رفتن به مطلب

انتخاب و بهینه‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار كامپیوتر برای تصویربرداری دیجیتال


ارسال های توصیه شده

كامپیوتر جزء اساسی و مهمی در تصویر برداری دیجیتال است و عكاسی دیجیتال بدون كامپیوتر مفهومی‌ ندارد. از سوی دیگر تصویربرداری دیجیتال، نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل ملاحظه‌ای را طلب می‌كند، چرا كه با پردازش حجم زیادی از اطلاعات همراه است: یك دوربین دیجیتال SLR شش مگاپیكسلی، تصاویری با حجم 18 مگابایت تولید می‌كند و اگر با فرمت RAW تصاویر تهیه شوند، حجم تصاویر 16 بیتی حاصله به 36 مگابایت می‌رسد. اسكن كردن فیلمهای 35 میلیمتری با دقت 4800 dpi بصورت 8 بیتی، فایلهایی با حجم 55 مگابایت و بصورت 16 بیتی، فایلهایی با حجم 110 مگابایت تولید می‌كند. در دنیای مدیوم فرمت، كار باز هم مشكلتر می‌شود: اسكن نگاتیوهای 6X4.5 با دقت 4800dpi و بصورت 16 بیتی، باعث تولید تصاویر 400 مگابایتی! خواهد شد. وقتی این حجم اطلاعاتی وارد برنامه های پردازش تصویر شود، میزان اطلاعات پردازشی، افزایش بیشتری نیز می‌یابد چرا كه گاه نیاز به پردازش چندین لایه مختلف وجود دارد. این فایلهای حجیم علاوه بر نیاز به سرعت پردازش و نیز انتقال، به فضاهای مناسب برای ذخیره نیز نیاز دارند. در هنگام كار با فایلهای بزرگ، كمترین عدم بهینه بودن سخت افزار و نرم افزار، خود را بصورت جدی به رخ خواهد كشید.

تصمیم داریم در سلسله مقالاتی (كه الزاما در پی هم نخواهند بود)، به بحث و بررسی درباره انتخاب سخت افزار و نرم افزار و نیز بهینه سازی آنها برای تصویر برداری دیجیتال بپردازیم. در مورد اجزاء مختلف سخت‌افزاری (شامل فرم كامپیوتر، پردازنده، حافظه، هارددیسك، مانیتور و كارت گرافیكی، اینترفیسها و انواع آنها و كارتخوانها) مطالبی را مرور خواهیم كرد و در این زمینه حتما دو اصل به‌روز بودن مباحث سخت‌افزاری و نیز موجود بودن آنها در بازار ایران را مد نظر داریم. سپس در مورد بهینه‌سازی نرم‌افزاری (شامل تنظیمات لازم در سیستم عامل ویندوز ایكس‌پی و نیز فتوشاپ) مباحثی خواهیم داشت.

كاربرد این مباحث فقط به عكاسان دیجیتال محدود نمی‌شود بلكه برای تمام كسانی كه با كامپیوتر و گرافیك كامپیوتری سروكار دارند و نیز كاربرانی كه می‌خواهند قبل از تهیه سخت‌افزار اطلاعاتی را كسب كنند، مفید خواهد بود.

 

1- انتخاب فرم كامپیوتر: Desktop یا Laptop

با تولید و عرضه لپ‌تاپهای امروزی كه نسبت به اسلاف خود سرعت بیشتر، مصرف باتری كمتر و قیمت ارزانتری دارند، باید كاربرد آنها را در تصویربرداری دیجیتال نیز در نظر بگیریم. با عرضه پردازنده Centrino معادله قدیمی (سرعت بیشتر= مصرف باتری بیشتر) دیگر كاربردی ندارد. پردازنده های قدرتمند سنترینو نه تنها قدرت پردازش بسیار بالایی دارند بلكه مصرف باتری آنها تقریبا نصف پنتیوم های معادل است. علاوه بر آن، وجود استاندارد بیسیم WiFi این كامپیوترها را بسیار ارزشمند كرده است. شركت AMD نیز برای لپ‌تاپها پردازنده Mobile AMD Athlon XP-M راعرضه كرده است كه یك پردازنده قوی با قیمت مناسب محسوب میشود. همچنین پردازنده Mobile AMD Athlon 64 نیز اولین پردازنده 64 بیتی برای لپ‌تاپها می‌باشد.

عموما لپ‌تاپها نسبت به كامپیوترهای رومیزی، از لحاظ كارآیی، گسترش و قابلیت به روز كردن قطعات، محدودیت دارند. اما این موضوع بدین معنا نیست كه لپ‌تاپ برای تصویربرداری دیجیتال كاربردی ندارد. كامپیوترهای رومیزی براحتی از طریق اسلاتهای موجود امكان اضافه كردن كارتهای سخت افزاری جدید را دارند. در مورد لپ‌تاپها اینكار فقط از طریق پورتهای موجود و یا اسلات PC CARD امكان دارد. از طرف دیگر میزان حافظه و ظرفیت هارد دیسكهای آنان نیز نسبت به كامپیوترهای رومیزی كمتر است. نمایشگر LCD لپ‌تاپها نیز محدودیتهای خاص خود را دارد: LCD هایی كه از لحاظ كیفیت بتوانند با مانیتورهای CRT كامپیوترها رقابت كنند، كمیاب و گران هستند. عموما محدودیت زاویه دید در لپ‌تاپها باعث تغییراتی در ظاهر و تون رنگهای عكس دیجیتال ایجاد می‌كند . همچنین پایین بودن كنتراست آنها باعث اختلال دامنه تونال رنگها می‌شود. میزان Gamut نمایشگرهای لپ‌تاپ كمتر است و نیز میزان روشنایی آنها بسته به اینكه از باتری استفاده كنند یا برق، متفاوت خواهد بود.

با تمام این مشكلات، لپ‌تاپها فواید غیر قابل انكاری در زمینه عكاسی دیجیتال دارند. امكان انتقال سریع عكسها از دوربین و مرور آنها بصورت اندازه كامل در محل عكاسی، كه گاه می‌تواند در دل طبیعت باشد، یك مزیت مهم و غیر قابل وصف برای لپ‌تاپ بشمار می‌آید. امكان انجام اصلاحات اولیه روی عكسها و نیز امكان تهیه كپی روی CD یا DVD برای آرشیو، از دیگر فواید لپ‌تاپها می‌باشند.

به طور خلاصه می‌توان گفت كه لپ‌تاپ نمی‌تواند بعنوان جانشین كامپیوتر رومیزی جهت تصویربرداری دیجیتال بشمار آید. اما در روند كاری عكاسی دیجیتال، می‌تواند نقش مهم و گاه بسیار ارزشمندی ایفا كند.

 

2- حافظه

حافظه RAM در تصویربرداری دیجیتال ارزش بسیار دارد چرا كه در این حیطه، پردازش اطلاعات در حجمهای زیاد صورت میگیرد. در حقیقت از لحاظ صرفه‌جویی در هزینه، موثرترین راه افزایش كارآیی یك سیستم برای تصویربرداری دیجیتال، افزایش مقدار حافظه RAM آن است.

 

چه مقدار RAM ؟

بر طبق یك قانون در تصویربرداری دیجیتال، میزان حداقل RAM مورد نیاز، معادل 10 برابر اندازه فایلهای تصویری است كه فرد معمولا با آنها سروكار دارد. مثلا برای فردی كه با فایلهای 20-30 مگابایتی كار می‌كند، حدود 256 مگابایت وبرای فردی كه با فایلهای حاصله از اسكن فیلمهای 35 میلیمتری با كیفیت 4800DPI كار می‌كند، حدود 512 مگابایت و در مورد اسكن‌های مدیوم فرمت، حدود یك گیگابایت RAM نیاز است. این میزان حافظه مشخص كننده حداقل نیاز است. بدین معنا كه حافظه كمتر از این میزان، كارآیی سیستم را بشدت كاهش خواهد داد. اما در عمل در هنگام تهیه حافظه، بهتر است حافظه بیشتری از این میزان حداقل تهیه شود.

 

چه نوع RAM ؟

نوع حافظه RAM نیز تاثیر بسزایی در كارآیی سیستم خواهد داشت. در حال حاضر بهترین انتخاب DDR2 SDRAM است. این نوع حافظه بعلت هماهنگیهایی كه با سرعت ساعت پردازنده دارد، نسبت به بقیه انواع، سرعت بیشتری خواهد داشت. علاوه بر نوع RAM ، سرعت BUS آن نیز بسیار مهم است. برای بهترین كارآیی بهتر است از بیشترین سرعت BUS موجود استفاده شود (مثلا 400 یا بیشتر). نكته مهم در انتخاب RAM آنست كه پشتیبانی برداصلی كامپیوتر از سرعت BUS حافظه میتواند یكی از معیارهای انتخاب برد اصلی باشد و بهتر است در هنگام تهیه برداصلی به این موضوع توجه ویژه‌ای مبذول شود.

 

3- هارد دیسك

بسیاری از كاربران، هارددیسك را فقط جایی برای ذخیره اطلاعات می‌دانند. اما در واقع هارددیسك یكی از مهمترین شاخصهای تعیین كننده كارآیی كلی سیستم می‌باشد. علاوه بر ذخیره‌سازی، سرعت اجرای نرم‌افزارها، حافظه مجازی سیستم عامل، Scratch disk در برنامه فتوشاپ(در اینمورد در قسمتهای آتی مطالبی خواهیم داشت) وسرعت باز و بسته نمودن فایلها، از مواردی هستند كه به طور مستقیم با هارددیسك درارتباط می‌باشند.

 

چه مقدار هارددیسك؟

در زمینه تصویربرداری دیجیتال، هرچه مقدار ظرفیت هارددیسك بیشتر باشد، بهتر است. و این میزان در هر زمان با توجه به قیمت و در دسترس بودن آن فرق می‌كند.

همچنین می‌توان از بیش از یك هارد دیسك در سیستم استفاده نمود و یكی را مثلا فقط به ذخیره سازی های دراز مدت اختصاص داد.

 

رابط هارددیسك

رابط هارددیسك به بورد اصلی یكی از مهمترین عوامل تعیین كننده سرعت آن است. رابطهای IDE ATA100 ، IDE ATA133 ، Serial ATA و SCSI از جمله رابطهای هارددیسكها می‌باشند.

زمانی SCSI برای هارددرایو های پرسرعت یك استاندارد طلایی محسوب می‌شد. امروزه بهبود كارآیی سایر رابطها به حدی رسیده است كه گاه این استاندارد طلایی را به چالش كشیده‌اند. Serial ATA رابط سریع و با كارآیی بالایی است كه امروزه می‌تواند جایگزینی برای SCSI محسوب شود. از سوی دیگر مدیریت راحتتر SATA نسبت به SCSI آنرا برای كاربردهای شخصی مناسب تر نموده است. البته هنوز برای كامپیوترهای Server و workstation ، SCSI انتخاب بهتری محسوب میشود.

همانند RAM ، برای هارددیسكهای Serial ATA نیز پشتیبانی بورداصلی لازم است و بایستی در هنگام خرید برد اصلی به آن توجه كرد. هر چند مادربردهای سازگار با SATA و نیز هاردهای SATA گرانتر هستند اما كارآیی و سرعت بالای آنها برای كاربردهای تصویربرداری دیجیتال بسیار جذاب و غیرقابل چشم‌پوشی است.

 

مشخصات هارددیسك

مشخصات هارددیسك از جمله معیارهای مهم انتخاب محسوب می‌شود. یكی از این مشخصات سرعت چرخش آن است كه به واحد RPM اندازه گیری می‌شود. هر چه سرعت چرخش بیشتر باشد، سرعت هارددیسك نیز بالاتر خواهد بود. مقادیر معمول سرعت چرخش فعلی 5400 ، 7200 و 10000 دور در ثانیه است و اخیرا نیز سرعتهای 15000 دور در ثانیه نیز عرضه شده‌اند. سرعت مناسب فعلی برای كاربردهای تصویربرداری دیجیتال، 7200 یا بالاتر می‌باشد

معیار دیگر زمان جستجو یا Seek Time است. این معیار مشخص كننده زمانی است كه هد، در موقعیت مناسب برای خواندن اطلاعات قرار می‌گیرد. به طور معمول زمان كمتر از 10 میلی ثانیه مقدار خوبی محسوب می‌شود. مهمترین معیار كارآیی هارددرایو، سرعت كلی خواندن یا نوشتن اطلاعات است. اكثر درایوهای فعلی سرعتی معادل 150MB در ثانیه دارند و هرچه از این مقدار بیشتر باشد، كارایی كلی نیز افزایش بیشتری خواهد یافت.

 

هاردیسكهای خارجی

هارددیسكهای خارجی كه مانند مودمهای خارجی در بیرون كامپیوتر قرار می‌گیرند، برای تصویربرداری دیجیتال دارای مزایای خاصی هستند. انتقال تصاویر بسیار بزرگ به محل دیگر ( مثلا برای چاپ)، ذخیره سازی و تهیه نسخه پشتیبان از جمله موارد استفاده این هاردیسكها هستند. در گذشته كارآیی كلی این هارددیسكها نسبت به هارددیسكهای داخلی كمتر بود، اما امروزه با استفاده از پورت سریع FireWire800 (در اینمورد در قسمتهای آتی مطالبی خواهیم داشت) سرعت این هارددیسكها نیز بسیار بهبود پیدا كرده است.

 

سیستم فایلی

هارددیسكها قبل از استفاده، بایستی طبق یك سیستم فایلی فرمت شوند. سیستمهای فایلی موجود شامل FAT16 ، FAT32 و NTFS هستند. سیستم فایلی پیشنهادی برای كاربردهای تصویربرداری دیجیتال، NTFS است. مهمترین مزیت سیستم فایلی NTFS‌ پشتیبانی آن از درایوهای بسیار بزرگ هارد دیسك است كه این مزیت شاید مهمترین عاملی باشد كه در اكثر اوقات باعث می‌شود كاربران به سمت استفاده از این سیستم فایلی گرایش داشته باشند. مزیت مهم دیگر آن، استفاده بهینه از كلاسترهای هارددیسك است و بعبارت بهتر، در این سیستم فضای هدر رفته كمتری در هارددیسك وجود خواهد داشت. در این سیستم جدید سكتورهای آسیب دیده (Bad Sector) هارددیسك، به طور خودكار شناسایی شده و از نوشتن اطلاعات در آن مناطق پیشگیری می‌شود. همچنین با مشخصات عالی امنیتی آن می‌توان (بخصوص در مواردی كه یك كامپیوتر مورد استفاده چند نفر است و نیز در شبكه ها)، از دسترسیهای غیر مجاز به فایلها جلوگیری كرد.

لینک به دیدگاه

مانیتور

مانیتور یكی از اجزای اصلی سیستمهای تصویربرداری دیجیتال است. و به همین علت انتخاب یك مانیتور مناسب در این وادی، اهمیتی دوچندان خواهد داشت.

 

مانیتور LCD یا مانیتور CRT ؟

این دو نوع مانیتور هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین عاقلانه است که برای انتخاب صحیح، ابتدا آندو را در جنبه های مختلف با یکدیگر مقایسه نموده و سپس یکی از آنها را انتخاب نماییم. در مرحله بعد بایستی به‌دقت مشخصات هر یک از این دو نوع را درک کرده تا در هنگام خرید، بدانیم که چه مسائلی یک مانیتور را بر مانیتور دیگر برتر می نماید.

این روزها تب خرید مانیتور LCD همه گیر شده است: مانیتوری کوچک و زیبا که هر کسی دوست دارد یکی از آنها را جایگزین مانیتور قدیمی خود نماید. بخصوص که قیمت این مانیتورها نیز اخیرا کاهش پیدا کرده‌است.

 

آیا مانیتور LCD برای تصویر برداری دیجیتال مناسب است؟

هنوز هم بهترین مانیتورها، مانیتورهای CRT هستند. اما اخیرا مانیتورهای LCD بسیار خوبی نیز به بازار عرضه شده اند. سوالی که پیش می‌آید این است که بر اساس چه مشخصاتی، به یک مانیتور صفت خوب اطلاق میشود.

طبق جدول زیر می توانید مشخصات مهم دو نوع مانیتور را مقایسه نمایید.

 

lnebsz533hv0ppuhmt2n.gif

 

در جدول فوق مشخصات اصلی دو مانیتور با یکدیگر مقایسه شده اند. البته ذکر این نکته لازم است که این جدول بر اساس مانیتورهای خوب موجود تهیه شده‌اند (و مانیتورهای خیلی ارزان به احتمال زیاد نمی‌توانند چنین مشخصاتی داشته باشند).

شاید مهمترین معایب مانیتورهای LCD برای تصویربرداری دیجیتال، محدودیت زاویه دید، محدودیت در انتخاب رزولوشنهای مختلف و نقصان در پردازش و تولید رنگهای واقعی باشد.

در ادامه با این معیارها و اهمیتشان بیشتر آشنا خواهیم شد تا بتوانیم تصمیم بگیریم که چه نوع مانیتوری بخریم و نیز در میان مانیتورهای CRT وLCD بایستی به چه فاکتورهایی توجه نماییم.

 

مشخصات مانیتورهای CRT

هر چند مانیتورهایCRT برای کاربرد تصویربرداری دیجیتال مناسبتر از مانیتورهای LCD هستند، اما بایستی در هنگام خرید به مشخصات دقیق این مانیتورها نیز دقت نمود تا بعدا برای کاربر مشکل ایجاد نشود.

 

اندازه

برای انتخاب اندازه مانیتور باید به فضایی که روی میز کارتان در اختیار دارید، توجه نمایید. حداقل سایز مناسب برای تصویر برداری دیجیتال، 17 اینچ است. اما اگر جای کافی و نیز بودجه کافی دارید، حتما مانیتورهای 19 اینچ را نیز در نظر داشته باشید.

 

Dot Pitch

این معیار مشخص کننده کمترین فاصله بین دو پیکسل همرنگ است و برحسب میلیمتر اندازه‌گیری می‌شود. هر چقدر این عدد کوچکتر باشد، نشانه تصویر دقیق‌تری است. برای مقاصد تصویربرداری دیجیتال، بایستی مانیتورهایی را در نظر بگیرید که Dot Pitch آنها کمتر از 0.25 میلیمتر باشد.

 

دقت (Resolution )

مانیتورهای CRT نسبت به مانیتورهایLCD در زمینه انتخاب رزولوشنهای مختلف ، انعطاف پذیرترند. اکثر مانیتورهای فعلی قادرند که دقتهای بالایی را برای نمایش تصاویر فراهم نمایند. اما توجه داشته باشید که برای مانیتورهای 17 اینچ، حداکثر دقت مناسب 1024*768 ( و یا با کمی تساهل 1280*1024 ) است. در حقیقت با دقتهای بیش از این مقدار، تصاویر آنقدر در مانیتور 17 اینچ کوچک خواهند شد که عملا فایده ای برای کاربر ندارد. اما برای مانیتورهای 19 اینچ دقت 1280*1024 و یا 1600*1200 مناسب است. پس چرا در تبلیغهای مربوط به مانیتورهای 17 اینچ تا این اندازه روی دقتهای بالا مثل 1600*1200 تاکید می‌شود؟ پاسخ این سوال را در ادامه می‌دهیم.

 

Refresh rate

لرزش در تصویر مانیتور برای چشم بسیار آزار رسان است. حتی ممکن است لرزش تصویر مانیتور توسط چشم دیده نشود، اما در هر حال باعث آسیب به چشم خواهد شد. برای آنکه قبل از خرید بدانیم که مانیتور دچار این عیب مهم نخواهد شد، بایستی به Refresh rate توجه کنیم.

کلا برای Resolution مورد نظر شما، مقدارRefresh Rate مانیتور بایستی بالای 85 هرتز باشد. بعبارت دیگر وقتی به رزولوشنهای مانیتورهای مختلف توجه می‌کنید، حتما بایستی Refresh rateآنها را نیز در همان دقت، در نظر بگیرید. مثلا یک مانیتور 17 اینچ با دقت 1280*1024 که دارای refresh rate معادل 70 هرتز باشد، اصلا در این رزولوشن ارزشی ندارد.

پس حالا به جواب سوال قبلی می‌رسیم: برای یک مانیتور فقط رزولوشن مهم نیست، بلکه مقدار Refresh Rate آن مانیتور در رزولوشن مورد نظر، به آن رزولوشن ارزش می‌دهد. پس اگر در یک مانیتور 17 اینچ به رزولوشن 1600*1200 با refresh Rate برابر با 60 هرتز برخورد کردید، بدانید که آن رزولوشن ارزشی ندارد.

 

مسطح بودن

مسطح بودن مانیتورهای CRT ارزش دارد. چرا که در مانیتورهای مسطح اولا تصاویر از لحاظ ابعاد و شکل

دچار اعوجاج نمیشوند. این مساله بخصوص در چهارگوشه مانیتورها بیشتر خودنمایی میکند.

ثانیا مانیتورهای مسطح کمتر در معرض انعکاس نورهای محیطی (به سوی چشم) هستند و بالطبع چشم کاربر کمتر دچار خستگی خواهد شد.

 

کنترل رنگ

همانگونه که قبلا به طور مفصل گفتیم، کالیبره کردن مانیتور یکی از مراحل مدیریت رنگ است و برای این منظور بایستی ابتدا خود مانیتور را از لحاظ رنگ تنظیم نماییم. کنترل 3 رنگ اصلی مانیتور برای این منظور لازم است. پس یکی از موارد نسبتا مهمی که باید در هنگام خرید مانیتور به آن توجه نمایید، امکان کنترل دقیق رنگها است. البته امروزه اکثر مانیتورها این امکان را فراهم می‌نمایند.

 

همگرایی

یکی از مسائلی که در هنگام خرید مانیتور CRT اهمیت دارد، مساله همگرایی یا Convergence است. عدم همگرایی در مانیتور باعث می‌شود که در لبه های خطوط سفید، سایه های رنگی دیده شود. برای بررسی این عیب در مانیتور، وارد برنامه paint شده، یک صفحه با سایز مساوی با رزولوشن مانیتور ایجاد کنید. پس‌زمینه را سیاه کنید و دو مربع سفید مطابق شکل زیر در آن رسم کنید. سپس به‌دقت کناره های خطوط را نگاه کنید. وجود هاله های رنگی در اطراف خطوط نشانه مشکل همگرایی در مانیتور است.

 

 

x6qyte04cn5squgkqk7.gif

 

Geometry

Geometry در مانیتور به معنای نمایش اشکال به صورت واقعی آنهاست. یعنی یک دایره، کاملا بصورت دایره دیده شود و خطوط راست، کاملا راست دیده شوند. برای بررسی این مساله بازهم می‌توان از برنامه paint کمک گرفت و بارسم مربعهایی در چهار گوشه تصویر و مرکز تصویر و نیز رسم دایره، به بررسی آنها پرداخت.

 

مشخصات مانیتورهای LCD

هر چند مانیتورهای LCD معایبی (مانند اشباع رنگی کمتر و کاهش جزئیات تصویر در قسمتهای تیره) دارند، اما یک مانیتور LCD خوب می‌تواند در امر تصویر برداری دیجیتال نیز کاربرد داشته باشد. برای خرید مانیتور LCD باید بدانید که چه مشخصاتی اهمیت داشته و به چه جزئیاتی بایستی توجه نمایید:

 

روشنایی

معمولا روشنایی مانیتورهای LCD بیشتر از حد انتظار شما است و اغلب نیاز به تنظیم در هنگام کالیبراسیون دارند. روشنایی بر حسب واحد کاندلاس بر متر مربع(cd/m2) اندازه گیری می‌شود. اغلب مانیتورهای LCD روشنایی حدود 170 تا 300 واحد cd/m2 دارند. بهتر است مانیتوری را انتخاب کنید که روشنایی آن بیش از 250 cd/m2 باشد.

 

رزولوشن

در مانیتورهای LCD تطابق داشتن رزولوشن با سایز مانیتور اهمیت زیادی دارد. به گونه‌ای که این مانیتورها بهترین تصویر خود را فقط در رزولوشن مناسب، ارائه می‌دهند. اگر در مانیتور LCD از رزولوشن کمتر از حد توصیه شده کارخانه استفاده کنید، تصویر مناسبی دریافت نخواهید کرد.

معمولا برای سایزهای تا 17 اینچ، رزولوشن 1024*768 و برای 17 تا 20 اینچ ، رزولوشن 1280*1024 و برای سایزهای بزرگتر از 20 اینچ، رزولوشن 1200*1600 مناسب است. اما بهرحال برای این منظور بهتر است به مستندات همراه دستگاه مراجعه نمایید. برخی مانیتورها ممکن است پیغامی مبنی بر نادرست بودن رزولوشن انتخابی شما نمایش دهند که البته عمومیت ندارد. بنابراین یکی از کارهایی که بایستی قبل از خرید مانیتور LCD انجام دهید، بررسی دفترچه راهنمای دستگاه است تا مطمئن شوید که رزولوشن مناسب برای مانیتور، برای شما نیز مناسب است یا خیر.

 

نسبت کنتراست Contrast Ratio

نسبت کنتراست بیانگر محدوده تونال از سیاه خالص تا سفید خالص است. هر چقدر این معیار بیشتر باشد، مانیتور تونهای بیشتری را میتواند نشان دهد و طیفهای سیاه و سفید و رنگی آن، دقیقتر و نرمتر خواهد بود. اگر نسبت کنتراست پایین باشد، جزئیات مناطق سایه و تیره تصویر بخوبی دیده نخواهد شد و طیفها پله پله خواهند بود.

حداقل نسبت کنتراست مناسب 350:1 است. اکثر مانیتورهای خوب دارای نسبت 400:1 هستند. در حال حاضر حداکثر مقدار این نسبت حدود 500:1 است و مطمئنا با پیشرفت فناوری تولید LCD ها، بازهم افزایش خواهد یافت. در حال حاضر موقع خرید مانیتور LCD جهت تصویربرداری دیجیتال، عاقلانه است که مانیتوری انتخاب نمایید که دارای بیشترین مقدار نسبت کنتراست باشد.

در مورد نسبت کنتراست یک نکته مهم وجود دارد: در حال حاضر روش استانداردی برای اندازه گیری نسبت کنتراست وجود ندارد و ممکن است به مانیتوری برخورد کنید که با وجود نسبت کنتراست کم، از لحاظ محدوده تونال و رنگ بهتر از مانیتور دیگری باشد که دارای نسبت کنتراست بیشتری است. پس علاوه بر توجه به این نسبت، بهتر است که قبل از خرید، حتما مانیتور مورد نظر را روشن کنید و نمایش طیفهای رنگی و سیاه وسفید و نیز جزئیات تصویر در مناطق تیره آنرا بررسی نمایید.

 

Pixel Pitch

بر خلاف مانیتورهای CRT که شاخص Dot pitch بیانگر کیفیت کلی نمایش تصویر است، در اینجا معیار Pixel Pitch اهمیت دارد.

در مانیتورهای LCD مهمترین عامل تعیین کننده کیفیت تصویر، رزولوشن مناسب برای سایز مانیتور است. (همانگونه که قبلا گفته شد). معیار Pixel Pitch در حقیقت همین موضوع را به صورت عدد بیان میکند. اما نکته مهم این است که نمی‌توان دو مانیتور را با این معیار مقایسه کرد. فقط باید توجه کرد که مانیتور مورد نظر شما بایستی دارای Pixel Pitch حدود 0.28 یا کمتر باشد.

 

Pixel Response Time

این معیار بیانگر سرعت نوسازی تصویر مانیتور است. این موضوع بخصوص برای تصاویر متحرک اهمیت دارد. هر چقدر این شاخص بالاتر باشد، تصویر اجسام متحرک در مانیتور واضحتر خواهد بود. پس اگر به دنبال مانیتوری برای ویرایشهای ویدیویی میگردید، حتما به این شاخص توجه کنید. اگر اصلا با تصاویر تحرک سروکار ندارید، بازهم این شاخص اهمیت دارد چرا که اگر این شاخص کم باشد، در هنگام حرکت ماوس، حرکت آن در مانیتور دقیق نخواهد بود(گاهی اوقات ناپدید میشود).

این شاخص در بسیاری از اوقات جزو مشخصات مانیتور ذکر نمی‌شود. اما می‌توان آنرا از مراجعه به سایتهای سازنده و یا سایتهای بررسی کننده سخت افزار، بدست آورد. بهتر است مانیتوری انتخاب نمایید که مقدار Pixel Response Time آن کمتر از 30 میلی ثانیه باشد.

 

اندازه صفحه نمایش

در مانیتورهای CRT هر چقدر سایز صفحه بیشتر باشد، بهتر است. اما این قانون در اینجا صادق نیست. همانگونه که گفتیم هر مانیتور LCD یک رزولوشن مناسب دارد که بهترین تصویر خود را در آن حالت نشان خواهد داد. بنابراین یک مانیتور بزرگ ممکن است کیفیت تصویر کمتری در رزولوشن مناسب خود داشته باشد. به طوریکه در همان رزولوشن یک مانیتور کوچکتر (بعلت کوچکی پیکسلها) کیفیت تصویر بهتری بدهد. پس باید علاوه بر سایز صفحه به رزولوشن مناسب و نیز نمایش آن توجه کرد تا بهترین ترکیب ممکن را بدست آورد.

 

زاویه دید Viewing Angle

زاویه دید یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید در هنگام خرید LCD به آن توجه نمایید. خوشبختانه اغلب مانیتورهای فعلی در این زمینه پیشرفتهای قابل توجهی کرده اند. اگر این زاویه کم باشد، با انحراف کمی از زاویه دید مستقیم، روشنایی و رنگ تصویر به مقدار قابل توجهی تغییر می‌کند. زاویه دید بایستی حداقل 120 درجه باشد ولی زاویه ایده‌آل حدود 160 درجه است.

 

توجهات خاص:

کلا مانیتورهای LCD آسیب پذیرترند. صفحه نمایش آنها با تماس اجسام نوک تیز آسیب میبیند. حتی فشار زیاد با انگشت نیز به آن آسیب می‌زند. اگر کامپیوترتان در محلی قرار دارد که بچه‌ها به آن دسترسی دارند، انتخاب LCD کار چندان عاقلانه‌ای نیست.

نکته دیگر در مانیتورهای LCD ، پیکسلهای داغ و پیکسلهای مرده هستند. در فرآیند تولید مانیتور ممکن است تعدادی از پیکسلها بدرستی عمل نکنند و یا همیشه روشن باشند (داغ) یا همیشه خاموش (مرده). وجود یک یا دو پیکسل معیوب، امری طبیعی محسوب می‌شود. در هنگام خرید یک مانیتور نو LCD به این موضوع توجه کنید، چرا که اگر تعداد این پیکسلها زیاد باشد، بایستی طبق قوانین گارانتی شرکت مربوطه تعویض شود.

برای بررسی پیکسلهای مرده، IE را باز کنید و در نوار آدرس آن عبارت about:blank را وارد کرده و سپس دکمه F11 را بزنید تا یك صفحه سفید کامل داشته باشید. حال به پیکسلهای مرده که سیاهرنگ هستند، توجه کنید. برای بررسی پیکسلهای داغ، وارد صفحه تنظیم Screensaver شده و گزینه Black را انتخاب کرده و دکمه Preview را بزنید تا یک صفحه کاملا سیاه داشته باشید. حال به پیکسلهای سفید دقت کنید.

 

مشخصات خاص:

پورتهای آنالوگ یا دیجیتال:

مانیتورهای CRT بندرت دارای ورودی دیجیتال DVI هستند و این ورودی اساسا در مانیتورهای LCD دیده می‌شود. البته امروزه ارزش ورودیهای دیجیتال نسبت به گذشته کمتر شده چرا که ورودیهای آنالوگ امروزی بسیارپیشرفته شده اند و عملا از لحاظ کارآیی با ورودیهای دیجیتال تفاوت چشمگیری ندارند. اکثر مانیتورهای LCD علاوه بر پورت دیجیتال، دارای پورت آنالوگ نیز هستند. برای استفاده از DVI نیاز به کابل DVI دارید(که معمولا همراه مانیتور نمی‌باشد). کارت گرافیک نیز بایستی دارای پورت دیجیتال DVI-I یا DVI-D باشد.( شکل زیر)

ig5l9krptf7xyhw3b2mw.gif

23fdwy4n2ns5c2zgdjt9.gif

پورت دیجیتال(شكل پایین) و پورت آنالوگ (شكل بالا)

هاب USB :

برخی مانیتورها دارای خروجیهای USB هستند که نقش یک هاب را بازی می‌کند. بنابراین می‌توان برخی وسایل مانند ماوس یا کیبرد را به آنها وصل کرد تا در پشت کیس زیاد شلوغ نشود.

 

قابلیت چرخش:

برخی مانیتورهای LCD قابلیتهای زیادی در تنظیم زاویه و جهت داشته و برخی امکان استفاده در دو حالت افقی و عمودی(برای دیدن اسناد یا صفحات وب) را دارند.

 

پورت برای کارتهای حافظه:

برخی مانیتورها ( مانند BenQ's FP591) دارای پورت برای کارت حافظه CF ، SD/MMC و Smartmedia هستند. با این مانیتورها (بدون استفاده از کامپیوتر) می‌توان براحتی تصاویر موجود در این کارتها را در صفحه نمایش مشاهده نمود.

 

 

wcvfpo9yhlv7232helr.gif

برای خرید مانیتور عاقلانه‌ترین روش ممکن این است که ابتدا بر اساس نیازهایتان، چندین مانیتور را با توجه به معیارهایی که ذکر شد، از طریق اینترنت پیدا کنید. سپس به فروشگاهی بروید که مانیتورهای مختلفی را برای فروش در معرض دید مشتری گذاشته است. سپس از نزدیک طرز نمایش تصاویر را در مانیتورهای مورد نظرتان بررسی نمایید.

خرید مانیتور کاری نسبتا دقیق بوده و بر حسب نیازهای شخصی افراد فرق می‌کند. بنابراین در هنگام خرید مانیتور، فقط به رنگ بدنه آن و مطابق بودن آن با رنگ مبلمان توجه نکنید.(به شخصه این روش خرید را بارها از نزدیک شاهد بوده ام !!)

 

کالیبراسیون مانیتور

هر مانیتوری که انتخاب کنید و بخرید، برای داشتن یک خروجی دقیق نیاز به کالیبراسیون دارید. این فرآیند شامل دو قسمت مجزا است: کالیبراسیون و تنظیم پروفایل

در مرحله کالیبراسیون، مانیتور را مجبور می‌کنید که تا حد ممکن نمایشی نزدیک به استاندارد داشته باشد: با تنظیم روشنایی، کنتراست و نقطه سفید، امکان کالیبراسیون مانیتور فراهم می‌شود. این مرحله معمولا با استفاده از نرم افزار کالیبراسیون و با تنظیم کنترلهای موجود روی مانیتور انجام می‌گردد.

پس از کالیبراسیون نوبت به تنظیم پروفایل می‌رسد. در این مرحله، خروجی رنگهای مانیتور با استانداردهای موجود مقایسه شده و بر اساس این مقایسه، پروفایلی برای مانیتور تعریف می‌شود تا در نهایت کمبودهای نمایش رنگ مانیتور جبران شود و خروجی مناسب داشته باشد.

چون مانیتورها با گذشت زمان از این تنظیمات خارج می‌شوند، بهتر است که مانیتورهای CRT هر دو هفته و مانیتورهای LCD هر ماه مجددا کالیبره شوند.

Adobe Gamma نرم افزاری است که به همراه نرم‌افزارهای شرکت ادوبی (مثل فتوشاپ) عرضه می‌شود. با استفاده ازاین نرم افزار امکان کالیبراسیون مانیتور وجود دارد.

ذکر یک نکته در اینجا لازم است. اگر قبلا با Adobe gamma کالیبراسیون را انجام داده اید و حالا می‌خواهید با نرم افزار دیگری عمل نمایید، حتما در ابتدا اثرات کالیبراسیون با نرم افزار قدیم را حذف نمایید. برای این منظور میتوانید ازطریق Start > All programs > startup وارد لیست startup شده و با کلیک راست روی Adobe gamma و انتخاب delete ، آنرا حذف نمایید.

 

Self-calibrating (کالیبراسیون خودکار)

برخی مانیتورهای CRT دارای قابلیت کالیبراسیون بدون ابزارهای خارجی هستند. این مانیتورها علاوه بر اتصال معمول خود به کامپیوتر، دارای یک اتصال دیگر (معمولا از طریق USB) هستند. بعلاوه به همراه این مانیتورها یک نرم افزار کالیبراسیون و یک colorimeter وجود دارد. برای کالیبراسیون کافیست که اتصال USB مخصوص کالیبراسیون و colorimeter را متصل کرده و نرم افزار را اجرا کنیم و بقیه مراحل کار به طور خودکار انجام خواهد شد. نتیجه کار نیز بسیار عالی و دقیق خواهد بود.

این مانیتورها (مانند سری Artisan از شرکت سونی)، کمی! گرانتر از انواع رایج مانیتورهای CRT هستند. اما برای کسانی که نیاز به خروجی رنگی دقیق دارند، بسیار مفید خواهند بود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...