رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ربات«چاپگر ساختمان» استاد ایرانی دانشگاه كالیفرنیای جنوبی در بین 25 اختراع برتر آمریكا

سیستم رباتیك ابداعی دكتر بهرخ خوشنویس، استاد ایرانی دانشگاه كالیفرنیای جنوبی در بین 4300 طرح رباتیك ابتكاری كه از سوی داوران جایزه ملی ابتكارات (National Invention Prize)‌ آمریكا مورد بررسی‌ قرار گرفته‌اند، به همراه 24 طرح دیگر به مرحله نهایی این رقابت فشرده علمی راه یافت.

 

به گزارش خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ دكتر بهرخ خوشنویس رباتی را طراحی كرده و ساخته است كه می‌تواند در مدت ‌24 ساعت ساختمانی به مساحت ‌200 متر مربع را بدون دخالت هرگونه نیروی انسانی از پایه بنا كند و به زعم دانشمندان، صنعت ساختمان سازی جهان را در آستانه انقلابی نوین قرار داده است.

این اختراع استثنائی به همراه سایر ابتكارات رباتیك راه یافته به مرحله نهایی این رقابت مهم علمی موسوم به Modern Marvels Invent Now® Challenge، تا دهم اردیبهشت ماه جاری در موزه علوم و صنایع آمریكا در كالیفرنیا به نمایش گذاشته شده است.

 

این نمایشگاه پیش از این در مركز علوم كالیفرنیا (California Science Center) برپا شده بود.

 

هیات داوران كه شامل مخترعان، كارشناسان تكنولوژیست و متخصصان رشته‌های مختلف داوری این مسابقه را برعهده دارند.

لینک به دیدگاه

برگزاركنندگان این رقابت نوآورانه در حوزه فن‌آوری، راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقه را طراحان مبتكری خوانده‌اند كه با پافشاری بر طرح‌های خاص خود هم‌چون گذشتگانی نظیر بن فرانكلین و توماس ادیسون به دنبال ایجاد تغییرات شگرف در شیوه زندگی مردم هستند.

 

خوشنویس خود از این فناوری به عنوان بزرگترین دستاورد بشری در زمینه ساخت‌وساز پس از احداث دیوار بزرگ چین یاد می‌كند؛ البته شاید بهتر باشد، نظر گزارشگر نشریه آلمانی «اشپیگل» را بپذیریم كه واژه «ساختن» تعبیر چندان مناسبی برای توصیف تكنیك ابداعی نیست، زیرا كاری كه ماشین خوشنویس می‌كند، هیچ شباهتی با آنچه امروزه در محل كار ساختمان می‌گذرد، ندارد. ماشین ساخته شده، 550 سال پس از اختراع صنعت چاپ كتاب، آغاز عصر چاپ «خانه» را نوید می‌دهد. دكتر خوشنویس در گفت‌و‌گو با خبرنگار «پژوهشی» ایسنا تاكید كرده كه ‌هدف نهایی این تحقیقات، دستیابی به توان ساخت خانه‌ای به مساحت ‌200 متر مربع، طی مدت یك روز، بدون دخالت هرگونه نیروی انسانی است كه امیدوارست طی یك سال آینده به این هدف دست یابد.

لینک به دیدگاه

در همین خصوص جیمز مور رییس مدرسه USC Viterbi School Daniel J. Epstein در سازمان مهندسی سیستم‌ها و صنایع آمریكا (Department of Industrial and Systems Engineering) از پرفسور خوشنویس به عنوان ادیسون این دپارتمان یاد كرد و گفت: پرفسور خوشنویس به جای آنكه تنها با پرسه زدن به دور برخی نظریه‌ها و برهانها خود را راضی كند،‌ درك تكنولوژیكی پالایش یافته‌، صبر و حتی خطا و پایداری مافوق انسانی را با یكدیگر تركیب می‌كند تا به تحولی پس از تحول دیگر نایل شود.

 

وی در ادامه گفت:‌ اختراع پروفسور خوشنویس از نوع اختراعات ابتكاری است و جذبه ذاتی دارد زیرا این ابتكار به همه مردم شانسی برای لذت بردن از تجربه‌های خیال انگیز می‌دهد.

 

پروفسور خوشنویس كه در حال حاضر در خصوص این اختراع ابتكاری با موسسه Viterbi School's Information Sciences Institute همكاری دارد، با اشاره به اعلام آمادگی یكی از موسسات تحقیقات معماری كالیفرنیا در ساخت یك سازه خشتی با استفاده از این تكنیك به ایسنا گفت: نمونه آزمایشگاهی كوچك این ربات می‌تواند به تنهایی و بدون دخالت هرگونه عامل خارجی یك قطعه دیوار كاملا صاف با ابعاد ‌30×150 سانتیمتر و به ضخامت ‌30 سانتیمتر تولید كند و هیچ دلیلی وجود ندارد كه نمونه بزرگتر این ربات نتواند سازه‌هایی با مقیاس خانه‌های موجود ایجاد كند.

لینک به دیدگاه

نكته جالب توجه، اعطای جایزه 25 هزار دلاری به برنده این رقابت جالب توجه رباتیك است. در جریان برگزاری این نمایشگاه بازدیدكنندگان این شانس را دارند تا به آثار برگزیده از دید خود رای دهند.

 

نحوه عملكرد ربات به این صورت است كه ابتدا بتن مخصوص خود را كه می‌تواند تركیب مایعی از گچ، خشت، بتن معمولی،‌ پلاستیك یا حتی ذرات چوب با تركیبی چسبنده باشد، به صورت خمیری مایع در می‌آورد؛ سپس براساس فرمان رایانه، این خمیر را از طریق دریچه نازل خود در نقاط تعیین شده قرار می‌دهد.

 

این لایه بتنی به سرعت سخت می‌شود و بدین ترتیب ساختمان لایه به لایه بالا می‌آید. در این پروسه، ابتدا سطوح خارجی شكل می‌گیرد و سپس داخل آنها پر می‌شود. به بیان دیگر ابتدا محیط شكل هندسی چاپ شده و سپس بخش داخل آن با بتن انباشته می‌شود. محل‌های مربوط به كابل‌ها و كانال‌ها نیز خالی می‌ماند.

 

ربات ابداعی قادر است تمام اجسام سه بعدی را با هر شكل دلخواه از جمله مكعب‌ها، جعبه‌ها، بطری‌ها، سیلندرها، حلقه‌ها یا دیسك‌ها ایجاد كند. البته ربات همان چیزی را می‌سازد كه آرشیتكت قبلا در برنامه رایانه‌یی ساختمان (CAD) طراحی كرده است.

 

به گزارش ایسنا، این فرآیند جدید تلاشی جاه‌طلبانه است تا فرآیندی هم‌چون ساخت یك خانه بسیار كوتاه‌تر و راحت‌تر شود.

 

از جمله حامیان این جایزه مجله معتبر تایم (TIME)، اداره علامت تجاری و انحصاری آمریكا (United States Patent and Trademark Office)، جامعه آمریكایی مهندسان شهری، شركت DeLorme Publishing، انجمن Intellectual Property Owners Association آمریكا و جامعه Licensing Executives Society هستند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...