رفتن به مطلب

ورزشگاههای قطر برای جام جهانی


ارسال های توصیه شده

قطر روز دوم دسامبر در جلسه فیفا در زوریج سوئیس به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد. به نظر می رسد که توسعه فناوری تنها کلید موفقیت این کشور دارای شرایط آب و هوایی سخت برای یک میزبانی در خور توجه باشد. خبرگزاری مهر- گروه فناوریهای نوین: قطر روز دوم دسامبر در جلسه فیفا در زوریج سوئیس به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد. به نظر می رسد که توسعه فناوری تنها کلید موفقیت این کشور دارای شرایط آب و هوایی سخت برای یک میزبانی در خور توجه باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد. انتخابی که به اعتقاد بسیاری از مفسران به واسطه دلارهایی به دست آمد که از درآمد نفت به این کشور بسیار کوچک حاشیه خلیج فارس وارد می شود، اما معدود تحلیلگرانی هم هستند که هرچند قبول دارند ثروت این کشور در انتخاب آن به عنوان میزبان جام جهانی بی تاثیر نبود اما اذعان دارند که این ثروت می تواند منجر به توسعه فناوری شود و در نتیجه فناوری کلید موفقیت قطر در این انتخاب بوده است.

در حقیقت یکی از انتقاداتی که به میزبانی قطر وارد شده است هوای گرم و بیابانی این کشور است. به همین دلیل این کشور ساخت استادیمهایی را در برنامه دارد که از سیستمهای خنک کننده ویژه ای بهره می گیرند.

دمای این کشور در تابستان به بیش از 50 درجه سانتیگراد می رسد اما قطریها قصد دارند استادیمهای رو بازی را توسعه دهند که با بکارگیری از فناوریهای ویژه ای دمای محل برگزاری رقابتهای جام جهانی را در 27 درجه سانتیگراد نگه می دارند.

یکی از این استادیومها ورزشگاه “لوسیل آیکانیک” نام دارد که قرار است در دوحه پایتخت قطر ساخته شود. این استادیوم گنجایش میزبانی 86 هزار و 250 تماشاچی را خواهد داشت و توسط پارکینگها و غرفه های خدماتی محصور خواهد شد که سقف تمامی آنها را صفحات خورشیدی تشکیل می دهند.

این صفحه های خورشیدی به اندازه ای انرژی تولید خواهند کرد که انرژی مورد نیاز ورزشگاه در هنگام برگزاری مسابقات را تامین کرده و در عین حال به ساختمانهای همسایه ورزشگاه نیز انرژی خواهد رساند.

این ورزشگاه از فناوریهای دوستدار محیط زیست برخوردار است که می توانند هوای ورزشگاه را در حرارت غیر قابل تحمل دوحه، خنک نگه دارند. سقف توگود این ورزشگاه به سیستم عملیاتی بادگیر مانندی مجهز بوده و بخش مرکزی سقف زین مانند ورزشگاه از قابلیت باز و بسته شدن کامل برخوردار است.

تماشاچیان از طریق 6 پل که بر روی استخرهای آبی که ورزشگاه را احاطه کرده و شمایلی شناور مانند به آن داده اند، وارد ورزشگاه می شوند. دسترسی به این ورزشگاه که در شمال دوحه ساخته خواهد شد، از طریق جاده های اصلی و خطوط جدید مترو امکان پذیر خواهد بود.

579292_orig.jpg

همچنین از میان مهمترین فناوریهایی که در جام جهانی قطر استفاده از آنها پیش بینی شده است سیستمهای مخابراتی و ارتباطی است که امکان به اشتراک گذاری مسابقات را با تمام دنیا فراهم می کنند و قادر خواهند بود بدون قطع ارتباط شبکه با امنیت بسیار بالایی به فوتبال دوستان خدمات ارائه دهند.

در مورد اینکه از چه فناوریهایی در اشتراک گذاری این بازیها با دیگر نقاط دنیا استفاده خواهد شد باید گفت که قطر قصد دارد از فناوریهای ارتباطی کاملا به روزی که در 12 سال آینده در دسترس قرار می گیرند استفاده کند.

از جمله این فناوریها که می توان آنها را برای 12 سال آینده تجسم کرد امکان تماشای زنده مسابقات بر روی تلفنهای همراه هوشمند در هر نقطه دنیا به صورت سه بعدی، حضور مجازی در مسابقات اشاره کرد.

همچنین می توان تصور کرد که با نصب دوربینهایی سه بعدی بسیار کوچکی که بر روی لباس دروازه بان نصب می شوند امکان تماشای بازی از چشم یک دروازه بان فراهم شود.

بی شک تمام این فناوریها نیازمند برخورداری از یک شبکه اینترنت فوق سریع است که از طریق فیبرهای نوری نسل جدید و ماهواره ها ایجاد شود.

از سویی دیگر، این اینترنت نه تنها امکان ارتباطات رسانه ای را سرعت خواهد بخشید بلکه قطر از طریق این شبکه مافوق سریع اینترنت خواهد توانست دستگاههای مختلفی که همزمان بر روی ترافیک، دمای هوا و امنیت مردم نظارت دارند را به طور همزمان مدیریت کند.

579290_orig.jpg

579292_orig.jpg

579289_orig.jpg

سایر ویژگیهای ورزشگاههای قطر

قطر پنج طرح مختلف را برای ساخت ورزشگاههایی با ویژگیهای متفاوت ارائه کرده است. یکی از این طرحها ورزشگاهی است که از پوسته خارجی خاصی برای نمایش دادن تصاویر مسابقه فوتبال ساخته شده است. ورزشگاهی دیگر از روبانهای رنگارنگی پوشیده شده است که نمادی از تیمهای شرکت کننده در این رقابتها خواهد بود و ورزشگاه دیگر آن به استخر، چشمه های آب معدنی و فروشگاه مجهز خواهد بود.

541159_orig.jpg

541166_orig.jpg

چشم جام جهانی که با الهام از صدفهای دریایی طراحی شده و به یک چشم بزرگ شباهت داد

سقف این ورزشگاه قابل انعطاف بوده و نمای آن به واسطه باغچه های اطراف آن بسیار دیدنی است

در طرحی دیگر ورودی ورزشگاه با پل دوستی میان قطر و بحرین در ارتباط است. پلی که قطر را به جزیره همسایه اش وصل می کند و یکی از شگفتی های معماری جهان به شمار می رود.

انرژی اکثر این ورزشگاهها از خورشید تامین خواهد شد و هر یک از آنها از سیستم کنترل اقلیمی برخوردار خواهد بود که با وجود کویری بودن شرایط آب و هوایی، دمای ورزشگاه را زیر 27 درجه سلسیوس نگاه خواهد داشت.

541164_orig.jpg

روبانهای جام جهانی که رنگ آنها رنگ تیمهای حاضر در رقابتها را آشکار می کند

و به عنوان سمبلی برای دوستی، بردباری و احترام متقابل میان جام جهانی، فیفا و قطر است

پس از برگزاری رقابتهای جام جهانی 2022 برخی از قطعات این ورزشگاهها جدا شده و به منظور بهبود سطح ورزش فوتبال به دیگر کشورها انتقال خواهند یافت.

597876_orig.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...