رفتن به مطلب

حل مساله یا طرح مساله ؟ ...مساله اینست ؟


ارسال های توصیه شده

بگذارید بی مقدمه شروع کنیم...اگر آموزش معماری بر پایه حل مساله استوار باشد...پس درسیستم آموزشی مباحث در جهت پرورش یک تکنسین و یا یک به قول ما مهندس معمار که قرار است در حرفه معماری ! مشغول به ارائه خدمات باشد (که البته خوب هم هست) شکل می گیرد ...همه جور درسی از سازه ، گارگاه ،تاریخ معماری ، طراحی اقلیمی ، جزییات اجرایی ساختمان و ... که به معرفی راه های حل مساله می پردازند!...آموزش داده می شوند...و برای پرورش یک مهندس معمار شاید روش بدی نباشد...!

 

اما درکمال تعجب انتظارداریم درآخردوره تحصیل دردانشگاه .. معمارطراح ( آرشیتکت)!...پرورش داده باشیم!..حال آنکه پرورش توان طراحی می بایست از آموزش طرح مساله آغاز شود....(اگر درست در خاطرم مانده باشد!) کریم رشید...که یک طراح مشهور است می گفت زمانیکه می خواهم مثلا یک "شیر آب" ..طراحی کنم...زیاد به دنبال این نیستم که طرح "شیرهای آب" دیگر را ببینم یا مرور کنم..بلکه از ابتدا به مساله اصلی طرح می پردازم : مساله اصلی "شیر آب" ...خروج آب به عنوان عنصر مایع است....! ...بعد از اینکه مساله طرح مشخص شد...به طراحی می پردازم...در واقع طرح و حل مساله توامان در پروسه طراحی اتفاق می افتد.

 

به نظر من یکی از وجوه اصلی آموزش معماری..آموزش طرح مساله است... زمانیکه به بدیع ترین آثار معماری جهان ( گذشته و معاصر) دقت می کنیم می بینیم که مساله اصلی طرح در این آثار نمایان است...در واقع این طرح مساله در معماری است که موجب گسترش مرز دانش معماری می شود...

لینک به دیدگاه

با این توضیح ( که البته می دانم نسبت به عمق بحث خیلی مختصر بود!)...به صراحت می توان گفت که شاید توقع زیادی از سیستم آموزشی متداول در آموزش معماری داریم...انگارکه سوار قطاری به سمت شمال هستیم اما می خواهیم سر از سمت غرب درآوریم... تا فراموش نکردم این را هم بگویم: به خاطر دارم در کنگره دانشجویان معماری در سال 1378 در شیراز ( که یادش بخیر!) یکی از معماران خوب ونسبتا جوان آنروز که امروز خیلی هم موفق است...در یکی از پنل های گفتگو به صراحت گفت که در دانشگاه چیززیادی یاد نگرفتم...بیشترخودم تلاش کردم! ..آنروز همه از جمله مسولان دانشگاه مذکوربه این بحث اعتراض کردند...اما به نظرم واقعیتی بود که حقیقت داشت ... حتما اساتید ایشان در دانشگاه اطلاعات خوبی برای حل مساله به ایشان داده بودند اما مطمئنا فقط این اطاعات از وی طراح ( آرشیتکت) نساخته بود...این موضوع فقط هم شامل سیستم آموزش معماری کشور ما نمی شود...حتما خودتان از بیوگرافی تادو آندو مطلعید...آندوهرگز آموزش آکادمیک ندید...در محیط حرفه ای آتلیه معماری ...معمار و انصافا طراح شد...

 

....در حال حاضر در دنیا در دانشکده های معدودی سیستم آموزش بر پایه طرح مساله پیش می رود!

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...