رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

1307634489147779027340201157149028.jpg

 

 

کتاب" طراحی شهرها "(design of cities) نوشته ی اِدموند بیکن(Edmund N. Bacon)اولین چاپ خودرا با انتشارات تامس وهودسن درسال1967 شروع کرد .ترجمه ی فارسی آن با نشر مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی ومعماری ایران ترجمه ی فرزانه طاهری به چاپ رسیده است.

ادموند باکن مدیر اجرایی برنامه ریزی شهری فیلادلفیا در بین سال های 1949 تا 1970 بود ودربسیاری از دیدگاه ها،نقطه ی مقابل رابرت موسس نیویورک بود. ایده های طراحی باکن چشم انداز فیزیکی پس از جنگ جهانی دوم فیلادلفیا ودیگر شهرهای سراسر آمریکای شمالی را شکل داد. اوتوانست خود را به عنوان یکی از شناخته شده ترین برنامه ریزان شهری در جریان فیلم "فرم ،طراحی و شهر "(1963) مطرح کند.

بزرگترین پیش فرض باکن در حرفه ی خود این بود که طراحی شهری یک هنر مردمی است و از این رو شهروندان می توانند روزانه درگیر این روند باشند.باکن این برداشت را به عنوان بخشی از یک روند دموکراتیک می بیند و "بازخورددموکراتیک "،نامی که او بر پیش فرض خود می گذارد، برای طراحان وبرنامه ریزان شهری هم مهم است زیرا بااین بازخورد پلان ها می توانند به منظور برآوردن نیازهای مردم اصلاح شوند.

آن چیزی که از طراحی شهری یک هنرمردی ساخت ،چگونگی درک آن ها از فضا به عنوان یک تجربه ی حسی بود وهم تجربه ی استفاده ی آن ها از فضاست.اظهارات خوب طراحی شهری باکن ، باید با آگاهی از فضا به عنوان تجربه ای حسی آغاز شود.

درکتاب "طراحی شهرها" باکن ،به شکلی ماهرانه پیش فرض خود را اثبات می کند که این آگاهی از فضا به عنوان تجربه ای حسی مراکز شهرها را به فضایی دلپذیر برای زندگی ،کار وبازی تبدیل می کندوما می توانیم از دریچه ی چشمان باکن ، شهرهای بزرگ را از دوره ی باستان گرفته تا قضاهای مدرن ببینیم.در این روند باکن ازکارهایی خیالی وغیر عملی وگاه انقلابی وهمچنین معماران و برنامه ریزان شهری ازمیکلانژ ،سیکستوس پنجم ، سر کریستوفر رن گرفته تا لوکوربوزیه ،لوسیو کوستا واسکارنیمیر انتقاد می کند.در به تصویر کشیدن حمایتی برای این پیش فرضش که طراحی شهری یک هنر مردی ساخته وپرداخته ی آگاهی از فضا به عنوان تجربه ای حسی است،باکن از کار پل کلی(poul klee) به عنوان نمونه ای استفاده می کند تا بتواند تفکرات خود را بهتر بیان کند.

کتاب پر از عکس ها ، نقاشی ها، حکاکی ها وپلان هایی از شهرهای قدیمی ومدرن شده است ولی این کتاب فقط کلکسیونی از تصاویر نیست.باکن تصاویر را به منظور حمایت از پیش فرض خود درباره ی ایده های کلی در نظر گرفته شده درطراحی شهرهای بزرگ استفاده می کند.به عنوان مثال ،باکن باورش را اثبات می کند که طراحی فضایی که از آگاهی چگونگی کاربری آن فضا گرفته شده است مهم تر از طراحی ساختمان هاست .در واقع فضا در مقابل مجموعه ی هم زمان سیستم های حرکتی است که راه های پیاده ، اتومبیل ها وحمل ونقل عمومی باید،بر طبق نظریات باکن ، طراحی حال و رشد آینده ی فرم های شهری را باهم تحت تاثیر قراردهد وطراحی اکنون باید در جهت همان آینده باشد.

 

 

 

1307634489148322976900201152142978.jpg ادموندبیکن

 

1307634489148703987670201130143988.jpg طرح روی جلد چاپ های پیشین کتاب

 

1307634489148989799455201158149798.jpg صفحات میانی کتاب

 

130763448914909601336020119146018.jpg صفحات میانی کتاب

 

1307634489149202412800201120142418.jpg صفحات میانی کتاب

 

1307634489149417252565201141147258.jpg ادموند بیکن

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  • پاسخ 147
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

1336634496203548682355201134228688.jpg

 

کتاب جدید سیمون هنلی، معماری پارکینگ (تیمز و هادسن، £ 24.95)، نوع نگاه ها را به پارک ماشین عوض می کند ، یکی از انواع مهم اما نادیده گرفته شده ترین ساختمان در دوران مدرن، و درون آن زیبایی عجیب و غریب و فراموش نشدنی ای پیدا می کند.

 

1336634496205744391430201114224398.jpg این معمار است که به دنبال اهمیت استحکام در معماری و فضاهاست . ساختمان این پارکینگ تاکاساکی طراحی کرده و عکاسی آن را کنگوما و همکارانش به عهده داشتند.

 

1336634496206465663625201126225668.jpg خیابان پایدر - تورنو

 

1336634496207976436070201157226438.jpg زیبایی همگرایی ماهیت تکنونیک و ترکیب هنسه را نشان می دهد , دبنهاس , خیابان ولبک , لندن , طراحی توسط مایکل بلمییر

 

133663449620861410033520111224108.jpg مارین پاراد , ورتینگ

 

13366344962094100454852011212248.jpg خیابان کالدر وود , وولویچ

 

133663449621140046496520114022478.jpg کتاب معماری پارکینگ

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

1351634500516227653235201122277658.jpg

 

رم کولهاس معمار مشهور و طراح شهری ، با همکاری فیلم ساز مستند ، بردجت من دِرهَک(Bregtje van der Haak) ،دست به ساخت یک برنامه ی ویدوئی چند نمایه ای زدند که سعی دارد شهر لاگوس(Lagos )را مورد بحث وبررسی قرار دهد. آن چه که این روزها بسیار گفته می شود آن است که بیشتر مردم جهان شهر نشین هستند ولی در شهر لوگاس این موضوعی پیش پا افتاده به نظر می رسدو انتظار می رود که این شهر ساحلی نیجریا ، درسال2015 بیش از 24میلیون ساکن داشته باشد واین روند پبشرفت شهر لاگوس را به یکی از سه شهر بزرگ دنیا تبدیل می کند. این شهر بزرگ در اوایل سال 1990 نظر رم کولهاس را به خود جلب کرد و او در تمام این دهه بارها به این شهر تغییر یافته بازگشت .در چهار سال گذشته او به همراه تیمی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به این شهر آمده اند تا به بحث و بررسی الگوی شهرسازی بپردازند که باعث رشد جمعیتی این چنین غیر قابل کنترل ومنفجرشونده شده است.کولهاس به منظور یادگیری از الگوی شهری لاگوس شروع به کار در این شهر کرد نه برای برنامه ریزی شهری ، ساختمان سازی ویا ایجاد تحولی در این شهر.با وجود تمام اطلاع رسانی ها وآمارهای موجود، جمعیت این شهر به شکل فاجعه آمیزی همچنان روندی رو به رشد دارد.در هر ساعت 21 ساکن جدید زندگی شهری خود را در لاگوس آغاز می کنند. .شیفتگی رم کولهاس با نتیجه های به دست آمده ازشهر لوگاس که او آن را " برخورداجباری "می نامد این شهر رااساسا به عنوان شهری مدرن به همگان معرفی کرد؛ شهری که ابتکارات غیر رسمی وتصادفی مردم در جهت تلاشی برای زیستن مطرح می شود وبا تاملی بیشتر در می یابیم که این موضوع بدان دلیل ممکن می شود که این شهر به عنوان شکلی از شهری مدرن برنامه ریزی شده باشد.این برنامه ریزی یک پارچه است که باعث می شود شهر لوگاس همچنان به کار خود ادامه دهد. رم کولهاس می گوید: "این نهایت یک فرم نوگراست." وبعد در ادامه می گوید:"نه فقط برای تعدادی از شهر های آفریقایی" او معتقد است که مردم سازنده ی کارکردهای هوشمندانه ی شهرها هستند حتی در سیستم هایی که به سمت نتایج معکوس پیش می روند ولی همچنان وابستگی به مدل های پایه وجود دارد. این مشاهدات کنجکاو کننده این ویدیو را برای هر کسی که با آینده ی شهرها درگیر است ارزشمند وقابل تامل می سازد.ان چه که این ویدیو را قابل دفاع تر می کند ویژگی محاوره ی خاص این ویدیو است.این ویدیو به شما این امکان را می دهد که درکنارسه بخش شنیداری ، دو بخش ویدیویی هم به صورت متناوب وجودداشته یاشد. یک بخش شنیداری صحبت های رم کولهاس،بخشی دیگر زندگی واقعی مردم در شهر لوگاس وبخش سوم فقط صدای شهرهاست. درعنوان این ویدیو با دو کلمه مواجه می شویم گسترده و بسته.گسترده به این دلیل که عکس های هوایی شهر لاگوس نشان از یک سیستم کند شونده ی ارتفاعی است که بسیار ماهرانه در شهر اعمال شده است و بسته به این دلیل که بیننده را در نقطه ی مقابل پیش زمینه ی انبوه شهر قرار می دهد.

 

1351634500516497225825201149277228.jpg رم کولهاس

 

1351634500517144557440201154274558.jpg شهر لاگوس با رشد جمعیتی غیر قابل کنترل

 

1351634500517734900515201153274908.jpg شهر لاگوس با رشد جمعیتی منفجر شونده وغیر قابل کنترل

 

135163450051841605809020111276058.jpg بحث و بررسی رم کولهاس به همراه تیمی از دانشجویان دانشگاه هاروارد بر الگوی شهرسازی لاگوس

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

1394634512907784290700201158104299.jpg

 

 

در نوشته های متعدد لوکوبوزیه، او به نحو نا مشخصی در مورد کارهای ابتدایی خود ساکت می ماند.این کتاب جذاب او را از سال های اولیه ی پیدایش به عنوان یک طراح و معمار زیر ذره بین قرار می دهد، به ویزه دوره ی 1907 تا 1922- سالی که او نامش را از شارل ادوارد ژانره(Charles Edouard Jeanneret) تغییر می دهد و هویت لوکوربوزیه را برای خود فراهم می کند.همکاران در این کتاب، جزییات بی سابقه ای را به عنوان حکایتی از سالهای تحولات لوکوربوزیه ارائه می دهند؛ مثل دوره فرهنگی، روشن فکری و دغدغه های هنری که او را در مقام یک هنرمند جوان به سوییس و پاریس جذب می کند. از 1907 تا 1922 ژانره، هنر و مهارت معماری و طراحی را می آموزد و تصور خود را به عنوان یک هنرمند شکل می دهد. این کتاب جو فرهنگی زادگاه او ،لا شو دو فوند(La Chaux-de-Fonds)؛ معلم ها، دوستان و مشتریان ابتدایی؛ و نیز پیشینه ی آموزشی، شامل طرحی که برای خودش انجام داد؛ گراند تور(Grand Tour)، و اولین موفقیت های او در مقام یک معمار و طراح را مطرح می کند. بیش از 350 تصویر- شامل ترسیمات معماری و مدل ها، آبرنگ، اسکیس ها، عکس ها، و مبلمان- حوزه ی آثار لوکوربوزیه ی جوان را نشان می دهد و زمینه ی اصلیِ و سال های ابتدایی رشد او را روشن می کند.

کتاب" لوکوربوزیه قبل از لوکوربوزیه" تنظیم شده بوسیله ی:

استنیسلاس فون موس(Stanislaus von Moos)، پروفسور هنر مدرن در دانشگاه زوریخ.

آرتور رِگ(arthur rüegg)،پروفسور در مدرسه ی معماری Eidgenössische Technische Hochschule

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

1403634513866582454940201158122459.jpg

 

 

برای طراحی ساختمان هایی با حداکثر همبندی با حیات، طراح باید بر سیاقی فراتر از فرم و ساختار بیندیشد.

پیتر زُمتُر

در کتاب معماری متفکر پیتر زمتر به بیان انگیزه های الهام بخشش در طراحی می پردازد، ساختمان هایی که به طرق مختلف به گفت و گو با احساسات و فهم مان می نشینند و حضوری قدرتمند و پاسخ گو را عیان می کنند. کتاب با تصاویری از خانه جدید زمتر و استودیواش در هالدنشتاین که توسط لائورا پاجت عکس برداری شده اند صفحه بندی شده است.

انچه پی می اید تکه برداشت هایی است از کتاب:

ـ ساختمان برای من حامل سکوتی فاخر است که من ان را گره در گره بارزه هایی هم چون خودـ ارجاعی، حضور، مانایی، هم بندی، گرما، شورانگیزی می دانم. ساختمان باید خودش باشد، یک ساختمان، نه بازنمود یا نمایشی از چیزی، صرفا بودن و شدن.

ـ حسی که من تلاش می کنم ارامْ ارام در مصالح تزریقش کنم از تمام قواعد کمپزیسیونی می گذرد و به کیفیت های شنیداری، بویایی و لامسه ی مستتر در مصالح گره می خورد، این ها عناصر زبانی اند که ما مجبور به استفاده ازشان هستیم. حسی که با رسیدن و متبلور کردن مفاهیم خاص مستتر در مصالح به منصه ظهور می رسد، معنایی که در هر ساختمان، فقط به همین صورت می تواند به ادراک اید.

ـ زمانی که بر محوطه یا مکانی که قرار است بر ان بنایی بیافرینم متمرکز می شوم، زمانی که تلاشم درک ذات عمیق ان مکان، صورت های مستتر در ان، روایت های پنهان در ان و کیفیت های شورانگیزش می باشند، انگاره های ذهنی رسوب کرده از مکان های دیگر بر من هجوم می اورند و فرایند تدقیق نظر بر سایت را مخدوش می کنند، انگاره هایی از مکان هایی که می شناسم و بر من تاثیر گذاشته اند، انگاره هایی از مکان های عام یا خاصی که من در قامت نگره هایی درونی از کیفیت ها و حالات خاص با خود به همراه دارم، حتی انگاره هایی از موقعیت های معمارانه، که از دل تئاتر، فیلم و ادبیات بیرون امده اند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

1405634514393954447280201155124449.jpg

 

 

در این کتاب کاملا قابل رجوع، سیمون ریچاردز(Simon Richards) جهان بینیِ خود لوکوربوزیه را تحلیل و انگیزه های این معمار را دوباره بررسی می کند، و به یک فهم تازه درباره ی پیوندهای روشن فکریِ او با دیگر اعضای آوانگاردِ قرن بیستم می رسد. ریچاردز نشان می دهد ایده های لوکوربوزیه چگونه روش های تعمق فعلی درباره شهر را رد می کند و او بر توجه به راه های جهان بینیِ خود که می تواند بر شکل ساخت محیط تاثیر گذارد، تمرکز می کند. با وجود اینکه لوکوربوزیه هرگز با صراحت ایده ی خودش را تعریف نکرد، ریچاردز شواهد بسیاری از این موضوع را در نوشته ها و کار او در حوزه ی شهری کشف می کند.ریچاردز استدلال می کند که لوکوربوزیه مدیون فیلسوف روشنگری به نام بلِیس پاسکال (Blaise Pascal) بود، شخصی که معتقد بود، فرد باید از جامعه کنار بگیرد و در خلوت در سرشت خداوند و خودش بیاندیشد. بر همین اساس، شهرهای لوکوربوزیه در راستای جدایی مردم در آپارتمان های شبه سلول، به منظور [فراهم آوردن فضایی برای] مکاشفات روحانی در نظر گرفته می شود. ریچاردز، موقعیت لوکوربوزیه را در زندگی خردورزانه قرن بیستم در روشناییِ چنین درک تازه نشان می دهد، وهمچنین او یک رابطه ی هم ارز، نا شناخته وغبار زمان گرفته را بین تفکر لوکوربوزیه و چهره هایی همچون آلبر کامو (Albert Camus) و ژرژ باتای (Georges Bataille) شناسایی می کند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

14106345148218702327452011713239.jpg

 

 

ماشینی برای زندگی، شاید معروفترین عبارتی باشد که نگاه لوکوربوزیه به خانه را تبیین می کند. معمار سوییسی اما شدیدا به فرم های کمتر استعاری از ماشین همچون هواپیما، اقیانوس پیما و لوکوموتیو علاقه دارد، او حتی سوزن گرامافون و بیل های بخار را زیاگان عصر نو می خواند، و البته او عمیقا منکوب اتومبیل نیز بود، البته این ایده ایست که نویسنده کتاب "کوچکترین وُیجـِـر: لوکوربوزیه و اتومبیل" بر ان تاکید می گذارد.

کتاب بر طراحی لوکوربوزیه برای ماشین حداقلی تاکید دارد، البته ترسیمات او در دوران حیاتش صرفا در حد طرح باقی ماند، اما احتمالا یکی از معروفترین اتومبیل هایی است که توسط معماران طراحی شده.

مهمترین مبحثی که آمادو لورنزو؛ در کتاب بدان اشاره می کند، این است که طراحی ماشین اصلی ترین بخش فلسفه لوکوربوزیه را تشکیل می دهد و به هیج وجه نباید ان را حاشیه ای بر فعالیت های حرفه ایی او؛ طراحی ساختمان، شهر و حتی نظریه های وسیعتری که او بر شاکله های طراحی و مشتقاتش می اراید دانست.

نگارنده بر این باور است که لوکوربوزیه دیوانه اتومبیل بوده است و اتومبیل را در تمام ترسیمات و پیش طرح هایش می اورده و حتی در بازه عکس برداری از بناها یک اتومبیل را در پیش زمینه خانه قرار می داده، او حتی نام یکی از خانه هایش را سیتروهان می نامند که برداشتی از نان سیتروئن است.

لورنزو، بخشی از کتاب را به اتومبیل شخصی خود لوکوربوزیه؛ لومینیوس سی 7 اختصاص می دهد، اتومبیلی مدل 1925 و بی نهایت مد روز و اوانگارد، البته طرح لوکوربوزیه برای اتومبیل جمع جور دو سرنشینه هیچگاه محقق نشد، اول بار قرار بود طرح در سال 1936 ساخته شود اما تلاش ها به مرحله اجرا نرسید و سرانجام در سال 1987، در سال روز تولدش، مدلی چوبی از اتومبیل به نمایش عموم درامد.

جدا از تمام این ها نگره تولید انبوه وار لوکوربوزیه به مسکن ارزان و کارا نیز از عمق تاثیر اتومبیل بر او نشان دارد، خیابان های چند سطحی نیز جای گاه اتومبیل در طراحی شهرهای را در خاطر زنده می سازد.

برای مشاهده نگاهی جامع به انگاره ماشین در طراحی و معماری لوکوربوزیه ببنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به قلم علی رضا صبوری را

 

1410634514822164627965201136134629.jpg نمای رو به روی

 

1410634514822348375970201154138379.jpg نمای عقب

 

1410634514822675288640201127135289.jpg مدل سه بعدی ویجر

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

141663451640040939508520110149399.jpg

 

 

کتاب دست های لوکوربوزیه تصویری شاعرانه و خصوصی از لوکوربوزیه ارائه می دهند – یک تجسم دقیق و ظریف که در تضاد با تصور عموم از لوکوربوزیه است؛ یک مدرنیست گوشه گیر. نویسنده به مدت سی سال از نزدیک با لوکوربوزیه آشنا بود، در آغاز به عنوان نقشه کش و دستیار اولِ او و بعدها در مقام همکار و دوست صمیمی اش. در این کتاب که درمیانه ی دهه ی 1980 نوشته شده، اُژانسکی(Wogenscky)،مربیِ خود را در یک سری از اظهارات صریح و بازتاب های خاطره انگیز، بی هیچ شباهتی به نقل های ادبی موجود در مورد لوکوربوزیه، به یاد می آورد.

اُژانسکی در پنجاه فصل، تصویری استادانه و متفاوت مجسم می کند، که اولی تو را به سوی بعدی می کشاند، حافظه ای [مملو از یاد ] لوکوربوزیه که بروی دیگران باز شده است. دست های لوکوربوزیه شبیه موضوعی پراهمیت برای تکرار، پدیدار می شوند و باز هم ظاهر می شوند – لمس کردن، برداشتن، ترسیم کردن، ارائه دادن، بستن، باز کردن،به چنگ آوردن، رها کردن:" این دست های اوست که او را آشکار می کند....آنها تمام احساسات او را بازگو می کنند، تمام جنب و جوش های زندگی باطنیِ او که چهره اش برای پوشاندن آن تلاش می کرد." اُژانسکی درباره ی کار لوکوربوزیه می نویسد، از جمله معروف ترین طراحیِ او، کلیسایی در رونشام، ایده های او برای Unités d'Habitation ی پر تراکم که با مرکز [پروژه ی] "شهر درخشان" رابطه داشت و سیستم "مودولار" برای تعریف تناسبات – که اُژانسکی آن را با تونِرِ پیانو؛ برای یافتن رابطه درست بین اصوات، مقایسه می کند.او روزی را به یاد می آورد که پیکاسو در سایت ساختمان مارسِی،با لوکوربوزیه گذراند. او با حیرت می گوید:" در تمام طول روز، آنها در نمایش فروتنی،از یکدیگر سبقت می گرفتند." او به ما می گوید:" من سال های زیادی را گذراندم و سعی کردم چیزی را که در ذهن و دست او اتفاق می افتد بفهمم."با کتاب دست های لوکوربوزیه، اُژانسکی یک پیشینه ی منحصربه فرد از یک نابغه ی مرموز، به ما می دهد.

درباره ی مولف:

آندرِ اُژانسکی(André Wogenscky)، معماری فرانسوی و دستیار لوکوربوزیه بود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

1418634516531701070005201150151079.jpg

 

 

ایده های لوکوربوزیه در مورد مبلمان مدرن، خانه های مدرن و شهرهای مدرن هنوز، بیش از سه دهه پس از فوتش، تاثیرگذار و متقن باقی مانده اند، او ابژه های زندگی روزمره را در قامت ابزارها؛ عناصری که فرم و کارکردشان می تواند بر مدار عقلانیت استاندارد شوند می دید. مبل فلزی ای که لوکوربوزیه با کمک پی یر ژنه و شارلوت پریاند طراحی نمود، بر قوام کانسپت های متقنی همچون تپولوژی و صرفه اقتصادی طراحی شده بودند که تا پیش از ان در میان هیچ یک از تولیدات گران قیمت و معْظم طراحی مدرن دیده نشده بود.

جورج . اچ . مارکوس با یک چنین روی کردی، نقش و جای گاه مبلمان در ماشین های زیستی لوکوربوزیه؛ از اولین اثار فاخر او همچون پاویون روح نو تا ویلا ساووا و مجمتع مسکونی مارسی را مورد بررسی قرار می دهد، در این میان تحلیل جزییات و تاکید لوکوربوزیه به رنگ نیز از جمله مهمات اثر تقدیر شده مارکوس می باشند، اثر با ان که غالبا بر این عبارت پیتر بلیک صحه می گذارد که ابژه های عصر ماشین علی رغم ان که به گونه هایی از طراحی منجر شدند که هیچگاه شئون اقتصادی، کارایی و حتی کارکردهای استاندارد را براورده نساختند اما همیشه زیبا بودند و خواهند ماند، اما از سختی های طراحی داخلی لوکوربوزیه در مواجه با مهمترین پروژه هایش پرده بر می دارد و در ضمن از تاثیر شارلوت پریاند در طراحی مبلمان هایی که غالبا به نام لوکوربوزیه در تاریخ طراحی شناخته می شوند.

 

1418634516532673507765201127153509.jpg مدول انسانی لوکوربوزیه در وضعیت های مختلف بدنی که خود نشان از ماشین ـ انسان دارد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

142763451824180105996020110171059.jpg

 

 

با مطالعه و تورق کتاب ایوان بان؛ "زندگی کردن با مدرنیته : برازیلیا ـ چاندیگار"، حس مبهمی نسبت به این دو شهر در انسان دمیده می شود، عکسبرداری بان از این دو شهر هم شورانگیز است و هم شک برانگیز، چرا که تصاویر هیچ نشانی از انچه لوکوربوزیه و نیومیر در سر می پروراندند ندارند، بلکه نشان می دهند این دو شهر امروز، پنجاه تا شست سال پس از طراحی و ساخت به چه می مانند. بان در این کتاب صحنه هایی را در قاب دوربین اورده است که نه لوکوربوزیه و نه نیومیر هیچ کدامشان برایش برنامه ریزی نکرده بودند، کتاب که عملا مستندسازی ان چیزی است که مبتنی بر یک نگره سرد و عمیقا منفصل از بافت اجتماعی طراحی شده و حالا رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته، هر چند در برخی تصاویر به عین فقدان ارتباط واقعی ساکنان و مردم با انچه طراحی شده را تصویر می کند و فضاهایی رابه تصویر می کشد که کارکردشان بر خلاف هدف پروژه تدقیق گردیه اند، اما لحظاتی را نیز روایت می کند که همه عناصر حیات در هماهنگی با بافت طراحی شده عمل می کنند.

کتاب با قطعه ای بی نظیر از مارتینو استیرلی به پایان می رسد، قطعه ای در بر دارنده پس زمینه های تاریخی هر دو شهر، روایت های تاریخی جاری بر ان ها و مشاجراتی که بر محوراین دو شکل گرفته اند، جدا از ان که علاقه ای به طراحی از بالا و بدون نگاه مشارکتی داشته باشیم یا نه کتاب حداقل مخاطب را وسوسه می کند از این اُبُرـ پرداخت مدرن که با چشم اندازی به ساخت اینده یک ملت طراحی شده اند، دیدن کند .

 

1427634518242351093115201155171099.jpg تصاویری از صفحات میانی کتاب

 

1427634518242663358285201126173359.jpg تصاویری از صفحات میانی کتاب

 

142763451824306650631020116176509.jpg تصاویری از صفحات میانی کتاب

 

1427634518243285886800201128175889.jpg تصاویری از صفحات میانی کتاب

 

1427634518243707578560201110177579.jpg تصاویری از صفحات میانی کتاب

 

1427634518244067526225201146177529.jpg تصاویری از صفحات میانی کتاب

 

1427634518244407016215201120177019.jpg تصاویری از صفحات میانی کتاب

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

1435634519605301547010201130181549.jpg

 

 

لوکوربوزیه شاخص ترین چهره معماری مدرن است، البته او درگیر یک نوع کیش شخصیت نیز بود، این میل را هم می توان در خود بزرگ سازی اش در مقام یک معمار مشاهده کرد و هم لاپوشانی و عوام فریبی اشکاری که در خیل عظیم نوشته ها و کتابچه های پیش طرحش که در ان ها در مورد سرچشمه ایده هایش قلمرفرسایی کرده است به نظاره نشست. مکس ادولف وُگـْــت، در کتاب مناقشه برانگیز و البته خواندی اش؛ " لوکوربوزیه، بربریت اصیل: به سوی دیرینه شناسی مدرنیسم" همش را بر بازسازی سرچشمه های محلی و غالبا محدود فرم هایی گذاشته است که لوکوربوزیه ان ها را روحی جهانی بخشیده.

قوام ادعاهای وُگـْت کشفیات باستان شناسانه ای است که در 1850 در بقایای یک فرهنگ پیشاتاریخی در حاشیه دریاچه ای در منطقه ی "یورا" ی سوییس؛ همان جایی که شارل ـ ادواردْ ژِن رِگ رْی بزرگ شد از دل خاک بیرون اورده شد. وُگـْــت نشان می دهد چگونه دمیدن این یافته های تاریخی در روح لوکوربوزیه به پیلوتی های معروف و ستون های بتن مسلحی منجر می گردند که وی از ان ها برای سیال نشان دادن طرح هایش بهره می برد.

نویسنده بدون توسل به ترکیب های مملو از لاف و گزاف و خطابه هاب لوکوربوزیه ماهرانه برای پیشبرد منویات خود از ترکیب کلمات و تصاویر استفاده می کند، اگرچه تحلیل های وُگـْت از اثار لوکوربوزیه متقاعدکننده و حتی بعضا تکان دهنده است اما مخاطب را با یک پرسش اساسی تنها می گذارد و ان این است که ایا نگارنده اگاهی بیشتری از خود معمار نسبت به اثارش داشته است. انچه ماهیت کتاب را تشکیل می دهد رو در رویی تلاش نویسنده برای غلبه بر کیش شخصیت لوکوربوزیه با حقیقت استعداد ذاتی هنرمند است، استعدادی برامده از تصویر سازی پر قدرت انچه نیاکانش برایش به جا گذاشته اند و علی رغم انکه مبهم، شدیدا غیر شهری و غالبا برای خودشان غالب درک بوده، به واسطه توان و استعداد بی نظیر لوکوربوزیه تبدیل به فرم هایی شده اند ازلی، اجتناب ناپذیر و بدون ایراد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

1448634521921149513085201114219519.jpg

 

 

این کتاب خاطرات سفر افسانه ای ایست که لوکوربوزیه 24 ساله طی سفر تاثیرگذاری که در سال 1911 به اروپای جنوبی، مرکزی و شرقی انجام داد به رشته تحریر دراورد. کتاب که در خیل عظیمی از تاثیرات شخصی و نمادهای بصری گم شده است، اولین مواجه او با معماری بومی را تقریر می کند، مواجه ای که در تمام طول حیاتش با او و نگاهش به بناهایی که تا اخر عمر تحسینشان می کند همراه می ماند: پیچیدگی های موجود در پرداخت یک مسجد، اکرپلیس، پارتنون. لوکوربوزیه در زمان حیاتش از انتشار این کتاب سر باز می زند، پس از فوتش کتاب اول بار با عنوان "اخرین اعتراف بی پرده" به چاپ رسید.

کتاب را می توان به عنوان یک رمان تاریخی نیز مطالعه کرد، رمانی بر امده از تجربیات نویسنده ای جوان که می رود تا به یکی از مهمترین و بزرگترین معماران قرن بیستم تبدیل شود، کتاب بیش از هر چیز داستان بیداری و سفری کشف و شهودی است که طی هفت ماه از برلین شروع می شود و با عبور از وین، بوداپست، بخارست، استانبول، اتن، ناپل و رم تداوم می یابد. لوکوربوزیه، این سفر را نقطه عطفی در زندگی اش می خواند، وضعیتی ناخواسته که بر قرار ان انگاره ها و تاثیراتی پدید امدند که در تمام طول فعالیت حرفه ای لوکوربوزیه در قامت منشی مشخص او را همراهی کردند. برای پنج دهه او دفترچه های ترسیمش را با ایده ها و پیش طرح هایش پر کرد و در طی تمام این دوران همیشه تاثیرات ان برخورد اول با شرق را می شود در کارش احساس کرد، روندی که بر قوام ان کتاب سفری به شرق را عملا می توان روایتی تاریخی از خاطراتی دانست که گاه نقش اعتراف نامه ای شخصی نیز به خود می گیرد. کتاب توسط ایوان زاکنیک، مدرس معماری دانشگاه لی های و استاد مدعو دانشگاه پرینستن به انگلیسی برگردانده شده و توسط انتشارات ام ای تی منتشر گردیده است.

 

1448634521921526490910201152216499.jpg پارتِـنون، اتن، ترسیمی از لوکوربوزیه

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

کتاب the function of ornament

نوشته ی فرشید موسوی

 

در این کتاب بیشتر به تزیینات معماری پرداخته شده....

یکی از اصولی ترین موضوعی که در این کتاب بهش پرداخته شده موضوع مینیمالیسم و معماری روز هست ....نویسنده در این کتاب یعی کرده تا معماری کاربردی رو ترویج بده.

 

 

 

 

The debate between excess and minimalism in architecture will likely continue in the same sinusoidal pattern as the rising and falling of hemlines in fashion. While economists have precisely tied the lengths of hemlines of skirts with the economy, the fluctuations of architectural ornamentation take place over far greater spans of time. Perhaps this is because the construction of architectural projects can be measured in years while the demands of fashion fluctuate from season to season.

 

Alternatively, deeper forces may be at work. Recent work in evolutionary psychology dictates that human beings are swayed by a desire to fit in, but those who rebel in the opposite direction often become the most successful. This dichotomy can be seen in the rugged fashion of punk's opposition to repressive governments, the backlash of the hippie movement from the cookie-cutter fifties, and even in the haphazard grunge look that grew in stark contrast to glam rock and hair metal. Though purists like Adolf Loos or John Pawson might disagree, seemingly fickle changes in design movements may have as much to do with the culture that preceded them as they are a manifestation of the times themselves. Modern architecture would have little sway without the precedents of Antoni Gaudi or the Baroque movement.

In their book

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
, Farshid Moussavi and Michael Kubo attempt to explain the paradox of the seemingly purposeless vestiges people emblazon on top of "functional" architecture. After a short introduction tracing the popularity of ornament from the Romans to the modernists, Moussavi and Kubo jump right into examples. While an exploration of the antecedents of modernism (and by association, their logical successors in "modern" ornament) could warrant a whole book, the philosophizing is kept to a minimum in favor of graphic examples of buildings which occasionally manage to make ornament functional.

Setting aside the inherent dialectic, a common theme across all projects is a sense of order, often achieved by repetition or by symmetry. Occasionally, the organizatiton even veers into the fractal -- the natural placement of compounded numbers seen repeatedly in the physical world -- such as the Serpentine Pavilion designed by Toyo Ito in London, where crisscrossing lines form triangles out of varying or seemingly random spaces, or the Dominus Winery by Herzog & de Meuron in the Napa Valley, where different sizes of natural rocks together cascade into seemingly random particles while betraying an underlying order.

The Function of Ornament goes beyond simply finding commonalities, and the authors' efforts at categorization are admirable. The book groups architectural projects into four broad sections: Form, Structure, Screen, and Surface, and provides examples of each. The authors supply notes and snippets detailing the construction of each work, but for the most part, they let the works express themselves.

 

Their very categorization, however, does demonstrate some function behind seemingly abstract ornament. Why, for example, if ornament is purely functional, can the authors state that "factories and retail typologies are found mostly in the Surface" category, while "towers are mostly found in the Form and Structure" categories? Are there functions behind ornamental categories that predispose certain constructions to categories of ornamentation?

Given the demands of a tall building with a small footprint, the reliance on using the form of the building as a type of ornament seems only natural. That said, actually erecting buildings where the structure of the building is the ornament leads to wildly divergent opinions. Lord Norman Foster's 30 St. Mary Axe building is commonly known as "The Gherkin," while detractors have gone so far as to deem it "The Towering Innuendo" or even the "Crystal Phallus." Somehow, like fashion, ornament has become divisive, and yet, for many of these buildings, the ornament has become the function, turning Louis Sullivan on his head.

Strangely, or possibly purposefully, however, the book itself is far from embellished. The cover consists only of line drawings and letters in white on a crisp red background and the pages themselves contain only black and white renderings of the buildings. Often the buildings represented within have been shown in angles or views that reduce their exterior details to a level of abstraction or pattern that would be more at home in fabric or tile than on the side of a building. According to the notes in the back of the book, "the drawings in this book are entirely the work and interpretation of students at the Harvard University Graduate School of Design, based on publicly available information on the works represented." It must be said that those unnamed students produced gorgeous and clear drawings, but this is ornament folks, and the reader can't help but demand color and detail.

I yearned on every page to see real color photos of these buildings, at varying times of day. The desire was so strong that I had to Google or Wikipedia at least one out of every five buildings in the book to see them in their entirety. Particularly for those that use moire or interference patterns like the John Lewis Department store in Leicester, UK, I longed to visit the original and change my vantage point repeatedly just to see the effect. Perversely, The Function of Ornament's greatest failing in adequately expressing the beauty of the buildings portrayed in it also served as the strongest argument for its cause. Because even if the patterns and designs contained within didn't serve strict structural purposes, in real life, they serve a certain one: making people smile when they look at something new on the horizon.

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]1557634550026420664780201122236610.jpg [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center]

رویداد های شهری 4 (انتشارات اِم . اَی . تی ) آخرین کتاب از سری کتاب های چهار جلدی نوشته ی برنارد چومی است و ملاکی از آخرین ساخت و ساز ها و پروژه های تئوری در زمینه ی گسترش رویکردهای خود بر معماری، شهرسازی و طراحی است.در این مجموعه چومی عبارت " جان مایه – فرم " را معرفی می کند.یک کانسپت، فرم را پدید می آورد یا یک فرم، کانسپت را خلق می کند، به طوری که یکی دیگری را یاری می دهد. کانسپت می تواند برنامه ریزی شده، حرفه ای یا گروهی باشد و فرم می تواند منفرد یا چندگانه، منظم یا بی قاعده باشد.جان مایه – فرم ها به شکل سازمان دهی ابزارها یا تقسیم بندی های معمولی برای ابعاد متعدد برنامه ها ایفای نقش می کنند و تکامل خود را در طول زمان نشان می دهند ؛ پروژه های برجسته رادر این کتاب با این رویکرد تحلیل می کند.

بیش از بیست پروژه ی اخر و شاخصی در این کتاب وجود دارد که شامل محوطه های واسط در ابو ذبی، موزه و مرکز بازدید کنندگان در آلِسیا، فرانسه، پلی پیاده در لا – روچه – سو – یون، فرانسه و پلان های اصلی برای شهری جدید و گسترش یافته در جمهوری راهبان است.

درباره ی نویسنده :

برناردو چومی عضو اصلی معماران برناردو چومی در نیویورک و پاریس است . یک تئوریسین ، نویسنده، استاد و معمار است . اوبرای نگارش کتاب هایی همچون " رونوشت های منهتن " و همچنین معماری و تفیک و ساخت پرژه هایی همچون پارکِ دِ – لا –ویلِتِ، موزه ی آکروپولیس، مرکز لی فِرِسنوی برای هنرهای معاصر و اداره ی مرکزی کنستانتین ِ واچنون معروف است. او درغالب رئیس مدرسه ی معماری و برنامه ریز و حراست دانشگاه کلمبیا در نیویورک از سال 1988 تا 2003 به فعالیت می کرد.

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[TR=class: Break]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1557634550027380515455201158235110.jpg یکی از صفحات کتاب رویدادهای شهری 4 با تحلیلی دقیق بر تمام الزامات یک پروژه

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15576345500275240804852011122340810.jpg برناردو چومی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15576345500277223588102011322323510.jpg پلی پیاده در لا – روچه – سو – یون، طراحی برناردو چومی و حاق دوتن، 2007 - 2009

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

[TABLE]

[TR=class: Break]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center] [TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3] 15696345534075390107402011332790110.jpg [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center]

کتاب " رواپت پست مدرنیسم " ، نوشته ی چارلز جنکلِز است ؛ او متولد 1939 در شهر بالتیمُر است که یک معمار و تئوریسین معماری است و پیش از این در سال 1977 کتاب " زبان معماری پست مدرن " را به چاپ رساند و آخرین کتاب او هم " ساخت شمایل گونه " هم اکنون در اختیار معماران و دانشجویان است.

کتاب " روایت پست مدرنیسم " نفوذی بر معماری پست مدرن و فرهنگ است که تعریف چیستی معماری پست مدرن را از ابتدایی ترین ریشه هایش در اوایل سده ی 60 تا به الان بازگو می کند. با شکست این روایت در هفت بخش جداگانه، که هر یک با ترتیب زمانی و همپوشانی خاص خود کنار هم چیده شده اند، جنکز افت و خیز های این جنبش را نشان می دهد وحداثر و حداقل تاپیرات ایده های متفاوت در زمینه های گوناگون را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.این کتاب کاملا بصری است ؛ به همان اندازه که جنبش هارا به ترتیب وقوعشان بازگو می کند، هر بخش دارای ویژگی های خاص کارهای بزرگ و در ارتباط با دوره ی داده شده است.این کناب اولین و تازه ترین مرجع معماری پست مدرن است که بهترین کتاب ِ قبل لز آن، 20 سال پیش نوشته شده است.همچنین روایتی قابل دسترس است و برای دانشجویانی که این موضوع برایشان جدید است بسیار مفید است .

 

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[TR=class: Break]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

156963455340771000565520115127010.jpg چارلز جِنکز

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR]

[TD=align: center] [TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3] 15726345542437426973102011142826910.jpg [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center]

این تک نگاره نخستین پژوهشی است که تمام کارهای مورفوسیز را ارائه می کند.این تجربه ی ِ واقع در لس انجلس را تام مین و یکی از با نفوذ ترین شرکت های معماری متعلق به بیست سال گذشته هدایت کردند.

این کتاب شامل عکس های رنگی مستند و برجسته ای است که سی و هفت پروزه ی تمام شده را در چیدمانی سینمایی ارائه می کند و برای اولین بار تمام پروژه های کامل شده ی مورفوسیز را جمع آوری کرده است که از نخستین پروژه های مسکونی و رستوران ها در لس آنجلس تا آخرین پروژه ی کلان در آن سوی کالیفرنیا و ایالات متحده ی آمریکا در کانادا ، تایوان، کره، ژاپن و استرالیا را در بر می گیرد.

این نوشته ی تام مین ، توصیف پروژه ها را به همراه بازتاب تئوری های ثابت، عقاید و الهامات ترکیب کرده است و همچنان که یادداشت های ِ وال واکر نقطه ی مقابل نوشته های تام مین است.

طراحی های مورفوسیز دارای هندسه ای غیر قراردادی، به همراه اجرایی زیبا و مدل هایی پیکرتراشانه است که باترسیمات تولید شده ی کامپیوتری ترکیب شده است تا همچون راهنمایی در فضای جدید تجربه اندوزی های معمارانه، در دهه ی 1980 یاری دهنده باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دفتر معماری مورفوسس را در سال 1972 با شراکت میچایل روتُندا تاسیس کرد، کسی که هم اکنون شرکت مستقل خود را دارد. مسولیت های آکادمیک تام مین شامل تدریس در دانشگاه کلمبیا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه یاله، موسسه ی برلاج در نِتِرلَند، مدرسه ی بارتلِد در لندن را می توان در میان موسسات دیگر نام برد و همچنین وال وارک هم دانشیار معماری در دانشگاه کورنِل در ایتاکای ِ نیویورک است .

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[TR=class: Break]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15726345542438666835152011262866810.jpg تام مین

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15726345542440370730002011432870710.jpg مسکونی لارِنس، کالیفرنیا (1980)

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15726345542446513207952011452813210.jpg وِنیس III ، کالیفرنیا (1982)

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1572634554244823214090201122832110.jpg رستوران کِیت مَنتیلینی، کالیفرنیا (1986)

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1572634554245000263305201120282610.jpg مسکونی کرافورد، کالیفرنیا (1990)

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1572634554245140400820201134284010.jpg مسکن ویِنا، ویِنا ی استرالیا (1995)

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15726345542452898248502011482898210.jpg مرکز بازدید اِی . اِس . ای، تایپِی، تایوان (1997)

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1572634554245422179660201122821710.jpg سِدار سینای، مرکز جامع سرطان، کالیفرنیا (1998)

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15726345542455854114002011182854110.jpg دبیرستان دیاموند رانچ، کالیفرنیا (2000)

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15726345542457155007302011312855010.jpg مرکز هایپو آلپو – آدریا، استرالیا (2001)

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

15726345542459115916952011512815910.jpg بازنگری مورفوسیز به نام " برخورد خاموش " در اِن اِی آی (1999 – 2000)

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR=class: Break]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center] [TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3] 1589634559040436033080201143360311.jpg [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center]

در این کتاب، سه تن از معماران و طراحان برجسته ی معاصر در مورد کاربرد رنگ ها در کارهایشان صحبت می کنند. " طبیعت رنگ ها باید تغییر کند و بیش از این تنها دارای لایه ی نازکی از تغییر نباشد اما چیزی باشد که واقعا احساسش دگرگون شده باشد. " این بداعت رم کولهاس در کارهای دو معمار و طراح مشهور دنیا، نورمن فاستر و اَلساندرو مِندینی انعکاس پیدا کرده است.

بیش از 90 رنگ به همراه توضیحاتی در زمینه، نمایش داده شده اند تا اهمیت و کاربرد رنگ ها را بازگو کنند . نمایش جامع این رویکردشان به رنگ ها، نشان دهنده ی کاربرد وسیع رنگ ها در معماری حرفه ای و تکنولوژی امروز است که در سبک های مدرن، پست مدرن و دیکانستراکتیو نمود بصری پیدا می کند.نمونه های به کاربرده در این کتاب شامل سازه های باربر در پوسته ها، طراحی داخلی، مبلمان و در واقع تمام گونه های متفاوت طراحی است.

اَلساندرو مِندینی در این باره می گوید : " به کاربردن همزمان رنگ ها در یک ساختمان اندکی شبیه آفرینش چیزی متفاوت است و در این دیدگاه شبیه اتفاقی ریتمیک است . "

رم کولهاس در ارتباط با این دیدگاه می گوید : " دو دسته رنگ وجود دارد ؛ نوع اول به مصالح یا ذات تشکیل دهنده شان بازمی گردد و غیر قابل تغییر است. نوع دوم ساختگی است که برای انتقال و نمایش فرم اجسام به کاربرده می شودو در حقیقت این، تفاوت بین رنگ و نقاشی است. "

نورمن فاستر در توضیح این کتاب می گوید : " همیشه درجه ای از هیجان و خلاقیت وجود دارد که افکار ما را به زمین می زند...در متروی بیلبائو حس اطمینان و تمایل به ادامه ای وجود دارد که استفاده ی ریتمیک از رنگ قرمز آن را به وجود آورده است و به شکل علامتی برای معرفی سیستم و راهنمایی کاربران در داخلش به کاربرده شده است. "

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[TR=class: Break]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1589634559041098266085201149382611.jpg یکی از نمونه های معرفی شده در کتاب

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1589634559041534351455201133343511.jpg یکی از نمونه های معرفی شده در کتاب از تاثیر رنگ در طراحی داخلی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1589634559042221299675201142312911.jpg راهروی مترو ی بیلیائو و تاثیر رنگ رنگ قرمز به شکل ریتمی تاثیر گذار

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: BorderBox]

[TR]

[TD][TABLE]

[TR=class: Break]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center] [TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3] 1600634562503939208205201113792011.jpg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center]

برنارد چومی نظریه پرداز سبک آوانگارد و معماری است که برای نگارش کتاب " معماری و انفصال" و همچنین تجربه های خود در زمینه ی این گونه ساختارشکنی ها بسیار مشهور است . کتاب " معماری و انفصال" که دربردارنده ی مقالات او از سال 1975 تا 1990 است، انالیزی واضح و برانگیزاننده از مسائلی کلیدی است که مباحثِ معمارانه ی بیش از دو دهه ی گذشته را مورد نقد و بررسی قرار می دهد؛ از تئوری دیکانستراکتیو گرفته تا آخرین درگیری ها، به همراه مفاهیم واقعه وبرنامه ریزی هایش در این کتاب گنجانده شده است.

 

این مقالات زمینه های متفاوتی را در تئوری های معاصر بسط می دهد به طوری که آن ها به ساخت و پرداخت ِ واقعی ِ معماری مربوط می شوندودر حقیقت تلاشی برای تطبیق دوباره ی این نظم با دنیای جدیدِ، فرهنگی است که با ناپیوستگی و نا هماهنگی معنا می یابد. محتوای این کتاب مقالاتی آغازین است و هنگامی که برای اولین بار در مجلات و روزنامه ها پدیدار شد توانست توجهات گسترده ای را برانگیزد و به اندازه ی آخرین و برجسته ترین موضوعات روز آن زمان باعث شکست افکار جامعه ی معماران معاصر زمان خود شد.

 

مباحثه ی چومی همیشه پایه ای و اغتشاش گرایانه تلقی می شود. او با ایدوئولوژی مدرنیسم و نوستالزی پست مدرن در می افتد زیرا هر دو معیارهای محدودکننده ای را تحمیل می کنند بر آن چه که ممکن است در شرایط فرهنگی " مشروع " تلقی شود. او بر تمرکزی روی موقعیت های آنی فرهنگی بحث دارد، موضوعی که در دوره ی پسا صنعتی جدید یا عبارت " بی زشتی " مشخص می شود و در تاسیس ساختمان های تک کاربری به شکل برنامه ریزی های چندگانه انعکاس پیدا می کند و با توجه به این موضع گیری چومی، حالت شهرهای نیویورک و چائوی توکیو به شکل فرم های شهری درست تلقی می شوند.

 

درباره ی نویسنده :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مدیرِ گروه معماران برناردو چومی در پاریس و نیویورک است.او رئیس مدرسه تحصیلات تکمیلی معماری در کلمبیا از سال 1988 تا 2003 بود و توانست این کتاب را در فوریه ی 1996با انتشارات اِم آی تی به چاپ برساند.

 

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[TR=class: Break]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1600634562504201105505201140711011.jpg برناردو چومی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

1600634562504382373200201158723711.jpg صفحاتی از کتاب

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR]

[TD=align: center] [TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3] 16096345665182955261502011491155211.jpg [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center]

برای ایوان بان(Iwan Baan)، مدرنیسم نه فراز مشهور قدیمی؛ " فرم تابع عملکرد است"، و نه دیدگاه معماری آرمان گرایانه و بی مانندِ اروپای غربی که می تواند به راحتی در تمام جهان گسترس یابد. در عوض، در کتاب او؛ برازیلیا- چندیگار: زندگی با مدرنیته، بان چگونگیِ دیکته کردن همه چیز را با سلاست بیان، از ساختمان ها به تعاریف نشان می دهد. هدف بان مستند کردنِ تغییراتی بود که هم در معماری و هم در پلان جامع شهری طیِ پنجاه سال گذشته، در این دو شهر اتفاق افتاد. ما تصمیم گرفتیم که درباره ی سفر و اقامت در برازیلیا با او مصاحبه کنیم. او جستجوی خود را با معماریِ اسکار نیمه یِر(Oscar Niemeyer)، عناصر پلان جامع لوچیو کوستا(Lucio Costa) و در عین حال، تاریخچه ی ساخت این شهر آغاز کرد .

همان طور که بان این نکته را درک کرده است،" در هنگام ظهور مدرنیته، آرزوهای یوتوپیک در این میان نقش ایفا می کردند، و نیز مفهوم هایی که امروزه ما آنها را مهمل می انگاریم. برای مثال وسعت شبکه ی راه ها بر این اساس طراحی شد که هر نفر می تواند یک اتومبیل داشته باشد، نکته ای که ما آن را هدفی اشتباه تلقی می کنیم." اتفاقی که به سمت پرسش هایی در این موضوع رهنمون می شود که چه عناصری در شکل دهی شهرهای آینده ی ما نقشی سودمند خواهند داشت. بان در مورد شهرسازی در آفریقا که با سرعت بی سابقه ای در حال افزایش است و در نهایت، مطالعه ی شهرهایی همچون برازیلیا و جایی که آنها توانستند بر آگاهی ما نسبت یه طراحی و برنامه ریزی شهر آینده بیافزایند و همچنین قسمتی که موفق به این کار نشدند، صحبت می کند. در واقع، چیزی که بان از آن پرده برداشت؛ چندی از عناصر این شهر بود که دارای بیشترین نیروی بالقوه بودند که توجه زیادی به آنها نمی شد:" یکی از پر جنب و جوش ترین محله ها، در حقیقت مساکنی است که به سرعت برای تعداد کثیری از کارگران ساختمانی ساخته شد. سکونتگاه مذکور هنوز در آنجا قرار دارد، پنجاه سال بعد، و این محله، مقیاس بسیار مانوسی برای زندگی دارد."

این تواناییِ مشاهده ی آنسوی استعاره ای تجسمی، معمارانه و استاندارد است که ستایشِ سازه ی ساخته شده به عنوان تمجیدِ نبوغ مردی را در بر دارد که تصاویر بان را بسیار جذاب می کند:" معماران علاقه دارند تا طرح های فراگیر و تاثیرگذار از ساختمان ها را با تمام جزییات نشان دهند. معماری برای من، قابی است برای موضوعات، و بستری برای بازخوردها. من مسحور معماری هستم زیرا حرفه ای آینده گرا ست. بنابراین، یک پروژه ی جدید، می تواند در اغلب موارد ایده های جدید را در حوزه ی اجتماعی محک بزند." اما چیزی که در تصاویر او نمایش داده می شود این است که: " زندگیِ حقیقی هرگز این برنامه را دنبال نمی کند، و مردم اغلب متفاوت از دیکته های طراح شهری رفتار می کنند." در واقع، تصاویر او سیالیت و انعطاف پذیریِ ذاتیِ مشروح ترین پلان های معمارانه را به طور جلوه گرانه ای آشکار می کند. فضاها با کسانی که از آنها استفاده می کنند مطابقت دارند، و در نتیجه بان، نگاه ممتد ما را بر این قشر متمرکز می کند:" در درجه ی اول، با چگونگیِ استفاده ی مردم از فضا ارتباط برقرار می کند، و معمولا یک داستان از آن بیرون می کشد...مردم هستند که در نهایت نقش هیئت ژوریِ یک شهر را ایفا می کنند. اشکالِ یکپارچه و هموار نیمه یِر، ایده آل های مدرنیته رابیان می کنند، هرچند مردم در تعامل با محیط اطراف خود، کاملا خارج از کنترل معمار و برنامه ریز شهری هستند. من بیشترین علاقه را به چگونگیِ ساکن شدن مردم در این شهر و انطبلاق بستر محیطی ایجاد شده با نیازهای آنها داشتم. اغلب زندگی ها در گوشه ها، حاشیه، و قسمت های کوچک شهر قرار گرفتند، در تضاد با میدان عمومی بزرگ و باز که برای تعامل عمومی هدفمند شده بود.

در پایان، رویکرد بان پوییدن نکته ای منحصر به فرد است،" من قصد ندارم تا بیانیه ای جامع برای مردم تدارک ببینم....در عوض، این تصاویر، ارتباط لحظه های متمایز، سلیقه ای و گاهی اوقات صمیمی را که من در زندگی روزانه یافته ام، قاب بندی می کند...آنجا هیچ چیز نقش اصلی را برای رویدادها بازی نمی کند، و این تنوع غیر منتظره در زندگی هر روزه است که این پروژه را جذاب می کند."

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[TR=class: Break]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

16096345665185066063902011101166011.jpg Brasilia – Chandigarh: Living with Modernity

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

16096345665186645552652011261145511.jpg Brasilia – Chandigarh: Living with Modernity

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]7136342838971463816402010341963812.jpg [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center] بعد از کتاب موفق "کارکرد تزیینات"، فرشید موسوی با کتاب مفید فایده دیگری که توسط نشر کتاب های معماری، طراحی و هنرهای معاصر و انتشارات دانشکده تحصیلات تکمیلی طراحی دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده بازگشته است؛ "کارکرد فرم".

کتاب ماحصل مجموعه ایی از سمینارهای موسوی است که طی دو سال در دانشکده تحصیلات تکمیلی طراحی هاروارد ارائه شده است، او در حجمی بیش از 500 صفحه غالب سیستم ها و زیرـ سیستم های رایج ساخت را تبیین می نماید: شبکه ها و قاب ها، طاق ها و قوس ها، صفحات فُلد شده، پوسته ها، اعضای کششی و اعضای بادی از جمله ی این سیستم ها می باشند.

هر کدام از این سیستم ها در گام اول به صورت واحدهای پایهِ مجردِ غیر ترکیبی کاملا طبیعی و غیر سازه ایی و بعد از ان در سه زیر حالت ترکیبی افقی، عمودی و خمیده ارائه شده اند، این ره یافت تمام ظرفیت های زیبایی شناسانه، اجرایی و سازه ایی این ترکیب های را تعریف می کند؛ مکانیزم ارائه مثال ها نیز گستره وسیعی دارد؛ ساختمان های ساخته شده، طرح های پیشنهادی دانشجویی و حتی طرح های پیشنهادی خود خانم موسوی و تیم طراحش در دفتر اف اُ اِی.

برای مثال تبیین دیاگرید Diagrid که ترکیبی است از ستون های باربری که یک گریدGrid ؛صفحه یا شبکهِ دیاگُنال Diagonal را شکل می دهند با یک بسط تصویری انتزاعیِ غیر سازه ایی طبیعی ـ همان گونه که در اولین شکل پی امده می بینید ـ اغاز می شود؛ توصیف وضعیت عمل کردی نیروها و میزان انعطاف پذیری سازه از نظر مقیاس، زوایای پیچش و خمش، نوع مقاطع به کار رفته و میزان انعطاف پذیری عمقی و ارتفاعی در این قسمت صرفا روایت و امکان سنجی می شود. پس از این بسط افقی همین تکنیک ساخت در مرکز هنر امریکایی اسمیتسن رینلدز اثر فاستر، مرکز نمایشگاهی میلان اثر فوکسس یا حیاط اصلی موزه بریتانیایِ فاستر معرفی می شود و بسط عمودی ان در هتل لاته اثر اس اُ ام، خانه الیزابتِ اف اُ اِی و پاویون شیشیه ایی برنو تات در شمایلی بی نهایت کامل و واضح ـ ان گونه که در تصاویر بعدی امده ـ طرح می گردد.

این ماتریس تمامی پی ایندهای فرمی یا ان گونه که دلوز می گوید" خواست ها، الزامات و توقعات پیش شخصی ایی که در قامت فرم تبیین می شوند" را در بازه ایی از فرم های رها تا مقید در بر می گیرد و بدین طریق درک ما از این سیستم ها را عمق می بخشد.

این مثال ها که از تبیینی راحت و رایج و قابل فهم و کمتر معمارانه اغاز می شود و متناسب با هر وضعیت سازه ایی در شمایلی معمارانه ارائه می شود در ماتریس هایی برای تمام سیستم های ساخت و اجرا تکرار می شود و نهایتا کتاب را به کتابی مفید برای تمامی ان هایی که به نوعی با معماری سر و کار دارند تبدیل می کند.

در پایان شاید تکه نگاری ناشر بر کتاب بتواند گوشه ایی از اهمیت کتاب را تبیین نماید:

فرشید موسوی؛ معمار شناخته شده جهانی در کتاب کارکرد فرم روایتی انتقادی ولی تحسین برانگیز از رابطه متضاد میان کارکرد و فرم را شرح می دهد و نهایتا به تضادی می رسد که در قلب مدرنیسم جا خوش کرده و نشان می دهد، خانم موسوی با اذعان به عقب مانده بودن درک از کارکرد در معماری بر این عقیده است که برای هم بند کرد تعریف کارکرد در معماری با چگونگی تعریف کارکرد در ریاضیات، زیست شناسی و موسیقی ما نیازمند گذر از تعریف کارکرد به مثابه ابزار می باشیم او بر این عقیده است که فرم نیز نباید هم چون فهمی برای ساختن صرف بنا در نظر اید بلکه باید چگونگی اجرای حسی ان را نیز در نظر گرفت. کارکرد و فرم با سیاق دو گانه شان ره یافت ما برای تعریف محیط مصنوع طی قرن بیستم را شکل دادند. این کتاب سیاهه ایی از مباحث واقعا چالش برانگیز رو در روی محیط مصنوع قرن بیست و یکم را برای مخاطبش فراهم می اورد و از این ره فهمی پویا از امکانات و فرصت های پیش روی فرم معمارانه را برای معماران رقم می زند.[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[TR=class: Break]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

7136342838983077878902010301977812.jpg تبیین موضوع فارغ از الزامات فنی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

7136342838987612253902010161912212.jpg تبیین موضوع از طریق دیاگرام های ترسیمی و مثال های کاربردی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

7136342838990070066402010401970012.jpg تبیین موضوع از طریق دیاگرام های ترسیمی و مثال های کاربردی

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...