROM کنونی متعلق به نسل سوم هستند و می توان آتها را بدون هیچ مشکلی تحت ویندوز نصب کرد. این دستگاهها DVD را با سرعت ۴X یا ۵X می خوانند. سرعت خواندن CD در آنها به ۲۴X تا ۳۲X می رسد .

جایگزین شدن دستگاههای نسل سوم با نسل دوم کارایی را تا حد زیادی بالا می برد. آهنگ انتقال داده در محصولات نسل دوم ۲۷۰۰ کیلو بایت بر ثانیه است در حالیکه در محصولات جدید به ۶۰۰۰ کیلو بایت بر ثانیه می رسد.

همین وضعیت در خواندن CD نیز صادق است: سرعت خواندن در مدلهای نسل دومی ۱۰ تا ۱۲ برابر است در حالیکه در محصولات جدید به ۶ برابر رسیده اکثریت دیسک گردانهای DVD از نظر ربع خطا ضعف دارند.

آهنگ انتقال داده در دیسک گردانهای مربوط به نسل سوم حداکثر ۶ مگابایت بر ثانیه است بنابراین یک رابط E-IDE با آهنک انتقال خداکثر ۱۶ مگابایت بر ثانیه برای اتصال آنها کافی است البته برخی تولید کنندگان این دستگاهها رابا رابط SCSI ساخته اند.

▪ به این نکات توجه داشته باشید:

ـ به کیفت مکانیزم تصحیح خطا اهمیت دهید. با خوب بودن ا ین مکانیزم برخی خطاهای ناشی از خراشهای سطح دیسک و لکه هایی چون اثر انگشت تصحیح میشوند چنین چیزی از چند کیلو بایت سرعت بیشتر بهتر است.

ـ به میزان تجملی که نیاز دارید فکر کنید برخی کلیدها که برای ساده سازی پخش CDهای صوتی در نظر گرفته شده اند فقط روی گروهی از دیسک گردانها وجود دارد.

ـ چیزهایی که همراه باد یسک گردان عرضه می شود بسته به مارک آن تفاوت دارد ولی معمولاً یک دفترچه راهنما چند پیچ برای نصب و کابلهای داده و صوتی همراه دیسک گردان وجود دارد.

ـ بر سازگاری دستگاه تاکید داشته باشید برای اطمینان از آینده سازگاری با بافتهای قبلی CD و سیستمهای مختلف فایل را باید به عنوان پیش فرض در نظر داشته باشید.دیسک گردانهای کنونی از نسل سوم از اطمینان خوبی برخوردارند.

لینک به دیدگاه

من الان باید با R بگم یا M :ws6:

من یه پیشهادی دارم:ws41:

چطوره تو اینجا هم مثل تالار معماری واسه اینکه حرفها تکراری نشه حرفی که باید باهاش کلمه بعدی ساخته بشه رو جداگونه نفر قبلی بگه.

چون اینطوری بعضی حرفا هیچ وقت آخر نمیان و بعضی حرفا مثل R خیلی زیاد میان.

شروع کننده تاپیک یعنی مونا تعیین کنه چطوری باشه.

لینک به دیدگاه
من الان باید با r بگم یا m :ws6:

من یه پیشهادی دارم:ws41:

چطوره تو اینجا هم مثل تالار معماری واسه اینکه حرفها تکراری نشه حرفی که باید باهاش کلمه بعدی ساخته بشه رو جداگونه نفر قبلی بگه.

چون اینطوری بعضی حرفا هیچ وقت آخر نمیان و بعضی حرفا مثل r خیلی زیاد میان.

شروع کننده تاپیک یعنی مونا تعیین کنه چطوری باشه.

درسته حرف r آخر خیلی از کلمه های کامپیوتری هست.

باشه نفر قبلی تعیین کنه که با چه حرفی نفر بعد بگه. ولی دوستان سعی کنید که توی انتخاب کلمه یک کلمه باشه.

پست اول رو هم ویرایش می کنم. خب حرف بعدی رو می ذاریم m

لینک به دیدگاه

مودم

مودم براي انتقال اطلاعات بين كامپيوترها از طريق كانال هاي مخابراتي به كار

مي رود. مودم يك دستگاه MODULSTOR- DEMOUDLITOR است و كلمه مودم از اين دو كلمه گرفته شده است. كه يك دستگاه DCE (هرنوع تجهيزاتي كه با داده سروكاردارندdata terminal equipment) نيز خوانده مي شود زيرا براي اتصال يك كامپيوتر به يك شبكه مورد استفاده قرار مي گيرد. زماني كه يك كامپيوتر مي خواهد اطلاعاتي را به كامپيوتر ديگر منتقل كند. يك مودم در سر راه خطوط ارسالي قرار مي گيرد تا بتواند پالس هاي ديجيتال يا به عبارت ديگر اطلاعات رقمي را به صورت سيگنال هاي آنالوگ تبديل كند، كه اين عمل را مدوله گويند . سپس سيگنال هاي آنالوگ را مي توان از طريق خطوط تلفن . فيبر نوري ، كابل كواكسيال، مايكروويو ، ماهواره مخابراتي و غيره انتقال داد. بااستفاده از يك بشقاب خيلي كوچك يا آنتن دريافت كرد. كامپيوتري كه مي بايست اطلاعات را دريافت كند نيز از

يك مودم ديگر استفاده مي كند تا بدين وسيله سيگنال آنالوگ را مجدداً به صورت پالس هاي ديجيتال ، تبديل كند كه اين عمل را دمدوله گويند.

• به داده ای رقمی می گویند که توسط اعداد گسسته قابل نمایش باشند.(دیجیتال)

• به داده ای قیاسی می گویندمی كه توسط كميت هاي متغييرپيوسته نمايش داده شود.(آنالوگ)

• فرايند تبديل داده هاي digital به Analog را modulation ميگويند.

• فرايند تبديل داده ها Analog به digital را demodualation ميگويند.

 

 

روش هاي انتقال اطلاعات

 

داده ها برروي كانال هاي ارتباطي با دو روش آنالوگ و ديجيتال منتقل مي شوند. انتقال آنالوگ از طريق خطوط سنتي تلفن انجام مي گيرد. پيام ها از طريق سيم هاي مخابرات و به شكل امواج الكترونيكي پيوسته در مسير سيم ها نتقل مي شوند. در حال انتقال ديجيتال ، داده ها بصورت گسسته ودر حالت هاي 0,1 منتقل مي شوند.

موازي(PARALLEL)

در اين روش همزمان چند بيت اطلاعات از مبدأ به سوي مقصد ارسال مي شود. مثلاً اگر در هرلحظه 8 بيت(يك بايت)اطلاعات ارسال شود. پس بايد 8 كانال بين مبدأ و مقصد برقرار باشد. بنا براين سرعت انتقال اطلاعات در روش موازي بسيار بيشتر از روش سري است. چون به جاي يك كانال از حداقل 8 كانال همزمان براي انتقال اطلاعات استفاده مي كنيم. ارتباط اطلاعاتي بين كامپيوتر و چاپگربه صورت موازي است.

سري(SERIAL)

در اين روش بين دو كامپيوتر يا بين كامپيوتر و يك وسيله جانبي فقط يك كانال برقرار است . اطلاعات در اين كانال به صورت بيت به بيت ارسال ودريافت مي شوند. بيت ها پشت سرهم به صورت سريال ارسال ودريافت مي شوند . بنا براين در هرلحظه فقط يك بيت در يك كانال رد و بدل مي شود به همين دليل اين روش براي انتقال اطلاعات پرحجم بسيار كند است. تبادل اطلاعات به دو مودم به روش سري انجام مي گيرد.

 

بعدی با ک بگه..........

لینک به دیدگاه

کابل های (UTP (Unshielded Twisted Pair

کابل UTP يکی از متداولترين کابل های استفاده شده در شبکه های مخابراتی و کامپيوتری است . از کابل های فوق ، علاوه بر شبکه های کامپيوتری در سيستم های تلفن نيز استفاده می گردد ( CAT1 ). شش نوع کابل UTP متفاوت وجود داشته که می توان با توجه به نوع شبکه و اهداف مورد نظر از آنان استفاده نمود . کابل CAT5 ، متداولترين نوع کابل UTP محسوب می گردد .

مشخصه های کابل UTP

با توجه به مشخصه های کابل های UTP ، امکان استفاده ، نصب و توسعه سريع و آسان آنان ، فراهم می آورد .

 


  • تقسيم بندی هر يک از گروه های فوق بر اساس نوع کابل مسی و Jack انجام شده است .
  • از کابل های CAT1 ، به دليل عدم حمايت ترافيک مناسب، در شبکه های کامپيوتری استفاده نمی گردد .
  • از کابل های گروه CAT2, CAT3, CAT4, CAT5 و CAT6 در شبکه ها استفاده می گردد .کابل های فوق ، قادر به حمايت از ترافيک تلفن و شبکه های کامپيوتری می باشند .
  • از کابل های CAT2 در شبکه های Token Ring استفاده شده و سرعتی بالغ بر 4 مگابيت در ثانيه را ارائه می نمايند .
  • برای شبکه هائی با سرعت بالا ( يکصد مگا بيت در ثانيه ) از کابل های CAT5 و برای سرعت ده مگابيت در ثانيه از کابل های CAT3 استفاده می گردد.
  • در کابل های CAT3 ,CAT4 و CAT5 از چهار زوج کابل مسی استفاده شده است . CAT5 نسبت به CAT3 دارای تعداد بيشتری پيچش در هر اينچ می باشد . بنابراين اين نوع از کابل ها سرعت و مسافت بيشتر ی را حمايت می نمايند .
  • از کابل های CAT3 و CAT4 در شبکه هایToken Ring استفاده می گردد .
  • حداکثر مسافت در کابل های CAT3 ، يکصد متر است .
  • حداکثر مسافت در کابل های CAT4 ، دويست متر است .
  • کابل CAT6 با هدف استفاده در شبکه های اترنت گيگابيت طراحی شده است . در اين رابطه استانداردهائی نيز وجود دارد که امکان انتقال اطلاعات گيگابيت بر روی کابل های CAT5 را فراهم می نمايد( CAT5e ) .کابل های CAT6 مشابه کابل های CAT5 بوده ولی بين 4 زوج کابل آنان از يک جداکننده فيزيکی به منظور کاهش پارازيت های الکترومغناطيسی استفاده شده و سرعتی بالغ بر يکهزار مگابيت در ثانيه را ارائه می نمايند.

لینک به دیدگاه
تعیین نکردی نفر بعدی با چه حرفی بگه :ws11:

بعدش حرفا انگلیسی باشه یا فارسی؟ چون اکثر کلمات کامپیوتری انگلیسی هستن.

فرقی نداره فارسی باشه یا انگلیسی چون اونجوری خیلی محدود میشه.اکثر چیزای کامپیوتری انگلیسی و فارسیش یکیه، مثل کیس case, کابل cable .

نفر بعدی با و بگه

لینک به دیدگاه

Winrar

WinRAR محصول شرکت RarLabs یكی از بهترین نرم افزار های مدیریت فایل های فشرده می باشد و می تواند فایل های مختلف را تا 10 درصد بیشتر از فایل های ZIP با فرمت RAR فشرده سازد. WinRAR می تواند فایل های RAR and ZIP files, unpacks 7Z, ACE, ARJ, BZ2, CAB, GZ, ISO, JAR, LZH, TAR, UUE, Z را از حالت فشرده خارج كند. همچین این نرم افزار قادر است فایل های بالاتر از 1.44 مگابایت شما را شکسته و به فرم چندین فلاپی داریو در بیاورد از مهمترین قابلیت های این نرم افزار می توان به قابلیت Self-Extract ذکر نمود که بوسیله آن شما می توانید فایل فشرده شده را به صورت یک فایل اجرایی با پسوند exe در آورید تا در کامپیوتر هایی که نرم افزار WinRAR نصب نیست نیز بتوانید آن ها را از حالت فشرده خارج کنید.

آخرین نسخه این نرم افزار WinRAR v3.90 هستش.

 

نفر بعدی با گ شروع کنه

لینک به دیدگاه

Google Earth

 

نرم افزار گوگل ارث را دیگر حتما می شناسید. این نرم افزار نقشه ماهواره ی تمام نقاطی را که بخواهید در خود دارد . نرم افزاری امروز خدمتتان معرفی میکنم نرم افزار فوق العاده گوگل ارث برای موبایل می باشد . این نرم افزار جاوا است و بنابراین قابلیت نصب روی اکثر گوشی های فعلی را دارا می باشد. با توجه به گسترش GPRS در کشورمان جای خالی گوگل ارث در موبایل ها احساس می شد که خوشبختانه این نرم افزار هم عرضه شد. خصوصا فرض کنید در سفر هستید و یا در جاده هستید و به این وسیله این نرم افزار به راحتی می توانید موقعیت و مسیر خود را پیدا کنید .

 

%D9%867.png

 

 

البته مصرف این نرم افزار نسبتا بالا است و بهتر است اگر قصد استفاده از این نرم افزار را دارید از زمان رایگان اینترنت ایرانسل استفاده نمایید.تمامی تصاویر این نرم افزار از ماهواره هایی دریافت می شود که شما تصاویر آنها را در Google Earth نسخه PC هم مشاهده می نمایید. ویژگی های نرم افزار:- دریافت تصاویر از ماهواره های دو نرم افزار Google Earth و MSN Virtual Earth- قابلیت ذخیره کردن تصاویر دریافتی- سیستم کاهش حجم تصاویر دریافتی برای کاهش هزینه-تبدیل فرمت تصاویر به PNG- قابلیت بزرگنمایی تا ۲۰ متری اجسام (در مناطق پشتیبانی شده )- دارا بودن تصاویر ماهواره ای شهرها و جاده های ایران

 

بعدی با حرف س بگه

 

disk.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

key.pngپسورد : www.micromobile.ir

لینک به دیدگاه

سی پی یو(central processing unit (CPU یا پردازنده (Processor)

 

 

 

یکی از اجزاء رایانه می‌باشد که فرامین و اطلاعات را مورد پردازش قرار می‌دهد. واحدها ی مرکزی پردازش ویژگی پایه‌ای قابل برنامه ریزی شدن را در رایانه‌های رقمی فراهم می‌کنند ؛ و یکی از مهم‌ترین اجزاء رایانه‌ها در حافظه‏ی اولیه ؛امکانات ورودی/خروجی هستند.یک پردازندهٔ مرکزی مداری یکپارچه می‌باشد که معمولاً به عنوان ریزپردازنده شناخته می‌شود. امروزه عبارت CPU‌ها معمولاً برای ریزپردازنده‌ها به کار می‌روند.

عبارت «central process unit»(واحد پردازندهٔ مرکزی) یک ردهٔ خاص از ماشین را معرفی می‌کند که می‌تواند برنامه‌های رایانه را اجرا کند.این عبارت گسترده را می‌توان به راحتی به بسیاری از رایانه‌هایی که بسیار قبل‏تر از عبارت "CPU" بودند تعمیم داد. به هر حال ؛این عبارت و شروع استفاده از آن در صنعت رایانه از اوایل سال ۱۹۶۰ رایج شد. شکل ,طراحی و پیاده سازی پرازنده‌ها نسبت به طراحی اولیه تغییر کرده‌است ولی عملگرهای بنیادی آن همچنان به همان شکل باقی مانده‌است.

پردازنده‌های اولیه که به عنوان یک بخش از سامانه‏ای بزرگ‌تر که معمولاً یک نوع رایانه‌است ؛دارای طراحی سفارشی بودند. در هر صورت این روش طراحی سفارشی پردازنده‌ها، کاری گران قیمت برای یک بخش خاص، به مقدار زیادی راه تولید را به تعداد زیاد که برای اهداف زیادی قابل استفاده بود را فراهم کرد.این استانداردسازی روند عمومی را در عصر ابر رایانه‏های ترانزیستوری و ریز کامپیوترها گسسته و شتاب‏دار کردن تعمیم مدارات مجتمع(IC)را شروع کرد. یک مدار مجتمع، امکان افزایش پیچیدگی‌ها برای طراحی پردازنده‌ها و ساختن آنها در مقیاس کوچک را (در حد میلیمتر) امکان پذیر می‌سازد. هر دو فرآیند کوچک سازی و استاندارد سازی پردازنده‌ها حضور این تجهیزات رقمی در زندگی مدرن گسترش داد و آن را به فراتر از یک دستگاه خاص مانند رایانه برد.ریزپردازنده‌های جدید در هر چیزی چون خودروها تا تلفن‌های همراه و حتی اسباب بازی‌های کودکان وجود دارند.

 

مدت زمان انجام یک کار به‌وسیله رایانه، به عوامل متعددی بستگی دارد که اولین آنها، سرعت پردازشگر رایانه‌است. پردازشگر یک تراشه الکترونیکی کوچک در قلب کامپیوتر بوده و سرعت آن بر حسب مگاهرتز سنجیده می‌شود. هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد، پردازشگر سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر خواهد بود، محاسبات بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد. سرعت پردازشگر به عنوان یکی از مشخصه‌های یک کامپیوتر به قدری در تعیین کارآیی آن اهمیت دارد که معمولاً به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده نام کامپیوتر از آن یاد می‌شود. تراشه پردازشگر و اجزای الکترونیکی که آن را پشتیبانی می‌کنند، مجموعا به عنوان واحد پردازش مرکزی یا CPU شناخته می‌شوند. واحد پردازش مرکزی واحد محاسباتی و کنترلی رایانه‌است که دستورالعمل‏ها را تفسیر و اجرا می‌کند. کامپیوترهای بزرگ و ریزرایانه‌های قدیمی بردهایی پر از مدارهای مجتمع داشته‌اند که عمل پردازنده را انجام داده‌است. واحدهای پردازش مرکزی، تراشه‌هایی که ریز پردازنده نامیده می‌شوند، امکان ساخت کامپیوترهای شخصی و ایستگاه‌های کاری را میسر ساخته‌اند. در اصطلاح عامیانه CPU به عنوان مغز رایانه شناخته می‌شود.

 

 

89ry2j5.jpg

 

 

آقا جاوید تو تعریفی که میذاری دقت کن از کجا تعریف رو میذاری. الان نرم افزار google earth رو واسه موبایل معرفی کردی. متنی که میذاری که یه نگاهی بهش بنداز :ws2:

 

 

نفر بعدی با ش بگه

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

sharepoint

 

در يك تعريف ساده، SharePoint مجموعه ابزارها، محصولات و تكنولوژي‌هايي است كه در جهت ايجاد يك بستر اطلاعاتي براي ”اشتراك“ و ”جستجوي“ اطلاعات در يك محيطي متشكل از توليدكنندگان و مصرفكنندگان اطلاعاتي بوجود آمده‌اند.

 

بعدی با X بگه

لینک به دیدگاه

Xilinx Foundation 3.1i

 

نرم افزار Foundation 3.1i از شرکت Xilinx می باشد. که برای برنامه ریزی تراشه های این شرکت اعم از CPLD ها و FPGA ها کاربرد دارد.

 

برای آشنایی بیشتر به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
زیر مراجعه فرمایید.

لینک به دیدگاه

من الان باید با چی بگم

خوب خودم میگم B

 

آشنایی با گزینه های Bios

Integrated Peripherals

 

اين قسمت از تنظيمات بايوس شامل تنظيمات قطعات داخلي دستگاه كه برروي مادربرد به صورت Built-in قرار دارند مي‌باشد. از جمله آنها پورت‌هاي سريال و موازي همچنين كارت هاي LAN (درصورتيكه كارت شبكه Onboard باشد)، كارت صدا(Audio Card ) و USB مي توان نام برد. درنظر داشته باشيد كه فعال بودن پورت هايي كه بدون استفاده هستند بسياري از منابع سيستم را هدر مي دهند و در نتيجه بهتر است غيرفعال باشند. براي استفاده از USB ها بايد گزينه USB Controllers را Enable كنيم.

نكته : گزينه USB Controllers دربايوس فونيكس اين اجازه را مي دهد تا كارايي USB را روي دستگاه محدود سازيم. يعني مي توان تنها براي USB 1.1 ويابراي USB 1.1 & 2.0 تنظيم نمود كه پيشنهاد مي شود اين گزينه را درمادربردهايي كه از بايوس فونيكس استفاده مي كنند .روي گزينه USB 1.1 & 2.0 تنظيم كنيد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

USB Legacy Support اگر دستگاه با كيبورد USB كارمي كند اين تنظيم بايد Enabled باشد. زيرا اگر كيبورد USB باشد و بخواهد ازآن درمحيط Dos و يا آنكه قبل از بالا آمدن ويندوز مثلاً دربرنامه Setup (يابه اصطلاح بايوس ) از آن استفاده كنيد. بايد اين گزينه فعال شده باشد در غير اينصورت نمي‌توان از اين كيبورد درمحيط هاي غيراز ويندوز مذكور استفاده نمود اما دقت كنيد كه فعال بودن اين گزينه ممكن است مشكلاتي براي دستگاه از قبيل درست خاموش نشدن به وجود آورد درنتيجه اگر كيبورد با پورت PS/2 كارمي كند اين گزينه را غيرفعال ساخته و تنها درصورت اجبار و استفاده ازكيبورد USB آنرا فعال كنيد.

نكته : بايوس فونيكس نيز همين گزينه را دارد اما گزينه USB Mouse Support رانيز دارد كه توضيح اين گزينه مانند مطلب گفته شده براي USB Legacy Support مي باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

AC97 Audio اگر مادربرد داراي كارت صوتي On – board باشد عموماً اين گزينه بايد Enabled باشد اما اگردستگاه درجايي استفاده مي شود كه نيازي به كارت صدا ندارد ، غيرفعال نمودن گزينه مذكور باعث حفظ مقدار قابل توجهي ازمنابع كامپيوتر مي گردد.مورد استفاده مهم از اين گزينه بيشتر براي مواقعي است كه بخواهيد كارت صداي داخلي را غيرفعال كرده وازيك كارت صدا كه برروي اسلات PCI نصب مي شود (Audio PCI Card ) استفاده نمود .دراينصورت حتماً بايد كارت صداي On boardرا غيرفعال سازيد .لازم به ذكر است نام اين گزينه دربايوس فونيكس Audio Controller Onbard AC97 مي باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نكته : دربايوس هاي فونيكس گزينه Onboard AC97 Modem Controller وجود دارد كه اگر مادربورد مجهز به مودم On – board مي باشد اين گزينه بايد فعال گردد درغيراينصورت گزينه مذكور بايد غيرفعال باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Onborard Serial Port A امروزه به ندرت ازپورت سريال استفاده مي شود زيرا اكثر دستگاههاي خارجي ازطريق پورت USB ويا بااستفاده ازكانكتور PS/2 به كامپيوتر وصل مي شوند.درنتيجه غيرفعال كردن اين گزينه باعث حفظ مقدار قابل توجهي ازمنابع سيستم مي شود.اما درصورت استفاده از پورت سريال بايد آن را 3f8/RQ4 تنظيم کرد.

Onboard serial Port B به صورت بالا و درصورت استفاده ازاين پورت بايد روي 2/f8/RQ3 تنظيم شود.

نكته : گزينه UART2 Use As دربايوس هاي فونيكس علاوه برموارد دو گزينه قبل براي سريال ها وجد دارد . بطور مختصر مي توان گفت UART (Universal Asynchronous Receiver / Transmitter ) چيپي است كه اطلاعات را دريافت و به صورت سريالي به بيرون مي فرستد. براي هرسريال پورتي ازيك UART استفاده مي كند.

Onboard Paraller Port اگر دركامپيوتر ازپورت Parallel استفاده نمي كنيد.توصيه مي شود كه آن را disable نماييد. اما اگر ازآن استفاده مي كنيد بهتر است روي 378/IRQ7 تنظيم شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Parallel Port Mode اگر پورت Parallel خودرا disable كرده ايد تنظيم اين گزينه بي مفهوم مي باشد. اما اگر پورت Parallel فعال بوده و يك دستگاه مانند چاپگر به آن وصل است ، بهتر است رويEnhanced Parallel Port) EPP) تنظيم شود .اما اگر بيش ازيك دستگاه به پورت سريال كامپيوتر متصل مي باشد بهتر است گزينهEnhanced Capabilities Port )ECP (تنظيم شود .براي آنكه ازاين تنظيمات بيشترين بهره را بگيريد بهتر است ازكابل پارالل IEEE 1284 استفاده كنيد.

نكته : بايوس فونيكس عينا مشابه دوگزينه فوق را دارد.

Game Port درصورتيكه به سيستمتان كارت صدا اضافه كرده ايد ويا ازدستگاه هاي MIDI و يا Joystick استفاده نمي كنيد اين گزينه را disabled كنيد در غيراينصورت تنظيم پيش فرض (مقدار 201 ) بهترين انتخاب مي باشد .

نكته : بايوس فونيكس علاوه برگزينه هاي فوق دو گزينه زير را نيز در خصوص صدا وكارت صوتي دارد.

Onboard MIDI/O : (Musical Instrument Digital Interface )MIDI استانداردي مي باشد كه بوسيله آن سخت افزار ، نرم افزار كامپيوتر وآلات موسيقي با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند. اگر كامپيوترتان براي درست كردن ويااجراي موزيك هاي MID استفاده نمي كنيد اين گزينه را disabled كنيد درغيراين صورت تنظيم پيش فرض (مقدار 330 ) مناسب ترين هم مي باشد.

درصورت فعال بودن Onboard MIDI IRQ، تنظيم پيش فرض پيشنهاد مي شود.

 

 

مرسی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...