رفتن به مطلب

اصول کار اداری و دفتری(طراحی بخش اداری)


ارسال های توصیه شده

سلام

این بخش هم مثل بخش فرهنگسرا و مدرسه یک سری اصول و ضوابط داره...البته ظوابط که نمیشه گفت:ws3:...همون اصول بهتره:icon_gol:

 

 

اصول کار اداری و دفتری

 

روشی است که با آن کار اداری و دفتری سازمان یافته و نقش ها تعیین می گردند (ساختار دفتر،مدیریت مشتری ،تکنولوژی دفتری )بر شرایط فضای دفتر تاثیر گذار است .

انواع ساختمان ها به مرور زمان توسعه یافته و ماحول می شوند.علاوه بر نمونه های اولیه نوآوری ها ،گونه هایی از ساختمان ها وجود دارند که نمایانگر این عوامل هستند و هنگامی که احداث می شوند تاثیر گذار پیرامون خود هستند .سازمان کار دفتر ،به طور فزاینده ای متمرکز بر روابط و ارتباطات انسانی است.همان طور که کار دفتر ،به تحول خود ادامه می دهند (از ابداع و ترویج تگنولوژی های نوین )درک کاملی از وظیفه مورد نیاز ،یک نیروی محرک با اهمیت می شود.طراحان می توانند بر تمام جنبه های محیط کار تاثیر بگذارند.طرح خوب و مطلوب ،بی نهایت حائز اهمیت است و تاثیر زیادی بر ارضای شغلی دارد.

فضای اختصاص یافته به یک فرد ،برای اجرای یک وطیفه را ،یک محل کار فردی می نامند.این فضا می تواند یک دفتر خصوصی با پارتیشن های تمام قد با یک در یا یک اتاقک با پلان باز متاثر از سیستم های مبلمان یا پارتیشن های کوتاه و یا یک میز کار انفرادی در یک فضای تقسیم نشده باشد.

یک ساختمان اداری بزرگ ،متشکل از گونه های بسیار متفاوتی از فضا هاست.

1-قسمتهای دفتری دارای دفاتر جداگانه ای برای یک تا سه نفر با محل های کار فردی باری افراد تحت آموزش،دفاتر گروهی خاص تا 20 نفر باهم با کارگاههایی برای افراد تحت آموزش ،دفاتر پلان باز مخصوص تا 200 نفر در یک طبقه واحد،هستند.برخی از دفتر ها می توانند محل های کار فردی را با قسمت های مورد استفاده گروهها در هم می آمیزند .در یک دفتر با پلان باز ،تمام فضاها برای کار انفرادی یا تیمی ،چند منطوره هستند به جز نورد دپارتمان جداگانه منشی ها

2-قسمت بایگانی برای ذخیره پرونده ها ،نقشه ها،میکرو فیلم ها و رسانه های الکتریکی ،فایل بندی و تجهیزات بایگانی و تکثیر مدارک در نطر گرفته شده است .

3-فضای سرویس های کارمندی ،شامل امکانات تکثیر ،تجهیزات چاپ و فتوکپی ،و کامپیوتر های شخصی است.

4-اتاق پست به نامه های پستی وارده و صادره رسیدگی می کند.

5-قسمت های نمایش ،شامل اتاق هایی با دیوار های متحرک ،محل هایی برای نمایش ،اتاق های کنفرانس اتاق های جلسه است.

6-امکانات اجتماعی باید شامل رختکن ها ،آشپز خانه برای هر طبقه یا هر قسمت ،توالت ها،محل استراحت کارکنان ،اتاق های استراحت ،تسهیلات ورزشی و یک اتاق غذا خوری با یک آشپزخانه باشد.

7-از فضاهای اضافی می توان برای آموزش برای تجهیزات سمعی و بصری استفاده کرد.

8-داشتن یک ورودی برای وسایط نقلیه و فضاهای پارکینگ (احتمالا زیر زمینی ) می تواند ضروری باشد.

9-فضاهای رفت و آمد شامل کریدورها ،راه پله ها ،آسانسورها و خروج های اضطراری داخلی و خارجی است.

10-تاسیسات مرکزی ،مسئول تجهیزات فنی ،تهویه ،گرمایش ،نیروی برق ،تامین آب ،پردازش داده ها ،مخابرات و نظافت و نگهداری است.

یک شرح تفصیلی از شرکت و ساختار سازمانی آن ،از جمله عملکردها و روابط خاص شرکت به ایجاد یک تحلیل مناسب از شرایط و نیازهای آن کمک خواهد کرد.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...