رفتن به مطلب

گیاه درمانی در بیماری های قلبی – عروقی


rize

ارسال های توصیه شده

:: روغن زیتون، نگهبان قلب

 

اگر از آن دسته افرادی هستید كه به جای سس، از روغن زیتون برای طعم و مزه سالاد خود استفاده می‌كنید، دكتر كشاورز، مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تهران به شما می‌گوید:"به این طریق شادابی و طراوت پوست، سلامتی قلب و عروق خود را افزایش می‌دهید. این روغن، عملكرد محافظتی برای معده داشته و این ارگان را از زخم و التهاب مصون نگه می‌دارد. ناگفته نماند كه این روغن سبب افزایش ترشح صفرا و هورمون‌های لوزالمعده می‌‌شود، در نتیجه می‌‌تواند از تشكیل سنگ‌های صفراوی نیز جلوگیری كند."

 

به تازگی نتایج تحقیقی نشان داده است كه در روغن زیتون نوعی آنتی‌اكسیدان وجود دارد كه گلبول‌‌های قرمز خون را از صدمه محافظت می‌‌كند. اما به رغم تمامی این فواید بهتر است از حرارت دادن زیاد روغن زیتون پرهیز كنید. دكتر كشاورز تاكید می‌كند مواد غذایی حاوی روغن زیتون، باید با حرارت ملایم و آرام پخته شوند. اما در كل نباید فراموش كرد كه روغن زیتون (از هر نوعی كه باشد)، در مقایسه با روغن‌های دیگر، بهترین است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

ميوه را با غذاهاى گوشتى مصرف نكنيد خطرناك است باعث تخمير مواد در دستگاه گوارش و نفخ مى شود حاصل اين تخمر و نفخ در اثر قند ميوه است:باعث تشديد ضربان قلب ،فشار ديافراگم،گستردگى دستگاه گوارش و در اين حالت دستگاه گوارش به يك الكل سازى كوچك تبديل مى شودفگاز كربنيك حاصل به قلب فشار مى اورد و باعث نابودى سلولهاى ان مى شود اين بيشترين عامل بيماى قلبى است.:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
Doctor_Shovan مهمان

انار خون ساز است و رنگ صورت را شاداب می کند. شادی بخش، مفرح و مقوی قلب و معده است.

مرتضی صفوی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: از نظر طب قدیم ایران میوه انار سرد، تر و قابض است. آب انار سرد و تر است. پوست انار نیز سرد و خشک و بسیار قابض است.

وی گفت: پوست ریشه درخت انار از بقیه قسمت های این درخت قابض تر است. همه قسمت های درخت انار دارای تانن است که بسیار قابض است. برای مصارف دارویی از گل، برگ، پوست درخت، پوست ریشه و دانه انار استفاده می شود.

این متخصص تغذیه افزود: انار شیرین ادرار آور و ملین مزاج است و برای بیماری های مجاری ادرار مفید است، ترشح صفرا را زیاد می کند و اسهال را برطرف می کند.

صفوی گفت: انار خون ساز است و خون را تصفیه می کند و برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه است، رنگ صورت را شاداب می کند و شادی بخش و مفرح است.

وی افزود: صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می کند، برای افزایش وزن مصرف انار مفید است و آب انار مقوی قلب و معده است.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده و روده را از بین می برد، جوشانده پوست درخت انار نیز اثر ضد کرم دارد و برای برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار یا جوشانده برگ های انار استفاده شود.

وی گفت: برگ های له شده انار اگر روی پوست گذاشته شود، خارش را از بین می برد و برای برطرف کردن سوختگی پوست، گل های انار را له کرده و با روغن کنجد مخلوط کنید و این پماد را روی قسمت سوختگی بمالند.

این متخصص تغذیه افزود: دم کرده گل انار اسهال مزمن را برطرف می کند و دم کرده گل های انار به صورت غرغره برای از بین بردن زخم های دهان به کار برده می شود و دم کرده ریشه درخت انار برای برطرف کردن دندان درد مفید است و می توان برای این کار آن را در دهان مزمزه کرد.

farsnews

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

از آغاز تمدن بشری، گیاهان نه تنها در طبخ غذاهای مورد استفاده ی انسان ها نقش مهمی داشته اند، بلکه در درمان های طبی هم همراه انسان بوده اند.

118456111315118182253921122113622611146160.jpg

 

گیاه پزشکی و گیاه درمانی منشا پیدایش داروهای بسیاری از جمله داروی افدرین بوده است که از گیاه افدرا به دست آمده و یا داروی دیگوکسین که از گیاه Digitalis purpurea تولید شده است.

با پیشرفت های حاصل شده در امر پزشکی، طب سنتی و گیاه پزشکی جایگاه خود را از دست داده است، ولی در بسیاری از نقاط جهان هنوز اعتماد خاصی نسب به این گونه داروها وجود دارد.

متاسفانه به دلیل استفاده ی ناآگاهانه و خودسرانه ی برخی از مکمل های گیاهی و تداخل آن ها با بسیاری از داروها به ویژه داروهای قلبی – عروقی عوارض جبران ناپذیری هم ممکن است ایجاد شود، بنابراین در کنار تأثیرات مفید و مثبت آن ها باید از عوارض ناشی از تداخل آن ها با سایر داروها هم آگاه بود.

در جهان حدود 15 میلیون نفر در معرض خطر تداخل گیاهان دارویی و داروهای پزشکی می باشند و مصرف کنندگان این گونه داروها اطلاعات کمی در مورد تداخل داروهای گیاهی با سایر داروها و عوارض جانبی ناشی از آن ها دارند.

گیاهان بسیاری وجود دارند که دارای اثرات درمانی و پیشگیری کننده از بیماری های قلبی – عروقی هستند و بر بالا بودن چربی خون، فشار خون و نارسایی قلبی از طریق ایجاد اثرات آنتی اکسیدانی، ضد لخته ای، کاهش دهنده ی فشار خون و جلوگیری از سخت شدن عروق، تنظیم ضربان قلب و گشادکنندگی عروق تاثیرگذار هستند.

داده های به دست آمده از مطالعات اپیدمیولوژیک، نقش آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در گیاهان را در بهبود سلامت قلب و عروق به اثبات رسانده اند.

از طرفی گیاهان ممکن است تاثیرات منفی هم بر عملکرد قلب و عروق داشته باشند؛ از جمله ایجاد آریتمی، فشار خون و ایجاد اثرات مشابه جریانات عصبی سمپاتیک که باعث ایجاد تداخل در فعالیت قلب می شود.

برای مثال برخی از گیاهان دارویی با داروهای ضد انعقادی تداخل پیدا کرده و باعث افزایش اثر دارو و ایجاد احتمال خونریزی می گردند. داروی وارفارین یکی از داروهای مورد مصرف در بیماری های قلبی – عروقی است که تداخل آن با گیاهان اهمیت حیاتی برای بیمار دارد.

184251252276314841971331802182115017513128.jpg

در زیر برخی از مکمل های گیاهی که با وارفارین تداخل دارند ذکر شده است:

زنجفیل: زنجفیل یا زنجبیل از تشکیل لخته در خون جلوگیری می نماید، لذا باید از مصرف آن خودداری شود.

سیر: ثابت شده است که سیر از تشکیل لخته در خون جلوگیری می کند و باعث افزایش رقت خون می گردد.

بیمارانی که وارفارین مصرف می نمایند، نباید بیشتر از 1 حبه سیر در روز مصرف کنند، زیرا ممکن است باعث رقیق شدن بیش از حد خون و احتمال خونریزی گردد.

چای سبز: چای سبز باعث خنثی شدن اثر وارفارین می گردد، بنابراین افرادی که چای سبز و وارفارین مصرف می نمایند باید خون خود را مرتبا چک کنند تا اثر دارو کم نشده باشد.

خیار: پوست خیار حاوی ویتامین K می باشد. تا حد امکان خیار را بدون پوست مصرف نمایید.

گزنه: برگ های گیاه گزنه دارای ویتامین K می باشند و اثر وارفارین را کاهش می دهند، بنابراین از مصرف آن باید خودداری شود.

سویا: مصرف فرآورده های لوبیای سویا و شیر سویا باعث کاهش اثر ضد لخته ای وارفارین و افزایش احتمال بروز لخته می گردد. از مصرف فرآورده های حاوی سویا خودداری نمایید.

زردچوبه و پیاز: زردچوبه و پیاز هم دارای اثرات ضد لخته ای می باشند و مصرف زیاد آن ها باعث افزایش احتمال خونریزی می گردد. مصرف 1 عدد پیاز کوچک در روز منعی ندارد.

در مورد میوه ها هم دو مورد استثناء وجود دارد:

انبه و گریپ فروت.

گریپ فروت: در صورت مصرف مداوم آب گریپ فروت، اثر وارفارین زیاد شده و احتمال خونریزی را افزایش می دهد. در صورت مصرف وارفارین از مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت خودداری نمایید.

گریپ فروت در مختل شدن اثر داروهای دیگری هم نقش دارد و افرادی که از داروهای آنتی هیستامین، داروهای کاهش دهنده ی کلسترول و آرام بخش استفاده می نمایند، نیز باید از مصرف آن خودداری کنند.

انبه: مصرف فرآورده های انبه و آب و عصاره ی انبه باعث افزایش اثر ضد لخته ای وارفارین و احتمال خونریزی می گردد، بنابراین از مصرف آن خودداری نمایید.

 

مریم آریافر - کارشناس تغذیه

کارشناس ارشد صنایع غذایی

لینک به دیدگاه

مرسی از مطلب خوبی که گذاشتی در ضمن انار دارای تانن هست که خاصیت انقباض دارد

این اشتباه چاپی بود که نوشته تان

خیلی ممنون خیلیخیلیخیلی خوب بود:ws50::4uboxsmiley:

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...
Doctor_Shovan مهمان

مرسی از مطلب خوبی که گذاشتی در ضمن انار دارای تانن هست که خاصیت انقباض دارد

 

این اشتباه چاپی بود که نوشته تان

 

خیلی ممنون خیلیخیلیخیلی خوب بود:ws50:

:4uboxsmiley:

 

مرسی

ویرایش شد :rose:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...