رفتن به مطلب

هدف از اندیشیدن و نوآوری چیست؟


ارسال های توصیه شده

لطفا در این تاپیک پس از مطالعه مقدمه زیر با استفاده از ذهن خود و یا سرچ پاسخ عنوان تاپیک را بازگو نمایید.

 

 

همواره انسان برای بر طرف کردن کاستی ها و بدست آوردن موقعیت های بهینه تر دست به تغییر و تصحیح می زند.

 

برخي از پرسش هايي كه در نوآوري پيش روي ماست عبارتند از:

· هدف از نوآوري چيست؟

· بازار هدف كدام است؟

· ارزشهاي موجود كدامند و ما چه ارزشهايي را پيشنهاد مي‌كنيم؟

· ارزشهاي پيشنهادي ما متوجه كدام بخش از بازار است؟

· امكانات و توانايي‌هاي ما براي عملي كردن نوآوري چيست؟

 

وقتي نوآوري انجام شد علاوه بر اهداف و نتايج مورد نظر و از پيش تعيين شده، پيامدهاي پيش‌بيني نشده‌اي هم به ارمغان خواهد آورد كه بر حسب نوع برخورد و شيوه مديريت ممكن است فرصت يا تهديد محسوب شوند. به عنوان مثال فناوري اطلاعات در برخي از كشورها موجب افزايش اشتغال، بالا رفتن سطح زندگي، دستيابي سريعتر به اطلاعات، تسهيل پژوهش و تحول علمي _ صنعتي و فناوري شده است و در برخي از كشورها كه هدف و جهت درستي براي آن تعيين نكرده‌اند بهره چنداني حاصل نشده، اگر نگوييم ضررهايي متوجه آنان كرده است.

برخي از كشورهاي در حال توسعه با استفاده از فناوري اطلاعات به بازارها و امكانات جديدي دست يافته‌اند و موجبات افزايش صادرات و اشتغال را در كشور خود فراهم ساخته‌اند كه پيش از آن تصورش را هم نمي‌كردند. به عنوان نمونه مديران دهكده چين چروز Chincheros در كشور پرو با تشكيل يك تعاوني صادرات و يك مجموعه خدمات اينترنتي در سال 1996 شرايطي فراهم كردند كه از آن تاريخ سبزيجات دهكده به طور مستقيم در بازار نيويورك عرضه مي‌شود.

در نتيجه دستيابي به اين فرصت درآمد روستا به 5 برابر افزايش يافته و فرصتهاي زيادي براي اشتغال حاصل شده است. مردم روستاهايي نظير چين چروز در گذشته مجبور بودند با گذشتن از موانع بسيار و از طريق دلالان و واسطه‌هاي بسيار به چنين بازارهايي دست پيدا كنند. البته مديران تمام كشورهاي در حال توسعه چنين غيرت و همت و عقل و هوشي ندارند و از اينترنت هم ممكن است بيشتر به عنوان اسباب‌بازي استفاده كنند. يعني در شرايطي كه دهكده مورد بحث موفق به حذف واسطه‌ها در سطح بين‌المللي شده، برخي از كشورها در درون كشور خودشان هم نمي‌توانند واسطه‌هاي شهر و روستا را از بين ببرند.

 

مراحل مختلف تحقيق به طور خلاصه و فهرست‌وار از اين قرار است:

· مواجهه با شرايط جديد و طرح پرسش

· دستيابي به ايده تحقيق

· مشخص كردن دقيق مسأله و تعيين حدود آن (مسأله‌سنجي)

· بررسي مقدماتي موضوع و تعيين فرضيه (تعريف متغيرها)

· مشخص كردن روش تحقيق متناسب با گزاره‌هاي فرضيه و نوع تحقيق

· بررسي گسترده موضوع و تجربه وسيع متناسب با حوزه تحقيق

· تأييد يا رد فرضيه _ تأييد قوانين و نظريات موجود و يا دستيابي به قوانين جديد

 

نتيجه تحقيق ممكن است ارايه ايده‌هاي نو و فراهم شدن زمينه براي محصولات (كالا يا خدمات) تازه باشد يا روشهاي جديد استفاده از محصولات موجود را پيشنهاد كند و يا اينكه مشكلات، نابسامانيها و بيماريهاي اجتماعي _ انساني را توصيف يا روش مقابله با آنها را بيان كند. اگر حاصل تحقيق محصول جديد يا روشي جديد باشد مي‌گوييم به نوآوري دست يافته‌ايم كه بر اثر آن، شرايط، ارزشها و روابطي تازه ايجاد خواهد شد و اين خود پرسشهايي تازه در برابر ما قرار خواهد داد و ما را ناگزير از جستجو و پژوهش خواهد كرد. به بيان ديگر، نوآوري حاصل پژوهش است و بدنبال هر نوآوري، ايده و پرسش‌هاي تازه مطرح مي‌شود كه زمينه را براي تحقيق‌هاي تازه فراهم مي‌سازد.

 

:icon_gol:

 

:ws52:با در نظر گرفتن این مقدمه به نظر شما هدف از نوآوری و خلاقیت چیست؟:ws52:

 

 

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

با توجه به مقدمه جالبی که نوشتید، به نظر من هدف اصلی اندیشیدن و نوآوری، رسیدن به رفاه و آرامش بیشتر و زندگی با استانداردهای بالاتر است.

لینک به دیدگاه

این رو هم اضافه کنم که شاید مخترعین خیلی آدمهای سخت کوش و پرکاری باشند ولی به همون نسبت هم قدر اسایش رو میدونن که اینهمه برای آسایش بشر تلاش میکنن

لینک به دیدگاه

ممنون از مقدمه بسیار خوبت

چقده قشنگ نوشته بودی:wubpink:

به نظر من هدف از نو اوری استفاده درست از منابع و بهره بریه بیشتره

حداکثر استفاده و درست

همچنین احساسه خوبی هم به انسان میده وقتی یک چیزه جدید کشف میکنه:ws37:

لینک به دیدگاه

سلام به دوستان گلم .

من هدف از اندیشیدن و نوآوری رو حل مشکلات میدونم .

بدین صورت که پس از مشاهده هر مشکل (فرقی نمیکنه علمی ، اقتصادی ، فرهنگی ، دینی ) چند سوال پیش می آید :

1 . ریشه آن کجاست ؟

2. آیا تا به حال برای حل آن تلاشی صورت گرفته ؟ (اگر صورت گرفته یا شکست خورده یا مشکل حل شده ) دلایل بایستی بررسی بشه .

3 . راهکار های قبلی چرا به نتیجه نرسیده ؟

4 . آیا ارزش فکر کردن داره ؟

5 . نتایج حل این مشکل چیه ؟ ( فردی و اجتماعی )

و ... .

حالا باید اندیشید که راه حل کجاست و دست به نوآوری زد .( البته استفاده از تجربیات دیگران نباید فراموش بشه )

لینک به دیدگاه

سلام به همه

الان 20 دقیقه که تو انجمن نواندیشان اومدم . تا به حال که خوب بوده .

به نظر من هدف از نوآوری رو دو جور می شه جواب داد :

گاهی وقتا می شه که نیاز اساسی باعث نوآوری می شه تا در جدیدی برات باز بشه .

بعضی وقتا هم نیاز نداری ، می خوای که کارت بهتر بشه یا یه مسیری رو کوتاه تر کنی . اون موقع هم باعث نوآوری می شه .

به نظر من نوآوری اولی ارزشش بیشتره ، چون که تو اولی یه چیز جدیدی خلق می شه ؟ :ws52:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...