رفتن به مطلب

سبک های معماری


ارسال های توصیه شده

s3xxclxog6ck921rk59l.jpg

 

xtoqggop9y7a88xolfm.jpg

 

این تحقیق به ما چنان اموخت که درطراحی ساختمان ها

استفاده از تکنولژی به همراه استفاده از طبیعت

میتواند بهترین ایده ها وخلاقیت ها را به دنبال

داشته باشد زیرا خالق طبیعت بهترین معمار است

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
  • 11 ماه بعد...

high-tech

 

های تک" سبکی است اینده نگرانه که در دهه ی ۱۹۶۰ متولد شده است. به معنای تداوم ساختمان های اهن و شیشه سده ی نوزدهم اما با اتکا به فناوری های مدرن است. معماری "های تک"به دلیل استفاده از ساختمان های لوله و داربست نیز طبقات معلق و متناوب ان و نماهای خارجی کاملا مجزا یا شکسته شده اش چشم اندازی ارمانی از مدرنیته ارائه میدهد. منبع الهام "معماری مدرن" و "های تک " تکنولوژی ست. هردو اصول فکری نزدیک بهم و لغات کلیدی مشترکی دارند.

 

عملکرد و کارائی/صنعت و ماشین/پیش ساختگی/استاندارد نمودن/ توجه به اینده/علم/ریاضی و هندسه/تناسب و همگونی/منطق و خرد/هنر انتزاعی و سبک بین المللی از لغات کلیدی مشترک در این دو سبک معماری می باشند.

 

به طور خلاصه "های تک" نوعی معماری مشخصه جامعه ی ارتباطی است.از معماران معروف این رویکرد می توان از پیتر کوک/نورمن فاستر/مایکل هاپکینز/ نیکلاس گریمشاو و سانتیاگو کالا تراوا نام برد.

tust1o5677lwoouvaidv.jpg

در سال 1971 ، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزوپیانو ساکن ایتالیا ، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند . نمای این ساختمان را مجموعه ای از دود کش ها ، آبگردان ها لوله های تاسیساتی و ستون ها ، تیر ها بادبند ها ، راه پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می داد . این معماران آغاز گر سبکی در اروپا بودند که همچنین نام های – تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید . مجدداً در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد .

 

معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند . از نظر آن ها ، عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است . به عنوان نمونه ، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسبات کامل هندسی ، تبلور ذهنیت کمال گرای یونانیان باستان است .

 

مرکز ژرژ پمپیدو

 

 

wanmjvqcbtzao4oavj55.jpg

 

 

 

cmjzw3vorj5p92chhv2r.jpg

 

hdwzoobcq55i8uhavp7u.jpg

 

e6fvnoaewoemux23yyvd.jpg

 

بناهای عظیم روم باستان ، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزار ها می باشد و بالاخره کلیساهای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطی است . به همین ترتیب ساختمان های امروز می باید نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد . نظریات و مبانی معماری مدرن و های تک – در اصول ، بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری های – تک فرزند خلف معماری مدرن است . ولی از نظر شکلی تفاوت هایی بین این دو مکتب معماری مشاهده می شود . به طور کلی می توان بیان کرد که آن سادگی و بی پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در های – تک ملاحظه نمی شود . واگر معماران مدرن درطرح های خود ماشین را به نمایش می گذارند ، معمان های – تک داخل ماشین و اجزای آن را نشان می دهند . ریچارد راجرز در مصاحبه خود با تلویزیون بی بی سی این عقیده را چنین بیان می کند :

« ایده هایی که ما معماری می کنیم ، از خیلی لحاظ ریشه در باور های ما دارد و به این ربط پیدا می کند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم . برای این که ساختمانی خوانا باشد ، باید جریان ساختن آن قابل رویت باشد . این شیوه ای است که ما معماری می کنیم . و احساس ما این است که این کار در گذشته هم انجام می شده است . این موضوع اصلاً تازگی ندارد ، کلیساهای عظیم گوتیک مثالی بسیار روشن است . زمانی که آب از درون ناودان شر شر کنان تخلیه می شود ، خیلی هیجان انگیز است . این بسیار روشن و خیلی خوانا است . این نوع معماری مورد علاقه من است .

 

علم همه ما را به هیجان می آورد . ما معماران عقیده داریم که قرن حاضر قرن علم است . فیلسوفان نیز همین عقیده را دارند . منظورم از علم خیلی کلی است . ما شاهد انقلابات خیلی شگفت آوری درعلم بوده ایم . و عقیده داریم که علم و تحقیق علمی ما را با آهنگ معماری بهتر آشنا می کند و این مورد علاقه ما است که می توان به شکلی مفاهیم علمی را با تعبیر شاعرانه ای طرح و تبیین کرد . »

راجرز می گوید : « همانند کلیساهای گوتیک ، ما ساختار را نمایان می کنیم . »

 

و در جایی دیگر می نویسد : « تکنولوژی به ما کنترل بیشتری عرضه می کند و نه کمتر . ساختمان های آینده بیشتر شبیه روایت خواهند بود . تا معبد . مانند آفتاب پرست ، آن ها خود را با محیط پیرامون تطبیق می دهند . » شاید بتوان زیر بنای فکری این سبک را در این جمله راجرز خلاصه کرد که می گوید در عصر مدرن باید در ساختمان های مدرن زندگی کرد .

.

 

 

لینک به دیدگاه

برج ایفل در نمایشگاه 1889 پاریس ساختمان ایده آل و آرمانی معماران های تک است . برج ایفل 330 متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان ، نمادی از دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن است .

87wz16896la8lktrsgsq.jpg

 

اصول فکری و طراحی این سبک:

 

1. بینش پوزیتیویسم و خوش بینی به علم و پیشرفت علمی و تکنیکی ؛

2. نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید ؛

3. نمایش پروسه ساخت ؛

4. شفاف نمودن ، لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان ؛

5. نمایش ساختار و اجزاء درون بنا در نمای ساختمان ؛

6. استفاده از رنگ های روشن و ساده ؛

7. سازه و ساختار به عنوان تزئینات ؛

8. استفاده از اجزا کششی سبک ؛

9. جدا کردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده ؛

10. طراحی بام ساختمان به نوان نمای پنجم ساختمان .

 

83slyej9ki9dcx5poyu.jpg

 

c4qk4k5x9h5hnatpbug.jpg

 

vz9ug8wkknfcc7a4z7p.jpg

 

موضوعی که لویی کان در دهه شصت عنوان کرد ( بخش های سرویس دهنده – قسمت های خدماتی – از بخش های سرویس شونده – قسمت های سکونتی – مجزا شوند ) هم اکنون یکی از موارد بسیار مهم در ساختمان های های – تک است . لذا داکت ها ، لوله ها و اجزا تاسیساتی ساختمان و به علاوه راه پله ها از بدنه اصلی ساختمان جدا می شوند . حسن این کار – بنا به نظر معماران های – تک سهولت تعمیر و نگهداری ساختمان است . به علاوه قسمت های سرویس دهنده که عمر نسبتاً کوتاهی دارند ( یک الی بیست سال ) از قسمت های سرویس شونده که عمر طولانی تری دارند ( بیست الی هفتاد سال ) به صورت دو قسمت مجزا از هم عمل می کنند .

 

در اکثر ساختمان ها ، بام ساختمان به عنوان سطح پنهان و فراموش شده ساختمان فرض می شود ، ولی در ساختمان های های – تک ، بام سطح پنجم بنا است و کاملا طراحی می شود . بخش هایی هم چون برج های خنک کننده ، آبگردان ها ، پمپ های حرارتی ، داکت ها ، لوله های تاسیساتی ، خر پا ها ، کابل های سازه ای و همچنین جرثقیل پاک کردن شیشه ها و خرپشته ها ، همواره به عنوان بخش مهمی از ساختمان در روی بام طراحی می شوند . طرح این بخش ها با توجه به چهار نمای دیگر انجام می شود و در معرض دید قرار می گیرد .

 

 

از دیگر معماران معروف این سبک می توان از نور من فاستر ، مایکل هاپکینز ، نیکولاس گریمشاو و سانتیاگو کالا تراوا نام برد .

 

 

بر خلاف تصور عمومی ، معماران های تک به تاریخ علاقه مند هستند و خود را جدای از آن نمی دانند . ولی برداشت و نگرش آن ها نسبت به تاریخ کلی متفاوت از دیدگاه معماران پست مدرن از تاریخ است.

 

راجرز معتقد است که « هر بنایی باید نمایانگر زمان خود باشد » . به نظر وی در عصر تکنولوژی نمی توان در خانه های یونان باستان و یا قصر های امپراتوری روم باستان زندگی کرد .

 

راجرز در نقد معماری پست مدرن می نویسد : « کسی نمی تواند معماری را با نماد قرار دادن درخت نخل ، تخم مرغ ، پرندگان و نظام مهندسی معیوب شده یونانی و رومی که از مبلمان فروشی های چیپندیل خریداری شده ، توسعه دهد . تمامی این موارد از خاستگاه و زمینه سیاسی ، اجتماعی و تکنیکی خود مجزا شده اند . »

 

نکته جالب توجه این که در حال حاضر مرتفع ترین ساختمان و بزرگ ترین فرودگاه جهان توسط یکی از شاخص ترین معماران این سبک یعنی نورمن فاستر طراحی شده است.

لینک به دیدگاه

95xn4a0abrfs9n2z4cmv.jpg

 

نورمن فاستر:

 

سِر لرد نورمن فاستر در سال 1935 در منچستر انگليس درخانواده اي فقير به دنيا آمد شايد به آن زمان ميان بچه هاي متولد شده در پايين شهر منچستر اتقاقي زيادبزرگ نيافتاده بود پسري باموهايي مشكي به دنياآمده بوداما امروز نورمن فاستربزرگترين معمار بريتانيا ست اوحتي چهره سياسي واجتماعي بسيار خوبي دربين احزاب سياسي و اجتماعي دارد. از دلايل موفقيت اومي توان بهره بردن او از چشماني مكانيكي و رويايي بي‌حد وحصرو بي پايان رامي توان بر شمرد. امروز همان پسري كه در منطقه فقير نشين منچستر به دنياآمده بود مردي شده با مقياسي جهاني مردي كه همه او را به شكوه و عظمت در خاطر جاي دادنددرست مانند ساختمانهايش.

 

در سن 21 سالگي او بورس تحصيلي را در معتبر ترين مدرسه معماري جهان مدرسه معماري يل(Yale University ) به خود اختصاص داد تا با رفتن به سرزمين آمال سپيد ايالات متحده گام در راهي نهد كه آينده ان روشن بود مدرسه معماري يل جايي بود كه بيشترين تاثير را در ديدگاه نورمن گذاشت البته مدرسه اي كه شايد چندان خاطرات خوشي را مرد طلايي ريبيا (RIBIA ) امروز در خاطر نداشته باشد . نورمن جوان منچستري در يل بود كه با ريچارد راجرز فلورانسي‌آشنا شد او به همراه وي و سوزي گروهي را در يل درست كردند به نام گروه 4. گروهي از جواناني كه درآن زمان اين گروه عمده كارشان پيرامون مدرنيته اي بود كه پنجه در معماري آن زمان افكنده بود مي‌گذشت. بعد ها نورمن با وندي ازدواج كرد و ريچارد با سوزي اين گروه كوچك تا سال 1967 در لندن كه دفتر معماري فاستر و همكاران راه افتاد به بقاي خود ادامه داد.

 

تاسيس اين دفتر را بايد پايان كار گروه 4 دانست چون ديري نگذشت كه اختلافات بالا گرفت نورمن با وندي نمي ساخت و بعد هم راجرز با سوزي و اين چنين پايان زندگي زنا شويي آنها فرا رسيد از گروه 4 نفره نرمن و ريچارد ماندند وكاركردند به طوري كه هم نورمن فاستر و هم ريچارد راجرز در معماري هايتك خبره و ماهر شدند. راجرز در سال 1970دفتر معماري با نام خودش را تاسيس كرد تا مستقل شود و در اولين پروژه مهمش با معمار ايتاليايي رنزو (رتزو) پيانو ژرژپمپيديو را ساخت.

 

نورمن در بعد ها با النا اوچوا ازدواج كرد. ودرسال 1983 مدال صلاي RIBIAرا دريافت كردودر سال 1990 به خاطر ساختن the Willis Faber Dumas building مدال Trustees را در يافت كرد و به عنوان knighted (قهرماني) دست يافت و چهارسال بعد پا رافراتر نهاده‌ومدال طلاي انجمن معماران ايالات متحده رادريافت‌كرد.

 

همان مدالي كه عالي‌جناب سياه پوش دنيل ليبسكيند هنوزآن را فتح نكرده. و 9 سال بعد در 7 ژوئن سال 1999 به بالا ترين درجه معماري خود دست يافت و توانست جايزه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. رادريافت كند. ( اين جايزه ي نوبل در معماري است) و5 روز بعد در روز چشن تولدش اودر بريتانيا به مقام اعياني و اشرافي لرد دست يافت. شركت سر لرد نرمن فاستر امروز در لندن- برلين- سنگاپور با بيش از 800 نفر كارمند مشغول به ادامه فعاليت است.

9e88zolj6osz23ngn9u.jpg

لینک به دیدگاه

برج هزاره توکیو:

 

برج هزاره توکیو (1989) 840 متر ارتفاع و 170 طبقه دارد . این برج تقریباً دو برابر ساختمان برج های دوقلوی پتروناس در کولالامپور مالزی به ارتفاع 452 متر ، است . مساحت مجموع زیر بنای این آسمان خراش عظیم بیش از یک میلیون متر مربع (m2 206/039/1 ) است .

 

این برج در خلیج توکیو ، در فاصله دو کیلو متری ساحل احداث خواهد شد . ارتباط با آن از ریق خطوط اتوبان و راه آهن و همچنین از طریق کشتی ، قایق و هلیکوپتر صورت خواهد گرفت .

c9yoqsya45s8aw5nkwh5.jpg

 

83v9qqf1zog2vttt0iga.jpg

فرودگاه هنگ کنگ:

 

طول پایانه شماره یک ، 5/1 کیلو متر است و مسافران درداخل آن توسط قطار ، تسمه نقاله و یا به صورت پیاده جا به جا می شوند .

 

فرودگاه جدید هنگ کنک در چک لپ کک در یک جزیره مصنوعی به ابعاد 6 در 5/3 کیلو متر واقع است . مرحله اول این فرودگاه در سال 1998 کامل شده است . پس از اتمام پایانه شماره دو فرودگاه در سال 2040 ، این فرودگاه 87 میلیون مسافر در سال (238000 مسافر در روز ) را پذیرا خواهد بود . یعنی مجموع مسافرانی که از فرودگاه هیترو در لندن و جان اف کندی در نیویورک استفاده می کنند .

 

نور من فاستر در طرح خود برای این بزرگ ترین فرودگاه هان ، قاب های سه بعدی فلزی به صورت طاق گهواره ای اصطکاک قطر دهانه 36 متر برای پوشش سقف در نظر گرفته است . ستون های بتنی بار این سقف را تحمل می کنند .

 

bbjmegi18ed0kj9wbuj.jpg

 

t8huo54mewwjut2vm8tg.jpg

 

00e8csb8az6syt3kce81.jpg

اگر چه اکثر معماران های – تک انگلیسی و یا مقیم انگلیس هستند ، ولی در عین حال مهم ترین منتقد معماری های – تک ، پرنس چالز ولیعهد انگلستان ، است . وی معتقد است که تکنولوژی ابزار است و نه غایت و ما با تکنولوژی مدرن شرایط زیستی کره زمین را به مخاطره انداختیم . پرنس چالز به معماری انسان مدار پست مدرن که ریشه در نظریه های مطرح شده در آن سوی اقیانوس اطلس یعنی امریکا دارد بیشتر علاقه نشان داده است .

 

دیگر منتقدان این سبک ، گروه های طرفدار محیط زیست هم چون احزاب سبز در اروپا هستند . این گروه ها معتقدند که انسان با اتکا بیش از حد به تکنولوژی ، زیست بوم کره زمین را در معرض نابودی قرار داده است و اگر تعادل شکننده زیستی موجود در کره زمین به هم بخورد ، بازگشت به شرایط زیستی مناسب امری مشکل و یا غیر ممکن خواهد بود . لذا با توجه به این اعتراضات ، از اواسط دهه هشتاد تغییر نگرشی در بینش فکری و کارهای طراحی این معماران دیده می شود .

 

 

 

 

بانک هنگ کنگ :

 

بانکی برای اقتصاد جهانی

 

خلاصه معروف ترین پروژه بانکی معماری های تک

 

6 سال از کانسپت تا کامل شدن (1979-1985)

 

10 طبقه بالا تر از سطح تراز

 

در این پروژه 5 نوع فولاد استفاده شده که این فولاد ها در بریتانیا ساخته شده و با کشتی به هنگ کنگ حمل شده و در مجموع 30.000 تن فولاد . 4500 تن آلومینیوم در این بنا به کار رفته

 

این بنا جایگزین ساختمان قدیمی بانک هنگ کنگ و شانگهای شده است ( از معدود پروژه هایی که 1 ساختمان خوب جایگزین ساختمان های فرتوت شده است )

هزینه پروژه 670 میلیون دلار در سال 1985

 

آتریم میانی بانک 52 متر ارتفاع دارد .

 

 

ساختمان بانک مرکزی هنک کنگ ( 1986: هنک کنگ ، مهندس معمار : فاستر و همکاران ، مهندس سازه : اووآروپ و همکاران ) در 43 طبقه ( به علاوه 4 طبقه زیر زمین ) با ارتفاع 587 فوت ( 179 متر ) اجرا شده است . نوع استفاده از فضا در طبقات مختلف فرق می کند . این ساختمان دارای یک سرسرای بزرگ در طبقه هم کف و یک سالن مربوط به بانک در طبقه سوم ، دفاتر کار محلی ، دفاتر کار اجرایی ، دفاتر مرکزی با سوئیت ها و ساختمان های مسکونی روسا که در طبقه آحر قرار گرفته اند ، می باشد . ترکیب اصلی در سرسرای بزرگ شامل یک آتریوم مرکزی دوازده طبقه می باشد که از نور روز ازطریق پنجره های انتهایی و یک منعکس کننده دارای انحنا در بالا بهره می گیرد . طرح نیاز به حداکثر فضای باز و روشن در مرکز سطح طبقات و فضاهای خدماتی و ارتباطات عمودی در هر یک از دو طرف ساختمان دارد .

 

برای رسیدن به این هدف ، یک سازه عمودی متشکل از هشت ستون عظیم به کار برده می شود . هر ستون متشکل از 4 ستون لوله ای گرد و مدور ، که به شکل مربع قرار گرفته اند و به وسیله مقاطع قوطی شکل در تراز هر طبقه به یکدیگر متصل شده اند میباشد و مانند قاب ویرندیل سه بعدی رفتار می نماید . از این ستون ها ، خرپاها با 5 طبقه ارتفاع طره شده اند که به خوبی ساختمان را به 5 بخش سازه ای تقسیم می کنند . کف طبقات در هر 5 بخش از خرپاهای طره ای بالایی به صورت معلق قرار گرفته اند . این ساختار سازه ای به طور روشن در نمای خارجی دیده می شود . چنین ترکیبی در کل ساختمان چهار بار تکرار شده است . طبق گفته فوستر ، مسیر نیروی وزن ، طبقات معلق ، بازو های کششی شیب دار و برج های تحمل کننده نیروی عمودی به طور کامل در نما دیده میشود و همراه با آویز های نگهدارنده سقف های معلق عملکرد های خود را به خوبی مشخص می کند .

 

vah89cu42hobjnnf6h.jpg

 

97rvo7swaqfj3i4vub6e.jpg

 

wotxgzlc0qglibqhvnzd.jpg

لینک به دیدگاه

ywm4qpm8mymv3xps39zt.png

 

های-تک ایرانی:

ساختمان تجاری-اداری فرشته در تهران

 

در ایران پیش از انقلاب کامران دیبا ، نادر اردلان ، مهوش عالمی ، حسین امانت ، سردار افخمی و گروهی دیگر از معماران معماری تاریخ گرا و بومی را تجربه کردند که آثار به جامانده از این تجربیات اغلب با ارزش اند . در ایران بعد از انقلاب از اواسط دهه هفتاد به تدریج و به ویزه پس از تغییر دولت .گروه طرفداران (هویت بومی ) تا حدی پس نشستند و عده ای از معماران از جمله فرهاد احمدی. فیروز فیروز. فریار جواهریان. بیزن شافعی .تجربیات در خور توجهی در زمینه ترکیب معماری مدرن و بومی انجام دادند . که به دور از انصاف است که به راحتی از کنار این تجریات با ارزش دانشجویان و معمارن جوان بگذرند و آینده معما ری با ریشه و اصیل خود را در جایی و چیزی غیر از این تجربیات بجویند بی شک اینده معماری ما در جایی جز نگاه به گذشته و درک آن تجربیات نیست.

 

معماری هایتک به عنوان فصلی که نگارنده آن را جریانی بسیار استخوان دار و محکم و باشکوه میداند را تا حدی در بخش معماری هایتک تاریخ تولدش را بررسی کردیم و البته که این روند ادامه خواهد یافت. بعد از 30 سال از مطرح شدنش در سطح بین المللی به تازگی فقط باب صحبتش در ایران باز شده.ایران در دوره ای ارتباطش را با دنیا قطع کرد این قطع ارتباط با دنیا و گوشه نشینی برای ما بسیار گران تمام شد و باعث شد که شکاف ما با دنیای متمول به شدت شتابان بیشتر از پیش شود و البته که این شکاف در معماری هم رخ نموده و در معماری معاصر عوارض بغرنج ان را می توان مشاهده کرد. اینکه مفاهیم هایتک خیلی کند به ایران آمد شکی نیست ولی با تمام این موضوعات و در کشوری مثل ایران کار در زمینه معماری های تک بسیار مشکل است ولی بعضی از معماران ارزشمند ایرانی در این زمینه وارد شده اند و البته که دستاوردهای آنها اغلب با توجه به کمبودهای شدید در ایران پر رنگ و غیر قابلی چشم پوشی است یکی از این ستارگان های تک ایرانی مهندس فرهاد احمدی است با تمام احترامی که نگارنده به تمامی اساتید معماری ایران میگذارد و مراتب خاکساری خویش را پیشاپیش بیان می کند در معماری معاصر بعد از انقلاب فرهاد احمدی را نقطه شکست این معماری میداند و ایشان را چند گام پیش تر از سایرین می بیند .

 

مهندس فرهاد احمدی در ابتدای کارشان گرایش به معماری سنتی داشتند ( به عنوان نمونه فرهنگ سرای دزفول) و با تغییر رویه ای مدرن شدند و روح معماری ایرانی را به ساختمانهایشان دادند و از حق نگذریم که ساختمانهای ایشان علاوه بر دارا بودن شخصیت از روح ایرانی هم بر خوردار هستند و معماری ایشان را به جرات می توان معماری با ریشه ای معرفی کرد . که عزم آن داریم تجربیات ایشان را باهم در اینجا تورق کنیم .

 

 

ساختمان تجاری اداری فرشته

طراح : مهندس فرهاد احمدی

مکان : تهران سال 1376

مساحت :1800متر مربع

 

 

این بنا برای کارکردهای تجاری اداری و مسکونی در دو بلوک و با فاصله از اضلاع کج و معوج زمین شکل گرفت تا ساختمان شهری و بستر سبز طرح با حفظ درختان موجود ممکن شود بلوک اول با ارتفاع چهار طبقه با نمای کاملا شیشه ای در اطراف با فاصله و درون سازه فلزی مهار بندی شده قرار گرفت تا حس سبکی و تعلیق آن افزایش یابد پلان ها در دو بلوک بیضی و مربع آزاد وبدون تقسیم بندی در نظر گرفته شده اند .

 

طبقه همکف این بخش که هم سطح خیابان در نظر گرفته شده با در وازه هایی از سنگ گرانیت سیاه و با یک سایبان مواج از فلز سوراخ دار از طبقات دیگر جدا شده تا کار کرد متفاوت آن را بیان کند این سایبان در اطراف بلوک شیشه ای از بالا با میله هایی آویزان شده است که در عین حال نگهدارنده ریل نردبان شستشوی شیشه ها هم هست .

بلوک با ارتفاع بیشتر با نمای سیمانی به شکل حجمی با پلان بیضی است که قطر آن موازی ضلع شمالی مورب است که با توالی یکنواخت در عرض و ارتفاع سوراخ شده تا پنجره ها کوچک امامتعدد در آن تعبیه شود اندک بودن شفافیت این بخش به دلیل محدود کردن اشراف صورت گرفته است دو حجم به واسطه یک هسته فلزی که در آن پله گرد فلزی آسانسور پانوراماتیک شیشه ای پل ارتباطی واحد ها کانال های عمودی تاسیسات هوا ساز واحدها و بالا برها آبدار خانه ها و سرویس ها در وسط و همچنین شبکه سازه فلزی مهار بندی شده در بیرون قرار دارند به هم متصل شده اند.

 

استراکچر ساختمان همان سازه نمایان بیرونی است و دو پوسته است سم دسوار پرده ای است که برای اولین بار در ایران اجرا شده است سیستم های خاصی برای اجرای آن پیش بینی شده و شیشه ها با ارتفاع یک طبقه ساخته شده اند و پوسته دورنی هم یک پوسته چوبی دارد که بسته می شود قسمت بتونی که به دلیل مجاورت با همسایه و ارتباط شهری و درختان دور کدر شده است زون مرکزی فلزی آسانسور شیشه ای و سرویسها و تاسیسات از قسمت مرکزی عبور می کنند و بیانی مطابق رویکردهای های تک دارد .

7w8q45qolcdlh8flyx8.png

 

ootaopt73miydkhqmic5.jpg

 

 

منابع پست ها 3 تا به 7

 

1)معماری معاصر غرب نویسنده:وحید قبادیان

2)درک و رفتار سازه ها نویسنده:دکتر محمود گلابچی

3)نورمن فاستر نشرخاک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
building.com(4

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...