رفتن به مطلب

پيتا، مجسمه‌ مريم‌ مقدس‌


ارسال های توصیه شده

مجسمه بسیار زیبای مریم مقدس وعیسی مسیح اثر میکل آنژ

 

احتمالا معروفترین تندیس مذهبی در دنیا همین اثر میکل انژ است.جالب است بدانید او این اثر خود را در 24 سالگی به پایان رساند.

 

michelangelo27s_pieta_5450_cropncleaned1.jpg

 

هنگامیکه به جزییات اثر نگاه میکنید از ظرافت وگیرایی و لطافت آن به حیرت میافتید مخصوصا اگر توجه داشته باشید که در آن زمان ابزارهای برقی برای کمک به هنرمندان وجود نداشت.در این تصویر با شکوه و مجلل هنرمند به ما احساسی روحانی از رنج کشیدن مسیح را منتقل میکند.آثار بسیار زیادی از هنرمندان مختلف درباره همین موضوع وجود دارد اما بدون تردید هیچکدام همانند این بیننده را تحت تاثیر قرار نمیدهند.

michelangelo72.jpg

 

pieta-maryface1.jpg

 

 

چهره مریم مقدس در حالیکه بدن بی جان فرزندش را در آغوش گرفته تجلی آرامش…ملاحت و عظمتی است که این غم بزرگ را با آغوش باز پذیرفته است.هنگامیکه میکل انژ اثر خود را به نمایش گذاشت بعضی به او انتقاد کردند که مریم را جوان نشان داده است در حالیکه در آن زمان میبایستی حدود 45 سال داشته باشد اما او با حالتی خونسرد پاسخ داد که گذر زمان بر روی باکرگی مریم مقدس تاثیری نداشته است.پس میتوان نتیجه گرفت که جوانی و ملاحت در اینجا نماد باکرگی مریم است.

همچنین صورت مریم مقدس از صورت مادر میکل آنژ اقتباس شده است…او مادرش را در 5 سالگی از دست داد اما با این اثر صورت او را برای همیشه به نمادی از شادابی و جوانی تبدیل کرد…این موضوع در آثار هنرمندان بعدی کاملا مشهود است.همچنین او بعد از به نمایش گذاشتن این اثر دچار غرور شد و همانطور که در تاریخ میخوانیم بسیار بدخلق بود..او بعدها امضای خود را روی اثر به این شکل قرار داد.

 

pieta-faciebat1.jpg

 

هنگامیکه روبروی این تندیس زیبا قرار میگیرید بر بالای سر شما گنبدی وجود دارد که در تصویر زیر آن را میبینید.نقاشی های این گنبد نیز از آثار میکل آنژ است و کاملا در ارتباط با همین تندیس است.تصویر میانی نماد سعادت و رستگاری حاصل از دین مسیح است.و 4 طرف گنبد توسط روح القدس و فرشتگان محافظت میشود…آن پرنده ی سفیدی که در میان طاق ها میبینید نماد روح القدس است.گوشه ها ی گنبد تصویر 4 مرد را میبینید:نوح…موسی…ابراهیم . ارمیای نبی.

نوح در این تصویر نماد نجات و رستگاری بشر است و ابراهیم در حال ذبح اسماعیل نماد قربانی شدم مسیح برای بشریت است و موسی به همراه لوح 10 فرمانش نماد پیمانی است که بین مسیح و رستگاران وجود دارد و ارمیای نبی بر فراز خرابه های کفر در بیت اللحم نماد پیروزی نهایی مومنان است.

 

 

 

st_peters_dome.jpg

لینک به دیدگاه

پيتا، مجسمه‌ مريم‌ مقدس‌

نخستين‌ اثر مذهبي‌ ميكل‌ آنژ

 

 

پيتا (مجسمه‌مريم‌ مقدس‌) مجسمه‌يي‌ از سنگ‌ مرمر است‌ كه‌ در كليساي‌ سنت‌ پيتر رم‌ قرار دارد و يكي‌ از نخستين‌ آثار ميكل‌آنژ در اين‌ باب‌ به‌ شمار مي‌آيد. اين‌ مجسمه‌ بنا به‌ سفارش‌ يك‌ كاردينال‌ فرانسوي‌ به‌ نام‌ ژان‌ بيل‌ هرس‌ و به‌ عنوان‌ بناي‌ يادبود براي‌ قرارگرفتن‌ در آرامگاه‌ وي‌ ساخته‌ شد اما در قرن‌ هجدهم‌ به‌ مكان‌ كنوني‌اش‌ انتقال‌ يافت‌.

اين‌ اثر معروف‌، مسيح‌ را در آغوش‌ مادرش‌ مريم‌ بعد از به‌ صليب‌ كشيده‌ شدن‌ نشان‌ مي‌دهد. ميكل‌آنژ اين‌ مجسمه‌ را از روي‌ نمونه‌هاي‌ مشابه‌ در شمال‌ اروپا الگوبرداري‌ كرده‌، شبيه‌سازي‌ نموده‌ و سپس‌ به‌ طرز استادانه‌يي‌ به‌ سبك‌ خودش‌ ساخته‌ است‌. اين‌ مجسمه‌ آميزه‌يي‌ از زيبايي‌، هماهنگي‌ و توازن‌ است‌.

ساختار پيتا هرمي‌ شكل‌ است‌، بطوري‌ كه‌ سر مجسمه‌ در راس‌ هرم‌ قرار دارد و هرچه‌ به‌ سمت‌ پايين‌ پيش‌ مي‌رود، پهن‌تر مي‌شود. اما ابعاد مجسمه‌ با ابعاد واقعي‌ متناسب‌ نيست‌ زيرا نمايش‌ يك‌ مرد بالغ‌ كه‌ به‌ صورت‌ تمام‌ قد در آغوش‌ يك‌ زن‌ دراز كشيده‌، كاري‌ بس‌ دشوار بوده‌ است‌. اگر مسيح‌ در ابعاد واقعي‌ يك‌ انسان‌ و حضرت‌ مريم‌ نيز ايستاده‌ ترسيم‌ مي‌شد، طول‌ اين‌ مجسمه‌ به‌ 5 متر مي‌رسيد. بنابراين‌ اندازه‌ كنوني‌ آن‌ به‌ عمد و از روي‌ آگاهي‌ در نظر گرفته‌ شده‌ بود ولي‌ همان‌طور كه‌ پيش‌تر عنوان‌ كرديم‌، اين‌ مجسمه‌ از مكان‌ اصلي‌اش‌ به‌ مكاني‌ ديگر منتقل‌ شده‌ و ما به‌ درستي‌ نمي‌دانيم‌ پيش‌ از آن‌ در چه‌ وضعيتي‌ قرار داشته‌ است‌. اگر از ابتدا قرار بوده‌ مجسمه‌ در يك‌ مكان‌ مرتفع‌ واقع‌ شود، ميكل‌آنژ به‌ قصد و با آگاهي‌ آن‌ را به‌ اين‌ شكل‌ ساخته‌ تا خطاي‌ ديد انساني‌ را كاهش‌ دهد. به‌ هرحال‌ قسمت‌ اعظم‌ اندازه‌ مريم‌ مقدس‌ به‌ وسيله‌ لباسش‌ پوشيده‌ شده‌ و به‌ همين‌ جهت‌ است‌ كه‌ ابعاد آن‌ كاملا طبيعي‌ به‌ نظر مي‌رسد. اما نشانه‌هاي‌ به‌ صليب‌ كشيده‌ شدن‌ مسيح‌ به‌ چند جاي‌ ميخ‌ و جراحتي‌ در پهلوي‌ مسيح‌ محدود شده‌ و آؤار ميخ‌ها در پاها نيز سطحي‌ ترسيم‌ شده‌اند.

نخستين‌ مكاني‌ كه‌ پيتا در آنجا قرار داشت‌، كليساي‌ سنتا پترونيلا در نزديكي‌ جناح‌ چپ‌ كليساي‌ سنت‌ پيتر بود كه‌ كاردينال‌ فرانسوي‌ به‌ عنوان‌ آرامگاه‌ براي‌ خود در نظر گرفته‌ بود. اين‌ كليسا بعدها در جريان‌ بازسازي‌ سنت‌ پيتر ويران‌ شد.

براساس‌ آنچه‌ جورج‌ واساري‌ زندگينامه‌ نويس‌ ميكل‌آنژ نوشته‌، كمي‌ بعد از قرار گرفتن‌ پيتا در كليساي‌ سنت‌ پيتر، ميكل‌آنژ از زبان‌ يكي‌ از بازديدكنندگان‌ مي‌شنود كه‌ اين‌ مجسمه‌ توسط‌ يك‌ مجسمه‌ساز درجه‌ 2 ساخته‌ شده‌ است‌. اين‌ حرف‌ او را وا مي‌دارد تا آن‌ شب‌ در كليسا پنهان‌ شود و بر روي‌ مجسمه‌، نوشته‌يي‌ با اين‌ مضمون‌ حك‌ كنند: «اين‌ مجسمه‌ را ميكل‌آنژ بوناروتي‌ ساخته‌ است‌». اين‌ تنها اؤري‌ بود كه‌ ميكل‌آنژ آن‌ را به‌ امضاي‌ خود رساند. هرچند بعدها از اين‌ كار پشيمان‌ شد و سوگند خورد ديگر هرگز هيچكدام‌ از آؤارش‌ را امضا نكند. در سالهاي‌ بعد كه‌ پيتا دستخوش‌ آسيب‌ شد، شخصي‌ به‌ نام‌ جوزپه‌ ليريوني‌، 4 انگشت‌ دست‌ چپ‌ مريم‌ مقدس‌ را در سال‌ 1736 ترميم‌ كرد. اما اين‌ باعث‌ ايجاد اختلاف‌ در ميان‌ كارشناسان‌ شد. زيرا عده‌يي‌ از آنها معتقد بودند ممكن‌ است‌ مرمت‌گر مجسمه‌ در جريان‌ ترميم‌ آن‌ بيش‌ از اندازه‌ آزادي‌ عمل‌ نشان‌ داده‌ و آن‌ را به‌ سبك‌ خودش‌ بازسازي‌ كرده‌ باشد. با اين‌ حال‌ اساسي‌ترين‌ آسيبي‌ كه‌ به‌ پيتا رسيد، در 21 مه‌ سال‌ 1972 رخ‌ داد و آن‌ زماني‌ بود كه‌ يك‌ زمين‌شناس‌ رواني‌ به‌ كليسا رفت‌ و در حالي‌ كه‌ فرياد مي‌زد: «من‌ عيسي‌ مسيح‌ هستم‌». با چكش‌ به‌ تنديس‌ مريم‌ مقدس‌ حمله‌ور شد.

پس‌ از اين‌ اتفاق‌، مجسمه‌ بار ديگر به‌ دقت‌ ترميم‌ شد و سپس‌ در جايگاهش‌ در سنت‌ پيتر يعني‌ در سمت‌ راست‌ در ورودي‌، بين‌ در مقدس‌ و محراب‌ سنت‌ سباستين‌ قرار گرفت‌. اين‌ مجسمه‌ امروزه‌ توسط‌ يك‌ صفحه‌ شيشه‌يي‌ نشكن‌ محافظت‌ مي‌شود.

 

 

 

روزنامه اعتماد، شماره 1074 به تاريخ 23/12/84، صفحه 7 (پرونده روز)

لینک به دیدگاه
این تاپیکو زدم تا آواتارمو انقدر زیر سوال نبرید!!!! :w00:

عه! کی آواتارت رو برد زیر سوال...

ما که میدونستیم

ممنون از تاپیک ... واقعا هنرمند بوده

هنوز بعد از این همه سال انگار زندن!

لینک به دیدگاه

عه! کی آواتارت رو برد زیر سوال...

ما که میدونستیم

ممنون از تاپیک ... واقعا هنرمند بوده

هنوز بعد از این همه سال انگار زندن!

 

همه کشتن منو بسکه گفتن آواتارت اله آواتارت بله

 

خب از دید هنری و معنوی که هیچ نقصی تو این کار نیست هست؟!

لینک به دیدگاه
همه کشتن منو بسکه گفتن آواتارت اله آواتارت بله

 

خب از دید هنری و معنوی که هیچ نقصی تو این کار نیست هست؟!

نه! چی میگی؟؟

به میکل آنژ ایراد هنری بگیرم:jawdrop:

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
خیلی جالب بود دوست عزیز

ممنون از اطلاعات بسیار مفیدت

 

در ضمن آواتارت باحاله :ws31:

 

ممنون :4uboxsmiley:

 

اثر خدایی بوده و هست

 

آرامشی که تو چهره اشه خیلی جالبه جسم بی جون فرزند در آغوش و اینهمه آرامش؟!

 

بلندی روح مریم مقدس رو نشون میده :w16:

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...