رفتن به مطلب

بررسي تالاب هاي ايران


Matin H-d

ارسال های توصیه شده

تالاب آلاگل

 

 

نام انگلیسی : alagul Wetland

نام فارسی : تالاب آلاگل

 

تالاب آلاگل در شرق جاده آق قلا به اینچه برون واقع گردیده که مساحت آن در زمان پرآبی به 2500 هکتار می رسد . این تالاب همانند تالاب های آجی گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکشهای طبیعی تامین می شود . محیط های پیرامونی تالاب با پوشش نی و جگن و درختچه های گز پوشیده شده است . بستر قالب دراکثر نقاط پوشیده از پوشش سبز جلبک می باشد . هر ساله در فصل مهاجرت هزاران پرنده به این تالاب و دیگر تالاب های استان می آیند که از انواع قو – فلامینگو – اردک – پرستو – قازها می توان نام برد .

 

انگیزه های جذب گردشگر

این تالاب به دلیل قابلیت و اهمیت بین المللی که دارد از لحاظ اکوسیستم طبیعی و اکوسیستم آبی قابل استفاده برای گردشگران و علاقمندان ورزش های آبی – ماهی گیری و ... می باشد .

مجموعه تالاب‌هاي آق‌قلا و اترك

اين مجموعه در قسمت جنوبي رودخانه اترك واقع شده و مشتمل بر تالاب‌ها و مرداب‌هاي اينچه، آلماگل، آلاگل، اينجه برون، بي‌بي شيروان، آجي‌گل، نمك و دانشمند است كه مجموع مساحت آنها هزارو دويست و پنجاه هكتار تخمين زده مي‌شود. برخي از اين تالاب‌ها از جمله تالاب‌ آلاگل در فهرست كنواسيون تحقيقات بين‌المللي پرندگان آبزي و مهاجر در سال هزارو سيصدوپنجاه به ثبت رسيده است.فاصله تالاب‌ها از يكديگر بسيار نزديك است و آب و هواي محدوده آنها مديترانه‌اي گرم با تابستان‌هاي خشك و گرم و زمستان‌هاي ملايم مي‌باشد. سطح آب تالاب‌ها در زمان پرآبي به بيش از دوهزارو پانصد هكتار نيز مي‌رسد. اين مساحت به عواملي نظير ميزان آب ورودي و خروجي، به اقليم و ديگر عوام محيطي بستگي دارد. آب اين تالاب‌ها از رودخانه‌ اترك تأمين مي‌شود.تالاب‌هاي ياد شده محل زيست پرندگان مهاجر متنوعي است كه از جمله آنها مي‌توان به فلامينگو‌ها ، قوها، غازها، حواصيل و... اشاره كرد. فصل شكار طبق تقويم اداره محيط‌زيست از اول پاييز تا آخر زمستان هر سال و هر هفته دو روز(چهارشنبه و جمعه) مي‌باشد.از ماهيان اين تالاب‌ها نيز مي‌توان به كولي، اورنج، سيم‌پرك و شيشه ماهي اشاره كرد كه فصل صيد آن طبق مجوز اداره محيط‌زيست گنبد از پانزده ارديبهشت تا پانزده اسفند ماه هر سال مي‌باشد.از آنجا كه اين مجموعه‌ تالاب‌ها و مرداب‌ها داراي راه‌هاي دسترسي، محوطه‌هاي اطراق، چشم‌اندازهاي دشتي، مرغزارهاي وسيع و پرندگان بومي و مهاجر، همچنين استفاده‌هاي طبي مي‌باشند، قابليت‌هاي فوق‌العاده‌اي را براي ايجاد يك كانون توريستي فراهم مي‌كنند. شكار و صيد بي‌رويه، چراي دام، وارد كردن گونه‌هاي غير بومي، قطع اشجار و... ازجمله عوامل تهديدكننده اين تالاب‌ها به شمار مي‌آيند.

لینک به دیدگاه

باتلاق حوض قیلوقه

 

نام انگلیسی : hoz-e gheilougheh swamp

نام فارسی : باتلاق حوض قیلوقه

 

 

باتلاق حوض قیلوقه در قسمت شرقی دریاچه نمک آران و بیدگل قرار دارد . ارتفاع این باتلاق از سطح دریا 880 متر و درصد چسبندگی گل در مناطق شمالی باتلاق نسبتا زیاد و در مناطق جنوبی از رطوبت و چسبندگی گل آن کاسته می شود . این باتلاق رطوبت خود را از آبراهه های سطحی و زیر زمینی که از ارتفاعات سیاه کوه سرچشمه می گیرند دریافت می کند . مرطوب بودن خاک آن در اکثر ماه های سال حکایت از بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در این منطقه دارد . باتلاق قیلوقه یک نوار مرزی بین زمینهای استپی پارک ملی کویر در مشرق و نمکزار آران و بیدگل در مغرب به عرض تقریبی 5 کیلومتر و طول 40 کیلومتر ایجاد کرده است .

راه های ورود به منطقه :

عملا هیچ راه مشخصی برای ورود به این باتلاق وجود ندارد . به علت رطوبت بالای لایه های زیرین , گرمی هوا و شوری خاک , قشری سخت از مخلوط نمک و خاک رس سطح زمین را پوشانده که بسیار شکننده است . ورود به این باتلاق با SUV توصیه نمی شود . تنها مسیر پیشنهادی , بعد از عبور از دو راهای سفیدآب - قصر بهرام , از طریق آبراهه در قسمت غرب جاده می توان وارد باتلاق شد .

لینک به دیدگاه

تالاب بند علی خان

 

 

نام انگلیسی : band-e alikhan wetland

نام فارسی : تالاب بند علی خان

 

بندعلي‌خان با اردك، غاز، آبچليك و چنگرهايش هنوز مي‌تواند فرصتي براي تجربه تماشاي پرندگان باشد.

اين تالاب در 35 كيلومتري جنوب شهرستان ورامين واقع شده است. گفتن اينكه بندعلي‌خان به كلي ويران شده اغراق است اما آلودگي آب (كه از فاضلاب كارخانه چرم‌سازي ناشي مي‌شود) و شكار بي‌رويه پرندگان روي آب‌زي در اين منطقه حفاظت شده (كه شكار تنها با مجوز مجاز است) نگراني دوستداران محيط زيست را منجر شده است.

طرح‌هاي زيادي براي جلوگيري از آلودگي بندعلي‌خان اجرا شده است. كارخانه چرم‌سازي ملزم شده است فاضلاب خود را تصفيه كند اما با اين حال آبي كه وارد تالاب مي‌شود آلوده است. يكي از شگفتي‌هاي اين تالاب تصفيه خود به خود آب آن است. به طوري كه در ابتداي تالاب باكتري‌ها به تصفيه آب مشغول‌اند و پس از چند متر نيزار به چشم مي‌خورد. ني تنها در محيط آب شيرين رشد مي‌كند و وجود ني‌زار در اين تالاب نشان دهنده تصفيه خود به خود آب در آن است.

معضل ديگر اين تالاب شكار بي‌رويه پرنده در آن است. به طوري كه به گفته «پرويز بختياري» راهنماي تورهاي تماشاي پرندگان در ساحل تالاب بندعلي‌خان به وفور پوكه يافت مي‌شود و حتي ممكن است حين تماشاي پرندگان، پرنده‌هاي در حال پرواز را ديد كه در اثر شليك گلوله سقوط مي‌كنند.»

تالاب بندعلي‌خان زيستگاه و يا محل زمستان‌گذراني پرندگاني چون اردك‌هاي روي آب‌چر (سرسبز، فيل‌وش و خودكا) است. غازها و آبچليك‌هاي پاسبز و پاسرخ را هم مي‌شود به وفور ديد اما بيش از همه در اين تالاب چنگر يافت مي‌شود.

لینک به دیدگاه

تالاب آجی گل -

 

 

نام انگلیسی : Ajigul wetland

نام فارسی : تالاب آجی گل

 

تالاب آجی گل در جنوب رودخانه مرزی اترک به فاصله 75 کیلومتری شمال شهر گنبدکاووس واقع است. روستای تنگلی با 243 خانوار و 1195 نفر جمعیت در سال 1385 در شمال تالاب مذکور قرار دارد. این تالاب در اکوسیستمی بیابانی واقع گردیده است.

 

موقعیت جغرافیایی این تالاب 37 درجه و 24 دقیقه عرض شمالی و 54 درجه و 38 دقیقه طول شرقی می باشد. مساحت تالاب حدود 320 هکتار و ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد در عمیق ترین نقطه منفی چهار متر می باشد. این تالاب زیر نظر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس می باشد و جزو منطقه تیراندازی ممنوع نوار مرزی محسوب میگردد.

 

این تالاب در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و مالکیتی دولتی دارد. منابع تامین آب تالاب از نزولات جوی و سیلابهای رودخانه اترک تامین میشود.

 

این تالاب قابلیتهای ویژه ای در جهت جذب توریست و تخقیقات دارد همچنین تغییر رژیم آبی رودخانه اترک در اثر سدسازی و کم آبی جزو عوامل تهدید کننده آن محسوب میشوند.

لینک به دیدگاه

نام انگلیسی : lipar wetland

نام فارسی : تالاب لیپار

 

 

بعد از روستاي رمين در 15 كيلومتري چابهار، در مسير جاده ساحلي چابهار ـ گواتر، تنگه‌اي صخره‌اي مشرف به دره‌اي سرسبز و زيبا قرار دارد كه از بالاي آن روستاي ليپار در ميان سبزه‌زارها پيداست. در ميان دو كوه كه فاصلة چنداني با هم ندارند، آب‌بندي ايجاد شده كه آبهاي سرگردان اطراف را در خود جمع كرده و به آبگيري به طول 14 كيلومتر تبديل شده است. در اين آبگير انواع بوته‌ها و درخچه‌هاي «گز» و «چش» با چشم‌اندازي زيبا، منطقه‌اي بكر با اكوسيستم خاصي را به وجود آورده است. پرندگاني چون چنگر، فلامينگو، كشيم، حواصيل‌هاي سفيد و خاكستري، طاووسكن، باقرقره، تيهو، جيرفتي، عقاب دشتي، خوتكا و دلينجه زيبايي زايدالوصفي در منطقه به وجود آورده‌اند.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...