رفتن به مطلب

تعیین اندازه مناسب برای چاپ تصاویر دیجیتال


ارسال های توصیه شده

تعیین اندازه مناسب برای چاپ تصاویر دیجیتال مساله غامضی است. از كلمه غامض استفاده می‌كنیم چون‌كه فاكتورها و عوامل مختلفی در آن تاثیر دارند. سایز تصویر اولیه، نوع دوربین و لنز ، كاغذ چاپ، جوهر و پرینتر چاپ از جمله موارد موثر در این زمینه هستند. اما یك فاكتور دیگر نیز دارای اهمیت فراوانی است و آن قدرت تفكیك چشم انسان است. این فاكتور آخری خود را به دو صورت ممكن است نشان دهد:

1- ممكن است یك عكس برای دو نفر مختلف كه دارای قدرتهای متفاوتی از لحاظ تفكیك بینایی هستند، به گونه‌ای متفاوت تفسیر شود: یكی آنرا مورد قبول و دیگری آنرا با كیفیت پایین بداند.

2- هرچه تصویر در اندازه بزرگتری چاپ شود، نیاز به كیفیت پایینتری دارد تا برای چشم انسان قابل قبول بنظر برسد. شاید یكی از دلایل این مساله این باشد كه معمولا چنین تصاویری از فاصله دورتری دیده می‌شوند. دلیل دیگر این مساله این است كه مغز انسان عادت دارد تصاویر بزرگ را با كیفیت پایینتری ببیند اما در مورد تصاویر كوچك انتظار كیفیت بالاتری دارد.

مساله مهم دیگر در زمینه چاپ، این است كه باید فرق بین DPI پرینتر و PPI عكس را بدانیم. آنچه كه كیفیت عكس را مشخص می‌كند PPI (یا بعبارت بهتر، تعداد پیكسلهای موثر در اینچ) است. PPI تعداد پیكسلها را در فایل تصویری مشخص می‌كند و با استفاده از آن می‌توان اندازه مناسب برای چاپ تصویر را یافت. اما DPI ؛ این اصطلاح برای تعداد نقاطی كه پرینتر می‌تواند در یك اینچ چاپ كند، بكار می‌رود. به عبارت دیگر، پرینتر برای چاپ یك PPI روی كاغذ، نیاز به استفاده از چند نقطه جوهر با رنگهای مختلف دارد تا رنگ مناسب آن نقطه حاصل شود. پس معلوم می‌شود كه اولا DPI بزرگتر از PPI است ثانیا در كیفیت نقاط چاپ شده تاثیر دارد . اما بیاد داشته باشید كه در بسیاری از موارد از این دو اصطلاح به اشتباه، بجای هم استفاده می‌شود.

پس در هنگام چاپ عكس نباید تنها به DPI پرینتر توجه كرد بلكه باید اندازه فایل تصویر را (بر حسب پیكسلهای طول و عرض آن) در نظر گرفت و سپس با توجه به PPI لازم برای اندازه های مختلف چاپ، اندازه مناسب برای چاپ را پیدا نمود.

چگونه PPI لازم برای اندازه های مختلف چاپ را بیابیم؟ برای عكسهای كوچك كه معمولا از نزدیك دیده می‌شوند، حداقل 150تا 200 ، PPI لازم است. اما برای عكسهای بزرگتر میزان PPI لازم كاهش می‌یابد. وقتی PPI لازم تعیین شد، برای تعیین اندازه چاپ مناسب، طول و عرض فایل تصویر را (بر حسب پیكسل) تقسیم بر PPI می‌كنیم تا ابعاد چاپ بدست آید( مثلا برای فایل 1200*1600پیكسل كه PPI آنرا برای چاپ برابر 150تعیین كرده ایم، اندازه چاپ 10.5 در 8 اینچ بدست می‌آید.)

برای راحتی كار و نیز دقت بیشتر و استفاده از سایز های استاندارد، می‌توانید از این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اكسل(worksheet ) استفاده كنید.

ef1bsnxvurm345a45hti.jpg

پس از بازنمودن آن در اكسل، كافیست كه اندازه عكس خود را (اندازه دو ضلع آن) را بر حسب پیكسل، وارد كادر مخصوص نمایید. پس از اینكار، در قسمت پایین كاربرگ، كیفیت چاپ این عكس را در اندازه‌های مختلف را مشاهده خواهید كرد كه با عبارات بد، متوسط، خوب و عالی مشخص شده است. بهتر است برای چاپ ایده‌آل تنها از اندازه‌هایی كه كیفیتشان خوب یا عالی است، استفاده شود.

 

نكات مهم برای استفاده از كاربرگ

1- اندازه نهایی عكس برای چاپ را باید وارد این كاربرگ كنید نه اندازه اولیه عكس، چرا كه ممكن است عكس اولیه برش(CROP) خورده باشد و مثلا یك عكس 4 مگاپیكسلی به عكس 3 مگاپیكسلی تبدیل شده باشد.

2- بعلت ناثابت بودن فاكتور تفكیك چشم انسان، اندازه هایی كه در این كاربرگ گفته شده است، با تخمین 10-15 درصد قابل تغییر است. یعنی برای چشمهایی كه قدرت تفكیك كمتری دارند تا 10-15 درصد افزایش اندازه، بازهم كیفیت خوب است.

3- در این كاربرگ، مساله مهم كیفیت مورد نیاز پایینتر در سایز های بزرگ نیز لحاظ شده است. بعبارت دیگر در چون در سایز های بزرگ كیفیت پایینتری برای چشم انسان لازم است، می‌توان عكس را در مقادیری بیش از آنچه كه برای سایزهای كوچك محاسبه می‌شود، چاپ كرد. مثلا در سایز 50*75 سانتی متری، PPI ایده‌آل باید مقداری بیشتر از 120 باشد ولی در سایز 10*15 ، PPI ایده‌آل باید بیش از 200 باشد.

4- نسبت بین دو ضلع عكس نیز مهم است. اگر عكس مورد نظرتان را به گونه ای برش بزنید كه با نسبتهای استاندارد عكس تفاوت زیادی داشته باشد، ممكن است علیرغم دارا بودن پیكسلهای موثر بالا، ، كیفیت چاپ خوبی در اندازه های استاندارد نداشته باشد. این موضوع نیز در این كاربرگ لحاظ شده است.

5- ایده اولیه این كاربرگ متعلق به Craig fehol از دانشگاه Cincinnati است. ما برای راحتی كاربران فارسی زبان، آنرا به فارسی برگردانده ، از واحد های رایج (‌سانتی متر) استفاده كرده ایم و همچنین قسمتی را به آن افزوده ایم: فرض كنید كه می‌خواهید عكسی را با اندازه 30*40 سانتیمتر چاپ كنید. با در نظر گرفتن تمام عوامل (شامل PPI و قدرت تفكیك چشم و ..) به چه فایلی نیاز دارید تا كیفیت چاپ عالی باشد؟ بعبارت بهتر، چگونه فایلی را باید با دوربین یا اسكنر تهیه كنید و دقت آن فایل باید چقدر باشد؟ با استفاده از قسمت دوم فایل كاربرگ فوق، می‌توانید این اطلاعات را بدست آورید.( مثلا برای چاپ عكسی با ابعاد 50*40 سانتیمتر با كیفیت خوب، نیاز به فایلی با دقت 7 مگاپیكسل( ابعاد 3000*2300 پیكسل) و با كیفیت متوسط نیاز به فایلی با دقت 4.5 مگاپیكسل (ابعاد 2300*1800 پیكسل) دارید). یك كاربرد دیگر این قسمت این است كه قبل از خرید دوربین دیجیتال، نیاز چاپی خود را مشخص كرده و بر اساس دقت مورد نیازتان، دوربین خود را انتخاب كنید. پس اگر نیاز به چاپهای 40*50 سانتیمتری دارید، حداقل به یك دوربین 7 مگاپیكسلی فكر كنید.

در این قسمت دوم نیز مساله نیاز به كیفیت پایینتر در چاپهای بزرگ، لحاظ شده است. با استفاده از محاسبه این قسمت، حداقل اندازه طول و عرض فایل بر حسب پیكسل مشخص می‌شود و نه اندازه واقعی فایل بر حسب پیكسل. به عبارت دیگر كاربر می‌فهمد كه فایل مورد نیاز وی، حداقل بایستی دارای چه دقتی باشد ولی نسبت طول به عرض فایل را مشخص نمی‌كند. كاربر مقادیر محاسبه شده را با فایل خودش مقایسه می‌كند تا از لحاظ كیفیت چاپ مشكلی نداشته باشد. مثلا اگر كاربر بخواهد چاپ با اندازه 60*40 داشته باشد، نتیجه محاسبه برای كیفیت متوسط، 1890*1890 است. حال اگر كاربر فایلی با دقت 2500*2000 داشته باشد، برای چاپ با كیفیت متوسط كفایت می‌كند چرا كه از آن مقادیر حداقل، دقت بیشتری دارد.

y733tu8z2fq65q6nd1p.jpg

 

 

قدم آخر:

پس از تعیین اندازه مناسب برای چاپ، چه باید كرد؟ خوب، اگر می‌خواهید فایلتان را به جایی بدهید تا برایتان چاپ كنند، برایشان مشخص كنید كه با چه ابعادی فایل عكس شما را چاپ نمایند. اما اگر خودتان می‌خواهید چاپ كنید، باید پرینتر را مجبور كنید كه با سایز مورد نظرتان عكس را چاپ كند. چگونه؟

فایل را در فتوشاپ (یا هر برنامه ویرایش تصویر دیگر) باز كنید. وارد قسمت Image Size شوید. چك مارك جلوی گزینه Resample image را بردارید (اینكار خیلی مهم است چرا كه نمی‌خواهید تعداد پیكسلهای تصویرتان تغییری كند) . سپس در قسمت Document Size ، اندازه طول و عرض مورد نظرتان (را كه قبلا با توضیحات فوق و یا با فایل اكسل فوق یافتید) وارد نمایید. در نهایت عكس را چاپ نمایید.

پس بطور خلاصه برای چاپ با اندازه مناسب، این سه مرحله لازم است:

1- طول و عرض تصویرتان را بر حسب پیكسل بدست‌ آورید.

2- با استفاده از توضیحات فوق و یا با فایل اكسل فوق، اندازه مناسب چاپ را بدست آورید.

3- فایل عكستان را با همان اندازه مناسب چاپ كنید (با استفاده از نرم افزار/ و یا تاكید روی اندازه چاپ در هنگام تحویل فایل برای چاپ در فروشگاههای عكاسی).

 

منابع:

1.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

2.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

3.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

4.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

5.http://www.nikonians.org/html/resources/guides

6.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

7.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

8.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

9.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

10.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...