رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 3]224663481049467723338520127207238.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

کتاب معماری مدرن : تاریخ انتقادی (دنیای هنر)در سال 1980 با انتشارات تامس و هودسن روانه ی بازار کتاب های معماری شد و تاکنون 4 ویرایش را تا سال 2007 از سر گذرانده است . فرمپتن برای نوشته هایش در زمینه معماری قرن 20 بسیار مشهور است و دراین میان او جایگاه و تاثیر بسیاری در آموزش معماری با نوشته هایش در زمینه فرهنگ مدرن به دست آورد . این کتاب نگرش متفاوتی را از طریق تاریخ جنبش های مدرن و شرح تغییرات ساختمان های سنتی در میان مفاهیم و ایدئولوژی های جدید ارائه می دهد . کتاب فرمپتن از جمله اثاری است که پیش زمینه ی اطلاعاتی متعلق به قرن های 1920 و اوایل 1930 را مورد نقد قرار می دهد . فرمپتن در این هنوشته بر چهار کشور ی تمرکز می کند که وام دار کامل ترین و منطقی ترین تولیدکنندگان فرهنگ معماری و اولین های دنیای مدرن بودند : فنلاند، فرانسه، اسپانیا و ژاپن .

مجله مهندسان ساختماندر توصیف این کتاب می نویسد " کتاب قدرتمند و کاملی است که خواننده را از اواسط قرن 18 به امروز می آورد از معماری همچون بولی تا حدید را در این نوشته می گنجاند و به همراه بسیاری از مناظر زیبا و آکادمیک در میان شان مجموعه ای بی همتا آفریده است " .

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

منبع

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 147
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]226563481423063061706520124324618.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

چارلز ادوارد جِنِرِت گریس (1887-1965) مشهور به لوکوربوزیه، معمار باهوش سویسی بود؛ در زمانی که هیچ کس این چنین مورد توجه چارلز گواتمی قرار نمی گرفت، او بسیار این معمار بزرگ همپتونی را تحت تاثیر آثار خود قرار داد . تاریخ دان معماری دانشگاه کلومبیا، کِنِت فرمپتُن، نویسنده کتاب معماری مدرن است که از جمله منابع مرجع کتاب های درسی به حساب می آید، در سال 2001 نوشته خود را مجموعه کتاب های انتشارات تامِس و هودسون ارائه کرد . این کتاب زندگی و پروژه های لو کوربوزیه، از بلوک های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال های 1920 گرفته تا کلیسای رونشان در نوتردام دو هانت و کار در هند و تدریس در دانشگاه هاروارد را پوشش می دهد .

کتاب لوکربوزیه تکمیل کننده کتاب لوکوربوزیه و انقلاب پیوسته در معماری نوشته

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که در سال 2000 در قالب اثری فوق العادی و مستقل به چاپ رسید . فرمپتن در این کتاب به باز آزمایی واقعیتی متعلق به چشم انداز جهانیِ هنری و فلسفی خود در سایه ی تفکر امروز می پردازد و خوانندگان را با لوکوربوزیه ای برای قرن 21 همراه می کند .

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

22656348142308204096052012224408.jpg یکی از صفحات کتاب

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2265634814231117080070201231247088.jpg پروژه ی شهر معاصر در یکی از صفحات کتاب

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

منبع

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 3]227763481825029868521520129298688.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

این کتاب در سال 2002 با انتشارات فایدِن به مجموعه کتاب های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اضافه شد . در کتاب زحمت، کار و معماری، کنت فرمپتن میان " معماری " و " ساختمان " تفاوت قائل می شود؛ اواین تمایز را در قالب بنیان های اصلی نوشته ی خود، باکاربرد بحث "تاریخچه فعالیت " در کتاب
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اثر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بیان می کند .

همان طور که فرمپتُن توضیح می دهد، آرنت سه تن از فعالیت های اصلی انسانی را طرح می کند که با هم موضوع "تاریخچه فعالیت " را می سازند : " فعالیت "، " کار " و " زحمت " . آرنت هر کدام از آن ها را با پیوندشان به گفتار و تفکر سیاسی یا زندگی در پهنه عمومی می سنجد که او باور دارد به شکل عام ترین شرایط وجود " آدمی " به حساب می آیند .

در تئوری آرنت، " زحمت " با فعالیتِ روندی بیولوژیکی و هستیِ جسم و گونه های انسانی ارتباط دارد، زمانی که کار مهارت محسوب می شود و زندگی های فناپذیر و فردیِ گونه های متفاوت انسانی سپری می شوند .

فرمپتن فعالیت را به عنوان " مقدمه وجودیِ هر کار ساختمانی " توضیح می دهد . به موازات مفاهیمی همچون کار و زحمت در نظریات آرنت، فرمپتُن مقایسه ای به برتری در معماری میان " پروسه ساختمان " و " ساخت عمارات بزرگ " ترسیم می کند .

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]230663482901710086252020125010869.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

کتاب پنج معمار آمریکای شمالی پنج نگرش معماری را جمع اوری می کند که با وجود تمامی تفاوت هایشان، حساسیت ویژه ای را بر تاثیر خلاقیت و موقعیت بر تولید فرم قائل هستند و به همان اندازه نیز، بر محتوایِ موجودیتِ رسای مصالح و تاثیر وزن کمتر بر مفصل بندی سازه تاکید می کنند . این کتاب با تمایل بسیارش بر نمایش دیتیل ها، بازبینی کاملی از اخرین آثار استیون هال (نیویورک)، ریک جوی (توسان)، جان و پاتریشیا پاتکا (ونکووِر)، اِستنلی سایتوویز (سان فرانسیسکو) و بریجیت شیم و هاوارد ساتکلیف (تورنتو) را ارائه می دهد.

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2306634829017424728510201222104729.jpg یکی از صفحات کتاب

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2306634829017637644570201243107649.jpg یکی از صفحات کتاب

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

230663482901780455771520120104559.jpg یکی از صفحات کتاب

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2306634829017974576130201217104579.jpg یکی از صفحات کتاب

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2306634829018152240540201235102249.jpg یکی از صفحات کتاب

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2306634829018369482495201256109489.jpg یکی از صفحات کتاب

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]2318634832712892748075201229152749.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

در باستان شناسی مخزنْ پناهگاه Bunker Archeology نظریه پرداز فرهنگی، فیلسوف و طرح شهری

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، نگاه ها را متوجه بانکرهای عظیمی می کند که المان ها طی جنگ جهانی دوم در سرتاسر خط ساحلی فرانسه ساختند و اکنون نیز همان جا رها شده اند. این اشباح منتظر ویریلیو را به تقلای بررسی ماهیت جنگ و وجود در جنگ جهانی دوم و حال حاضر واداشت. کتاب ترکیبی است از تصاویری منحصر به فرد و از زوایایی غریب که با نوشته های ویریلیو که پرداخت هایی اند از گزاره های ذهنی فلسفی و مفاهیم عینی همراه شده اند.

ویریلیو در کتاب ایده های معمار هیتلر؛ البرت اِسْــپیـِـر که در سربراوردن رایش سوم تاثیر گذار بوده است را نیز بررسی کرده است. کتاب که خواهْ ناخواه توان مندی این اشیا در تعریف زیبایی شناسی ای نوایین برای مدرنیته را تدقیق کرده است و این سازه های محیرالعقول را در قرابت با بافت شهری ان دوره تفسیر می کند و ان ها را جزیی از پیکره بندی فرهنگی ان دوره می خواند، عملا خود چالشی جدید می افریند؛ چگونه می توان با زیبایی این ابژه های معمارانه مدرن فارغ از افسانه های پس زمینه انان و تحت شمول پارادیم توتم زدایی شدن مدرنیته مواجه شد؟

کریستین شوارتز در ضمیمه ادبی ویلج وُیس می نویسد:"باستان شناسی مخزن پناهگاه، معجونی کامل از تعاملاتی است بر دگردیسی معماری نظامی، فرایند ساخت و ساز دیوار اتلانتیک رایش سوم و زمان، فضا و تکنولژی جنگ." جف مانوگ، منتقد سایت دوئل Dwell نیز در توصیف کتاب اورده است:"کتاب فرم های چالش برانگیز معماری را وارد صورت بندی های گفتمانی و تفاسیر زیبایی شناسانه ی معماری کرد". مارک کازین در مقاله ای تحت عنوان ماشینی برای کشته شدن در ان، کتاب پل ویریلیو را یکی از معدود کتاب هایی می خواند که با مد نظر اوردن فضای نظامی رابطه بین فهم معمارانه و مدرنیته را از غربال این نمونه فضا می گذراند.

اتووود پیش از این در دو مقاله "

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" به قلم محسن نطنج و "
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" به پردازش تعامل جنگ و معماری پرداخته است.

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

231863483271324620201520124156209.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2318634832713364192510201216154199.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2318634832713489223570201228159229.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2318634832713656400370201245156409.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2318634832713762292030201256152299.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2318634832713908337370201210158339.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2318634832714073971300201227153979.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2318634832714209665740201240159669.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2318634832714355974735201255155979.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2318634832714508572390201210158579.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

231863483271470020075020123015209.jpg بانکرهای خط دفاعی اتلانتیک

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 3]232363483395946725907520126167259.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

این کتاب مجموعه ی فشرده ای است که تاریخ دان مشهور معماری در قرن بیستم، کِنِت فرمپتُن آن را به رشته ی تحریر درآورده است . فرمپتُن کتابی را ارئه می دهد که در آن از " تبارشناسی" به جای " تاریخ " در تحول معماری قرن اخیر یاد می کند . این تبارشناسی در چهار فصل دنبال می شود : آوان گارد و تداوم؛ دگرگونی ارگانیک؛ تمدن جهانی و فرهنگ های بین المللی؛ ساخت، مکان و واقعیت . هر فصل این مفاهیم کلی را در ارتباط مدرنیسم با سنت، مکان و تکنولوژی ارائه می دهدو بدون نقش آفرینی در غالب سلسله تواریخ بازگشت پذیرِ " گمانه زنی های معمولِ " تاریخ معماری - در بازه ی زمانی اواخر قرن 19 تا آغاز هزاره ی جدید - به بحث و گفت و گو می پردازد .

کسانی که با نوشته های فرمپتُن و هیاهوی انتقادیِ تاریخی او آشنایی داشته باشند، موضوع عجیبی را در این کتاب نخواهند یافت . در سخنرانی بهار 2007 ، فرمپتُن هماهنگی های بسیاری را در مطالعات مادام العمری خود بسط می دهد که در این جا تکرار می شود : تقدم سطوح افقی بر عمودی، تحقیرِ طراحی های " حسی " فرانک گهری و تکیه بر پایداری تکنولوژی به شکل وسیله ی بیان و مفاهیم معماری .

ویژگی که این اثر را ارزشمند می کند، خلاصه کردن افکار فرمپتُن در کتابی کوتاه (150 صفحه) و بسیار مصور (خصوصا ترسیماتش) است و خواننده بدون گریزی بر عمق و دقت ذهنی او در کتاب های اخیرش - معماری مدرن : یک روایت انتقادی و جستارهایی بر فرهنگ تکتونیک - به آن دسترسی دارد .

ویژگی دیگری که که این نوشته را متفاوت می کند، ارائه ی پروژه هایی در مقیاسی شهری در انتهای کتاب است مثل خانه سازی های متراکمِ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در پوچنائو، اتریش . این پروژه و دیگر پروژه ها در این کتاب نشان می دهد که تمرکزی بر " یک اثر دور و به اتمام رسیده، فقط به دلیل بستگی همیشگی اش برای فرهنگ معماری " دیگر قابل دفاع نیست .باوجود تمایلات محیطی، اهمیتی خاص بر بافت و ارتباطات نهاده شد؛ مقیاس شهری را به شکل زمینه ای قابل رقابت تبدیل کرد که معماران برای تاثیر بهتر بر پیرامون شان از آن استفاده می کردند . زمانی که فرمپتُن کتاب خود را با نوشته ای کمتر خوش بینانه تمام می کند، نشان می دهد که ایمانش به معماری مدرن قوی است همان طور که بزرگ ترین پروژه های کتاب نیز این نگرش را دنبال می کنند .

موضوعی که می توان از خواندن کتاب تحول قرن بیستم معماری آموخت آن است که ارتباط میان سنت، مکان و تکنولوژی اثر در قرن اخیر به عنوان فاکتورهای مهم به حیات خود ادامه می دهند تا معماران از پس مشکلات قرن 21 بر آیند .

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]2329634835684842971080201244182979.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

این نوشتار خط شکن، با تقید به این گزاره که لوکوربوزیه پروژه ایست ناتمام، تصویری نو از لوکربوزیه فراهم می اورد، تصاویری برامده از پژوهشی کتابخانه ای و مبتنی بر مطالعه مستنداتی که تاکنون نادیده گرفته شده بودن یا ناخوانده، مستنداتی خاک گرفته در بنیاد لوکوربوزیه.

این مستندات شاکله های زیبایی شناسانه طراحی لوکوربوزیه طی جنگ جهانی دوم را مد نظر قرار داده و تبیینی دقیق از منش طراحی او در نیمه دوم زندگی حرفه ای اش فراهم می اورد و ان کار فلبداه در محوطه اجرا بوده است، گویی می خوانندش معمار مشغول ساخت یک پیکره یا ترسیم یک تابلو است. بتن خام یا پرداخت نشده یا انگونه که در فرانسه beton brut یا raw concrete ؛ واژه ای که لوکوربوزیه در اغاز دهه پنجاه برای تشریح استفاده خاص و در ان زمان منحصر به فردش از بتن نمایان به کاربرد در این مجلد از کتاب سه جلدی، برای اولین بار از تمام زوایا مورد تحلیل قرار گرفته است؛ مراحل ساخت و مواد تشکیل دهنده اش، فرم نهایی اش و چگونگی قالب گیری اش برای رسیدن به ان بافتْ نقسی که مد نظر لوکوربوزیه بوده است و چگونگی به کار بردن ان در سطوحی که نوعی رنگ خاص برای ان در نظر گرفته شده بوده است.

این مجلد به مراحل ساخت چندین پروژه حدفاصل سال های 1940 تا 1965 می پردازد، پروژه هایی همچون یونیت دهبیتاسیون یا مجتمع مسکونی مارسی، شهر چاندیگار، موزه توکیو، مرکز کارپنتر در کمبریج و یونیت دهبیتاسیون در برلین. در این دوره تمامی ارکان انسانی طرح بخشی از فرایند پیچیده ای می شوند که لوکوربوزیه با مهارت کنترل و هدایت ان را بر عهده داشته است. در این کتاب تمام فرم های بیان هنری ای که تحت شمول ان چه لوکوربوزیه فضای اثیری espace indicible یا ineffable space می خواند تعریف می شوند مستند گردیده اند.

در واقع کتاب عملا مهر تاییدی است بر این گزاره که لوکوربوزیه این نبوغ را داشت تا پدیده های هنری معاصر از خودایینی اندره برتون گرفته تا هنر پاپ را در هم امیزد. کتاب با تمرکز بر اثار متاخر لوکوربوزیه سعی کرده است به تعارضی تاریخی نیز پاسخ دهد، چرا که تاریخ نگاری اثار لوکوربوزیه غالبا بر اثار متقدم وی موکد گردیده اند.

کتاب همچنین درگیری های نظری لوکوربوزیه با نظریه روانکاوی را نیز مد نظر قرار می دهد تا شرایطی فراهم اورد که تحت شمول ان مجموعه ای از پرسش های نظری متمرکز بر فرایندهای هنری اشکار شوند که بر قرار ان ها بتوان به فهم کامل تری از لوکوربوزیه پس از جنگ جهانی دوم دست یافت.

 

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

232963483568687274351020127182749.jpg تصاویری از صفحات داخلی کتاب "لوکوربوزیه؛ بتن خام و فضای اثیری"

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2329634835688576267290201257186269.jpg تصویری از تصاویر صفحات داخلی کتاب " لوکوربوزیه؛ بتن خام و فضای اثیری"

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: BorderBox]

[TR]

[TD=align: center][TABLE]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]2344634838563425384075201222215389.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

کتاب فرهنگ شهرها نوشته لوییس مامفورد مواد خام تحلیلی بی نظیری را از منابع متعددی گرد اورده است، این منابع خام به گونه ای تنظیم شده اند تا از شهر به مثابه بخشی از درام انسانی یاد کند. کتاب که به نوعی تکمله ایست بر کتاب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بر مفاهیمی همچون مسکن شهری و برنامه ریزی منطقه ای تاکید می گذارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سعی می کند نیروهای متلاشی کننده تمدن را در اوج وضعیت های شهری پیدا کند، برای نیل به چنین هدفی او رشد شهرها از دوره قرون وسطا را پی می گیرد و امکانات افریدن فرم، نظم و طراحی در شهرهای مدرن را راست ازمایی می کند. لوییز مامفورد در کتاب فرهنگ شهرها، موکدا از تمرکز زدایی سخن به میان می اورد و به کرات بر دوری جستن از شهرهای بزرگ تاکید می گذارد.

جین جیکوبز که فارغ از موافق یا مخالف بودن با مامفورد بی نهایت متاثر از اوست، ایده ای دیگرگون دارد، او در کتابش مرگ و زندگی شهرهای بزرگ امریکایی حین بحث در مورد برنامه ریزی و طراحی شهری مدرن ارتدکس، لوییس مامفورد را متهم به هم دلی با این سیاق برنامه ریزی و طراحی شهری می کند، جیکوبز کتاب فرهنگ شهر ها را به "صورت بندی کاملا جهت گیرانه و بیمارگونه" [متهم می کند]، از نظر او "مامفور و دیگران شهر و تحولات شهری را به کلان شهر، تیراناپولیس و مرگْ شهر تقسیم می کنند، شهرهایی ستمگر، هیولا صفت و زندهْ مرده" به گمان او این صورت بندی"بایستی از میان برداشته شود."

ایده فرهنگ در کتاب ـ علی رغم جایگاهش در عنوان کتاب ـ برای مامفور چیزی بی نهایت ساده و البته تا حدودی مبهم است، شاید واژه ای باشد برای بسط دادن و عمومی کردن رفاه انسانی، همان گونه که وی از فرهنگ غیر متروپلیتنی، فرهنگ شهری، فرهنگ های سرامد و فقر فرهنگی سخن می گوید. به رغم تمامی این گزاره ها، فرهنگ شهرها همچنان یکی از کلاسیک های ارزشمندی است که در جزییاتْ تاثیر صنعت بر شهرهای قرن نوزدهمی، ان دوره ای که وی پارینه فنی می خواند، را تدقیق می کند و البته بایستی این واقعیت را پذیرفت که کتاب بر قوام تغییراتی که قرن بیستم و تاثیرات دوره بعد از جنگ ـ انگونه که به طور مثال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نشان می دهد ـ بر تحلیل ما از شهرها می گذارد ناکافی می نماید.

شایان ذکر است این کتاب توسط مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری با برگردانی از عارف اقوامی مقدم در اختیار فارسی زبانان قرار گرفته است.

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2344634838563678629585201247218629.jpg لوییس مامفورد

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]2359634840897364291719201216244299.jpg [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center]

احتمالا زمانی که

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، بریکلاژهای مفهومی خود را می ساخت، فکر هم نمی کرد تکه برش های قرمز رنگی که در صفحات اثرش می چسباند، یا حاشیه های قرمزی که دور تا دور قاب هر اثر را تدقیق می کند، خیلی زود به شناسه ای رسانه ای تبدیل می شود و در نشریاتی همچون نیوزویک، تایم و اکونومیست به عنوان یک شاخص جذب مخاطب به کار می اید، تمهید او برای هجو ایده های سرمایه داری، مثل همیشه توسط نظام سرمایه داری به ابزاری رسانه ای بدل گردید و نقش الترناتیو و عنصری ضد خود را یدک کشید.

از میان سه مجله نام برده اما

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با قدمتی در حدود 160 سال، بیش از این ها وام دار ایده پردازی هنر مدرن است، جدا از ترکیب بندی عامه پسند غالبا متبلور در لوگو و حاشیه های روی جلد مجله، پردازش های روی جلد اکونومیست هم همیشه متفکرانه، به روز، کانسپچوال و البته تا اندازه ای طنازانه اند و از تمامی ظرفیت های رسانه ای و هنری برای رساندن پیام خود استفاده می کنند.

نوع مواجه این هفته نامه با بحران اقتصادی حوزه یورو هم از این قاعده مستثنی نبوده است، معماری، سینما، نقاشی، روایت های اساطیری، تاریخ و . . . همه و همه در پرداختی به جد مفهومی، فهمی فراگیر و انتقادی از بحران را در کوتاه ترین زمان امکان پذیر کرده است و البته در تمامی این روی جلد بن مایه طنز هم چاشنی پذیرش اگاهی گردیده است.

به طور مثال طراحان روی جلد با برکردن اثری مانند کَــلـَـک مدوسا از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از پس زمینه تاریخی اش و اضافه کردن عناصر تصویری جدید به اثر، لایه های مفهومی جدیدی در اثر تزریق نموده اند و جدا از انکه تنزه مد نظر یک اثر کلاسیک و موزه ای را تا اندازه ای به چالش کشیده اند و بر این ره یک اثر کلاسیک را به فرهنگ بصری روزمره گره زده اند، فهم و پذیرش ان برای مخاطب درگیر مناقاشات روزمره را نیز اسان کرده و البته به واماندگی کشورهایی مانند پرتغال، اسپانیا، ایتالیا و اسپانیا نیز اشاره کرده اند، گویی بخش عظیمی از انان نیز مانند بردگان و بازماندگان کَـلَک مدوسا در طوفان حوادث از میـــان خواهند رفت.

اتووود به مثابه یک رسانه، بر اساس علقه های زیبایی شناسانه و به فراخور پرداخت به بحران اقتصادی حوزه یورو از منظر بحرانی منطقه ای و تحت شمول برنامه ریزی منطقه ای و تاثیر بحران اقتصادی بر معماری در قامت یک خردْ عنصر متاثر از بحران، خالی از لطف ندید مروری داشته باشد بر نحوه مواجه گرافیکی هفته نامه معتبر اکونومیست با بحران.

بخشی از تاملات اتووود به فراخور نوع مواجه اش با شهر بر مناسبات منطقه ای متمرکز است بر همین قرار تلاش کرده است به فراخور متغیرهای کلان زمانی به برخی مسائل همچون بحران اقتصادی و بحران در منطقه یورو و تاثیرش بر معماری نیز بپردازد، معرفی این کتاب نیز در همین چارچوب مقرر شده است

 

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840897904447969201210244449.jpg یونان می دود و می سوزد

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840898158510469201235248519.jpg پاشنه اشیل اتحادیه اروپا

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

235963484089847913546920127249139.jpg ایا یورو به پایان خود نزدیک شده است؟

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840898911947969201251241949.jpg فروپاشی اقتصاد یونان بر فراز نشان تمدنی انان، پارتنون در اکروپولیس اتن

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840899155072969201215245079.jpg برنامه نجات اتحادیه اروپا

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

235963484089969101046920129241019.jpg تا زمانی که سیاستمدران در کار نجات اقتصاد اروپا هستند باید ترسید

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

235963484089998069796920123824699.jpg چگونه می توان یورو را نجات داد؟

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

235963484090028304171920128243049.jpg ایتالیا در لبه پرتگاه اتحادیه اروپا

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840900518979219201231248979.jpg ایا یونان پاک می شود؟

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840900946166719201214246169.jpg ایا مرکل می تواند همچون یک جادوگر اتحادیه را نجات دهد؟

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840901609291719201220249299.jpg بحران اتحادیه، زمانی برای پلان بی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840902107729219201210247729.jpg این کار را نکنید، می دانید فروپاشی اتحادیه یعنی چه؟

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

235963484090262429171920122244299.jpg نجات یورو، کلک مدوسا و عناصر بصری جدید برای صورت بندی نوین ان

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840903101166719201250241169.jpg ایا چیزی می تواند یورو را سربلند کند؟

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840903594447969201239244449.jpg اقتصاد جهانی غرق شد خانم مرکل، اجازه داریم موتورها را روشن کنیم

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840903922260469201212242269.jpg اروپا بر سر دو راهی یا اتحاد یا دولت های قوی محلی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840904157729219201235247729.jpg مرکل در دام

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2359634840904671635469201227241639.jpg اینک اکروپولیس، الهام گرفته از اینک اخر الزمان ساخته فرانسیس فورد کاپولا

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

منبع

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 3]2362634841229339379610201233249379.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

کتاب کنگو کوما در اُکتبر سال 2012 با انتشارات تامس و هودسُن وارد مجموعه تالیفات کِنِت فرمپتُن شد . شاخص ترین معمار ژاپنی معاصر، کنگو کوما، زبان طراحی مدرنی را خلق کرده است که به شکلی ماهرانه هنرهای ساختمان های سنتیِ روستایی را با مصالح و تکنیک های پیشرفته ترکیب می کند . کوما درک و احترامی عمیق برای تکنیک های ساختار محلی با چشم اندازی جهانی - بیش از دیگر هم وطنان خود - پیوند می زند و آثارش تغییرِمهمِ ژاپنی تباری را در نمادهای شکوه محلی با معماری معاصر ارائه می کند . از " خانه ی شیشه ای " (1955) گرفته تا "موزه ی نزو در توکیو "، این کتاب را به مجموعه ای کامل از تمام کارهای ساخته شده ی کوما تبدیل کرده است و بیست و چهار پروژه ی او را تا به امروز در خود جای داده است .

تاریخ دان معماری، کِنِت فرمپتُن، آثار کوما را در جریان مراحل و اشخاص با نفوذ معماریِ در حال پیشرفت در ژاپن بعد از جنگ طرح می کند و همچنین دورنمایی از تحسین های بین المللی آثار و ساختمان های کوما فراهم می کند . تِم های مصالح پروژه هایی را خلق می کند که برای تعریف کردن بازخوردهای فکری معمار به میان آمده اند : آب و برگ درختان؛ چوب؛ بامبوو چمن؛ سنگ و سرامیک و کوما تفکری معمارانه و شخصی را بر هر یک از مصالح دارد .

هر ساختمانی در این کتاب به واسطه ی متنی توصیفی، عکس های کاربردی و ترسیماتی با جزئیات به خواننده معرفی می شود و نگرش ممتازی را از واژگان تکنولوژی معماری، آشکارا باقی می گذارد که آثار کوما را شاخص می کند . با همکاری نزدیک کوما، این تک نگاشت گسترده، نوری هدایت گر از نمایشِ معماری جهانی را به تصویر می کشد و بینشی عمیق را به درون تعبیرهای معاصر به ارمغان می آوردکه متعلق به سنت های ساختمان های قدیمی ژاپن است .

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

- - - Updated - - -

 

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 3]2363634841237275483125201247245489.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

تاریخ دان و پروفسور پرکار معماری، کِنِت فرمپتُن، دوکتاب درباره ی معمار بزرگ، لوکوربوزیه منتشر کرده است که بازه ی زمانی طولانی تری از زندگی حرفه ای او را مورد بحث و بررسی قرار می دهد . کتاب لوکوربوزیه (2001) بخشی از مجموعه ی دنیای هنرِ انتشارات تامس و هودسُن، نمونه ی بارز اندیشه ی انتقادیِ نویسنده را به نمایش می گذارد . ولی در سال 2002 کتاب لوکوربوزیه : معماری قرن بیستم را با انتشارات آبرامس وارد بازار کرد؛ یک کتاب جدول بندی شده با عکس های بزرگ رنگی و سیاه و سفیدی است که رابرت اسچیزن عکاسی آن را به عهده داشت . این کتاب با مقدمه ی کوتاهی آغاز و با شرح پروژه های کتاب به ترتیب زمانی خاتمه میابد . در این میان، شرحی کوتاه، بااین 17 پروژه به همراه پلان ها و اسکیس های معمار همراه بود تا به روشن شدن هر پروژه کمک بیشتری کند .

فرمپتُن پروژه های ناشناخته ای همچون اقامتگاه لوکوبانون در جنوب فرانسه تا پروژه های کلاسیکی همچون نوترِ دَم دِهانت، چاندیگار و مرکز نجاری را در این کتاب می گنجاند . او توجه بسیاری به رویدادیِ پشتِ هر پروژه، ایده های معمار و کیفیت رایج هر ساختمان دارد که همین نگرش کتاب او را از دیگر تک نگاری های موجود، متمایز می کند .

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: BorderBox]

[TR]

[TD=align: center][TABLE]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]2371634842598622244218201242262249.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

ژاک لوگوف؛ تاریخ نگار شهیر فرانسوی، در کتاب تولد اروپا، روایت رویدادها و نگره هایی را تدقیق می کند که نقشی حیاتی در شکل گیری قرون وسطا داشته اند، روایت او گستره زمانی وسیعی از فروپاشی رم تا کشف امریکا، از ظهور ایرلند تا تعریف دریای سیاه را در برمی گیرد. کتاب تدوین نگره های شخصی نویسنده بر اهمیت قرون وسطا و میراثش برای اروپاست، او بر این باور پا می فشارد که انچه ما امروزه اروپا می خوانیم محصول نهادها و رویکردهایی است که در قرون وسطا نضج گرفتند، گزاره هایی همچون جامعه مسیحی، حوزه های عمومی، ازدواج و ایین ازدواج و دوست داشتن.

کتاب تولد اروپا، که به گمان منتقد روزنامه گاردین، ما را فراسوی مکانی که در تعریف می شویم در تاریخ یا همان زمان حرکت می دهد، وقایع تاریخی و رویدادهایی را تبیین می کند که قرون وسطا را شکل می دهند، اما پایه ریز و صورت بخش مفاهیم و ره یافت هایی نیز هستند که اروپا همچون یک رویا را نیز پی می گیرند.

قرون وسطا، برای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، ترکیبی از همبستگی و تنوعی است که به اروپای امروز شناسه می دهد؛ اروپایی بر قوام تضادها و دوشقی های شرق و غرب و شمال و جنوب و از همه مهمتر نقش متحد کننده ی فرهنگ. در کل کتاب که با چگونگی شکل گیری ایده اروپا اغاز می شود و بر نقش فئودالیسم در اروپا تاکید می گذارد و تولد دوران جدید را در انتهای خود می اورد، تحلیلی است جامع و مانع از چگونگی تولد اروپا.

لازم به یاداوری است که این کتاب با عنوان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و با برگردانی از بهاالدین بازرگانی گیلانی در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

برای اشنایی بیشتر با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به عنوان یکی از تاریخ نگاران
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می توانید مطالعه فرمایید
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که انسان شناسی و فرهنگ از وی ارائه داده به انضمام برگردان مصاحبه ی وی با جوزف تسنر را

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2371634842598945837968201214265839.jpg ژاک لوگوف

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 3]24406348554165748437502012571148410.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

کتاب آثار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نوشته ی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال 1990 با انتشارات اِم آی تی وارد گستره ی عظیم کتاب های معماری شد . معمار فرانسوی، کلود نیکلاس لِدوکس کسی بود که تاریخ نویسان هنری، منتقدان اجتماعی و معماران را نیز از زمان انقلاب فرانسه مجذوب خود کرد . بااینکه انتقادهایی در زمان خودش برگزاف گویی و خود بزرگ بینی اش می کردند، لِدوکس از آن زمان به بعد با عنوان یک نئوکلاسیسمِ رویایی، آرمانی و رادیکال شناخته می شد . در سال های 1930 طراحی های لِدوکس به عنوان انتزاع مدرنیسمی پیشرو در معماری به نظر می آمد و اندکی بعد به شکل منبعِ تصورات پست مدرنیسم به حساب آمد .

حاصل این پژوهش مفصل در تاریخ اجتماعی و فرهنگیِ اواخر قرن هجدهم است که این کتاب زندگی و آثار این معمار بحث انگیز را در متنِ دوره ای انقلابی بازبینی می کند و آموزش، شغل اولیه و پیشرفت سبک شخصی اش را در قامت معماری بومی مطرح می کند . وایدلر تحلیل می کند که چه اثری ممکن بود مهمترین معماری های مردمی لِدوکس به حساب آید : سالین دی چاوس، یکی از مهمترین شهرهای مراکز تولید در زمان خودش و تنها طراحی لِدوکس است که به مقیاس واقعی مفهوم خودش همچنان باقی مانده است . ساختمان این کارخانه ی محلی، در ارتباط با برنامه ی پیشنهادیِ تکنیکی و جمعی آن است که به شکل نمونه موردیِ نخستین گمانه زنی های لِدوکس در رابطه با معماریِ، کارفرمایی صنعتی ایفای نقش می کند .

لِدوکس عمیقا درگیر پروژه های شهری نیز بود و وایدلر هم چند پروژه را در کتاب آورده است - برجسته ترین پروژه ها همچون کاخ دادگستری آیکس- اِن-پرووِنس، تئاتر بسانکون و باجداری های سراسر پاریس - نمونه ای از تلاش های لِدوکس برای خلق " کلاسیسیزم مدرنی " است که می توانست فرم های باستانی را با مفاهیم معاصر مطرح کند و نهایتا زیبایی شناسی حوزه ی عمومی را شکل دهد .

در بخش آخر این کتاب، وایدلر به آرمانی ترین طراحی هایی باز می گردد که لِدوکس برای " شهر ایده آل چاوس " پیشنهاد کرده بود و تصور می کرد که در سرتاسر محل های استخراج نمک در منطقه ی کنتِ فرانسه ادامه خواهد کرد؛ این طراحی شهری یکپارچه از سازمان های نمادین و عملکردی بود و لِدوکس زبانی معمارانه برای بیان مفاهیم اجتماعی و اخلاقی شان خلق کرده بود .

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 3]24826348641258155667192012212155610.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

این کتاب درباره ی پاسداشتِ طراحی مسکن ارزان، برای کسانی است که در زندگی از داشتن حریمی خصوصی بی بهره اند و نیز درمورد چگونگی سازگاریِ مناسب آن در جوامع ما بحث می کند. سم دیویس(Sam Davis)، تحلیلی غیر فنی اما قابل درک برای هرکسی که به مقوله ی مسکن سازی ارزان قیمت توجه دارد؛ نوشته است. بواسطه ی بحث هایی در مورد هزینه ها، سیاست ها، و کانسپت های طراحی، در کنار مطالعات موردی از پروژه های تکمیل شده؛ او برای معضلات مطرح شده در فرآیند چنین توسعه ای؛ راه حل هایی ارائه می دهد.

طراحی مسکن مناسب، تعادلی ظریف بین ارزش های اجتماعی، نیازهای خصوصی، ایده های زیبایی شناسانه و نیازهای تکنیکی را طلب می کند. طراحی خوب می تواند در هزینه صرفه جویی کند- %70 هزینه ی یک مسکن جدید؛ تحت تاثیر برنامه ریزی و طراحی آن است. دیویس می گوید:" به عنوان یکی از عناصر کلیدی در ساخت و ساز اجتماعی، مسکن باید به ساکنین خود حسی از شان و منزلت را اعطا کند. برای نشان دادن این نکته به عنوان یک مزیت، برای کسانی که می توانند مسکنِ نرخ بازاری را پیشنهاد دهند؛ او مصیبت های مالی و اجتماعی را یادآور می شود. او همچنین علاقه ی وافر ما به خانه های تک خانواری و نیز توجه و دلسردی های ناگهانی ما را در طول زمان نسبت به مسکن یارانه ای_ طرز تفکراتی که اغلب به بدنامی اقشار کم درآمد می انجامید_ بررسی می کند.

این کتاب برای جامعه و گروه های داوطلب، حکومت های محلی، حامیان اقتصادی، معماران، برنامه ریزان و دانشجویان مرتبط با این رشته؛ ضروری خواهد بود.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 3]25016348689852146803122012212746810.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

کتاب معماری بی خانمان مجموعه ی جالب و خلاقانه ی تفکر بر موضوعات و اشخاصی را فراهم می کند که درقلب مهمترین مباحثِ پیرامون معماری امروز قرار دارد . آنتونی وایدلر ساختمان ها و پروژه های معاصر را در پرتو تمایلات برخاسته از بی خانمانی تعبیر می کند که به شکل استعاره ای اساسا " غیر بومیِ " وضعیت مدرن به حساب می آید . همه ی نوشته ها تاریخی و تئوری هستند و ارتباطِ پیچیده و سخت میان سیاست، تفکر اجتماعی و طراحی معماری را در شرایطی می گشایند که واقعیت بی خانمانی و آرمان گراییِ آوان-گارد تا کنون مجزا به نظر می رسیده است .

این کتاب در سال 1992 با انتشارات اِم آی تی به مجموعه ی درخشان کتاب های آنتونی وایدلر اضافه شد . در اینجا می توانید مقاله ای را درزمینه ی نقد این کتاب نوشته ی رابرت سومول بخوانید .

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]2518634875054552626250201255326211.jpg [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[TD=align: center]

معماری و جنگ ناسازگار نیستند. معماری خودِ جنگ است و جنگ خودِ معماری است. من با زمانم, با تاریخ با همه ی قدرتی که در فرم های متصلب و وحشت زا ساکن اند در جنگ هستم. من جز یکی از میلیون ها نفری هستم که نمی توانم با این وضعیت همساز شوم, کسی که خانه ای ندارم, خانواده ای ندارم, اصولی ندارم, شرکتی متعلق به خودم ندارم, آغاز و پایان مشخصی ندارم, هیچ مکان مقدس و بنیادینی ندارم. من نشا ن می دهم جنگ را در تمام آیکونها و فیگورهایی که بینهایت را نشانه رفتنند, همه ی تاریخی که مرا با همه ی دروغ هایم, ترس های رقت انگیزم محدود خواهد کرد. من فقط لحظه ها وعمری که در آنها می گذرد و فرم هایی که قدرت بینهایت را می نمایانند و سپس دود می شوند و به هوا میروند را می شناسم. من یک معمار هستم, سازنده ی دنیاها, یک هوسران که خواست های جسمانی, موسیقی, سایه نما را در مقابل آسمان تیره می پرستد. من نام شما را نمی دانم و شما هم نام مرا, اما ما فردا با هم آغاز به ساخت و ساز یک شهر می کنیم.

قطعه ای از کتاب جنگ و معماری نوشته ی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لبس وودز معمار و نظری پرداز امریکایی از میان ما رفت. مایکل کیملمن منتقد معماری و منتقد ارشد نیویورک تایمز این خبر تلخ را از طریق توییتر منتشر کرد. لبس وودز یکی از هواداران جنبش دیکانستراکتویست بود, اهمیت پژوهش های وودز پرداختن به سیستم های بحران زده است. در پژوهش های او, نظم و نسق آن چه که موجود بوده است, به واسطه ی معرفی چیزهای نو به چالش کشیده شده یا منع می شوند. به عقیده ی وودز مداخله ی معماری یک عمل تعمدی بود که مانند ویروس کاشته شده عمل خواهد کرد. بیشتر شبیه به یک فرهنگ در حال رشد درون یک ظرف آزمایشگاهی است. لبس وودز یک انسان رویا زده با روحی برانگیزاننده بود کسی که آثارش به شکل گستاخانه ای سیاسی وبی پروا هستند. او کار من را به عنوان یک هنرمند, طراح و معمار تحت تأثیر قرار می داد او قهرمان های من را هم تحت تاثیر قرار داده بود. افرادی مانند تام مین, نیل دناری, زاها حدید. گرچه او درگذشت اما میراث نافذش تا ابد می ماند.

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

2518634875055556376250201235363711.jpg ...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]254263488104886006031320122610611.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

...ما هنگامی موقعیت ها و رخدادها را (عمومی) می نامیم که بر خلاف امور خاص و منحصر به فرد، برای همگان قابل دسترس باشند. فی المثل هنگامی که از مکان های عمومی یا «ساختمان های عمومی» حرف می زنیم. اما همین واژه ی ساختمان های عمومی بدین معنا نیست که متعلق به همه ی افراد جامعه است و به روی همه ی آحاد مردم باز است. بلکه ساختمان های عمومی صرفا به این معنا عمومی هستند که فقط نهادهای دولتی را در خود جای می دهند. دولت نیز نوعی «قدرت عمومی» است. این خصیصه ی او بخاطر مسئولیتش در ارتقای رفاه عمومی اعضای ذیحق است. اصطلاح«عمومی» معنای دیگری نیز دارد و آن هنگامی است که از «پذیرش عمومی» صحبت می کنیم: زمانی که پدیده ای بر صحنه می رود و به شیوه ی پر صلابتی بازنمایی می شود؛ «عمومیت» این پدیده تا اندازه ای به این معناست که از جانب عموم به رسمیت شناخته شده است. معنای سوم اصطلاح «عمومی» زمانی است که می گوییم فرد به شهرت همگانی رسیده است؛ معنای پرستیژ یا شهرت همگانی، معمولا ریشه در یک دوره خاص دارد؛ تا در یک (جامعه نیک).

با وجود این، هیچکدام از معانی فوق با معانی ای که این اصطلاح در عبارات زیر القا می کند مرتبط نیستند؛ عبارتی نظیر: افکار عمومی، «عموم برآشفته»،«عموم آگاه»،«عمومیت»، «به اطلاع عموم رساندن»، و«علنی ساختن». فاعل این نوع عمومیت،«عموم» است که حامل افکار عمومی است. نقش عموم در مقام داور نقاد درست همان چیزی است که به جریانات و اقدامات و روندها- مثلا در دادگاه- خصلت عمومی و همگانی می بخشد. البته معنای عمومیت در عرصه ی رسانه های توده ای اندکی تغییر کرده است: عمومیت به ویژگی هرآن چیزی بدل شده است که افکار عمومی را به خود جذب می کند و هدف اصلی روابط و مناسبات عمومی شده است که اخیرا «کار تبلیغاتی» نامیده می شود. خود حوزه ی عمومی قلمرو ویژه ای است که در تقابل با «حوزه ی خصوصی» تعریف می شود. گاهی اوقات «عموم» صرفا با آن بخش از افکار عمومی گفته می شود که در مقابل صاحبان قدرت قرار می گیرد. ارگان های دولتی و رسانه ها، مثل مطبوعات که ارتباط بین اعضای حوزه ی عمومی را تسهیل می کنند، بسته به شرایط می توانند «ارگانهای عمومی» قلمداد شوند... ...تاریخ واژگان گویای تحول فوق است. در بریتانیای کبیر واژه ی Public از اواسط قرن هفدهم پدید آمد، در حالی که قبل از آن واژه ی mankind و world رایج بود در فرانسه نیز واژه ی Le public به چیزی دلالت می کرد که در قرن هجدهم در آلمان تحت عنوان publikum رواج یافت(استفاده از این واژه ابتدا از برلین شروع شد). تا آن زمان در آلمان واژه lesewolt ( دنیای خوانندگان) و welt (دنیا) در همین دنیای کنونی شان (کل دنیا) مطرح و رایج بودند. آدلانگ(Adelung) بین «دنیای خوانندگان» و مجموعه افرادی که در یک مکان عمومی گرد یک سخنران یا بازیگر جمع می شوند تفکیک قایل است، با ن همهَ، هر دو نمونه هایی از«عموم» یا «جماعت منتقد» بودند. هر آنچه در معرض داوری عمومی قرار می گرفت« عمومیت» میافت. در اواخر قرن هفدهم واژه ی انگلیسیِ Publicity از ریشه ی فرانسوی آن publicite پدید آمد. همین واژه در آلمانی در قرن هجدهم متولد شد. اصطلاح آلمانی Offentliche Meinung که حاوی مفهوم نقد است در نیمه دوم قرن هجدهم در ترجمه واژه فرانسویِ Opinion Publique به کار گرفته شد. اصطلاح Public Opinion در انگلیسی در همین زمان متولد شد، گرچه واژه ی General Opinion پیشتر استفاده شده بود....

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

25426348810496925603132012491025611.jpg یورگن هابرماس

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

25426348810503475700782012541075711.jpg تحول ساختاری در حوزه ی عمومی، ترجمه جمال محمدی، نشر افکار

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]25856348905155677441412012162077411.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

کوین لینچ سیمای شهر را به عنوان حوزه ی عمومی کلان مقیاس چنین تحلیل می کند: به نظر می رسد برای هر شهری تصویر و سیمایی کلی موجود باشد که با تصویری که اشخاص مختلف دیگر از آن در ذهن دارند کاملا مطابقت نکند یا شاید بتوان گفت چندین«تصویر کلی» از هر شهر موجود است که هر کدام آن ها در ذهن شمارِ زیادی از ساکنین آن بوجود آمده است. اگر شخص بخواهد در محیط خود با موفقیت کار و زندگی کند و از تعاون همشهریان خود برخوردار گردد، وجود چنین «تصاویر کلی» لازم است. تصویری که هر فرد از سیمای شهر دارد، منحصر به فرد است و پاره ای از قسمت های آن هرگز و یا به ندرت به دیگران القا گشته است. با این همه تا اندازه ای شبیه تصویر کلی از سیمای موجود شهرها است و ممکن است کم یا بیش جذاب و یا کم یا بیش ناراحت کننده باشد. تجزیه و تحلیل حاضر محدود به تاثیر مظاهر جسمی و رویت پذیر شهر است. عواملی دیگر مانند معنی اجتماعی یک قسمت از شهر، نقش و وظیفه ی آن، سابقه ی تاریخی اش یا حتی نام آن نیز هست که بر نمایانی شهر تاثیر می گذارد. اما از آنان در می گذریم، چون مراد ما از این مطالعه، آشکار داشتن تاثیر و اهمیت فرم شهر است. نا گفته نگذاریم که چون تاثیر فرم بر معنای شهر مسلم بنظر می آید، معمولا آن را سرسری و یا نادیده می انگارند. لینچ در کتاب «سیمای شهر» خود، شهر را بر مبنای عوامل جسمی، به پنج عامل اساسی تقسیم می کند: «راه»، «لبه»، «محله»، «گره»، «نشانه». در این کتاب، لینچ بر سه جزء اساسی تاکید می کند: از یک سو دو مفهوم فضایی و از سوی دیگر یک مفهوم معنا شناختی، مفاهیم معنا شناختی عبارتند از: 1. هویت: یعنی آنچه یک شئ را در محیط شهری مشخص کرده و آن را از سایر اشیا تفکیک می کند. برای مثال آنچه یک محله ی شهری را از محلات همجوار و یا سایر محله های آن شهر مجزا می کند. 2. ساختار، در مفهوم آن لینچ به نوعی خاص از روابط اشاره دارد که یک شئ شهری درون خود و با سایر اشیا بر قرار می کند. 3. معنی، یعنی رابطه ی معنایی شهروند با شیئی شهری در ظرف زمانی ای کما بیش متداوم که کارکردها و معنی آن را تغییر می دهد.

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

25856348905168564941412012252064911.jpg روی جلد کتاب سیمای شهر، کوین لینچ، دکتر منوچهر مزینی، انتشارات دانشگاه تهران

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

25856348905170132128912012412032111.jpg کوین لینچ

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]25866348905207455566412012542055511.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

ناصر فکوهی در کتاب انسان شناسی شهری از فضای عمومی چنین یاد می کند: شهر ترکیبی است از فضاهای خصوصی و فضاهای عمومی که به گونه ای پیچیده در یکدیگر تداخل یافته اند. فضاهای خصوصی (بر خلاف شیوه ی زیستی روستایی) در فاصله ای اندک از فضاهای عمومی قرار گرفته اند و به این ترتیب افراد می توانند به سرعت در این فضاها، جابه جا شوند. این امر می تواند هم نوعی امتیاز، و هم نوعی مشکل در شهر به حساب آید. امتیاز از آن رو که فرد می تواند خصوصی بودن را برای خود انتخاب کرده و تنها در موارد علاقه مندیِ خود وارد فضای عمومی شود. ورود به فضای عمومی در شهر لزوما سبب از میان رفتنِ ناشناسیِ افراد نخواهد شد، زیرا تماس ها در فضای عمومی شهر، تماس هایی اتفاقی و کوتاه مدت و گذرا هستند. اما مشکل از آنجا ناشی می شود که به هر دلیل، خصوصی بودن فضاها نتواند در برابر نفوذ فضاهای بیرونی تاب آورد و افراد ناچار باشند به رغم علاقه ی خود دائما فضاهای عمومی یا اثرات بیرونی فضاهای خصوصی (مزاحمت های همسایگی) را تحمل کنند. اما تا آنجا که فضای خصوصی بتواند در حد خود حفظ شود، شهر می تواند به شکل آرمانی باقی بماند. جین جیکوبز، منتقد معماری آمریکایی، همین خصوصیت شهر را از بزرگترین امتیاز آن می شمارد: پیاده روهای شهری، به گمان او، کارکرد ایجاد جو اعتماد و نزدیکی بین افراد و صمیمیت یک محله را به وجود می آورند، بدون آنکه برای این افراد تعهدی(به شکل همبستگی گروهی) ایجاد کنند. به عبارت دیگر افراد در پیاده روهای شهری می توانند تا اندازه ای از «ناشناسیِ» خود بیرون میایند بدون آنکه حوزه ی زندگیِ خصوصیِ خود را از دست بدهند. با این وصف باید توجه داشت که چنین برداشتی به سختی با بسیاری از شهرهای جهان سومی به ویژه شهرهایی که آنها را شهر- روستا یا شهر- عشایر نامید قابل انطباق هستند. در چنین شهرهایی همراهی هویت گروهی فرد در حرکات کالبدی او در شهر سبب می شود که نوعی کنترل اجتماعیِ سنگین بر وی همواره باقی بماند.

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

25866348905209858691412012182058611.jpg ناصر فکوهی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]26096348974726637897652012262937811.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، سیدهارت کارا یکی از جامع ترین پژوهش ها را در این زمینه به انجام رسانده است - محاسبه ی سیستماتیک صنعت جهانی قاچاق جنسی – این کتاب به یک منبع رایزنی جهانی برای افشاگری نامتعارف او درون یک تجارت بی رحمانه و همچنین تحلیل دقیق بهره های عظیم اقتصادی این گونه از تجارت ها و بعلاوه میزان تأثیرهزینه های انسانی آن تبدیل شده است. قاچاق جنسی به یک منبع ارزشمند برای سیاست مداران, زنان و فعالان حقوق بشر, ان جی او های کارگری و متخصصان مرتبط در این نوع حوزه و هم چنین برای محققین دانشگاه ها و شهروندان بدل شده است.

کارگر محبوس: مقابله با سیستم بردگی در جنوب آسیا, دومین مطالعات جامع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در حوزه ی بردگی است. که بر سیستم همه گیر, عمیقاً محصور شده و کاملاً غیر منصفانه ی کارگران دربند متمرکز است. این مطالعه برآیند یازده سال پژوهش او در هند, نپال, بنگلادش و پاکستان و گونه ی در حال تکامل یافته و باستانی بردگی که تقریباً که از هر ده برده شش نفر از آنها را در جهان گرفتار کرده است, می باشد. با بهره های تولید شده ای که در سال 2011 بیشتر از 17.6 بیلیون تخمین زده شده است. بعلاوه ایجاد نگاهی اجمالی بر اقتصاد, تاریخ و حقوق کارگران به اسارت درآمده. کارا به دامنه های دور جنوب آسیا سفر کرد, حوزه ی بررسی او از گردباد مخرب جنوب غربی بنگلادش تا کویر تار در مرز هند – پاکستان, تا افشاسازی واقعیت های سبعانه ی کارگران گرفتار در صنایع مانند فرش های دست بافت, کشت برنج و چای, ساخت و ساز , تولید آجر و تولید میگو منجمد را در بر می گیرد.

او به دنبال توصیف وضعیت بردگی تؤام با خشونت میلیون ها زن, بچه و مردان فقیری که در تولید محصولات فراوان در بازارهای جهانی اما با کمترین دستمزد در مشقت هستند, می باشد. او همچنین زنجیره های تقاضای مصرف کنندگان غربی را که مستقیماً کارکردهای منطقه ای کارگران اسیر را به امیال جهانی متصل می کند, پیگیری کرده است. تحلیل پیشروانه ی کارا شامل قاچاق انسان, بچه های کار و امنیت جهانی است. نتیجه گیری او بیان ده راهکار خاص درمحدود کردن نظام کارگران به اسارت در آمده ی جنوب آسیا یک بار برای همیشه بوده است

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2609634897473037227265201232972211.jpg سیدهارات کارا

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

2609634897473609414765201202994111.jpg روی جلد کتاب "کارگر محبوس: مقابله با سیستم بردگی در جنوب آسیا"

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]26896349160479331835942012132031812.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

این کتاب در سال 2000 با انتشارات اِم آی تی وارد بازار کتاب های تئوری معماری شد . با آغاز آگروفوبیا و کِلاسترو فوبیا در اواخر قرن نوزدهم و همراهی ترس و وحشت بعد از جنگ جهانی اول است که تشویش و اضطراب به شکل وضعیت ذهنی زندگی مدرن به نظر می آید . آن ها در درون رسانه ها هنرها به ویژه هنرهای معماری، شهرسازی و فیلم سازی گنجانده شدند . این " در هم تنیدگی خاص " را هم اکنون واقعیتی دیجیتالی و مجازی تغییر شکل داده است .

انتونی وایدلر با دو شکل از فضای درهم تنیده درگیر می شود . اول،فضای روانی( احساسی و ذهنی) مجموعه ای از روان پریشی ها و ترس ها است . این فضا خالی نیست بلکه مملو از فرم های آشفته ای شامل همان معماری و شهر است . دوم، شکلی از در تنیدگی است، زمانی به وجود می آید که هنرمندان مرزهای تیپ را برای نمایش فضا در سبکی جدید می شکنند . وایدلر ضرورت ایده ی روانی فضا را از پاسکال و فروید تا تشخیص آگروفوبیا و کِلاسترو فوبیا در تئوری های خاص از خود بیگانگی و غربت در نوشته های جورج سیمل، زیگفرید کراکاور و والتر بنیامین متعلق به قرن نوزدهم تا قرن بیستم دنبال می کند . با تمرکزی بر همان وضعیت های رایج جا به جایی و بی مکانی، وایدلر سبک هایی را ارزیابی می کند که هنرمندان و معماران معاصرفرم های درهم تنیدگی خاصی را ساخته باشند . این بحث از تئوریسین هایی همچون ژاک لاکان و ژیل دلوز تا هنرمندانی همچون ویتو آکونکی، مایک کلی، مارتا روزلِر و راشل وایترِد به بحث و بررسی می پردازد .

در آخر، وایدلر بر آثار معماری فرانک گهری، کوپ هیمِلبلا، دنیل لیبسکیند، گرگ لین، مورفوسیس و اریک اوون موس در پرتو تکنیک های جدید دیجیتالی می نگرد که هم به جنبه های فکری سنتی استناد می کنند و هم از بنیاد ترکیب، تولید و تجربه- شاید حتی موضوع - معماری را دگرگون کرده اند .

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

26896349160480717773442012272017712.jpg - فضای در هم تنیده : هنر،معماری و اندیشه در فرهنگ مدرن - آنتونی وایدلر

 

منبع

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...