رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تپه کنار صندل

dmdpadqeki.jpg

 

در طول 400 کيلو متر رودخانه هليل تاکنون بيش از 100 منطقه باستاني شناسايي شده است . محوطه هاي تاريخي جيرفت که در طول هزاره هاي سوم پيش از ميلاد آثار ارزشمندي را در خود جاي داده است ، جزو غني ترين محوطه هاي تاريخي جهان محسوب مي شوند . يکي از بقاياي اين تمدن عظيم تپه کنارصندل است که در 30 کيلومتري جيرفت قرار دارد . سازه هاي خشتي آن که به عنوان مرکز مذهبي استفاده مي شده است و در بالاي آن معبدي قرار دارد يکي از عظيم ترين زيگوراتهايي يافت شده در دنيا بيش از چهار ميليون خشت است . اين تپه قسمتي از شهري بوده که يک طرف آن وسعت دو کيلومتر داشته است . در دومين فصل کاوشها که در سال گذشته انجام شد باستان شناسان موفق شدند آثار خطي مربوط به 3000 سال پيش ، يعني همزمان با اختراع خط در بين النهرين و سامرا در عراق است . در لوح گلي که در عراق کشف شده به عظمت اين تمدن اشاره شده است . حفاريهاي اخير جيرفت ابعاد تازه اي از تمدن هزاره هاي قبل از ميلاد را در جيرفت نمايان ساخت .

 

قلعه سموران

قلعه سموران از سنگ‌های مرمر متمایل به قرمز ساخته شده و در فاصله ۳ کیلومتری شمال‌غربی روستای رودفرق و در۶۰ کیلومتری شرق شهر جیرفت بر بلندای کوهی احداث شده‌است. چاه نسبتاً عمیق قلعه با گذشت قرون متمادی و آسیب‌های فراوان هنوز عمق خود را حفظ کرده و طریقه سنگ چینی کناره‌های آن بسیار جالب توجه می‌باشد. ساختمان این قلعه به قرون قبل از اسلام تعلق دارد، اما در قرون اولیه اسلامی بازسازی شده‌است و در دوران حکومت سلجوقیان قلعه مشهوری بوده‌است. این قلعه به علت استحکام و موقعیت طبیعی منطقه شباهت زیادی به قلاع اسماعیلیه دارد.

لینک به دیدگاه

ییلاقات اسفندقه

ناحيهٔ‌ خوش آب و هواى اسفندقه در ۷۲ کيلومترى جيرفت و بافت قرار گرفته است. اسفندقه به معنى جايگاه رويش اسفند است و لذا بوته‌هاى اسفند آن نيز معروف است. اسفندقه يک بناى با ارزش تاريخى به نام مقبرهٔ ميرحيدر يا گورخانه دارد که از دورهٔ صفوى به يادگار مانده است. آب معدنى آن به آب بادگشيگى معروف است و براى مداواى امراض پوستى و مفصلى مورد استفاده قرار مى‌گيرد.

 

ییلاقات در بهشت

اين ييلاق در مرکز بخش ساردوئيه از بخش‌هاى شهرستان جيرفت و در مسير جادهٔ راين به جيرفت و بافت قرار دارد. فاصلهٔ مرکز بخش ساردوئيه تا کرمان ۱۶۰ کيلومتر است. در بهشت که به آن دورهٔ بهشت نيز مى‌گويند، در تابستان مرکز ييلاق عشاير کوچروى رودبار است. از طرفى چون زيارتگاهى هم دارد، مکانى زيارتى نيز به حساب مى‌آيد. ساردوئيه پوشيده از درخت و جنگل است و چشمه‌هاى آب آن در هر گوشه مى‌جوشد. خانهٔ‌ روستائيان آن از سنگ و چوب ساخته شده و جلوه‌اى ويژه به اين ييلاق بخشيده است.

لینک به دیدگاه

آرامگاه امیر حیدر

اين‌ بنا در دولت‌آباد اسفندقه‌ واقع‌ شده‌ و به‌ دوره‌ صفوي‌ مربوط‌ است‌. اين‌ آرامگاه ‌داراي‌ گنبد دو پوشه ‌، ايوان‌هاي‌ دو طبقه‌ ، چند طاقنما و چند راهرو است‌. نقشه‌ بنا از داخل‌ چهار ضلعي‌ است‌ كه‌ در بالا آنرا به‌ هشت‌ ضلع‌ و هشت‌ طاقنما تبديل‌ نموده‌اند. مطالب‌ و يادبودهاي‌ متعددي‌ در داخل‌ بنا با خطوط ‌نستعليق‌ و نسخ‌ عالي‌ نوشته‌ شده‌ كه‌ تاريخ‌ آنها بين‌ سال‌هاي‌ 1002، 1012و1082 هجري قمري است ‌. در داخل‌ مقبره ‌چند سنگ‌ قبر مرمر بسيار زيبا ديده‌ مي‌شود. اين‌ آرامگاه‌ تزئينات‌ گچبري‌ و نقوش‌ هندي‌ شاخ‌ و برگ‌ و اسليمي‌ با نقش‌ شاه‌ عباسي‌ دارد.

 

هیل رود

اين‌ رودخانه‌ به‌ طول‌ 387 كيلومتر از كوهستان‌ هزار در 96 كيلومتري‌ شمال‌ غربي‌ جيرفت‌ (دهستان‌ سرمشك‌) سرچشمه‌ مي‌گيرد و رو به‌ سوي‌ جنوب‌ غربي‌ سرازير مي‌شود و در مسير خود دهها روستارا پشت‌سر مي‌گذارد. هليل‌رود نه‌ تنها مهمترين‌ رود استان‌ كرمان‌ به‌ شمار مي‌آيد ، بلكه‌ حوضه‌ وسيعي‌ از دشت‌حاصلخيز جيرفت‌ را آبياري‌ مي‌كند و يكي‌ از پربركت‌ترين‌ رودهاي‌ ايران‌ محسوب‌ مي‌شود. رودخانه‌ هليل‌رود سرانجام‌ در 110 كيلومتري‌ جنوب‌ شرقي‌ كهنوج‌ به‌ حاشيه‌ غربي‌ هامون‌ جازموريان‌ مي‌ريزد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...