رفتن به مطلب

آخرین وضعیت تحقیقات داروی ایرانی ایدز


Matin H-d

ارسال های توصیه شده

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تولید داروی آیمود در فاز دوم تحقیقات کارآزمایی قرار گرفت، گفت: تا سال آینده دو هزار بیمار این دارو را دریافت می کنند و نتایج کارآزمایی ها تاکنون هیچ عوارض خاصی را در بیماران ثبت نکرده است.

 

دکتر عباس صداقت در گفتگو با خبرنگار مهر، داروی آیمود (imod) را یک داروی تعدیل کننده سیستم ایمنی دانست و افزود: بیماری hiv (ایدز) بر روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد به گونه ای که موجب فلج شدن سیستم ایمنی در بدن می شود در نتیجه سیستم ایمنی بدن این بیماران در مواجهه با عفونتهای فرصت طلبی که معمولا در جامعه وجود دارد از کار می افتد و با ساده ترین عفونت ها و میکروبها، بیمار می شوند و در نهایت عمر خود را از دست می دهند.

 

وی با اشاره به تاثیر داروهای ضد "رترو ویروسی" ایدز در جهان و کشور اظهار داشت: درمان رایج بیماری ایدز در دنیا داروهای ضد رترو ویروسی است که این دارو نیز در کشور به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد. این دارو به دلیل جلوگیری از تکثیر ویروس، موجب افزایش عمر مبتلایان به ایدز شده است.

 

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولید داروی آیمود (imod) در کشور خاطر نشان کرد: در کنار استفاده از داروهای ضد رترو ویروسی، به دنبال راهکارهای دیگری بودیم تا بتواند در کنار استفاده از این دارو، دارویی عرضه کنیم تا از یک طرف سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از سوی دیگر طول عمر بیماران افزایش یابد.

 

وی ادامه داد: در این راستا تحقیقات در زمینه تولید داروی "آیمود" (imod) از 8 سال قبل از سوی مرکز تحقیقات ایدز و دفتر راهبردی ریاست جمهوری آغاز شد و در نهایت تا سال قبل به مرحله چهارم مطالعات imod رسیدیم که این مرحله شامل کارآزمایی بالینی است.

 

صداقت به مراحل اجرایی این دارو اشاره کرد و یاداور شد: پس از انجام مطالعات آزمایشگاهی، مطالعه بر روی نمونه حیوانی و مطالعه بر روی نمونه انسانی آغاز شد. مطالعات کارآزمایی بالینی نیز در دو فاز تعریف شد که در این راستا، فاز یک کارآزمایی در دو سال قبل بر روی 600 نمونه انسانی اجرایی شد.

 

وی با بیان اینکه مرحله دوم فاز کارآزمایی بالینی از اول امسال آغاز شده است، خاطرنشان کرد: این مرحله از سوی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اجرایی شد و قرار است تا پایان این مرحله هزار و 800 بیمار این دارو را دریافت کنند.

 

صداقت با ابراز امیدواری از اینکه تا سال آینده حدود 2هزار بیمار این دارو را در کنار داروهای رترویروسی دریافت کنند، اضافه کرد: گزارش نتایج بررسی کارآزمایی ها به کمیته کشوری مراقبت و درمان ایدز ارائه خواهد شد تا این کمیته کشوری در ارتباط با اینکه این دارو به چه طریقی وارد پروتکل تجویز و یا برنامه درمان ایدز در کشور شود تصمیم گیری کند.

 

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه داروی imod یک داروی ضد ایدز نیست، خاطرنشان کرد: این دارو در کنار سایر داروهای ضد رترو ویروسی به عنوان داروی مکمل تجویز می شود این دارو تقویت کننده سیستم ایمنی است و می تواند با ایجاد انرژی در سلولها، امید به زندگی بیماران را افزایش دهد.

 

وی با بیان اینکه در نتایج کارآزمایی ها تاکنون عوارض دارویی خاصی ثبت نشده است، گفت: این دارو باعث افزایش سیستم ایمنی می شود به گونه ای که پس از 3 ماه تجویز در کنار داروهای ضد رترو ویروسی، تا حدود یک تا یک سال و نیم سیستم ایمنی بیماران تقویت شده باقی می ماند.

 

صداقت نحوه استفاده از imod را منوط به گزارشهای مراحل کارآزمایی ها دانست و ادامه داد: پس از ارائه گزارش، کمیته کشوری مراقبت و درمان ایدز در خصوص نحوه تجویز این دارو و میزان دوز آن در پروتکل کشوری تصمیم گیری می کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...