رفتن به مطلب

بینی الکترونیک


baybak

ارسال های توصیه شده

بینی الکترونیک مولتی حسگر شناسایی اجزاء یا عناصر مخلوط های گازی نامیده می شود. دستگاه های مرتبط با آن بر اساس اصول فیزیکی گوناگون کار می کنند، که اغلب آنالیزورهای دستی تحرک یون ها، کروماتوگراف های گازی دستی می باشند.

برخلاف سیستم های حس گر قدیمی که مستلزم عناصر حساس با انتخاب بالا هستند، " بینی الکترونیک " از مجموعه حس گرهای انتخاب پایین استفاده می کند. امکان تحقق سیستم های گونه " بینی الکترونیک " متکی به ابزارهای معاصر پیشرفته حسابگر و روش های پرداخت اطلاعات چند پارامتری است.

نانوفناوری امکان گسترش مجموعه مواد استفاده شده برای ساخت حس گرها و بدست آوردن مشخصه های رکورددار را می دهد. از جمله آنها مواد نانو کمپوزیت محتوی نانو ذرات فلزات، اکسید فلزات، پلمیرها هستند. مواد نانو کامپوزیت اساس انواع جدید حسگرهای شیمیایی با حساسیت و انتخاب بالا، واکنش دهی آدسورپسیون (جذب سطحی) برگشت پذیر سریع و قابل استفاده (کار) در دمای اتاق، هستند.

مجموعه مواد نانو کمپوزیت با ترکیب های شیمیایی متفاوت، یکی از سیستم های قابل پیشرفت در زمینه است " بینی الکترونیک " می باشند.

سیستم شبه نورون (سلول عصبی) نانو حسگر "بینی الکترونیک" در برگیرنده دو جزء زیر می باشد:

1- ماتریس حس گرهای نیمه رسانای بسیار حساس

2-آنالیزورهای ترکیبات گازی

حسگرها در ماتریس باید از لحاظ پارامترهای اساسی خود (حساسیت، انتخاب) متفاوت باشند، تعداد آنها می تواند از یک تا چند ده تا وابسته به وظیفه و امکانات فنی پرداخت سیگنال ها (متغیر باشد). گمان می رود از نانو کامپوزیت های پلیمری و مواد نانو ساختاری که تحت تأثیر مواد مختلف رسانایی متغیر از خود نشان می دهند، بعنوان عناصر حساس سیستم های مولتی حسگر استفاده شود.

3-سیستم نمونه گیر برای انتقال نمونه گازی از آنالیز کننده حجم هوا به ماتریس حس گر که در آن سیستم احیاء کننده ایی بمنظور احیاء قابلیت کار ماتریس حس گر طراحی شده، بکار می رود.

4-آداپتور قیاسی برای حفظ رژیم کار حس گرها در ماتریس و تبدیل سیگنال خروجی حس گرها به کد عددی

5-تنظیم کننده عددی برای پرداخت مقدماتی سیگنال حس گرها و رابط استاندارد برای اتصال به کامپیوتر

6-کامپیوتر با برنامه تأمین کننده برای شناسایی نمونه ها

قاعده کار دستگاه عبارت است از اندازه گیری رسانایی الکتریکی حس گرها هنگام تأثیر متقابل آنها با بخار مواد فرار. در نتیجه آدسورپیسون (جذب سطحی) مولکل های ماده مورد تحقیق، رسانایی مواد حساس حس گرها افزایش می یابد. هر حس گر دقیقاً برای یک گاز خاص انتخاب نشده است ولی میزان واکنش هر حس گر از مجموعه به گازهای متفاوت باید منحصر به آن گاز باشد. پرداخت ریاضی داده های بلوک حس گر امکان تشکیل نمونه منحصر بفرد شیمیایی ماده مورد آنالیز را می دهد. بلوک حس گر معمولاً شامل 8 تا 30 عنصر می باشد. نمونه منحصر بفرد بوی مواد بوسیله استفاده از عناصر حساس متفاوت از یکدیگر حس گرهای ساخته شده با بکار گیری نانوفناوری شکل می گیرد.

شناسایی مواد پس از «آموزش» دستگاه صورت می گیرد. آموزش دستگاه در نتیجه یادداشت واکنش بلوک حس گر هنگام پمپاژ گاز محتوی بخار ماده ایی خاص (منحصر بفرد) عملی می شود. هنگام پمپاژ متوالی (پی در پی) بخار گازهای مختلف از طریق دستگاه کتابخانه واکنش ها تشکیل می شود که در حافظه حسابگر واقع در ترکیب دستگاه حفظ می شود. شناسایی از طریق مقایسه واکنش گاز مورد آنالیز با واکنش های ثبت شده مواد منحصر بفرد در کتابخانه واکنش ها محقق می شود. در صورت یافتن واکنش مشابه یا ترکیب واکنش ها دستگاه سیگنالی مبنی بر وجود بخار ماده ایی یا مجموعه مواد در گاز مورد آنالیز تولید می کند.

ویژگی اصلی طرح داده شده استفاده از نسل جدید حس گرهای شیمیایی ساخته شده براساس کامپوزیت های ناهمگن نانویی، لایه نازک می باشد. این مواد در خود مجموع خواصی را دارا هستند که ویژه نانو ذرات با مشخصات حس گرهای اکسیدی می باشند، حس گرهایی که بر اساس فناوری Planar ساخته شده اند. چنین روشی با روش های معاصر در طرح ریزی مواد SMART مطابقت دارد، موادی که هنگام کمترین تأثیر خارجی، مشخصات آنها تغییرات شدید، سریع و برگشت پذیر از خود نشان می دهند.

دیاگرام بلوکی ساخت بینی الکترونیک:

image003.jpg

/**/

C:%5CDOCUME%7E1%5Cghsa%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtml1%5C01%5Cclip_image002.jpg

کاربردها:

image005.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...