رفتن به مطلب

► •*♥*•◄ سياهچاله ها مانع تشکيل ستارگان جديد ► •*♥*•◄


ارسال های توصیه شده

سياهچاله ها مانع تشکيل ستارگان جديد مي‌شوند

جام جم آنلاين: گروهي از اخترشناسان ايتاليايي با انجام تحقيقاتي نشان دادند که سياهچاله ها مانع تولد ستارگان جديد و جوان شدگي دوباره کهکشان ها مي شوند.

 

100937500858.jpg

به گزارش مهر، دانشمندان دانشگاه بلونيا در تحقيقاتي که نتايج آن را در ژورنال انجمن نجوم سلطنتي انگليس منتشر کردند در خصوص نقش سياهچاله ها در جلوگيري از انجام فرايند جوان شدگي دوباره کهکشان ها توضيح دادند.

اين تحقيقات نشان مي دهد که سياهچاله ها مي توانند مانع تولد ستارگان جديد و جوان شدگي دوباره کهکشان ها شوند.

اين دانشمندان در اين خصوص اظهار داشتند:«سياهچاله هايي که ما مشغول بررسي آنها هستيم در توده هاي بزرگ کهکشاني واقع شده اند. اين توده هاي کهکشانهايي توپهاي عظيمي از گاز هستند که در آنها تا هزاران کهکشان مي توانند وجود داشته باشند. در مرکز اين توده ها به طور معمول يک کهکشان غول پيکر است که در قلب آن يک سياهچاله وجود دارد».

تاکنون اعتقاد بر اين بود که گاز داخل توده هاي کهکشاني به تدريج سرد مي شود و ستارگان جديد را شکل مي دهند. اين درحالي است که اطلاعاتي که در دهه اخير ماهواره هاي آمريکايي و اروپايي ارائه کرده اند نشان داده اند که تولد ستارگان جديد يک حادثه بسيار نادر است و همچنين سن متوسط کهکشان ها بيشتر از آن چيزي است که تاکنون تصور مي شد.

اين دانشمندان افزودند:«از مدتها قبل فرض شده بود که فقدان باروري اين توده ها مي تواند به سياه چاله ها مربوط باشد اما تاکنون هيچ کس قادر نبود نشان دهد که اين فرايند چگونه اتفاق مي افتد. ما در اين تحقيقات موفق شديم يک مدل رياضي را ارائه کنيم که نشان مي دهد سياهچاله ها مي توانند از تشکيل ستارگان حتي تا مرزهاي دور توده هاي کهکشاني جلوگيري کنند».

به گفته اين ستاره شناسان، سياهچاله ها علاوه بر اينکه حجم بسيار زيادي از ماده کهکشاني را مي بلعند، در دوره هاي منظمي گازهاي بسيار سوزاني را با سرعت بسيار بالا ساطع مي کنند. اين گازها مي توانند به داخل توده کهکشاني تا فاصله ميليونها سال نوري نفوذ کنند. به اين ترتيب دماي توده به حدي بالا مي رود که از سرد شدن گاز داخل آن و تشکيل ستارگان جديد ممانعت مي شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...