رفتن به مطلب

*.*.*.* مشـــــــــــاعره با اصطلاحات عمراني*.*.*.*


ارسال های توصیه شده

عزیزان این مسابقه به این شکل هستش که هر نفر آخرین حرف یک کلمه یا یک وسیله عمرانی رو که کاربر قبلی اونو نام برده برمیداره و با اون یک کلمه یا وسیله جدید عمرانی رو نام بیان میکنه:ws49:

توجه داشته باشید که در مورد کلمه یا وسیله مورد نظر یک توضیح مختصر رو بیان کنید تا هم در مسابقه شرکت کرده باشید و هم در ارتقا سطح دانش خود و سایر دوستانتان تلاش مفیدی رو انجام داده باشید

از بین هر 7 تا کلمه یا وسیله عمرانی که انتخاب می شه، به کسی که در این مسابقه بیشترین تلاش رو در جهت ارتقا سطح دانش سایر کاربران داشته باشه 10 امتیاز داده میشه.

اولین کلمه رو خودم معرفی می کنم.

 

دیوار برشی(shear wall )

دیواری است که برای مقاومت در برابر نیروهای جانبی که در صفحه دیوار عمل می کنند، طراحی شده است و به آن دیافراگم قائم نیز گفته می شود.

 

دیوار برشی فولادی برای مقاوم سازی ساختمان های فولادی در حدود 15 سال اخیر مورد توجه خاص مهندسان سازه قرار گرفته است. ویژگی های منحصر به فرد آن باعث جلب توجه بیشتر همگان شده است ، از ویژگی های آن اقتصادی بودن ، اجرای آسان ، وزن کم نسبت به سیستم های مشابه ، شکل پذیری زیاد ، نصب سریع ، جذب انرژی بالا و کاهش قابل ملاحظه تنش پسماند در سازه را می توان نام برد. تمام دلایل ما را به این فکر آن وا داشت که استفاده از آن را درترمیم ساختمان های بتنی مورد مطالعه قراردهیم. چون این سیستم دارای وزن کم بوده ، به سازه بار اضافی وارد نکرده و حتی با اتصالاتش باعث تقویت تیر وستونهای اطراف خود می شود. همچنین این سیستم نیازی به تجهیزات خاص ندارد و می توان بدون تخلیه ساختمان و تخریب اعضا سازه ای به بقیه اجزای سازه ای وصل شود. البته طراحی این سیستم در ساختمان های بتنی بغیر از حالت ترمیمی اقتصادی به نظر نمی آید. در این مقاله توضیحات اولیه ای از دیوار برشی فولادی جهت آشنایی بیشتر ارائه شده ، و در قسمت های بعدی بررسی رفتار پانلهای برشی فولادی LYP1 در تقویت وترمیم سازه های بتنی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و تفاوت آن با سیستم بادبندی مشابه مورد توجه قرار خواهد گرفت ، و در آخر نتایج آزمایشات بررسی خواهند شد.

 

00004_4.JPG

 

ساختمان های ساخته شده با استفاده از دیوار برشی فولادی

اولین ساختمان ساخته شده با استفاده از این روش بیمارستانی در لس آنجلس به نام بیمارستان Sylmar بود. یکی از بزرگترین سازه های ساخته شده با سیستم دیوار برشی فولادی ساختمان شینجوکونومورا 3 در توکیو است که این ساختمان دارای 51 طبقه بوده و ارتفاع آن از سطح زمین 211 متر است . 5 طبقه آن درزیر زمین واقع بوده و 27.5 مترآن پایین تر از سطح زمین قرار دارد و ، برای اجتناب از بکارگیری دیوار برشی بتنی ، از سیستم دیوار برشی فولادی در هسته های مرکزی ساختمان که اطراف آسانسور ها ، پله ها و رایزرهای تاسیساتی می باشد ، استفاده گردید.

یکی از کاربردهای این پانلها در تقویت سازه های بتنی در ساختمان مرکز درمانی در چارلستون می باشد این سازه در اثر زلزله 1963 آسیب دیده بود این ساختمان متشکل از ساختمان های متعددی از یک تا پنج طبقه می باشد که زیر بنای آنها نزدیک به 32500 متر مربع است . برای تقویت این سازه از بهترین تیم طراحی وتحقیقاتی استفاده گردید . بعد از بررسی های فراوان این سیستم را با توجه به دلایل زیر مناسب دانستند :

• جلوگیری از اخلال در کار روزانه و کاهش مشکلات برای بیماران ، بعلت سرعت نصب آن

• جلوگیری از کاهش زیر بنای مفید و اتلاف فضاها

• پیش بینی امکان تغییرات در آینده ، زیرا در دیوار برشی فولادی به سادگی می توان تغییرات مورد نظر را اعم از

• جابجائی معماری و یا ایجاد بازشو به خاطر عبور تاسیسات داد

• جلو گیری از ازدیاد وزن سازه

به جز ساختمان های بالا سازه های فراوانی از جمله

ساختمان مرکزی 54 طبقه بانک وان ملون در پیتسبورگ پنسیلوانیای آمریکا

ساختمان مسکونی 51 طبقه واقع در سان فرانسیسکو

ساختمان 25 طبقه در ادمونتون کانادا

ساختمان 32 طبقه بایرهویچ هوس در لورکوزن آلمان (Byer-Hochhaus)

ساختمان 20 طبقه دادگاه فدرال در سیاتل آمریکا

برای تقویت ساختمان بتنی کتابخانه ایالتی اورگ (Oregon state library) را می توان نام برد که در آن برای تقویت از دیوار برشی فولادی برشی فولادی استفاده شده است .

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 96
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

یونولیت

 

پلاستوفوم در ایران بنام یونولیت شناخته می‌شود که نام اصلی آن پلی‌استیرن انبساطی (Polystyrene) و یا پلاستوفوم است، نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و حرارت است که از فرایندهای پتروشیمی تهیه می‌شود. پلی استیرن در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون کشف گریدید. و در سال ۱۹۵۹ بوسیله کمپانی کوپر پلی ستیرن انبساطی تولید گردید از این ماده برای عایق‌سازی، ساخت وسایل نیازمند عایق حرارتی و بسته‌بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی استفاده می‌شود.

بسته به کاربرد، چندین نام‌ تجاری و علمی برای یونولیت استفاده می‌شود که از رایج‌ترین آنها می‌توان به «پلی‌فوم» و «استایروفوم» اشاره کرد.

کاربردها

 

1.ساخت سردخانه

2. ساخت استودیوهای صدا برداری

3.مناسب برای صداگیری در فضا های دارای آلودگی های بالای صوتی

4.مناسب برای عایق سازی دیوارها

5. مناسب برای ساخت ماکت و کاردستی و تابلو اعلانات

6.مناسب برای ساخت دکور و فضاسازی های موقت

7.مناسب برای ساخت سازه‌های سبک

 

 

بلوک سقفی

 

امروزه استفاده ازبلوک های پلي استايرن كندسوز(E.P.S) به جاي بلوکهاي سقفي سيماني وانواع مشابه آن با توجه به خواص فيزيکي وشيميايي خاص اين محصول نظيرسبکي وزن،سهولت وسرعت بيشتردراجرا،نياز کمتر به استفاده ازتيرچه هاي نگهدارنده و نيروي انساني می‌باشد که باعث استقبال مهندسين،مشاوران ودست اندرکاران صنعت ساختمان دراستفاده از بلوک هاي یونولیت شده است.

 

 

 

14422-2008-3-15-10-20-.JPG

لینک به دیدگاه

تیرهای لانه زنبوری

 

 

30.jpg

 

دلیل نامگذاری تیرهای لانه زنبوری ، شكل گیری این تیرها پس از عملیات ( بریدن و دوباره جوش دادن ) و تكمیل پروفیل است . اینگونه تیرها در طول خود دارای حفره های توخالی (در جان) هستند كه به لانه زنبور شبیه است ؛ به همین سبب به اینگونه تیرها لانه زنبوری می گویند.

هدف از ساخت تیرهای لانه زنبوری :

هدف این است كه تیر بتواند ممان خمشی بیشتری را با خیز (تغییر شكل ) نسلتا كم ، همچنین وزن كمتر در مقایسه با تیر نورد شده مشابه تحمل كند ؛ برای مثال ، با مراجعه به جدول تیرآهن ارتفاع پروفیل IPE-18 را كه 18 سانتیمتر ارتفاع دارد ، می توان تا 27 سانتیمتر افزایش داد.

محاسن و معایب تیر لانه زنبوری :

باتوجه به مثال گفته شده در بالا با تبدیل تیرآهن معمولی به تیرآهن لانه زنبوری ، اولا : مدول مقطع و ممان انرسی مقطع تیر افزایش می یابد . ثانیا : مقاومت خمشی تیر نیز افزوده می گردد . در نتیجه ف تیری حاصل می شود با ارتفاع بیشتر ، قویتر و هم وزن تیر اصلی . ثالثا : با كم شدن وزن مصالح و سبك بودن تیر ، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود. رابعا : از فضاهای ایجاد شده (حفره ها) در جان تیر می توان لوله های تاسیساتی و برق را عبور داد. در ساختن تیر لانه زنبوری مه منجر به افزایش ارتفاع تیر می شود ، باید استاندار كاملا رعایت گردد ؛ در غیر اینصورت ، خطر خراب شدن تیر زیر بار وارد شده حتمی است.

از جمله معایب تیر لانه زنبوری ، وجود حفرهای آن است كه می تواند تنشهای برشی را در محل تكیه گاهها پل به شتون یا اتصال تیراهن تودلی (تیر فرعی) به پل لانه زنبوری تحمل كند ؛ بنابراین ، برای رفع این عیب ، اقدام به پر كردن بعضی حفره ها با ورق فلزی و جوش می كنند تا اتصال بعدی پل به ستون یا تیر فرعی به پل به درستی انجام شود. تیر لانه زنبوری در ساختمان اسكلت فلزی می تواند به صورت پل فقط در یك دهانه یا به صورت پل ممتد به كار رود . برای ساختن تیر لانه زنبوری دو شیوه موجود است : الف ) شیوه برش پانیر ب) شیوه برش لتیسكا

روشهای مختلف برش تیر آهن :

1- برش به روش كوپال : با استفاده از دستگاه قطع كن سنگین كه به گیوتین مخصوص مجهز است ، تیرآهن به شكل سرد در امتداد خط منكسر قطع می شود.

2- برش به روش برنول : برش در این حالت به صورت گرم انجام می گیرد ؛ به این صورت كه كارگر ماهر برش را با شعله بنفش رنگ قوی حاصل از گاز استیلن و اكسیژن ، به وسیله لوله برنول ، انجام می دهد.

بریدن تیرهای سبك به وسیله ماشینهای برش اكسیژن شابلن دار نسبتا ساده است . در ایران تیرهای لانه زنبوری را بیشتر با دست تهیه می كنند.

روشهای ساختن تیر لانه زنبوری و تقویت آن :

روش تهیه تیرهای لانه زنبوری از این قرار است كه ابتدا در روی جان تیرآهن نورد شده با استفاده از اگو كه بصورت 5. شش ضلعی از ورق آهن سفید نیم میلیمتری (شابلن) با توجه به استاندارد ساخته شده خط می گردد ؛ سپس تیرآهن را روی یك شاسی افقی با زدن تك خال جوش در نقاط مختلف برای جلوگیری از تاب برداشتن قرار می دهند . آن گاه با استفاده از دستگاه برش (برنول) در امتداد خط منكسر اقدام به برش می كنند تا پروفیل به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شود. حال اگر قسمت بالا را به اندازه یك دندانه جابجا كنیم و دندانه های دو قسمت با و پایین را به دقت مقابل هم قرار دهیم و از دو طرف كارگر ماهر آنرا جوشكاری كند با استفاده از جوش قوسی نیمه اتوماتیك برای اتصال دو نیمه بریده شده ؛ یك جوش خوب ، بی عیب ؛ سریع و مقرون به صرفه خواهد بود . همان طور كه در مطالب قبلی نیز گفتم ، تیر ساخته شده در محل تكیه گاهها با توجه به حفره های خالی آن در مقابل تنشهای برشی ضعیف می شود . برای جبران این نقیصه ، با توجه به منحنی نیروی برشی نیز به پر كردن حفره ها با ورقهای تقویتیاقدام می كنیم.لازم به ذكر است كه حداقل باید یك حفره با ورق در تكیه گاه به وسیلهجوش كامل پر شود. در پایان یادآور می شوم كه یك نوع دیگر از پروفیلهای لانه زنبوری را پس از بریدن قطعات بالا و پایین ورق واسطه اضافه می كنند كه این ورق ورق واسطه بین دندانه ها جوش می شود . در نتیجه ، تیر حاصل به مراتب قویتر از تیری است كه بدون ورق واسطه ساخته می شود .

تقویت تیرهای لانه زنبوری به كمك رفتار مركب بتن و فولاد

در تیرهای لانه زنبوری علاوه بر تنشهای خمشی اصلی در محل حلقه ها تنشهای خمشی ثانویه حاصل از برش در مقطع ایجاد میگردد كه گاهی این تنش از تنشهای خمشی اصلی در تیر بزرگترند. این تنشها از كارایی تیر می كاهند و برای مقابله با آنها باید حلقه های كناری را با ورق پر كرد خصوصا هنگامی كه از این نوع تیرها بصورت یكسره استفاده می شود در محل تكیه گاهها كه هم نیروی برشی و هم لنگر خمشی زیاد می باشد تنشهای خمشی بشدت افزایش میابد و نیاز به تقویت تیر در این محلها می باشد كه از لحاظ اقتصادی قابل توجیه نمی باشد. در این پروژه برای مقابله با این ضعف در تیرهای لانه زنبوری رفتار مركب بتن و فولاد تهیه شده هست . به این ترتیب كه داخل تیر فلزی در نقاطی كه تنشهای ثانویه قابل ملاحظه می باشند از بتن پر می شود و كشش حلقه های خالی را به عمل تغییر می دهد و این امر سختی و مقاومت تیر را افزایش می دهد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد .

 

لینک به دیدگاه

تیرچه بلوک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در زیر مهمترین ویژگیهاای این نوع سقف در مقایسه با سقف تیرآهن – طاق ضربی و دال بتنی یکپارچه آمده است:

1) به علت مصرف بلوک تو خالی و حذف بتن ناحیه کششی در مصرف بتن صرفه جویی می شود.

2) به علت تولید تیرچه و بلوک در کارخانه نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است .

3) وزن تیرچه ها کم است به طوریکه توسط کارگران قابل نصب است و در طبقات کم نیاز به جرثقیل نیست .

4) به علت پیش ساخته بودن تیرچه و بلوک نصب سقف بسیار آسان و سریع خواهد بود .

5) قالب بندی زیر سقف فقط به شمع بندی و نصب چهار تراش در فاصله های معین جهت تامین تکیه گاههای موقت تیرچه ها محدود میشود .

6) به طور یکپارچه بتن ریزی می شود و بتن کمتری نسبت به سقفهای بتن آرمه معمولی مورد نیاز است .

7) مقاومت سقف اجرا شده با تیرچه بلوک در برابر نیروهای افقی ( باد – زلزله ) بسیار خوب است .

8) به علت تو خالی بودن بلوک سقف عایق حرارتی و صوتی خوبی است .

9) به علت مسطح بودن زیر سقف در مقایسه با طاق ضربی ضخامت نازک کاری به حداقل می رسد و بار مرده سقف کمتر می شود .

10) با توجه به مصرف کم فولاد از نظر اقتصادی مناسب است .

tirche.jpg

4cn9w12.jpg

 

لینک به دیدگاه

کلنگ

 

پیشگفتار:

 

کلنگ ابزاری مهم در کوهنوردی محسوب می گردد که همراه داشتن آن در زمستان جزء واجبات است. این مجموعه به دلیل نیاز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به اطلاعاتی در زمینه کلنگ برای خرید کلنگ مناسب گردآوری گردید و امید است تا راهنمای خوبی برای تازه کاران عرصه کوهنوردی باشد.

تاریخچه:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(سمت چپ)، تدی نورتون و هوارد سامورول (عکاس) که در تاریخ 21 می سال 1922 تا ارتفاع 8230 متر بدون استفاده از اکسیژن صعود کردند

 

 

کلنگها قبلا دارای دسته های بسیار بلندی از جنس چوب بودند. در دوره

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استفاده از سر کلنگ (شامل نوک و بیلچه) برای برف و یخ کاملا مرسوم شده بود. پس از آنکه چوینارد آمریکایی کشف کرد که نوک دارای انحنا دقیقتر و بهتر وارد یخ می شود و از آن خارج می گردند، نوک کلنگها انحنای کمی بخود گرفتند. در همان زمان هامیش مکلنز اسکاتلندی نوآوریهایی در کلنگ سنتی خود بوجود آورد تا برای صعودهای ترکیبی مناسب گردد. پس از آن طراحی کلنگها دچار تغییرات بنادین دیگری نشد جز اینکه به مرور از ارتفاع دسته آن کاسته شد و مواد بکار رفته نیز بهتر شدند (دسته های چوب جای خود را به دسته های توخالی از جنس آلیاژ اعلا از فولاد و آلومینیم دادند) و سر کلنگ هم ار آلیاژهای مناسب فولاد تهیه می شود در حالیکه در زمان ویمپر از آهن (خالص) بود.

انواع کلنگها:

 

کلنگهای کوهنوردی و تبرهای یخ به طرز گیج کننده ای (برای افراد تازه کار) در ابعاد و اندازه های مختلف ارائه می شوند که هر یک کارآیی خود را دارد. جز عده معدودی از کلنگهای واقعا عجیب و غریب درکل می توان خانواده کلنگها را به چهار گروه ذیل تقسیم کرد:

1- کنلگهای مخصوص پیاده روی (Walking axes)

2- کنلگهای مخصوص کوهنوردی (Alpine axes)

3- کلنگهای اسکاتلندی (Scottish Winter axes)

4- کلنگهای مخصوص یخهای پرشیب یا اصطلاحا آبشار یخی (Steep ice axes, cascade axes)

 

که مورد اخیر در ایران به تبریخ معروف است.در شکل ذیل نمونه ای از هر نوع کلنگ به نمایش درآمده است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
انواع كلنگهاي كوهنوردي

 

 

 

البته نه تنها کلنگهای بینابینی هم ارائه می شوند بلکه کلنگهای نوع دیگری هم در بازار موجودند. مثلا کلنگهای فوق سبک (Ultra Light) که بیشتر برای اسکی بازان مناسب است تا کوهنوردان و یا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که ترکیبی از باتوم و کلنگ است و ... همچنین بسیار دیده شده است که از کلنگهای مخصوص پیاده روی در آبشاریخی و از تبریخ برای پیاده روی هم استفاده می شود لیکن رویهرفته خصوصیات کلنگها از لحاظ نوع کاربرد بصورت ذیل تعریف می شود:

 

1- تبریخ: این نوع از کلنگها مناسب افرادی هستند که علاقه اصلی آنها یخنوردی است. هرچند از کلنگهای اسکاتلندی نیز می توان برای یخنوردی استفاده کرد لیکن استفاده از تبریخهای جدید صعود را به مراتب راحتتر می نماید.

2- کلنگهای اسکاتلندی (ترکیبی): این نوع کلنگ نسبت به تبریخ ساده تر و درعین حال قوی تر است و برای تحمل فشار زیاد طراحی شده . در اسکاتلند روی کلیه قسمتهای کلنگ جهت یک مسیر متوسط تجدید نظرهایی روی ویژگیهای خاص تبرهای یخ که بیشتر دست و پاگیر هستند تا سودمند صورت گرفت، مانند دسته (قبضه)، ماشه ها و انحنای دسته.

3- کلنگهای کوهنوردی (آلپاین): این کلنگها همان کلنگهای پیاده روی هستند اما دسته آنها قویتر و نوک آنها دارای انحنای بیشتری است که آنها را برای کوهپیمایی با مسیرهای ساده یخی ایده آل می نماید.

4- کلنگهای پیاده روی: این کلنگها فقط جهت ابزار ایمنی در کوهپیمایی مفید هستند.

 

 

انتخاب نوع و اندازه کلنگ:

 

هر چند این یک انتخاب شخصی است اما انتخاب کلنگ کوهنوردی مناسب معمولا کار راحتی نیست و چه بسا کلنگی که در نظر یکی مناسب است از نظر دیگری کاملا مردود باشد. اگر بتوانید قبل از خرید کلنگی را قرض گرفته یا اجاره کنید تا از عملکرد و تناسب آن با خود مطمئن شوید بسیار خوش شانس بوده اید، اما از آنجا که امید به چنین اقبالهایی کمی دور از ذهن است راهنمایی زیر می تواند الهام بخش شما در این خصوص باشد. در ابتدا باید نوع فعالیت خود را مشخص کنید. اگر قصد یخنوردی و صعود از آبشارهای یخی را دارید بایستی از تبرهای یخ استفاده کنید. برای انتخاب آنرا را (مثل چکش) از ته دسته آن بگیرید و در هوا تکان دهید(یعنی حالتی شبیه به حالت استفاده از کلنگ در یخنوردی). اگر به نظرتان سنگین یا بدحالت آمد یا برعکس زیادی سبک و ضعیف بود، این کلنگ به درد شما نمی خورد و مدل دیگر یا همان مدل کلنگ اما با طول دسته متفاوت را امتحان کنید. اساسا آن چیزی که درست به نظر خواهد آمد وابسته به قدرت و نیروی شماست. کلنگ سنگین باعث خستگی زودرس شما خواهد شد و کلنگ سبک نیز بخوبی در یخ سفت فرو نمی رود. اما در صورتیکه قصد عبور از یخچالها را دارید یک کلنگ کوهنوردی مناسب است. البته می توانید از کنگ پیاده روی نیز استفاده نمایید. به عنوان یک قاعده هرچه شیب مسیر بیشتر باشد طول دسته کلنگ شما نیز بایستی کوتاهتر باشد. طول مناسب طولی است که اگر (با کفشهای خود) بایستید و کلنگ را در دست بگیرید حدود 5 سانتیمتر با زمین فاصله داشته باشد. در این صورت طول کلنگ برای شیبهای عادی مناسب است.

استانداردها:

 

ابتدا استاندارد اروپایی EN-13089 حداقل نکات قابل ملاحظه در مقوله ایمنی را برای کلنگهای مورد استفاده در کوهنوردی ارائه کرد و سپس استاندارد UIAA-152 به آن چیزهایی (مثل ضوابط لازم برای بند) افزود. از نظر مقاومتی دو طبقه بندی B و T موجود است که حروف اول کلمات پایه و فنی به زبان لاتین بوده و برای معرفی ویژگیهای دسته و تیغه (نوک) کلنگ (بصورت جداگانه) می باشد علامت مشخصه این طبقه بندی، همان حروف در داخل یک دایره است. بطور کلی نوع فنی قویتر بوده و بیشتر برای شیبهای زیاد یخ (وسنگ) و نوع پایه برای عبور از یخچالها و درگیری با برف و یخ در شیبهای معمولی است. تیغه (نوک) کلیه تبرهای یخ جهت یخنوردی از نوع فنی (با علامت مشخصه T) می باشند ولی کلنگها هم از نوع فنی (با علامت مشخصه T) و هم از نوع پایه (با علامت مشخصه B) که آنها را کمی گیج کننده می کند. تیغه های نوع فنی سنگینتر و قویتر بوده و برای صعودهای ترکیبی طراحی شده اند اما برای یخنوردی نیز مناسبند. تیغه های نوع پایه نازکتر بوده و صرفا برای یخ خالص مناسب است. مطابق استاندارد طول 50 سانتیمتر از بدنه نوع پایه حداقل بایستی نیروی 5/2 کیلو نیوتن را تحمل کند و این عدد برای نوع فنی به 5/3 کیلو نیوتن افزایش می یابد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

آسیبها:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در حال حاضر بسیاری از کلنگها (مخصوصا تبرهای یخ و کلنگهای اسکاتلندی) را بصورت مدوله ارائه می کنند تا تعویض قسمتهای آسیب دیده به راحتی امکانپذیر باشد. این قسمتها بوسیله پیچ یا پرچ به هم دیگر متصل شده اند. از آنجا که تبرهای یخ و کلنگهای اسکاتلندی فشار بیشتری نسبت به بقیه تحمل می کنند آسیبهای بیشتری را نیز متحمل می شوند و بیشترین آسیبها در صعودهای ترکیبی وارد می شود. شاید بتوان تا 30 آسیب دیدگی را برای آنها برشمرد. این آسیب دیدگیها را می توان به صورت ذیل طبقه بندی کرد:

- خم شدن سر کلنگ: نزدیک به نوک به علت فشار زیاد و مخصوصا هنگامی بوجود می آید که نوک (سهوا) بر سنگ فرود آید.

- تاب خوردگی سرکلنگ: بیشتر نزدیک به نوک بوجود می آید و بعضا باعث شکستن قسمتی از نوک کلنگ می گردد. دلیل آن فشار زیاد ناشی از اهرم شدن جانبی کلنگ می باشد. این شایعترین نوع آسیب دیدگی است و دلیل آن هم این نکته می باشد که این نیروها در استاندارد مد نظر قرار نگرفته شده اند (استفاده نادرست از کلنگ).

- شکستگی سر کلنگ از سوراخهای پیچ در کلنگهای مدوله

- شکستگی پیچها و دوران تیغه در کلنگهای مدوله

- دسته های چوبی بسیار مستعد شکستن هستند. البته تزریق روغن کتان در آنها تا حدی از استعداد شکستن آنها کم می کند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

در صورتیکه از کلنگهای تجاری نگهداری مناسبی مطابق دستورالعملهای ارائه شده توسط کارخانه سازنده آن صورت پذیرد احتمال بوقوع پیوستن آسیب (و حادثه در پی آن) به حداقل می رسد. با این وجود برخی از مدلها نسبت به بقیه بیشتر آسیب می بینند و برخی از کوهنوردان نیز بیشتر به ابزار خود آسیب می رسانند (مخصوصا در صعودهای ترکیبی) اما به عنوان یک قاعده کلی، اکثریت قریب به اتفاق سازندگان عنوان می کنند که از پیچاندن کلنگ پرهیز کنید چرا که نیروهای وارد بر آن در طراحیها لحاظ نشده اند. البته اخیرا برخی از تولیدکنندگان کلنگهای فوق قوی ارائه کردند که این نیروها را تحمل کنند. درصورتیکه افرادی از کلنگهایی با دسته چوبی (مثلا کلنگهای قدیمی یا دست ساز) استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که ابزار آنها تحمل فشار زیادی نداشته و برای کارگاه زدن مناسب نیست.

لینک به دیدگاه

گودبرداي

 

 

گودبرداري در زمينه هايي انجام مي شود كه بايد تمام يا قسمتي از ساختمان، پايين تر

ازسطح طبيعي زمين احداث شو د . گاهي ممكن است عمق گودبرداري بنابر جنس زمين، به چندين

متر برسد . گودبرداري معمولاً ب ا وسايلي مانند بيل مكانيكي يا لودر صورت مي كيرد ودر صورت

محدوديت زمين يا در دسترس نبودن ماشين آلات، اين كار با وسابل دستي مانند بيل وكلنگ

وفرغون انجام مي گيرد.

 

 

گود برداري در زمينهاي نامحدود

 

براي گودبرداري اين گونه زمين ها از ماشيم آلاتي مانند بيل مكا نيكي ،لودر و ... استفاده مي

شود وخاك را با شيب مناسب برداشته وبا كاميون به خارج محوطه حمل مي گردد .چنانچه نياز به

گودبرداري در عمق نسبتاً زياد باشد، اين كار در لايه هاي مختلف وبه تدريح انجام مي گيرد تا كف

گود به عمق پيش بيني برسد .

شيب ديوارهاي محل گودبردار ي : براي جلوگيري از ريزش ديواره هاي محل گود برداري

به داخل، معمولاً خاك برداري طوري صورت مي گيرد كه ديواره هاي كناري گود ،داراي شيب

ملايمي باشد.

 

 

 

گودبرداري در زمين هاي محدود

گودهايي كه درمجاورت بناهاي موجود ايجاد مي شوند ، نبايد به هيچ عنوان به پايداري

اين بناها چه در مرحلة موقع اجرا وچه در مرحلة نهايي آسيب وارد كنند .بعد از پياده كردن نقشه

وكنترل آن در صورت لزوم اقدام به گودبرداري مي نمايد . گودبرداري برا ي آن قسمت از ساختمان

در موقع گودبرداري چنانچه محل گودبرداري بزرگ نباشد از وسايل معمولي استفاده مي

گردد. براي اين كار تا عمق معيني كه عمل پرتاب خاك با بيل به بالا امكان پذير باشد عمل

گودبرداري را ادامه مي دهند وبعد از ان پله اي ايجاد نموده وخاك حاصله از عمق پايين تري از پله

را روي پله ايجاد شده، ريخته واز روي پله دوباره به خارج منتقل مي نمايند . براي گودبرداري هاي

بزرگ استفاده از بيل وكلنگ مقرون به صرفه نبوده وبهتر است از وسايل مكانيكي مانند لودر وغيره

استفاده شود . در اين گونه موارد خارج كردن خاك از مح ل گودبرداري وحمل آن به خارج از كارگاه

معمولا از سطح شيب دار استفاده مي گردد.

 

منبع:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

یونولیت ساختمانی

 

موسسه استاندارد هنوز «استاندارد یونولیت های ساختمانی» را ابلاغ نکرده است

تا چند وقت دیگر استاندارد تولید یونولیت های ساختمانی رسما اعلام و منتشر می شود و آن وقت است که سازندگان ساختمان با خیال راحت اقدام به خرید بلوک های سقفی پلی استایرنی که نشان استاندارد دارد، می کنند، اما ماجرای یونولیت های ساختمانی فقط به رعایت استاندارد در مرحله تولید آنها ختم نمی شود. بلکه نحوه به کارگیری آنها در سازه ساختمان بسیار مهم است.

 

براساس دستورالعمل وزارت مسکن در استفاده از پلی استایرن های ضد حریق رعایت چهار نکته کلیدی ضروری است. اول اینکه تشخیص ضد حریق بودن این بلوک ها از عهده افراد عادی خارج است و این مساله باید توسط آزمایشگاه های متخصص صورت گیرد. دوم اینکه هنگام دیوار کشی باید پلی استایرن تراشیده شود و دیوار به صورت بنایی کامل اجرا گردد چون در غیر این صورت با وقوع آتش سوزی، حریق از واحدی به واحد دیگر به راحتی منتقل می شود. سوم اینکه به هیچ عنوان گچ، خاک و اینگونه مواد نباید به بلوک های سقفی پلی استایرن، بچسبد چون هنگام آتش سوزی پلی استایرن جمع می شود و در نتیجه گچ و مواد ساختمانی رها شده و باعث آسیب رساندن به ساکنان ساختمان می شود. چهارم اینکه هنگام استفاده از پلی استایرن استفاده از سقف کاذب ضروری است؛ چرا که سقف کاذب از سرایت آتش جلوگیری می کند.

اغلب غیراستاندارد هستند

کارشناس ارشد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور درباره این بلوک ها به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر بیش از 60درصد بلوک های سقفی پلی استایرن که در بازار وجود دارد از نوع غیراستاندارد است و این بلوک ها با کوچکترین حریق گازهای سمی از خود متصاعد می کند که جان ساکنان را قبل از آتش سوزی خواهد گرفت.

لطفی زاده اظهار داشت: موسسه استاندارد طبق آیین نامه هیات دولت مکلف بوده تا پایان سال 86 برخی از محصولات ساختمانی و فن آوری های نوین ساختمانی را مشمول استاندارد اجباری کند اما تا این لحظه این اتفاق رخ نداده است. این در حالی است که هر اندازه مهندسان ناظر در کارشان دقت کنند اما تا مادامی که مصالح استاندارد نباشند، ساختمان ها نیز دارای استحکام

کافی نخواهند بود.

عایق حرارتی داشته باشد

در همین حال ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه سازان تهران نیز در گفت و گو با دنیای اقتصاد گفت: اساسا بلوک های سقفی پلی استایرن در صورتی که تاییدیه مرکز تحقیقات ساختمان را داشته باشند خاصیت ضدحریق دارند و استفاده از آن ها مجاز است، اما در صورتی که این تاییدیه را نداشته باشند این خاصیت را نداشته و استفاده از آن ها مجاز نیست. وی خاطرنشان کرد: در همین حال در هنگام استفاده از بلوک های سقفی پلی استایرین از آنجا که قدرت جذب ملات بر روی آن ها بسیار ضعیف است، استفاده از توری های فلزی روی آن ها ضروری است. اما در برخی ساختمان ها این بلوک ها به تنهایی در طبقات کار گذاشته می شود و همین امر باعث می شود ساختمان زیر پای ساکنان در هنگام راه رفتن حالت لرزش پیدا کند. رهبر خاطرنشان کرد: برای اینکه خاصیت ضدحریق بودن این نوع تیرچه ها جنبه عملیاتی پیدا کند ضروری است که یک نوع عایق روی آن ها نصب شود تا در صورتی که حریق اتفاق بیفتد آتش با تاخیر به تیرچه بلوک برسد اما در حال حاضر استفاده از این نوع عایق ها هم به ندرت است.

آزمایش فندک معیار نیست

از سوی دیگر بهرام غفاری، رییس سازمان نظام مهندسی تهران در گفت و گو با دنیای اقتصاد گفت: اساسا بلوک سقفی پلی استایرین هایی که نسوز است یک نوع خاصی است که منطبق بر مبحث سوم مقررات ملی ساختمان است و البته قیمت این نوع محصول استاندارد در حدود 5 برابر بیشتر از پلی استایرن های بدون عایق است. وی افزود: اما در حال حاضر در فرآیند ساخت و ساز معمولا از پلی استایرین های غیرمجاز استفاده می شود که در زمان آتش سوزی گازهای سمی کشنده از خود متصاعد می کنند. غفاری تاکید کرد: البته در حال حاضر بیشتر تولید کنندگان و فروشندگان پلی استایرین ها مدعی هستند که محصول آنان نسوز است و استاندارد است و برای اغوای مشتریان با روشن کردن فندک بر روی محصول خود درصدد هستند ادعای خود را به فروشنده ثابت کنند. این در حالی است که این آزمایش باید در آزمایشگاه های خاص صورت گیرد چرا که اگر این محصول استاندارد باشد باید در دمای 400 درجه سانتی گراد که درجه حریق در زمان آتش سوزی ساختمان است، مقاومت کند.

یونولیت از نگاه آتش نشانی

از سوی دیگر معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران در گفت و گو با دنیای اقتصاد در این رابطه گفت: پلی استایرین یا یونولیت که امروزه در ساختمان ها با هدف سبک سازی و سهولت در اجرای سقف های بتنی به کار می رود اگر از نظر حفاظت در برابر آتش سوزی ایمنی آن به درستی مورد توجه قرار نگیرد خطرات ناشی از آن می تواند تاثیرات نامطلوبی روی افراد بگذارد. داوود براتی افزود: به طور کلی مصالح ساختمانی باید در مقابل آتش سوزی و فاکتورهایی از جمله بارهای استاتیکی و دینامیکی مورد آزمایش قرار گرفته و با توجه به نتایج آن به کارگیری مصالح در ساختمان باید به گونه ای صورت پذیرد که صرفا مصالح استاندارد یا ایمن در ساختمان ها

مورد استفاده قرار گیرد. براتی خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما از نظر نرم افزاری و سخت افزاری در رابطه با کیفیت مصالح و آزمایشات لازم در راستای اطمینان از کیفیت مطلوب و شرایط ایمن مصالح ساختمانی ضعف های بسیاری وجود دارد. وی گفت: در رابطه با پلی استایرن سازمان آتش نشانی تهران در سال های اخیر و به ویژه سال های 85 و 86 پی گیری جدی در راستای مرتفع کردن این کاستی ها انجام داده و نتایج بررسی ها و نگرانی های خود را به نهادهای مرتبط از جمله وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی منعکس کرده است.

وی گفت: براساس گزارش های ارسالی به این سازمان و شواهد موجود به نظر می رسد هنوز هم تولیدکنندگان غیرمجاز، یونولیت را به صورت غیراصولی تولید کرده یا حتی به صورت تقلبی آرم تاییدیه را به روی محصول خود منقوش می کنند. براتی اظهار داشت: در هر حال با توجه به اهمیت موضوع این سازمان اعتقاد دارد که باید در مورد این گونه مصالح با توجه جدی و پیش بینی امکانات و تجهیزات لازمه و به ویژه با بازنگری استانداردها و توجه ویژه به آموزش ها و فرهنگ سازی مسوولان ذی ربط جهت اصلاح این روند اقدام کنند. براتی تصریح کرد: در سال های گذشته در دو الی 3 حادثه آتش سوزی که در کارگاه های ساختمانی رخ داد این محصول خطرناک رفتار خود را در برابر حرارت ناشی از آتش سوزی به طور عملی نشان داد و اگر هم این روش در ساختمان سازی موجب کاهش بارهای استاتیکی و سبک شدن ساختمان ها شود اما در نقطه مقابل آتش سوزی برای ساختمان ها را به دنبال خواهد داشت.

 

07-01.jpg

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

يال(لبه ها):

به منظور كنترل .خمش بايد فرم تقاطع طراحي شده را به وسيله سخت كردن

هردو انتها ولبه بيروني رانيز به وسيليه تامين مقاومت دربرابر رانش بيروني ثابت نگاه داشت.

لازم است لبه هاي ورق هاي تاشده به منظور ثابت باقي ماندن فرم انها تحت هرگونه بارگذاري محدودگردد.

 

اين امر به وسيله سختي بيشتر درانتها از طريق ضخيم كردن انها در محل اتصال قاب هاي

سه فصلي روي ستونهاي تكيه گاهي واضافه كردن ميله ها ي مهار براي ايجاد مقاومت جانبي

يا با استفاده از ديوارهاي باربر (كه تكيه گاه عمودي را تامين مينمايد وعلاوه

بر ان سبب ثابت باقي ماندن فرم .در انهايپوسته شده و رفتاري مانند ديوارهاي برشي

براي ايجاد مقاومت در برابر نيروهاي رانشي بيرون دارند.)حاصل ميگردد.

 

منبع:كتاب درك ورفتار سازه_صفحه _252_ فصل16_نوشته:فولر مور ترجمه:دكتر محمود گلابچي

لینک به دیدگاه

يال(لبه ها)

 

لنگ کفش

:ws3:

برای زدن توی سر عمله های خنگ:ws28:

در مواقعی که کارگر زیادی استراحت کند بایستی پرتاب شود:4chsmu1:

برای جلوگیری از ورود حیوانات متفرقه نظیر گربه:ws28:

 

لیکا :ws2:

لیکا چیست؟

یکی از روش های تهیه دانه های سبک استفاده از کوره گردان است .وقتی برخی از انواع رس با دانه هایی به ریزی صفر تا دو میکرون در دمای بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد در این کوره ها حرارت می بینند ،گازهای ایجاد شده در داخل آنها منبسط می شوند و هزاران سلول هوای ریز تشکیل می دهند .با سرد شدن مواد ،این سلول ها باقی می مانند و سطح آن ها سخت می شود .

مهمترین ویژگی های لیکا عبارتند از :

 

وزن کم ،عایق حرارت ،عایق صوت ، باز دارنده نفوذ رطوبت، مقامت در برابر یخ زدگی ،تراکم ناپذیری تحت فشار ثابت و دائمی ،فساد ناپذیری ،مقاومت در برابر آتش و PH نزدیک به نرمال .

 

وزن کم این دانه ها و در نتیجه هزینه حمل پایین آن باعث شده است تا از لیکا در پر کردن فضاهای خالی استفاده شود .در کاربرد های خاص نظیر زیرسازی ساختمان و تسطیح و شیب بندی بام ،خواص عایق حرارتی و دوام لیکا مشخصات فنی مناسبی برای آن فراهم می کند .

 

در راهسازی نیز از تراکم ناپذیری لیکا برای کنترل نشست پلاستیک بستر های سست استفاده می شود .همچنین جذب آب مناسب ،تخلخل و دوام لیکا آن را برای کشاورزی بدون خاک مناسب ساخته است . همین خواص باعث شده است تا در تصفیه فاضلاب های خانگی از ***** های ساخته شده از لیکا استفاده شود.

 

ویژگی های بتن لیکا

 

خواص لیکا باعث شده است تا در بتن سبک لیکا کاربردهای فراوانی داشته باشد . مهمترین ویژگی های بتن لیکا عبارتند از ،وزن کم ،سهولت حمل و نقل ،بهره وری بالا هنگام اجرا ،سطح مناسب برای اندود کاری ،مقاومت و باربری در شرایط خاص ،عایق حرارت ،مقاومت در برابر آتش ،عایق صدا مقاومت در برابر یخ زدگی ،بازدارندگی در برابر نفوذ رطوبت و دوام در برابر مواد آهکی .

 

متناسب با وزن و مقاومت مورد نظر از بتن سبک لیکا به عنوان پر کننده ،عایق و یا باربر استفاده می شود . بتن لیکا می تواند درجا ریخته شود و یا به صورت بلوک ،اجزای ساختمانی و سایر قطعات پیش ساخته به کار رود . در هر مورد متناسب با کاربرد و روش اجرا از دانه بندی های مناسب لیکا استفاده می شود .

 

بتن های پرکننده و عایق اغلب در پی سازی و زیر سازی ساختمان ،شیب بندی کف و بام ،بلوک ها یا اجزای دیوارهای جداکننده و محیطی غیر باربر به کار می روند .

 

در حالی که از بتن های سبک سازه ای – که البته عایق نیز خواهند بود – در ساخت اجزای مقاوم نظیر بلوک های باربر ،پانل های دیواری و سقفی مسلح و نیز اسکلت بتن مسلح ساختمان ها استفاده می شود .قابل توجه است که به دلیل الزامات مقاومت و دانه بندی ،تنها با استفاده ازدانه های لیکا می توان در ایران بتن سبک سازه ای ساخت .

 

 

 

جدول کاربردهای لیکا بر حسب اندازه دانه ها

 

اندازه

کاربرد

(لیکای درشت )بادامی 10-20mm

پی ،پرکننده سبک،تولید بلوک کف ،عایق سازی کف ،سقف عایق سازی ابنیه تسطیح بام ،زیر سازی ساختمان ،زهکشی

(لیکای متوسط)نخودی 3-10mm

تولید بتن سبک لیکا ،تولید بلوک ،دال و اجزای ساختمانی ،زیر سازی ساختمان

لیکاری ریز و بسیار ریز 0-3mm

تولید بلوک ،دال و اجزای ساختمانی تولید بتن سبک ،تولید اندود و ملات لیکا

لینک به دیدگاه

الاستو کاور-مصالح ساختمانی 1249539951.jpg

عایق پوسته ای مایع از جنس آکریلیک:

 

الاستو کاور عایقی یک جزیی و محلول درآب است که برای اجرا در موارد بسیار گوناگون و سطوح گونا گون در داخل و خارخ ساختمان طراحی شده است.

مزایای الاستو کاور:

الاستو کاور را میتوان به تنهایی برای عایق کردن قسمت های مختلف ساختمان مثل پشت بام، کف، بالکن ، دیوار ها، و نمای خارجی به کار برد.این عایق همچنین برای باز سازی و تعمیرات نیز کار بردد وسیعی دارد.

از این عایق میتوان برای حفاطت از سازه ها ، فونداسیون و دیوار های بتنی مدفون در خاک استفاده کرد.

الاستو کاور را میتوان بر تمامی سطوح از جنس های مختلف مثل سفال، آجر چوب، آسفالت ، بتن، سیمان ، آلومینیوم، گچ و.. اجرا کرد.

الاستو کاور ورقه ای لاستیکی و بسیار الاستیک است که رئی ترک ها و قسمت هایی که خطر نشت آب دارد را به خوبی می پوشاند.

الاستوکاور را میتوان به عنوان یک رنگ ضد غبار و ضد آب بر روی تمامی سطوح اجرا نمود.

 

 

1250072140.jpg

 

1249975908.jpg

ویژگی های الاستوکاور:

 

 

 

 

1250056129.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

ریسمون کار

که به نظر من هیچ چیزی در مهندسی عمران و مخصوصا در بخش ساخت مهمتر از این مساله که یه ریسمون کار دور چوب پیچیده داشته باشیم نیست . ریسمون کار بیشتر برای گونیای کردن کار برد داره و برای آجر چینی

راست درست بنا ها هست که نباشه کار رو متوقف میکنن

پس اگه میخواین بهونه دستشون ندین تو انبار همیشه یدکی داشته باشین

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
  • 1 ماه بعد...

دراگلاین (از ماشین آلات)

 

دراگلاین تشکیل شده از یک اتاقک فرمان، یک تیر جرثقیل، یک جام دراگلاین و کابل های لازم جهت کنترل قسمتهای مختلف یاد شده. این ماشین موارد استفاده بسیار دارد. حفاری با دراگلاین در سطوح بالاتر از سطح اتکاء ماشین تا سطوح خیلی پایین تر از سطح اتکاء ماشین و زمینهای نرم تا زمینهای متوسط سخت امکان پذیر می باشد.

یکی از مهمترین موارد برتری دراگلاین بر سایر ماشین آلات یاد شده در این فصل همانا بازوی طویل آن برای حفاری و تخلیه مواد کنده شده بوده و سیکل کار آن نیز بسیار کوتاه است.کابل بالا برنده برای بالا و پایین بردن جام می باشد.

حفاری از طریق کشیدن جام بر روی مواد حفاری توسط کابل کششی صورت می گیرد. Dragline.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

ناودانی :

 

IMAGE0012.JPG

یکی از پروفیلهای مورد استفاده در سازه های فولادی میباشد. این نیمرخ ها دارای تنها یک محور تقارن هستند. کاربرد آنها به صورت تکی تولید پیچش میکند. این نیمرخ ها به صورت جفت برای ستونها کاربرد دارند و به صورت تکی نیز به عنوان لاپه برای پوشش سقف های شیبدار به کار میروند. ترکیب ناودانی با مقاطع I شکل برای تولید ممان اینرسی زیاد در سازه های فولادی کاربرد دارد. با علامت Ca * b که در آن a عمق ناودانی و b وزن واحد طول است نشان داده میشوند.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

يونوليت:w00:

نام اصلی آن پلی‌استیرنیا پلاستوفوم است، نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و حرارت است که از فرایندهای پتروشیمی تهیه می‌شود

لینک به دیدگاه

تانك .

نه ببخشيد :ws3:

تير ورق ...

 

زماني كه نياز به سطح مقطع خاص داشته باشيم يا نيازبه سطح مقطع بيشتر از تير هاي آماده در بازار يا زماني كه صرفه اقتصادي داشته باشد از تير ورق استفاده ميكنيم ...

از اتصال ورق هاي فولادي به هم تير ورق تشكيل ميشود ... نحوه و شرايط اتصال به نظر طراح و محاسب بستگي دارد....

 

______________

 

دست در نكنه كه اين تاپيك از اونن پايين ما ايينا در آوري ... خودم يكي دوبار خواستم ولي چيزي از "ي" به ذهنم نرسيد ....:ws3:

ميتونه مفيد باشه ....

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

قاب:banel_smiley_4:

قاب (Frame) یا چارچوب (Framework) به یک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و یا به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اطلاق می‌شود که مولفه‌های گوناگون اشیاء را در خود جای دهد و یا به عنوان تکیه‌گاهی برای آن‌ها عمل نماید.

لینک به دیدگاه

1.دیوار برشی(shear wall )

2.یونولیت

3.تیرهای لانه زنبوری

4.یراق آلات

5.تیرچه بلوک

6.کلنگ

7.گودبرداي

8.یونولیت ساختمانی

9.يال(لبه ها):

10.لنگ کفش:ws3:لیکا :ws2:

11.الاستو کاور

12.ریسمون کار

13.راپید(قلم نقشه کشی)

14.دراگلاین (از ماشین آلات)

15.ناودانی :

16.يونوليت:w00: پلی‌استیرنیا پلاستوفوم

17.تانك . نه ببخشيد :ws3:تير ورق ...

18.قاب:banel_smiley_4:

. . .

18تا خیلی تعدادش کمه !!! میپرسید چرا ؟؟ میگم چون از سال 2009 این تاپیک اینجا خاک خورده !!

موافقید اگه حرف بعدی رو خودمون انتخاب کنیم برای نفر بعد!!؟؟؟

19.بولت bolt : به فارسی میشه پیچ مهاری!!!:ws3:

20.بیس پلیت Base Plate: اینم به فارسی میشه صفحه کف ستونی!! (مثل هلی کوپتر و چرخ بال و بالگرد و ... میمونه:ws28:)

 

ابتدا دلايل استفاده از صفحه كف ستوني و بولت را توضيح مي دهم :

ستونهاي يك ساختمان اسكلت فلزي ، نقش انتقال دهنده بارهاي وارد شده را به فنداسيون (به صورت نيروي فشاري ، كششي ، برشي يا لنگر خمشي) به عهده دارند. در اين ميان ، ستون فلزي با صفحه اي فلزي كه از يك سو با ستون و از سوي ديگر با بتن درگير شده است روي فنداسيون قرار مي گيرد. توجه به اينكه ستون فلزي به علت مقاومت بسيار زياد تنشهاي بزرگي را تحمل مي كند و بتن قابليت تحمل اين تنشها را ندارد ؛ بنابراين صفحه ستون واسطه اي است كه ضمن افزايش سطح تماس ستون با پي ، سبب مي گردد توزيع نيروهاي ستون در خد قابل تحمل براي بتن باشد. كار اتصال صفحه زير ستوني با بتن بوسيله ميله مهار (بولت Bolt) صورت مي گيرد و براي ايجاد اتصال ، انتهاي آن را خم مي كنيم و مقدار طول بولت را محاسبه تعيين مي كند. تعداد بولت ها بسته به نوع كار از دو عدد به بالا تغيير مي كند ، حداقل قطر اين ميله هاي مهاري ميلگرد نمره 20 است ؛ در حالي كه صفحه تنها فشار را تحمل مي كنر ، بولت نقش عمده اي ندارد و تنها پايه را در محل خود ثابت نگه مي دارد . نكته مهم هنگام نصب ستون بر روي صفحه تقسيم فشار اين است كه حتما انتهاي ستون سنگ خورده و صاف باشد تا تمام نقاط مقطع ستون بر روي صفحه بيس پليت بنشيند و عمل انتقال نيرو بخوبي انجام پذيرد . از آنجا كه علاوه بر فشار ، لنگر نيز بر صفحه زير ستوني وارد مي شود ، طول بولت بايد به اندازه اي باشد كه كشش وارد شده را تحمل نمايد كه اين امر با محاسبه تعيين خواهد شد.

 

روش نصب پيچهاي مهاري :

 

به طور كلي ، دو روش براي نصب پيچهاي مهاري وجود دارد :

 

الف) نصب پيچهاي مهاري در موقع بتن ريزي شالوده ها : در اين روش ، پيچها را در محلهاي تعيين شده قرار مي دهند و موقيعت آنها را به وسيله مناسبي تثبيت مي كنند ؛ سپس اطرافشان را با بتن مي پوشانند . روشهاي گوناگوني براي تثبيت پيچهاي مهاري در محل خود وجود دارد كه صورت زير توضيح خواهم داد :

 

روش اول : ابتدا بوسيله صفحه اي نازك مشابه با ورق كف ستوني كه شابلن يا الگو ناميده مي شود . قسمت فوقاني بولت و قسمت پايين را بوسيله نبشي به يكديگر مي بنديم تا مجموعه اي بدون تغيير شكل به دست آيد ؛ آن گاه محورهاي طولي و عرضي صفحه الگو را با مداد رنگي ( گچ و يا رنگ) مشخص مي كنيم ؛ سپس بوسيله ريسمان كار يا دوربيت تئودوليت با ميخهاي كنترول محور كلي فنداسيون را در جهتهاي طولي و عرضي به دست مي آوريم و به كمك شخصي با تجربه در موقيعت مناسب آن قرار مي دهيم. ( محور طولي و عرضي صفحه شابلن بر محور طولي و عرضي كلي فنداسيون منطبق مي شود و در ارتفاع صحيح و به صورت كاملا تراز نصب مي گردد.) سپس به وسيله قطعات آرماتور آن را به ميلگردهاي شبكه آرماتور فنداسيون يا به قطعات ورقي (كه در بتن قرارداده اند ) جوش (منتاژ) داده مي شود ؛ به گونه اي كه هنگام بتن ريزي ، صفحه از جاي خود حركتي نداشته باشد. بايد دقت داشته باشيم كه در موقع بتن ريزي ، هوا در زير صفحه شابلن ، محبوس نسود . براي اين منظور ، معمولا سوراخ بزرگي در وسط شابلن تعبيه مي كنند كه وقتي بتن از اطراف زير صفحه را پر مي كند ، هوا از راه سوراخ خارج گردد و با بيرون زدن بتن از وسط صفحه ، از پر شدن كامل زير آن اطمينان حاصل شود.

 

روش دوم : صفحه تقسيم فشار پيش از بتن ريزي پي به طور دقيق در محل خود قرار مي گيرد و بوسيله آن بولت ها در جاي خود ثابت مي شوند . پس از بتن ريزي ، صفحه را از جاي خود خارج مي كنند و در كارگاه به طور مستقيم به پاي ستون متصل مي نمايند و پس از نصب ستون به همراه صفحه مهذه ها را محكم مي بندند. در اين حالت ، هر صفحه اي بايد كاملا علامت گذاري شود تا هنگام نصب اشتباهي رخ ندهد.

 

روش سوم : صفحه را قدري بالاتر از محل اصلي خود نگه مي دارند تا محل ميله هاي مهار به طور دقيق تعيين شود ؛ سپس ميله مهارها را ثابت مي كنند و عمل بتن ريزي را انجام مي دهند ؛ در حالي كه صفحه هنوز در جاي خود ثابت است . پس از پايان يافتن بتن ريزي صفحه را در تراز مورد نظر نگه مي دارند . اين عمل را مي توان به وسيله مهره هاي فلزي در زير صفحه اي كه ميله مهارها از درون آنها عبور كرده اند با پيچتندن و تنظيم آنها تا تراز لازم انجام داد. سپس فاصله هاي بين دو صفحه و روي بتن پي با ملات ماسه شسته و سيمان به نسبت يك حجم سيمان به دو حجم ماسه كاملا پر مي گردد يا از ماسه سيمان نرم (گروت) استفاده مي گردد.

 

ب) نصب پيچهاي مهاري پس از بتن ريزي شالوده : در اين روش ، در محل پيچهاي مهاري به وسيله قالب در داخل بتن فضاي خالي ايجاد مي كنند كه اين قالب جعبه ناميده مي شود . ميلگردي در بتن قرار مي دهيم ، پس از گرفتن و سخت شدن بتن شالوده ، جعبه را از محل خود خارج مي كنيم ؛ سپس پيچ مهاري را در محل خود درگير با آرماتور قرار مي دهيم و تنظيم مي كنيم و اطراف آن را با بتن ريزدانه ( با حفظ اصول بتن ريزي) پر مي كنيم . لازم به يادآوري است جعبه اي كه براي ايجاد فضاي خالي لازم براي نصب پيچ مهاري به كار مي رود ، بايد چنان طرح ريزي و ساخته شده باشد كه به سادگي و در حد امكان ، بدون ضربه زدن ، شكستن و خرد كردن از داخل بتن خارج شود. براي اين منظور مي توان از جعبه هايي كه قطعات آنها به صورت كام و زبانه متصل مي شوند يا از جعبه هاي لولايي و ساير اقسام جعبه ها استفاده كرد . در مواردي كه از پيچهاي مهاري با قلاب انتهايي و ركاب يا از پيچهاي مهاري با انتهاي كلنگي استفاده مي شود . براي سزعت بخشيدن به كار ، از جعبه هاي ساخته شده يا ورقهاي فولادي كه در درون بتن باقي مي مانند ، استفاده مي شود . بايد توجه داشت كه اين شيوه كار بيشتر براي فنداسيون ماشين آلات صنعتي در كارخانجات كاربرد دارند . لازم به ذكر است در بعضي مواقع براي اتصال كف ستون به شالوده ، به جاي پيچهاي مهاري از ميلگردها يا تسمه هايي استفاده مي كنند كه به ورق كف ستون جوش داده مي شوند كه به اين صورت مي باشد كه معمولا در موقع بتن ريزي ، مجموع ورق كف ستونها و مهارها را در شالوده كار مي گذارند ، پس از گرفتن و سخت شدن بتن ، ستون را روي ورق كف ستون قرار مي دهند و جوشكاري مي كنند.

 

محافظت كف ستونها و پيچهاي مهاري ( مهره و حديده ):

 

كف ستون ها از جمله قطعات ساختماني هستند كه اغلب در معرض اثر شديد رطوبت قرار دارند و بايد به نحو مطلوب حفاظت شوند . در ساختمانهاي معمولي و به طور كلي در ساختمانهايي كه پس از پايان يافتن كار اسكلت فلزي ديگر نيازي به بازديد و تنظيم كف ستونها نيست ، اطراف كف ستون را با بتن پر مي كنند و در صورتي كه قبل از بتن ريزي سطوح فولادي خوب تميز شده و كا جوش يا زغال جوش برداشته شده باشد ، بتن به فولاد مي چسبد و آن را كاملا محافظت مي كند . در بعضي ديگر از ساختمانها ، كف ستونها را نظير ساير قطعات به وسيله رنگ محافظت مي كنند . در ساختمانهاي صنعتي كه امكان باز كردن و نصب مجدد آنها وجود دارد ، با مواد قيري مخلوط با ماسه نرم از كف ستون ها حفاظت مي شود ؛ همچنين براي تميز ماندن حديدهاي پيچهاي مهاري و دوري از آسيب ديدگي بايد قبل از بتن ريزي فنداسيون ، قسمت حديدها به وسيله پلاستيك يا گوني يا سيم مناسب بسته شده ، پوشش مناسب صورت گيرد .

 

نفر بعدی با الف 1دونه بگه

لینک به دیدگاه

تیرچه

250px-Laxe_con_viguetas_e_bovedillas.JPG

سقفی با تیرچه

 

تیرچه یا الوار افقی به الوار چهارتراشی گفته می‌شود که در چوب‌بست سقف یا کف بکار می‌رود.

تیرچه را معمولاً از جنس چوب، فولاد یا بتن می‌سازند.

لینک به دیدگاه

اخ ببخشید تیرچه بود تراز بنایی بر روی گوشی

این برنامه با سنسور گوشی عمل می کند و در واقع یک فایل فلش هست و کار تراز بنایی را برای شما انجام میدهد برنامه مخصوص گوشیهای سری ۶۰ ورژن ۵ می باشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...