رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

ساخت بناهای متفاوت توسط بشر برای منظورها و كاربردهای مختلف بوده است. بناهای مذهبی، دولتی، صنعتی، یادبود، تجاری، مسكونی و گونه‌های مختلف دیگر هر یك كاربردی ویژه دارند كه بی‌تردید شكل ظاهری آنها نیز متفاوت است.

 

اقوام مختلف با توجه به فرهنگ و بینش خود، برای ساخت و تزیین برخی بناها اهمیت بیشتری قایل هستند. مثلاً مسلمانان همواره در ساخت و تزیین مساجد، زیارتگاهها و اماكن مذهبی با هنرمندی و ظرافت خاصی عمل كرده‌اند، به گونه‌ای كه مشابه آن در دیگر بناها كمتر یافت می‌شود. تنوع این بناها نیز بسیار چشمگیر است كه در هر نقطه و مكانی به شیوه‌ای خاص بوده است.

توده مواد موجود در فضا كه به صورت یك یا چندین حجم توخالی ساخته می‌شوند، معماری را شكل می‌دهد. این فضاهای توخالی برای فعالیت انسانهاست. به جز مواردی خاص، معماری هنر نیست. حتی بناهای یادبودی كه ظاهراً استفاده‌ای عملی ندارند، به مناسبتی خاص و به یادگار مسأله ارزشمندی كه برای كل جامعه مهم است، بنا شده‌اند. ایستگاه راه‌آهن، ساختمان یك كارخانه، ساختمان اداری و... با توجه به كاربردشان ساخته و تزیین می‌شود. در ساختمان بنا، علاوه بر هدف و فضا، جنس مواد نیز موضوع مهمی است كه متناسب با شرایط اقلیمی و نقشة ساختمان از مصالح گوناگونی استفاده می‌شود.

 

اولین گام در عكاسی معماری آگاهی از این عوامل است.

عكاس باید برای كسب این اطلاعات و بازدید از بنا وقت كافی صرف كرده و هنگام بازدید زوایای متفاوت آن را ارزیابی كند. در مورد اغلب بناهای تاریخی، مطالبی در كتابها و بعضاً دفترچه‌های راهنمای مربوطه چاپ شده كه برای شروع، راهنمایی‌های مناسبی در اختیار عكاس قرار می‌دهد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تجهیزات مورد نیاز

1- دوربین: ثبت و ضبط دقیق‌ترین جزییات در عكاسی معماری ضروری است و باید با وسواس، تصویرهایی با كیفیت بسیار خوب ارائه كرد. بنابراین، در عكاسی معماری اغلب از دوربین‌های قطع بزرگ و قطع متوسط یا از دوربینها و بك دیجیتال با كیفیت بالا استفاده می‌شود.

(عکس پایین : دوربینهای قطع بزرگ)

761151257757981407310716717144771705162.jpg

 

در عكاسی معماری باید خطوط و سطوح عمودی بنا در تصویر كاملاً عمودی باشند و چون با دوربین‌های قطع بزرگ به سادگی می‌توان پرسپكتیو صحنه را كنترل و اصلاح و خطوط و سطوح را عمودی ثبت كرد، از این دوربینها بیشتر استفاده می‌شود.

(عکس پایین: سمت چپ پرسپکتیو اصلاح شده و سمت راست پرسپکتیو اصلاح نشده)

84376110129891931924144155115230199252219.jpg

7011968240722415241136159132117139636627.jpg

 

البته با دوربینهای SLR و لنزهای PERSPECTIVE CORRECTION نیز می‌توان به عكاسی معماری پرداخت. با لنزهای PERSPECTIVE CORRECTION تا حدودی می‌توان پرسپكتیو را كنترل كرد و یا در صورت عدم دسترسی به لنزهای PERSPECTIVE CORRECTION تلاش شود كه در حد مقدور خطوط عمودی ساختمان دچار اغتشاش نشود و تصویرهایی با كیفیت مطلوب ارائه شود.

(عکس پایین: لنز های PERSPECTIVE CORRECTION )

80112250581961532211398210168683239237181.jpg

 

به عبارتی دیگر از اصول اولیه عكاسی معماری، كج نبودن خط افق در تصویر، عمود بودن كامل ساختمان و خطوط و سطوح عمودی آن در تصویر است، اما در مورد بناهای مدرن كه كیفیت گرافیكی نمای آنها چشمگیرتر است، می‌توان از زوایای غیرمتعارف و وجود پرسپكتیو سود جُست و اندكی از اصول اولیه چشم‌پوشی كرد.

(عکس پایین: استفاده از نماهای نامتعارف در ساختمانهای مدرن)

1601721941154200169418915012861693619258.jpg

 

- سه پایه: عكاسانی كه به كیفیت و وضوح كامل تصویر خود می‌اندیشند، استفاده از سه پایه عكاسی را بسیار جدی تلقی می‌كنند. از سویی دیگر برای اینكه تصویر از بیشترین وضوح برخوردار باشد، نباید در محیط‌های كم‌نور یا فضاهای داخلی بدون آنكه دوربین بر روی سه پایه نصب باشد، اقدام به عكاسی كرد.

3-حساسیت زیاد و فوق‌العاده زیاد كمتر در عكاسی معماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا حساسیت زیاد با افزایش دانه‌ها، جزییات تصویر را كاهش می‌دهند. از این رو استفاده از فیلم‌ یا حالتهایی با حساسیت متوسط و كم برای كاهش دانه‌ها و افزایش جزییات در تصویر ضروری است. 4- *****: *****های زرد، نارنجی و قرمز در عكاسی سیاه و سفید برای تشدید كنتراست ابرها و آسمان و كنترل تیرگی آسمان و ***** پولاریزه برای از بین بردن انعكاس‌های نامطلوب در شیشه‌ها و همچنین تیره‌كردن آسمان در عكاسی رنگی بیشترین استفاده را در عكاسی معماری دارد. همچنین *****های تصحیح در عكسبرداری رنگی از فضاهای داخلی كه با منابع نور مختلف روشن شده است، كاربرد دارد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اجسام گوناگون موجود در طبیعت دارای سه بُعد طول، عرض و ارتفاع هستند كه مجموع این ابعاد، حجم را به وجود می‌آورد. اما هنگامی كه اجسام به تصویر در می‌آیند، خصوصیات سه ‌بُعدی آنها بر روی سطحی دو بُعدی نمایان می‌شود. درست است كه توقع نداریم ابعاد حجم را در تصویر لمس كنیم، اما به كمك سایه‌روشنهایی كه بر روی حجم مورد نظر تشكیل می‌شود، می‌توان احساس حجم و برجستگی را در تصویر ایجاد كرد.

 

 

حجم‌هایی كه به طور یكنواخت و یكدست روشن ‌شده باشند و یا به طور یكدست در سایه قرار گیرند در تصویر از برجسته‌نمایی مطلوبی برخوردار نیستند. بنابراین، نور در عكاسی معماری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

اغلب عكاسان برای عكاسی معماری و منظره مایل به استفاده از نور مایل صبحگاهی یا هنگام عصر هستند چرا كه این نور كنتراست متعادلی دارد. اما نور نیمه‌ روز به خصوص در فصل تابستان شدید است و سایه‌هایی عمیق ایجاد می‌كند. در عكاسی معماری ایده‌آل آن است كه نمای اصلی ساختمان و یا قسمتی كه در تصویر مورد توجه اصلی قرار می‌گیرد، در معرض تابش نور قرار گرفته و در سایه نباشد.

(عکس پایین: استفاده از نورپردازی صحیح در نشان دادن حجم ساختمان)

2181152234220340582010342565521493146.jpg

 

بهتر است نماهای رو به مشرق هنگام صبح كه آفتاب به آنها می‌تابد و بناهایی كه نمای اصلی آنها رو به مغرب است، هنگام عصر عكسبرداری شوند. هنگام عكسبرداری در نور صبحگاهی، برای اینكه بنا در تصویر از برجسته‌نمایی بهتری برخوردار باشد ترجیح دارد سایه‌هایی كه در سمت چپ ساختمان ایجاد می‌شود، در تصویر بگنجانید و هنگام عكسبرداری از بنا در غروب بهتر است زاویه عكسبرداری اندكی به سمت راست بنا متمایل باشد تا سایه‌های ایجادشده نیز در تصویر بیاید.

(عکس پایین: استفاده از سایه ها در بنا)

17207156791481262322396910916696247163107211.jpg

 

 

نورهای بسیار ملایم و بدون سایه مانند نور هوای ابری یا مه‌آلود، احساس برجسته‌نمایی را در تصویر كاهش می‌دهد.عكسبرداری از بناهای تاریخی و قدیمی در شب هنگام (زیر نور ماه) حالت جالبی را برای نشان‌دادن قدمت آنها به وجود می‌آورد.

(عکس پایین: بناهای قدیمی همراه با تصویر ماه)

 

10385101958411411925525019824182247565241.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

همچنین اغلب بناها هنگام شب زیباترند، به ویژه اگر از آنها عكس رنگی گرفته شود. تداخل و تركیب رنگهای حاصل از نورهای مختلف موجود نیز بر جلوه و زیبایی تصویر می‌افزاید. دقت در نورسنجی استفاده از سه پایه و سیم دكلانشور نكات مهم در این شرایط است. با نصب این سیم در محل مخصوص و هنگام فشردن آن به خصوص در استفاده از سرعتهای كم‌شاتر، دوربین دچار كمترین لرزش شده و از وضوح تصویر كاسته نمی‌شود.

(عکس پایین: برخی بناها در شب زیباترند)

247972046919414137151478811711816476145.jpg

عكاسی از بناهای معماری در وضعیت ضد نور تصویری را می‌سازد كه فقط كلیاتی از ساختمان دیده می‌شود. در حالت ضد نور چون منبع نور پُشت بنا و رو به عكاسی است، موضوع كاملاً تیره دیده می‌شود و حالتی مرموز به خود می‌گیرد.(عکس پایین : تصویر ضد نور از یک بنا)

586821315618516121221724123218224712215619750.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

علاوه بر نمای كلی، جزییات قابل توجه بنا از قبیل نقش و نگارها، كاشی‌كاریها و تزیینات روی دیوارها موضوع‌های خوبی برای عكاسی معماری تلقی می‌شود. استفاده از نور مایل به ویژه برای عكسبرداری از نقوش برجسته و كنده‌كاری شده و همچنین درهای حجاری‌شده برای تأكید بر برجستگی‌ها و نقوش آنها ایده‌آل است.

(عکس پایین : استفاده از نور مایل برای تاکید روی برجستگیها)

2181152234220340582010342565521493146.jpg

 

 

برای اینكه ابعاد و شكل جزییات مورد عكسبرداری دچار اغراق یا اغتشاش نشود، بهتر است از لنزهای تله و حتی‌المقدور از نمای كاملاً روبرو عكسبرداری انجام شود.

لنزهای گوناگون تأثیرات مختلفی در تصویر نهایی به جا می‌گذارند. لنزهای واید در فواصل نزدیك ابعاد و تناسبهای سطوح نزدیك را درشت‌تر كرده و آنها را دچار دگرونی می‌كند و سطوح دورتر را كوچكتر نمایان ساخته و فضای گسترده‌تری را به تصویر می‌كشد. لنزهای تله برای عكسبرداری از فاصلة دور یا عكسبرداری از جزییات بنا با درشت‌نمایی بیشتر مناسبتر است. این لنزها زاویة دید بسته‌تری دارند و فضای كمتری را به تصویر می‌كشند اما اگر از فاصله‌ای مناسب كه كل بنا در تصویر بگنجد عكسبرداری انجام شود با این روش خطوط، سطوح و ستونهای موازی عمودی بنا در تصویر موازی و عمودی دیده می‌شود. در صورت عدم دسترسی به دوربینهای قطع بزرگ یا لنزهای PERSPECTIVE CORRECTION روش مفیدی برای اصلاح پرسپكتیو در عكاسی معماری است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

حذف زواید

اگر در فضای جلو بنا عوامل زائدی مانند تیرچراغ برق، درخت و مانند اینها وجود داشته باشد می‌توان به بنا نزدیكتر شد و از لنزهای واید استفاده كرد. بدین‌ترتیب عوامل نامطلوب از كادر تصویر خارج می‌شود.

قاب‌كردن بنای معماری

هنگام عكسبرداری با لنزهای واید، اغلب فضای آسمان زیادی در تصویر وجود دارد. برخی از عكاسان ترجیح می‌دهند آسمان یكدست و صاف در تصویر نباشد. در این صورت با افزودن چند شاخ و برگ در قسمت بالای تصویر فضای خالی آسمان را پر می‌كنند.

درخت و شاخ و برگ آن نباید روی ساختمان را بپوشاند. این شیوه را اصطلاحاً قاب‌كردن نیز می‌نامند. قاب‌كردن با عناصر و عوامل موجود در محیط صورت می‌گیرد. ابتدا باید زاویة دید مناسب دوربین پیدا شود سپس در شرایط نوری مطلوب لنز مناسب انتخاب و عكسبرداری صورت گیرد.

(عکس پایین: قاب کردن تصویر با کمک طبیعت)

17207156791481262322396910916696247163107211.jpg

 

برای اینكه بتوان بُعد و حجم بنا را در تصویر نشان داد و كمپوزیسیونهای جالبتری ایجاد كرد، باید زوایای متنوعی را جستجو كرد. چنین نیست كه در عكاسی معماری همیشه از زاویة روبرو آن هم از فاصله‌ای نسبتاً دور كه نمای ساختمان در تصویر گنجانده شود، عكسبرداری صورت گیرد. مثلاً می‌توان به یكی از سطوح ساختمان به گونه‌ای نزدیك شد كه سطح جانب دوربین در پلان اول تصویر بزرگتر دیده شود و مابقی در پلانهای بعدی قرار گیرد. در چنین مواقعی نیز باید تمام صحنه از وضوح كافی برخوردار باشد و سطوح و خطوط عمودی بر قاعدة تصویر عمود قرار گیرند و اگر از لنز واید استفاده می‌شود، نباید اعوجاج ایجاد شود، بنابر این استفاده از لنزهای واید PERSPECTIVE CORRECTION و در صورت عدم دسترسی از لنزهای واید 35 میلیمتری یا حداكثر 28 میلیمتری توصیه می‌شود.

توجه به محیط اجتماعی و جغرافیایی پیرامون بنا اهمیت ویژه‌ای دارد. باید رابطه و موقعیت بنای معماری را با منظره اطراف آن درنظر گرفت.

وجود عامل زنده در بنا: بنای معماری، موجودی زنده نیست، باید دقت كرد كه حضور موجودات زنده در تصویر بیشترین توجه را به خود جلب می‌كند در مورد حالت و محل قرار گرفتن آنها دقت كنید و توجه داشته باشید كه فضای كمی را اشغال كند و لطمه‌ای به كل تصویر نزند. البته وجود این عوامل مقیاس مناسبی برای نشان‌دادن ابعاد ساختمان است.

(عکس پایین: وجود عامل زنده مقیاس مناسبی برای نشان دادن ابعاد ساختمان)

10385101958411411925525019824182247565241.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

چطور از یك بنا عكاسی كنیم؟

کوله پشتی سفر بدون دوربین عکاسی چیزی کم دارد! این شاید تنها نکته ای باشد که تمام اهل سفر روی آن اتفاق نظر دارند! پس اگر قرار است دوربین همسفر همیشگی شما در سفرها باشد، بهتر است راه و رسم استفاده درست از آن را هم بدانید. مطمئن باشید جاذبه سفر با عکس های خوبی که می گیرید چند برابر خواهد شد!

1363015422812135199156144251812213578213164.jpg

1- اولین قدم در عكاسی از یک بنا این است که هدف بنا، فضای ساخت آن و جنس مواد مورد استفاده در بنا را بدانید. البته این به معنای آن نیست که به اندازه یک معمار حرفه ای از بنا سر در بیاورید. بلکه کافی است دید عکاسی خوبی داشته باشید و قبل از عکاسی با دقت بنا را برانداز کنید. بعد از لذت بردن از زیبایی یک بنا کمی روی بررسی آن وقت بگذارید و زوایای متفاوت آن را ارزیابی كنید. می‌گردد.یادتان باشد که هدف شما از عكاسی این بنا انتقال تجربه ای است که خودتان در محیط و اطراف بنا به دست آورده اید. پس تا آنجا که می توانید بنا را کامل به تصویر بکشید. یعنی هم با دید جزئی نگر و هم نگاهی کلی. مسیر حركت چشم در عكاسی از بنا اهمیت ویژه‌ای دارد. كادرتان از جایی قطع نشود كه چشم به دنبال ادامه مسیر این کمی دقت و ذوق و سلیقه در انتخاب زاویه تصویر می طلبد که با تمرین به دست خواهید آورد.

 

بنا، موجودی زنده نیست، پس باید دقت کنید كه حضور موجودات زنده در تصویر بیشترین توجه را به خود جلب می‌كند. در مورد حالت و محل قرار گرفتن آن‌ها دقت كنید و توجه داشته باشید كه فضای كمی را اشغال كنند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

2- در عكاسی از نمای یك ساختمان، اختصاص یك فضای محیطی به عكس ضروری است. بنابراین سعی کنید در كادرگیری از ساختمان‌های قدیمی كمی فضای خالی را هم در نظر بگیرید. البته درباره این که این فضای محیطی چقدر باشد، نوع بنا، کاربری آن و محیط اطرافش تا حدود زیادی تعیین کننده هستند. معمولا در بناهای مدرن كمتر می‌توان این نكته را اجرا كرد. در عكاسی از خانه‌های یك روستا بیننده بیشتر به دنبال فضاهای اطراف آن خانه است تا جو کلی و حال و هوای روستا را دریابد. یادتان باشد عكاسی از نمای یك بنا با نمای بسته بیشتر به كار بنگاه‌دار‌ها می‌خورد!

 

3- اگر اهل عکاسی با لنزهای مختلف هم هستید حتما می دانید که در عكاسی از بنا می‌توانید با فاصله گرفتن از سوژه از لنز تله استفاده كنید تا پرسپكتیو را به صورت فشرده‌تر نشان دهید. البته این که زاویه های مختلف را امتحان کنید و زوایای بکر را دریابید خیلی خوب است اما فراموش نکنید که بعضی وقت‌ها نمای روبروی بنا درست همان چیزی است كه مدت‌ها به دنبال آن بوده‌اید بنابراین آن را هم امتحان كنید.

 

133208191167731545410187211685521661146112.jpg

4- در عكاسی از نما حتما سایه‌های ایجاد شده را ببینید. كارگردانان و فیلمبرداران حرفه ای دنیا قبل از اینكه رنگ‌های سوژه را ببینند سایه‌‌ها را برای انتقال حس در عكس در نظر می‌گیرند. یادتان باشد که در ساختمان‌هایی كه با یك مجسمه تزئین شده‌اند ثبت دقیق سایه‌ها مهم تر است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

- فرمول ثابتی نمی‌توان برای عكاسی از بنا در فصول مختلف ارائه داد و یا این كه گفت یک فصل بهتر از دیگر فصول است اما در عكاسی از بنا به آب و هوا هم توجه كنید. بعضی از ساختمان‌ها در بعضی از فصول زیباترند. چه از نظر نور و سایه و چه از نظر طبیعت محیطی شان.

6- كادر در كادر اصلاحی است در عكاسی كه در آن سوژه مورد نظر كمی دورتر در كادری دیگر قرار می گیرد. این روش در عكاسی معمولا برای اینكه بتوان بُعد و حجم بنا را در تصویر نشان داد و ترکیب‌بندی‌های جالبتری ایجاد كرد استفاده می‌شود ولی از آنجایی كه به كرات مورد استفاده قرار گرفته در حال حاضر كمی از مد افتاده است. اما به هر حال برای به كارگیری این تكنیك احتیاج به عمق میدان بیشتری دارید بنابراین زمانی كه نور كمی در محیط وجود دارد وجود سه پایه كمی ضروری است.

 

7- برای عكاسی از فضاهای عمومی مثل میدان‌ها توجه داشته باشید انتقال حسی كه در محیط وجود دارد هم به اندازه كادربندی صحیح اهمیت دارد. سعی كنید زاویه‌ای را انتخاب كنید كه كاربری آن فضا را نشان دهد. توجه به محیط اجتماعی و جغرافیایی پیرامون بنا هم اهمیت ویژه‌ای دارد. باید رابطه و موقعیت بنای معماری را با منظره اطراف آن درنظر گرفت.

8- بنا، موجودی زنده نیست، پس باید دقت کنید كه حضور موجودات زنده در تصویر بیشترین توجه را به خود جلب می‌كند. در مورد حالت و محل قرار گرفتن آن‌ها دقت كنید و توجه داشته باشید كه فضای كمی را اشغال كنند و لطمه‌ای به كل تصویر نزنند. البته مهم است که بدانید وجود این عوامل مقیاس مناسبی برای نشان‌دادن ابعاد ساختمان در مقایسه با اندازه موجودات زنده است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

9- علاوه بر نمای كلی، جزییات قابل توجه بنا از قبیل نقش و نگارها، كاشی‌كاری‌ها و تزیینات روی دیوارها موضوع‌های خوبی برای عكاسی معماری تلقی می‌شود. استفاده از نور مایل به ویژه برای عكسبرداری از نقوش برجسته و كنده‌كاری شده و البته درهای حجاری‌شده برای تأكید بر برجستگی‌ها و نقوش آنها ایده‌آل است.

 

 

3072862104110124816878232123240621639233.jpg

10- توجه به پرسپكتیو در عكاسی از بنا بیشتر از انواع دیگر اهمیت دارد. برای ثبت یك ساختمان كه معمولا طول و عرضش بیشتر از عكاس است، باید از لنز‌های واید استفاده كرد. به طور كلی در عكاسی از بنا عمق میدان وضوح از برای ثبت همه جزئیات و وضوح بیشتر اولویت دارد. عمق میدان وضوح هم با بسته شدن دیافراگم بدست می‌آید ولی از طرف دیگر برای جبران نوردهی به فیلم یا سنسور در دوربین‌های دیجیتال باید سرعت شاتر را پایین بیاورید.

 

 

11- اغلب عكاسان برای عكاسی معماری و منظره مایل به استفاده از نور مایل صبحگاهی یا هنگام عصر هستند چرا كه این نور كنتراست متعادلی دارد. اما نور نیمه‌ روز به خصوص در فصل تابستان شدید است و سایه‌هایی عمیق ایجاد می‌كند. در عكاسی معماری ایده‌آل آن است كه نمای اصلی ساختمان و یا قسمتی كه در تصویر مورد توجه اصلی قرار می‌گیرد، در معرض تابش نور قرار گرفته و در سایه نباشد.

 

12- بهتر است نماهای رو به مشرق هنگام صبح كه آفتاب به آنها می‌تابد و بناهایی كه نمای اصلی آنها رو به مغرب است، هنگام عصر عكسبرداری شوند. هنگام عكسبرداری در نور صبحگاهی، برای اینكه بنا در تصویر از برجسته‌نمایی بهتری برخوردار باشد ترجیح دارد سایه‌هایی كه در سمت چپ ساختمان ایجاد می‌شود، در تصویر بگنجانید و هنگام عكسبرداری از بنا در غروب بهتر است زاویه عكسبرداری اندكی به سمت راست بنا متمایل باشد تا سایه‌های ایجادشده نیز در تصویر بیاید

 

منبع: تبیان

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

چطور از يك بنا عكاسي كنيم

اولين گام در عكاسي معماري آگاهي از عوامل ساخت يك بنا از جمله هدف، فضا، جنس مواد مورد استفاده در بنا است.or_8638233.jpg

عكاس بايد براي كسب اين اطلاعات و بازديد از بنا وقت كافي صرف كند و هنگام بازديد زواياي متفاوت آن را ارزيابي كند. عكاسي از بنا با هدف انتقال تجربه بودن در محيط و اطراف يك سازه است.

در ادامه نكاتي در مورد بهتر عكس گرفتن از يك ساختمان مي‌آيد:

به صورت كلي به منظور عكاسي از نماي يك ساختمان، اختصاص يك فضاي محيطي به عكس ضروري است. البته نوع بنا در ميزان فضاي خالي تاثير گذار است. در كادرتان به ساختمان‌هاي قديمي كمي فضاي خالي قرار دهيد.

معمولا در بناهاي مدرن كمتر مي‌توان اين نكته را اجرا كرد. در عكاسي از خانه‌هاي يك روستا بيننده بيشتر به دنبال فضاهاي اطراف آن خانه است. عكس از نماي يك بنا با نماي بسته بيشتر به كار بنگاه‌دار‌ها مي‌خورد.

در عكاسي از بنا مي‌توانيد با فاصله گرفتن از سوژه از لنز تله استفاده كنيد تا پرسپكتيو را به صورت فشرده‌تر نشان دهيد.

بعضي وقت‌ها نماي روبرو همان چيزي است كه مدت‌ها به دنبال آن بوده‌ايد بنابراين آن را هم امتحان كنيد.

در عكاسي از نما حتما سايه‌هاي ايجاد شده را ببينيد. كارگردانان و فيلمبرداران هاليوودي قبل از اينكه رنگ‌هاي سوژه را ببينند سايه‌‌ها را براي انتقال حس در عكس در نظر مي‌گيرند.

فرمول ثابتي نمي‌توان براي عكاسي از بنا در فصول مختلف داد و يا اين كه گفت فلان فصل بهتر از ديگر فصول است اما در عكاسي از بنا به آب و هوا هم توجه كنيد. بعضي از ساختمان‌ها در بعضي فصول زيباترند.

در ساختمان‌هايي كه با يك مجسمه تزئين شده‌اند ثبت دقيق سايه‌ها مهم تر است.

مسير حركت چشم در عكاسي از بنا اهميت ويژه‌اي دارد. كادرتان از جايي قطع نشود كه چشم به دنبال ادامه مسير مي‌گردد.

كادر در كارد اصلاحي است در عكاسي كه در آن سوژه مورد نظر كمي دورتر در كادري ديگر قرار مي گيرد. اين روش در عكاسي معمولا براي اينكه بتوان بُعد و حجم بنا را در تصوير نشان داد و تركيب‌بندي‌هاي جالبتري ايجاد كرد استفاده مي‌شود ولي از آنجايي كه به كررات مورد استفاده قرار گرفته است در حال حاضر كمي از مد افتاده است.

براي به كارگيري اين تكنيك احتياج به عمق ميدان بيشتري داريد بنابراين زماني كه نور كمي در محيط وجود دارد وجود سه پايه كمي ضروري است.

براي عكاسي از فضاهاي عمومي مانند ميدان‌ها توجه داشته باشيد انتقال حسي كه در محيط وجود دارد نيز به اندازه كادربندي صحيح اهميت دارد. سعي كنيد زاويه‌اي را انتخاب كنيد كه كاربري آن فضا را نيز نشان دهد.

توجه به محيط اجتماعي و جغرافيايي پيرامون بنا اهميت ويژه‌اي دارد. بايد رابطه و موقعيت بناي معماري را با منظره اطراف آن درنظر گرفت. بنا، موجودي زنده نيست، بايد دقت كرد كه حضور موجودات زنده در تصوير بيشترين توجه را به خود جلب مي‌كند در مورد حالت و محل قرار گرفتن آن‌ها دقت كنيد و توجه داشته باشيد كه فضاي كمي را اشغال كند و لطمه‌اي به كل تصوير نزند. البته وجود اين عوامل مقياس مناسبي براي نشان‌دادن ابعاد ساختمان است.

در كوچه‌هاي باريك (همان كوچه آشتي كنان خودمان) چيزي كه براي خيلي‌‌ها پديده‌اي عجيب است عكاسي كار تقريبا سختي است ولي مي توان با پيدا كردن يك تاق و مردمي در حال عبور علاوه بر عمق ميدان وضوح، حس بيشتري را منتقل مي كند. اگر در كادرتان تاق نيافتيد به موضوع جذاب كه بخشي از همان محيط ايت در جلوي تصوير قرار دهيد.

علاوه بر نماي كلي، جزييات قابل توجه بنا از قبيل نقش و نگارها، كاشي‌كاري‌ها و تزيينات روي ديوارها موضوع‌هاي خوبي براي عكاسي معماري تلقي مي‌شود. استفاده از نور مايل به ويژه براي عكسبرداري از نقوش برجسته و كنده‌كاري شده و همچنين درهاي حجاري‌شده براي تأكيد بر برجستگي‌ها و نقوش آنها ايده‌آل است.

براي اينكه ابعاد و شكل جزييات مورد عكسبرداري دچار اغراق يا اغتشاش نشود، بهتر است از لنزهاي تله و حتي‌المقدور از نماي كاملاً روبرو عكسبرداري انجام شود.

لنزهاي گوناگون تاثيرات مختلفي در تصوير نهايي به جا مي‌گذارند. لنزهاي وايد در فواصل نزديك ابعاد و تناسبهاي سطوح نزديك را درشت‌تر كرده و آنها را دچار دگروني مي‌كند و سطوح دورتر را كوچكتر نمايان ساخته و فضاي گسترده‌تري را به تصوير مي‌كشد. لنزهاي تله براي عكسبرداري از فاصلة دور يا عكسبرداري از جزييات بنا با درشت‌نمايي بيشتر مناسبتر است.

اين لنزها زاويه ديد بسته‌تري دارند و فضاي كمتري را به تصوير مي‌كشند اما اگر از فاصله‌ مناسب كه كل بنا در تصوير بگنجد عكسبرداري انجام شود با اين روش خطوط، سطوح و ستونهاي موازي عمودي بنا در تصوير موازي و عمودي ديده مي‌شود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

توجه به پرسپكتيو در عكاسي از بنا بيشتر از انواع ديگر اهميت دارد. براي ثبت يك ساختمان كه معمولا طول و عرضش بيشتر از يك عكاس است ، بايستي از لنز‌هاي وايد استفاده كرد. زاويه ديد انسان با لنز ۵۰mm برابري مي‌كند. هر چه اين عدد كم شود بر گستره ديد در ويزور اضافه مي‌شود. به اين معني كه با لنز ۲۴ فضاي بيشتري را مي‌توان در تصوير داشت. هر چه اين عدد بيشتر شود سوژه به شما نزديكتر مي‌شود.

ساختمان‌ها جا به جا نمي‌شوند بنابراين تنها عكاسان تنبل هستند كه از حساسيت‌ بالا استفاده مي‌كنند. حرفه‌اي‌ها پيشنهاد مي دهند تا از حساسيت‌هاي پايين مثل ۱۰۰ ISO استفاده شود تا نويز كمتري در تصوير ايجاد شود.

به طور كلي در عكاسي از بنا عمق ميدان وضوح از براي ثبت همه جزئيات و وضوح بيشتر اولويت دارد. عمق ميدان وضوح نيز با بسته شدن ديافراگم بدست مي‌آيد ولي از طرف ديگر براي جبران نوردهي به فيلم يا سنسور در دوربين‌هاي ديجيتال بايستي سرعت شاتر را پايين بياوريد . بنابر اين از داشتن يك سه پايه در مواقعي از روز كه نور محيطي كمي وجود دارد، ضروري است.

*****هاي زرد، نارنجي و قرمز در عكاسي سياه و سفيد براي تشديد كنتراست ابرها و آسمان و كنترل تيرگي آسمان و ***** پولاريزه براي از بين بردن انعكاس‌هاي نامطلوب در شيشه‌ها و همچنين تيره‌كردن آسمان در عكاسي رنگي بيشترين استفاده را در عكاسي از بنا دارد. اما تا حدودي اين ***** ها را مي‌توان با نرم افزارهاي كامپيوتري ايجاد كرد.

اغلب عكاسان براي عكاسي معماري و منظره مايل به استفاده از نور مايل صبحگاهي يا هنگام عصر هستند چرا كه اين نور كنتراست متعادلي دارد. اما نور نيمه‌ روز به خصوص در فصل تابستان شديد است و سايه‌هايي عميق ايجاد مي‌كند. در عكاسي معماري ايده‌آل آن است كه نماي اصلي ساختمان و يا قسمتي كه در تصوير مورد توجه اصلي قرار مي‌گيرد، در معرض تابش نور قرار گرفته و در سايه نباشد.

بهتر است نماهاي رو به مشرق هنگام صبح كه آفتاب به آنها مي‌تابد و بناهايي كه نماي اصلي آنها رو به مغرب است، هنگام عصر عكسبرداري شوند. هنگام عكسبرداري در نور صبحگاهي، براي اينكه بنا در تصوير از برجسته‌نمايي بهتري برخوردار باشد ترجيح دارد سايه‌هايي كه در سمت چپ ساختمان ايجاد مي‌شود، در تصوير بگنجانيد و هنگام عكسبرداري از بنا در غروب بهتر است زاويه عكسبرداري اندكي به سمت راست بنا متمايل باشد تا سايه‌هاي ايجادشده نيز در تصوير بيايد.

عكاسي از بناها در شب بازي با نور‌هاست. داشتن سه پايه ضروري است چرا كه درصورت استفاده از حساسيت بيشتر از ۴۰۰ در عكس‌ها نويز ايجاد مي‌كند. اين اشكال در دوربين‌هاي ديجيتال با دانه‌هاي قرمز در تصوير بيشتر ديده مي‌شود.

و آخر اين كه:

بعضي وقت‌ها ساختمان‌ها فقط زيبا هستند.

 

زهرا رفيعي منبع :

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

یکی از لوازم ضروری در عکاسی معماری لنزهای واید هستند، به خصوص هنگام عکاسی در فضاهای داخلی ساختمان . اگر چه این لنزها مشکلاتی مثل پرسپکتیو به دنبال خواهند داشت ، اما این مساله حلی نشدنی نیست . استفاده از لنزهای شیفت (SHIFT) یا لنزهای pc راهی برای جلوگیری از تلاقی خطوط عمودی هستند.

 

استفاده از لنز مناسب

لنزهای زاویه باز به عکاسی معماری ارتباط بسیار زیادی دارند . زیرا ساختمانها اغلب موضوعات بزرگی هستند و بوسیله سایر ساختمانها احاطه شده اند . اغلب باید از فاصله نزدیک از آنها عکاسی کرد و لنزهای واید این اطمینان را به وجود می آوردند که تمام ساختمان در کادر جابگیرد . با این وجود برای اینکه بالای ساختمان در کادر قرار گیرد باید به عقب کمی خم شد، نتیجه این است که خطوط عمودی در تصویر شیبدار به نظر می رسند.

 

خوشبختانه اکثر ساختمانهای فتوژنیک به گونه ای طراحی شده اند که از فاصله دور بتوان آنها را مشاهده کرد. قلعه ها، کلیساها و معابد به گونه ای در محیط قرار گرفته اند که بر اطراف خود احاطه دارند. علاوه بر کاربرد لنزهای واید از فاصله نزدیک یا لنزهای تله فتو از فاصله دور، سعی کنید با یافتن یک وضعیت بالاتر از سطح زمین، چه به صورت طبیعی و یا مصنوعی مانند بالکن یک هتل،مشکل همگرایی خطوط عمودی را حل کنید. به خاطر داشته باشید که هرچه موقعیت دوربین از ساختمان دورتر باشد زاویه دید لنز باید کمتر باشد یعنی از لنزهای تله باید استفاده شود. فایده این کار این است که برای داشتن کل ساختمان در کادر احتیاجی به کج کردن دوربین نیست .

 

 

نکات کلیدی در انتخاب تجهیزات

برای از بین بردن کامل حالت همگرایی خطوط عمودی، استفاده از دوربینهای قطع بزرگ یا متوسط توصیه می شود . در غیر اینصورت می توانید از دوربینهای SLR ، 35 میلی متری استفاده کنید که دارای لنز شیفت یا PC باشد.

 

صفحات ویژه فوکوس همراه با طرحهای شطرنجی می توانند برای صاف نگه داشتن دوربین و تنظیم خطوط عمودی وافقی مفید باشند. در برخی از دوربینهای دیجیتال نیز این شبکه های شطرنجی برروی صفحه منظره یاب ظاهر می شود.

 

طیف وسیعی از لنزها شما را قادر می سازند که بتوانید از فواصل مختلف از یک ساختمان عکاسی کنید. در فضاهای داخلی استفاده از لنزهای فیش آی (Fisheye) و یا لنزهای اولتراواید(Ultra wide) مفید است . لنزهای تله فتو نیز که فاصله کانونی آنها تا 300 میلی متر است ( دوربینهای 35 میلی متری) برای عکاسی از فواصل درو مناسب هستند.

 

در نهایت زمانی که نتوانستید از دوربین یا لنز برای برطرف کردن همگرایی خطوط استفاده کنید، به کار بردن یک برنامه کامپیوتری برای تصحیح عکس توصیه می گردد.

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

عااااااااااالی بودن...

ممنونم دوستم...:icon_gol::icon_gol:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...