رفتن به مطلب

و باز هم تهران چهارشنبه و پنجشنبه (10 و 11 آذر ) تعطیل است !!!


EOS

ارسال های توصیه شده

همون طور که از تیتر خبر پیداست طی اخبار اعلام شده :

مدارس و ادارات تهران ، شمیرانات و ری به دلیل آلودگی بیش از حد هوا و گذشت از مرز هشدار و رسیدن به مرحله اضطرار روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 10 و 11 آذر تعطیل اعلام شد .

هم چنین از فردا طرح زوج و فرد در سراسر استان تهران برای کاهش آلودگی هوا اجرا می شود.

در ضمن زمان تعطیلی ادارات که باید 1 ساعت زود تر از ساعت مقرر تعطیل می کردن همچنان تا آخر هفته برقرار است .

لینک به دیدگاه

گزارش تحلیلی مهر/ تعطیلی تهران راهکار مقابله با آلودگی هوا نیست

 

 

 

آلودگی هوای ابرشهر ایران بار دیگر باعث تعطیلی مدارس و ادارات شد تا بتوان هوای تهران را از وضعیت هشدار و اضطرار خارج کرد. اما آنچه که مسئولان همواره از آن غافلند ارائه راهکار اصولی برای مقابله با این پدیده است زیرا تعطیلی نمی تواند برنامه مناسبی برای خروج از وضعیت کنونی باشد.

 

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، شدت آلودگی هوای تهران در هفته گذشته باعث شد تا کمیته کاهش آلودگی هوا با تشکیل جلسه اضطراری نسبت به تعطیلی مدارس و ادارات دولتی در روز چهارشنبه سوم آذر ماه موافقت کند.

 

تعطیلی روز چهارشنبه باعث شد تا حدود زیادی از تردد خودروها و سفرهای کاری شهروندان کاسته شود اما بررسیها و گزارشهای سازمان هواشناسی و مرکز بررسی آلودگی هوای شهر تهران نشان می دهد که وضعیت آلاینده ها فرق چندانی نکرده است. این در حالی است که مسئولان استانداری تهران اعلام کرده اند به هیچ وجه قصد ندارند پایتخت بار دیگر به دلیل آلودگی هوا تعطیل شود و این موضوع نشان می دهد که تعطیلی هم نمی تواند گره گشای مشکلات آلودگی هوای پایتخت باشد.

 

 

از چند سال قبل یک برنامه ده ساله برای مبارزه با آلودگی هوای تهران آغاز شد و در این باره طرح جامعی از سوی محیط زیست برای کنترل آلودگی هوا بسیاری از کارشناسان امر و مردم نیز این موضوع را به خوبی حس کرده اند که هنوز نهاد مشخصی بعنوان متولی امر مبارزه با آلودگی هوا وجود ندارد و تقریبا همه این نهادها در اجرای این مهم از خود سلب مسئولیت می کنند و تنها اقدام جدی آنها اعلام وضعیت هشدار و درخواست عدم حضور سالخوردگان، کودکان و بیماران در خیابانها یا تعطیلی مدارس به علت افزایش آلودگی است.

 

 

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: شرایط هوای تهران روز به روز به مرحله بحرانی نزدیک‌تر می‌شود.

 

یوسف رشیدی توضیح می‌دهد: کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تنها در مواقعی که شرایط پایدار در آسمان تهران استقرار می‌یابد و یا آلودگی در شرایط خاصی باشد تشکیل جلسه می‌دهد. مسئولان برای رفع آلودگی، جدی نیستند و عزم جدی برای مهار آلودگی ندارند. آلودگی هوا در اولویت کار مسئولان نیست. مسئولان دغدغه‌های دیگری مانند مشکلات اقتصادی دارند اما برای حل بحران آلودگی هوا، با وجود برنامه جامع کاهش آلودگی هوا هیچ عزمی برای اجرای آن ندارند.

 

 

این در حالی است که محققان دانشگاه هاروارد، با همکاری محققان دانشگاه بریگام، نتایج مطالعه‌ای را چاپ کرده‌اند که نشان می‌دهد با کم کردن آلودگی هوای شهرهای صنعتی، می‌توان تا 5 ماه به عمر افراد اضافه کرد. اهمیت نتایج مطالعاتی از این دست آن است که می‌تواند منشا بزرگترین آلاینده‌ها و خطرناک‌ترین آنها را برای سلامت انسان مشخص کند. وقتی بودجه و امکانات و توان محدودی برای مبارزه با آلودگی هوا داریم، مهم است که بدانیم کدام‌یک از آلاینده‌ها برای سلامت بشر بیشترین اثر منفی را دارند که بودجه محدود خود را صرف مقابله با آن کنیم.

 

 

مهندس شیدا ملک ‌افضلی، رئیس اداره کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت وزارت بهداشت با توصیه به تهرانیها برای کاهش آسیب ‌پذیری ناشی از تنفس آلاینده‌های هوا گفت: در هنگام آلودگی هوا حملات قلبی یا تنفسی در گروههای در معرض خطر از جمله سالمندان بالای 65 سال که سابقه بیماریهای قلبی - ریوی دارند تشدید می‌شود. ضمن اینکه جوانان و نوجوانانی که سابقه بیماری آسم و آلرژی دارند نیز عمدتا به دلیل در معرض قرار گرفتن با آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق، اوزن و اکسید نیتروژن دچار تشدید حملات آسم و آلرژی می‌شوند.

 

 

 

این در حالی است که معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از تاخیر در اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران گفت: زمان اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که در سال 79 تصویب شده بود سال گذشته به پایان رسید و لازم بود که برنامه اصلاح شده آن مجددا ابلاغ شود اما هنوز خبری از ابلاغ این برنامه نیست.

 

 

وی ادامه داد: در شرایط پاییز امسال که بارش کم بوده به مرحله هشدار آلودگی هوا نزدیک می‌شویم و ناچار هستیم که نسبت به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا توجه نشان داده و برنامه‌ ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اظهار تاسف از اینکه هنوز استانداردهای روز دنیا در مورد اتوبوسهای سطح شهر اعمال نمی‌شود، به مصوبه اخیر دولت در مورد اجازه تردد مجدد خودروهای دیزلی اشاره کرد و افزود: متاسفانه میزان آلایندگی "آزبست" در تهران بالاتر از حد معمول است و چنانچه دستگاههای مسئول وظیفه خود را انجام ندهند تهران به وضعیت بحرانی می‌رسد.

 

در پی آلودگی هوای تهران دکتر مهدی نجمی، رئیس واحد آسم و آلرژی وزارت بهداشت گفت: افرادی که مبتلا به آسم و بیماریهای مزمن تنفسی هستند سعی کنند از محیطهای شهری دور شده و به مکانهای خوش آب و هوا سفر کنند.

 

آلودگی هوا یک عامل تشدیدکننده و آغازگر برای بیماریهای آسم و آلرژیک است و این بیماریها تحت تاثیر عوامل محیطی محرک که آلودگی هوا جزو این عوامل محسوب می‌شود فعالتر می‌شوند. مسئله آلودگی هوا در کودکان و افراد مسن از اهمیت بیشتری برخوردار است و به دلیل اینکه ریه آنها از آلاینده‌ها بیشتر تاثیر می‌گیرد، تشدید بیماری آسم در آنها بسیار خطرناک است.

 

بررسیهای مرکز کنترل آلودگی هوای تهران نشان می دهد که در هفته جاری نیز همچنان شاهد استمرار وضعیت آلاینده های هوای پایتخت خواهیم بود به طوری که یوسف رشیدی، رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان داشته که تصمیم نهایی در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران در کمیته اضطرار گرفته می شود.

در حال حاضر میزان شاخص آلودگی هوای تهران وضعیت آلودگی هوا را بالاتر از حد استاندارد قرار داده و پیش بینی می شود وضعیت آلودگی هوای پایتخت در روزهای شنبه و یکشنبه نیز بالاتر از حد استاندارد باقی بماند.

منواکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق پنج آلاینده مهم هوای تهران هستند.

لینک به دیدگاه

کرج - خبرگزاری مهر: اگرچه با استان شدن البرز، پیشوند استان بر پیشانی آن خورد اما همه روزه به دلیل اشتغال کارکنان و نیز تحصیل دانشجویان بین تهران و کرج حجم زیادی از رفت و آمد صورت می گیرد، به گونه ای که نمی توان تفاوت چندانی بین شرایط کنونی و ماقبل آن قائل شد. به گزارش خبرنگار مهر در کرج، شهرهای تهران، ری و شمیرانات به دلیل آلودگی هوای تهران روز جاری را در تعطیلی به سر بردند و این درحالیست که به نظر می رسد تعطیلی ناشی از آلودگی هوا تنها شامل ادارات دولتی و دانشگاهها و مدارس و ... شد و شرکتهای خصوصی، ‌کارگاهها و کارخانه ها یک روز کاری را سپری می کنند. در تعطیلی های پیش بینی نشده نظیر تعطیلی فوق، اغلب کارفرمایان بخش خصوصی حاضر به تعطیلی مجموعه زیر نظر خود نیستند و در نتیجه شمار زیادی از ترددهایی که در روز تعطیل نباید صورت بگیرد، اتفاق می افتد. شاید در مواقعی غیر از وضعیت بحران آلودگی هوا این حق برای کارفرمایان بخش خصوصی منطقی به نظر برسد که بخواهند کارکنانشان بر سر کار حاضر شوند و برنامه کاری خود را پیش ببرند. اما در شرایطی کنونی شهر تهران و اطراف آن که به دلیل کمبود بارش و سایر عوامل مسئله آلودگی هوا در حالت بحران به سر می برد، باید با تدابیری که به موقع اندیشیده می شود از تمامی ترددهای غیر ضروری جلوگیری کرد. از این رو به نظر می رسد با توجه به عدم تعطیلی بخش خصوصی در روز جاری، شمار زیادی از خودروهای تک سرنشین نیز در پایتخت تردد کردند و عاملی برای تشدید آلودگی هوا بودند. از طرف دیگر کرج به عنوان کلانشهری در مجاورت تهران مبدا و مقصد بسیاری از سفرها به پایتخت است و شمار زیادی از دانشجویان، کارکنان ادارات و بخشهای دولتی و خصوصی و نیز کارگران بخشهای تولیدی به همراه اساتید دانشگاهها و محققان مراکز تحقیقاتی ملی مستقر در دو استان البرز و تهران روزانه بیشترین حجم تردد را بین دو شهر کرج و تهران دارند. از همین رو با تعطیلی یکی از این دو شهر از میزان سفرهای بین شهری و درون شهری پایتخت و کرج کاسته نمی شود و تنها سرگردانی سهم مسافران آن می شود. برای مثال امروز در شرایطی که دانشگاهها و ادارات تهران تعطیل بودند، شمار زیادی از دانشجویان تهرانی که در دانشگاههای بزرگ کرج نظیر دانشگاه تربیت معلم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه هنر، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و ... تحصیل می کنند ناچار به تردد در شهر، آن هم در وضعیت بحران و سپس تلاش برای رساندن خود به دانشگاه ها شدند. این دانشجویان که اغلب آنها امروز با تاخیر بسیار در دانشگاهها حاضر شدند، تغییر ساعت حرکت مترو به دلیل تعطیلی تهران را از جمله عوامل تاخیر خود برشمردند.

لینک به دیدگاه
:dancegirl2::dancegirl2:

چقده قیافه این استادا دیدنیه

 

:4chsmu1:

دقیقا 3 تا استادمون که یکی 4 شنبه داره دو تاشون 5 شنبه چند هفته پیش نگران بودند...میگفتند عاشوزا تاسوعا تعطیله زمان کم میاریم:ws28:

 

2 تا تعطیلی دیگه اضف شد بهشون:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

ما که پنج شنبه ها از صب تا شب کلاس داشتیممم

دیگه داریم حالشو میبریممممممممممممممممم :dancegirl2:

 

اما فردا که رفتیم همش باید فوق العاده بریممم.... بعدشم میگن هر کی نیاد غیبت محسوب میشه:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه
ما که پنج شنبه ها از صب تا شب کلاس داشتیممم

دیگه داریم حالشو میبریممممممممممممممممم :dancegirl2:

 

اما فردا که رفتیم همش باید فوق العاده بریممم.... بعدشم میگن هر کی نیاد غیبت محسوب میشه:banel_smiley_4:

 

منم 5 شنبه از 7 صبح تا 7 شب کلاس داشتم:ws49:

لینک به دیدگاه
:4chsmu1:

دقیقا 3 تا استادمون که یکی 4 شنبه داره دو تاشون 5 شنبه چند هفته پیش نگران بودند...میگفتند عاشوزا تاسوعا تعطیله زمان کم میاریم:ws28:

 

2 تا تعطیلی دیگه اضف شد بهشون:icon_pf (34):

 

هنوز هم اخبار موثقی در مورد تعطیلی مراکز آموزش عالی عنوان نشده :ws52:

البته این طور که از ظواهر امر پیداست اون ها هم تعطیل می شن

چون هدف اصلی این که مردم از شهر برن بیرون

 

باید منتظر بود و دید که چه خوابی برامون دیدن :banel_smiley_4:

 

اخبار ساعت 12 رو نگاه کنین تا متوجه اخبار دقیق بشین

 

یه ذره خلاصه میکردی

حال ندارم بخونمم:ws37:

 

موافقم :a030:

خــــــــــــــــیــــــــــــلـــــــــــــی زیاد بود :ws37:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...