رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام:icon_gol:

با توجه به گستره موضوع فشار درصنایع مختلف قصد داریم دراین تاپیک درمورد موضوع فشار...ابزارهای ایجاد فشار درصنعت...کنترل فشار درصنعت وتجهیزات ومتعلقات مرتبط صحبت کنیم

دوستان صاحب نظر میتونند راهنمای خوبی برای ما دراین زمینه باشند

موفق باشیم

لینک به دیدگاه

خب دراولین مرحله به بررسی تجهیزات یک مسیر فشار دار به عنوان نمونه یک مسیر فشار دار هیدرولیکی یا پنوماتیکی(با توجه به شباهتهای بسیار درمدارهای این دو)به عنوان یکی از مکانیزمهای پرکاربرد درصنعت میپردازیم

 

فیـلتر Filter

 

اولين و اصلي‌ترين قسمت در مجموعه واحد مراقبت ***** مي‌باشد. اين بخش وظيفه جداسازي ذرات جامد موجود در هوا را بر عهده دارد. وجود آلودگي در هوا باعث اختلال در عملکرد شيرها و عملگرها مي‌شود در ضمن عمر اين قطعات را نيز کاهش مي‌دهد. ***** باقي‌مانده آب موجود در هوا را نيز مي‌گيرد. اساس عملکرد آن چنين است که هوا با ورود به ***** از روي صفحه‌اي مي‌گذرد که اين صفحه به هوا حرکت دوراني مي‌دهد. اين حرکت باعث ايجاد نيروي گريز از مرکز شده و بدين طريق ذرات جامد و آب از هوا جدا مي‌شوند و در ته کاسه ***** رسوب مي‌کنند. سپس هوا از ميان سنگ ***** زينتري عبورکرده و تصفيه مي‌شود. سنگ ***** با توجه با ابعاد مش‌بندي آن مي‌تواند ذرات با ابعاد گوناگون را از خود عبور دهد. سنگ ***** متداول 20 ميکرومتر مي‌باشد اين سنگ مي‌تواند تنها ذرات کوچکتر از 20 ميکرومتر را از خود عبور دهد. سنگ ***** پس از مدتي کثيف مي‌شود و اين امر موجب افت فشار خواهد شد؛ لذا بايد سنگ را تعويض يا تميز نمود(تعويض سنگ توصيه مي‌شود.).

آب جمع شده در کاسه پس از رسيدن به حد معيني بايد تخليه شود که اين عمل توسط يک شير تخليه صورت مي‌گيرد. در صورتي که تخليه دستي مشکل باشد و يا ميزان رطوبت زياد باشد توصيه مي‌شود از *****ها با تخليه اتوماتيک استفاده شود.

لینک به دیدگاه

شير تنظيم فشار ( Pressure Regulator)

 

جهت ثابت نگه‌داشتن فشار کاري مستقل از نوسانات فشار شبکه از اين شير استفاده مي‌شود. بايد توجه داشت فشار اوليه (ورودي) در اين شير همواره از فشار ثانويه (خروجي) بيشتر باشد زيرا اين وسيله نمي‌تواند بعنوان تقويت کننده فشار عمل کند. دو نوع شير تنظيم فشار وجود دارد؛ يکي همراه با دهانه تخليه است و فشار اضافي بوجود آمده در شبکه را با خارج کردن هوا از بين مي‌برد و ديگري بدون دهانه تخليه مي‌باشد که در آن امکان تخليه هوا وجود ندارد

لینک به دیدگاه

روغن‌پاش ( Lubricator)

 

توسط روغن‌پاش مي‌توان ادوات پنيوماتيکي را روغن‌کاري نمود. روغن‌کاري قطعات متحرک سيلندرها و شيرها موجب کاهش اصطکاک و در حين حال مانع سائيدگي قطعات مي‌شود. در ضمن روغن‌کاري موجب مي‌شود که قطعات تا حدودي در برابر زنگ‌زدگي محافظت بشوند. البته بايد توجه داشت که قطعاتي که در مدارهاي کنترلي پنيوماتيکي کار مي‌کنند بهتر است از هواي عاري از روغن استفاده نمايند. روغن‌پاش بايد پس از ***** و شير تنظيم فشار قرارگيرد. بايد توجه داشت که روغني را استفاده نمود که با نشت‌بندها سازگار باشد و باعث از بين رفتن آنها نگردد. در مجموع روغن‌هايي با پايه نباتي جهت استفاده در روغن‌پاش توصيه مي‌شود.( به هيچ وجه استفاده از روغن هيدروليک توصيه نمي‌شود.) از جمله اين روغن‌ها مي‌توان به روغن‌هاي AWS AWS و AWSشرکت CASTROL و يا TELLUS TELLUS و TELLUS شرکت SHELL اشاره نمود.

لینک به دیدگاه

واحد مراقبت(Air Treatment Unit)

 

از کنار هم قرار گرفتن تجهيزاتي که در بالا ذکر شد واحد مراقبت ايجاد مي‌شود. در واقع هوا پس از عبور از واحد مراقبت آماده مصرف در تجهيزات پنيوماتيکي مي‌باشد. هر واحد مراقبت معمولاً از يک *****، يک شير تنظيم فشار، يک روغن زن و يک نمايشگر فشار تشکيل شده‌است. البته علاوه بر تجهيزات فوق برحسب نياز، مي‌توان از ميکرو*****، شير را‌‌ه‌انداز‌آرم(Soft Start Valve) و يا پرشرسوئيچ نيز استفاده نمود. قبل از هر واحد مراقبت بايد يک شير قطع و وصل نصب گردد اين شير مي‌تواند به صورت دستي، برقي و يا پنيوماتيکي عمل کند.

لینک به دیدگاه

سيلندرهاي يک‌طرفه

 

در اين نوع از سيلندرها، پيستون تنها از يک طرف تحت تأثير هواي فشرده قرار مي‌گيرد و طرف ديگر پيستون متصل به جو است. جهت برگشت اين نوع از سيلندرها از فنري که درون سيلندر قرارگرفته است استفاده مي‌شود. نيروي فنر طوري است که پيستون را در شرايط بي‌بار با سرعت زياد برمي‌گرداند. اين نوع از سيلندرها تنها در يک جهت مي‌توانند نيرو اعمال نمايند.

طول کورس اين نوع از سيلندرها وابسته به طول طبيعي فنر موجود در آنهاست. معمولاً اين نوع از سيلندرها داراي طول کورس محدودي مي‌باشند.

لینک به دیدگاه

ساختمان سيلندرها

 

سيلندرها از بخش انتهايي و بوش مربوط به آن، پيستون همراه با نشت‌بند، ميله پيستون،

بوش جلوي سيلندر، دهانه‌هاي هوا و بدنه پيستون تشکيل شده‌است.

بدنه سيلندر (1) در شرايط معمولي از فولاد يا آلياژهاي آلومينيومي ساخته مي‌شود. در شرايط خاص بدنه سيلندر مي‌تواند از برنج يا فولاد سخت کاري شده توسط کرم باشد. قسمت تحتاني (2) معمولاً از مواد ريخته‌گري شده مثل چدن يا آلومينيوم استفاده مي‌شود.

نشت‌بندها(Gasket) معمولاً از جنس پلي‌اورتان(Polyurthane)، NBR يا VITON مي‌باشند. نشت‌بندها با جنس NBR از طول عمر کمتري نسبت به نوع پلي‌اورتان برخوردارند ولي مقاومت آنها در برابر رطوبت بيشتر است. نشت‌بندها از جنس VITON از مقاومت حرارتي مناسبي برخوردارند و در مواقعي که دماي کاري بالا است، مي‌توان از آنها استفاده نمود. اين نوع از نشت‌بندها جهت استفاده در سيلندرهايي با سرعت بالا مناسب مي‌باشند.

بايد توجه داشت که از O-ring تنها براي نشت‌بندي محلهاي فاقد حرکت استفاده مي‌شود.

 

12101871761.bmp

لینک به دیدگاه

شير کنترل کننده جريان

 

در اين شير، که ساختمان داخلي آن را در شکل مشاهده مي‌کنيد، جريان هوا هنگام عبور از قسمت سوزني شکل آن، به علت کاهش سطح مقطعِ گذرِ جريان، کاهش مي‌يابد. لازم به ذکر است که در اين شير تنها ميزان عبور جريان کاهش مي‌يابد و فشار جريان تغييرچشمگيري نمي‌کند.

توسط اين شير مي‌توان سرعت پيشروي و برگشت يک سيلندر را کاهش داد و وجود اين شير در مسير رفت يا برگشت سيلندر براي اين منظور کافي مي‌باشد.

 

1212009938%D8%B4%D9%8A%D8%B1%20%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A1%20%D8%AC%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D9%86.JPG

لینک به دیدگاه

شير کنترل جريان با مانع برگشت

 

در بعضي عملگرها نياز داريم، که عملگر در يک جهت با سرعت کنترل شده ودر جهت ديگر بطور آزاد(ويا با سرعتي متفاوت) حرکت کند. شير کنترل جريان براي اينگونه مواردگزينهء خوبي نمي‌باشد، زيرا با بسته شدن در مدار، در هردو جهت به شکل مساوي تاثير مي‌گذارد. به منظور حل اين مشکل، شير کنترل جريان با مانع برگشت طرّاحي شده است که تلفيقي است از يک شير کنترل جريان و يک يک‌سوکنندهء جريان، که بطور موازي قرار گرفته‌اند.

نماي داخلي اين شير را در شکل مشاهده مي‌کنيد.

همانگونه که در شکل مشاهده مي‌شود، هنگام عبور جريان از سمت چپ به راست، قسمت آب‌بند بلند شده و اجازهء عبور آزادانهء هوا را مي‌دهد، ولي در جريان مخالف آب‌بند، روي منفذ نشسته و هوا ناچار بايد از قسمت گلويه شده عبور کند.

 

1212010201%D8%B4%D9%8A%D8%B1%20%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84%20%D8%AC%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D9%86%20%D8%A8%D8%A7%20%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%20%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B4%D8%AA.JPG

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...