رفتن به مطلب

چشم‌هايتان را بي‌گدار ليزيك نكنيد


ارسال های توصیه شده

چشم‌هايتان را بي‌گدار ليزيك نكنيد

 

جام جم آنلاين: در حال حاضر بسياري از افراد براي كاهش وابستگي به عينك يا خلاصي از لنزهاي طبي، اقدام به انجام عمل ليزيك مي‌كنند كه عملي انتخابي است و با تغيير انحناي قرنيه به كمك ليزر آگزايمر عيوب انكساري مثل نزديك‌بيني، دوربيني و آستيگماتيسم را اصلاح مي‌كند، به گونه‌اي كه در حال حاضر شايع‌ترين عمل جراحي عيوب انكساري به حساب مي‌آيد و از اوايل دهه 70 در ايران آغاز شده است.

هر چند آمار دقيقي از تعداد متقاضيان اين عمل وجود ندارد، اما در آمريكا سالانه 5/2 ميليون نفر دست به عمل ليزيك مي‌زنند و در ايران نيز به اعتقاد متخصصان چشم اين آمار رو به افزايش است.

محدوديت سني در ليزيك‌

برخلاف تصور عامه كه عمل ليزيك را يك عمل درماني مي‌دانند و در اكثر موارد توقع درستي از اين عمل ندارند، دكتر مهدي مدرس‌زاده، فوق‌تخصص شبكيه و ليزر و استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران معتقد است كه ليزيك يك عمل درماني نبوده و بيشتر براي كاهش وابستگي به عينك و لنزهاي تماسي صورت مي‌گيرد؛ چرا كه دوربيني و نزديك‌بيني بيماري نيست، بلكه نوعي ناهنجاري محسوب مي‌شود.

او مي‌گويد: انجام اين عمل به سن و ضخامت قرنيه چشم بستگي زيادي دارد و بسته به اين عوامل مي‌تواند موفقيت‌آميز باشد يا منجر به بروز عوارض شود كه عفونت در قرنيه از شايع‌ترين آنهاست.

از ديدگاه مدرس‌زاده، انجام عمل ليزيك در سنين پايين‌تر از 18 سال و بالاتر از 50 و 55 سال صورت نمي‌گيرد؛ چرا كه در سنين بالا قدرت ترميم بافت‌هاي بدن كمتر بوده و اغلب افراد در اين سنين ديگر به عينك يا لنزهاي تماسي عادت كرده‌اند و كساني مي‌توانند اقدام به اين عمل كنند كه شماره چشمشان زياد باشد.

معمولا عمل ليزيك در شماره‌هاي زير 10 صورت مي‌گيرد و بالاي آن توصيه نمي‌شود. همچنين براي انجام اين عمل قرنيه نبايد نازك باشد و چنانكه انحناي قرنيه غيرعادي باشد، عمل به هيچ عنوان صورت نمي‌گيرد.

اين افراد ليزيك نكنند

به گفته مدرس‌زاده، افرادي كه بيماري قوز قرنيه يا نامنظمي در سطح قرنيه‌شان دارند، نمي‌توانند ليزيك كنند و در حال حاضر 10 تا 20 درصد جوانان به آن مبتلا هستند.

همچنين افرادي كه مبتلا به ديابت يا تبخال چشمي هستند يا آب مرواريد يا آب سياه دارند و كساني هم كه سابقه بيماري‌هاي اوماتيسمي يا نقص عضو ايمني دارند، نبايد اين عمل را انجام دهند.

هنرپيشه‌ها و ورزشكاران شنا بيشتر ليزيك مي‌كنند

مدرس‌زاده معتقد است عمل ليزيك علاوه بر كاهش وابستگي به عينك، جنبه‌هاي ديگري هم دارد، جنبه‌هايي از قبيل زيبايي و ويژگي‌هاي حرفه‌اي؛ به اين صورت كه برخي افراد به خاطر حرفه و شغلشان ترجيح مي‌دهند كه از عينك استفاده نكنند يا با آن راحت نيستند و در اين ميان هنرپيشه‌ها براي زيبا جلوه دادن و ورزشكاران شنا براي راحت بودن در استخر بيشتر از ساير حرفه‌ها اقدام به عمل ليزيك مي‌كنند. همچنين كساني كه كار فني دارند و سروكارشان با دود و روغن است، بيشتر ليزيك مي‌كنند.

هزينه ليزيك: 500 تا 800 هزار تومان‌

بر اساس آمار و ارقام كلينيك‌هاي چشم پزشكي، انجام عمل ليزيك بسته به دولتي يا خصوصي بودن كلينيك‌ها متفاوت بوده و بين 500 تا 800 هزار تومان هزينه دارد ، در سال‌هاي اول ورود ليزر به ايران، هزينه انجام آن 150 هزار تومان بود و اين در حالي است كه در كشورهاي اروپايي و آمريكا هزينه ليزيك 4 تا 5 هزار دلار است.

ليزيك بدون عارضه نيست‌

هرمز شمس، دبير انجمن چشم پزشكان كشور معتقد است كه از هر 200 عمل ليزيك در ايران، يك عمل منجر به كوري و كاهش ديد در فرد مي‌شود و اين در حالي است كه بسياري از متخصصان چشم، ايجاد عفونت در قرنيه چشم را مهم‌ترين عارضه عمل ليزيك مي‌دانند و مدرس‌زاده نيز در اين ارتباط مي‌گويد: از آنجا كه در عمل ليزيك لايه‌اي از قرنيه بريده مي‌شود، ممكن است در اين قسمت التهاب به وجود آمده يا عفونت ايجاد شود كه البته در موارد نادر اتفاق مي‌افتد، ولي عارضه خطرناك در انجام اين عمل، بروز قوز قرنيه است كه چشم پزشكان بايد در انتخاب متقاضيان دقت كنند.

لینک به دیدگاه
من خودم که بی خیالش شدم قرار بود نزدیکای عید عملش کنم ولی...:ws52:

 

خوب دلیلشو بگو دیگه.. الان خیلی از دوستای من چشمشونو لیزیک کردن میگن خیلی خوب بوده

:ws37:

لینک به دیدگاه
برید اینجا رو بخونید متوجه میشید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مسی از مطلبت عزیزم:wubpink:

اما اینجا بعده 3ماه نتیجه عمل مشخص میشه

اما لیزیک بعده 1 روز یعنی وقتی عمل کرد کامل مثه روزه اول میبینه

و فقط باید یک ماه قبل از عمل از وسیله ارایش چشمی استفاده نکنه و یک ماه بعد از عمل هم همین طور

لینک به دیدگاه
مسی از مطلبت عزیزم:wubpink:

اما اینجا بعده 3ماه نتیجه عمل مشخص میشه

اما لیزیک بعده 1 روز یعنی وقتی عمل کرد کامل مثه روزه اول میبینه

و فقط باید یک ماه قبل از عمل از وسیله ارایش چشمی استفاده نکنه و یک ماه بعد از عمل هم همین طور

البته فکر میکنم بستگی به این داره که چشمت آستیگمات باشه یا نه

از دو نفری که من میشناسم یکی بلافاصله بعد عمل دیدش برگشت؛اون یکی به مرور تو دو ماه

میک آپ هم همینه که خودتون گفتین

بازم با خود آقایون پزشکا مشورت کنید بهتره

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

متاسفانه در ایران لیزیک شده جز جراحی های زیبایی !!!! یک زمانی جراحی بینی تو بورس بود حالا لیزیک هم اضافه شده ! من که عینک رو دوست دارم ! در آمریکا پزشکان لیزیک رو فقط برای افراد مسن که رو به کوری هستند انجام میدند ! پزشک متعجب میشه از جراحی لیزیک دختری به سن من ! من که هرگز چشمم رو به مخاطره نمیندازم ! خصوصا اینکه تقریبا 90 درصد افرادی میشناسم بعد از حتی 5 سال دچار مشکل شده و دیدش الان آسیب دیده و عفونت مزمن گرفته بعد از 5 سال ! :icon_razz:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...